Barnevogn

Mekanikerfrue

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Himmelbarn
Januarlykke 2020
laaaangt frem i tid enda men det er jo så mye å velge i!

Jeg vil ikke ha Emmajung, både dyr og stor.
Men hva anbefaler dere? Tenker å kjøpe en kombivogn. Bor på landet så må være stabil å trille, inne de minste hjulene :)

Det er 8 år siden jeg kjøpte vogn sist så litt ute av gamet :) :)

Jeg vurderer TFK joggster trail 2. Eller iallfall TFK av no slag.

Jeg bor på toppen av Trondheim med mange unnabakker mot byen, og dermed mange motbakker hjemover. Det er også en del områder med fine turstier ikke langt unna. Jeg tenker at det er kjekt med ei lett vogn som har håndbremse, slik at jeg får hjelp fra den på vei ned bakkene. Med multibag mot sommeren kan beibien sitte vendt mot oss også.

Nå har jeg ikke vært i noen butikker å sett enda, men vi blir vel å tusle oss en tur om ikke så alt for lenge :)

Jeg har inntrykk av at det hovedsakelig er duovogner det går i nå, og lite av kombivogner (sammenliknet med hva det var for 10 år siden) - irriterende, for jeg kunne godt tenkt meg kombivogn, tror jeg.
Og hva er greia med de sportsvogn/sittedelene nå som ikke kan legges i flat stilling (type Stokke, Bugaboo) - trodde det var viktig at man kunne legge de helt flatt...?

Vi har Britax til tulla på 9 mnd og skal kjøpe Britax tvillingvogn til de to som er på vei.
Veldig praktisk og kjekk vogn. Enkel å klappe sammen, tar liten plass og veier lite.
Klikker på bilsetet ved behov.

Jeg har inntrykk av at det hovedsakelig er duovogner det går i nå, og lite av kombivogner (sammenliknet med hva det var for 10 år siden) - irriterende, for jeg kunne godt tenkt meg kombivogn, tror jeg.
Og hva er greia med de sportsvogn/sittedelene nå som ikke kan legges i flat stilling (type Stokke, Bugaboo) - trodde det var viktig at man kunne legge de helt flatt...?
Bugaboo kan legges flatt vel? Eller er det nye modeller der man ikke kan det? Rart i så fall! Eller tenker du på den lille "dumpen" under rumpa? Jeg tror det viktigste er at hele ryggen kan ligge rett og flatt, det kan den i buffalo i alle fall.

Vi har bugaboo buffalo etter førstemann, og har vært veeeeldig fornøyde med den. Den er ikke super sånn offroad, da, så hvis du triller mye på skogsunderlag med røtter og steiner og sånt er det kanskje ikke vognen for deg. Men ellers veldig allsidig og funksjonell synes jeg i alle fall.

Vi har britax go big til sønnen vår på ett år, og har vært veldig fornøyde med den. Stort pluss at bagdelen er høyt opp, sportsdelen kan legges helt flatt og snus begge veier, kjempegod plass i kurven, store skumfylte hjul og lett å legge sammen.
Nå som det blir to små, blir det nok en søskenvogn på oss. Vurderer bugaboo donkey.

Vi sikler på Emmaljunga NXT90F, da den er liten og lett, og kan sittedelen kan legges helt flatt. Ja den er litt dyr, men ikke den dyreste fra Emmaljunga ;)

Det viktigste å tenke på er h ordan terreng du triller mest på, hvor i landet du bor (i forhold til temperaturer om vinter/sommer, jogger/trener du?, må vognen bæres mye (opp trapper, inn/ut av buss/tog osv... Alle vogner er gode til sitt bruk:joyful::joyful:

Vi har Bugaboo Buffalo, veldig fornøyd med det. Har også løpeunderstellet, til jogging på skogsbilveier osv i marka.

Vi har emmaljunga nxt90, som vi kunn har sportsdelen til. Minste mann elsker den. Sover utrolig godt i den. (Vi hadde emmaljunga mondial til han som baby, men han likte ikke sportsdelen. Derfor kjøpte vi nxt90- den med ergonomisk liggedel) tenker nå å kjøpe bagdel til denne vognen til lille som kommer.

Har simo kombi fra førstemann, så bruker den siden jeg likte den så godt:)

Har bestemt meg for å kjøpe Mountain Buggy Duet V3 med søskenpakke. Også har jeg en silver cross sleepover som enkeltvogn etter lillemor. Så da har jeg en enkeltvogn for de dager storesøster er i barnehagen og søskenvogn når begge er hjemme :)

Jeg har inntrykk av at det hovedsakelig er duovogner det går i nå, og lite av kombivogner (sammenliknet med hva det var for 10 år siden) - irriterende, for jeg kunne godt tenkt meg kombivogn, tror jeg. Og hva er greia med de sportsvogn/sittedelene nå som ikke kan legges i flat stilling (type Stokke, Bugaboo) - trodde det var viktig at man kunne legge de helt flatt...?

Jeg vet faktisk ikke hva en kombivogn er for noe, er det en slik liggedel hvor man kan slå opp en liten ryggstøtte til babyen? Moren min hadde det med meg i 1983, husker å ha sett bilde av det. Jeg vet at Emmaljunga har det i en del av liggedelene sine i alle fall, muligens alle. Da må man kjøpe en løs sele i tillegg. Men det blir vel trangt oppi der etter hvert? Går man over til en mindre trille etter hvert?

Anbefaler ellers denne artikkelen om ergonomisk kontra flate sittedeler her:

https://ombarnvagnar.com/2017/03/vad-ar-skillnaden-mellan-vanlig-och-ergonomisk-sittdel/

Synes hun gir en god og balansert forklaring. Det er litt smak og behag og fordeler og ulemper. :)

Vi har britax go big til sønnen vår på ett år, og har vært veldig fornøyde med den. Stort pluss at bagdelen er høyt opp, sportsdelen kan legges helt flatt og snus begge veier, kjempegod plass i kurven, store skumfylte hjul og lett å legge sammen. Nå som det blir to små, blir det nok en søskenvogn på oss. Vurderer bugaboo donkey.

Jeg vurderer denne sterkt til andremann, kan jeg stille deg et par spørsmål om vogna? :) Hvordan gikk overgangen fra liggedel til sittedel, følte dere at han "seg" litt ned? Vi hadde ergonomisk sittedel med førstemann og synes det fungerte veldig godt i overgangen til sittedel, men avskriver ikke flate sittedeler heller, altså. Og hvordan er den på snø/vanskelig føre? Med førstemann brukte vi vogna hver eneste dag i tre år, først til to lange trilleturer per dag i permisjonen, og så til og fra barnehagen hver dag. Da må den fungere på alt slags føre, for vi kan ikke bli inne hvis det har snødd mye og ikke blitt brøyta enda, f.eks.

Vi sikler på Emmaljunga NXT90F, da den er liten og lett, og kan sittedelen kan legges helt flatt. Ja den er litt dyr, men ikke den dyreste fra Emmaljunga ;)

Vi vurderer også denne, men med ergonomisk sittedel (ikke F). Det jeg synes er dumt er at understellene og hjulene hører sammen i en pakke med denne modellen. Vi vil ha Competition-hjul (punkteringsfrie) og da får understellet automatisk "NXT90" skrevet med enorme bokstaver, pluss diverse "fartsstriper" ... Se f.eks. her:

https://emmaljunga.com/nb/barnevogner/nxt/nxt90/nxt90-competition-black-23917

Vi hadde for øvrig Stokke Trailz med førstemann og var superfornøyde! Det er kun to ting jeg ville endret: litt større kalesje og punkteringsfrie dekk (vi punkterte én gang på tre år, men det var styrete). Den nye modellen har større kalesje, men savner skumfylte gummidekk. Det vi elsket med Stokke Trailz var at den var utrolig god og trille, god demping/fjæring, store, luftfylte hjul som kunne låses fast, men som også var svingbare, den enorme handekurven (stor plass, godt beskyttet mot søle og tåler 10 kg), veldig høy vogn (vi er begge høye, og vi elsket å ha sønnen vår så nærme ansiktene våre i sittedelen, masse gode samtaler til og fra barnehagen) og den var en skikkelig "tanks". Vi har god plass inne i gangen og i bagasjerommet, så stor vogn var ikke noe problem, snarere tvert imot. Og så viste det seg at sønnen vår var 54 cm da han ble født og han har fortsatt å vokse i vilt tempo, så det var bra vi valgte en enorm vogn! :P

Så for oss står det mellom Stokke Trailz i ny modell og Britax Go Big 2. :) Er 10 + 0 i dag, så har litt tid å tenke på det! :P

Jeg vurderer denne sterkt til andremann, kan jeg stille deg et par spørsmål om vogna? :) Hvordan gikk overgangen fra liggedel til sittedel, følte dere at han "seg" litt ned? Vi hadde ergonomisk sittedel med førstemann og synes det fungerte veldig godt i overgangen til sittedel, men avskriver ikke flate sittedeler heller, altså. Og hvordan er den på snø/vanskelig føre? Med førstemann brukte vi vogna hver eneste dag i tre år, først til to lange trilleturer per dag i permisjonen, og så til og fra barnehagen hver dag. Da må den fungere på alt slags føre, for vi kan ikke bli inne hvis det har snødd mye og ikke blitt brøyta enda, f.eks.

Det kan du selvfølgelig:) Overgangen til sittedel gikk greit, men ja, han «seg» litt ned. Vi brukte derfor et pledd til å støtte opp litt når han satt i starten. Det fungerte greit. Det går også an å justere fotbrettet opp for litt mer støtte i starten. Sønnen min sover veldig godt i i den flate sittedelen.
Jeg har ikke hatt noen annen vogn, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men jeg har gode opplevelser med vogna på forskjellig føre. Jeg gikk tur så og si hver dag i hele vinter. Her vi bor er det ganske bratt, og jeg opplevde ikke det som noe problem på vinterføre. Men det brøytes godt her, så jeg har ikke gått så mye tur på ubrøytede veier. Så når det gjelder det kan jeg ikke uttale meg så mye. Jeg tror det finnes egne vinterhjul til vogna som man kan kjøpe i tillegg. Litt usikker på om de også er til go big.
Vogna har veldig godt og ergonomisk håndtak og god gynging, og jeg har ihvertfall opplevd god trillekomfort med vogna:)

Vi vurderer også denne, men med ergonomisk sittedel (ikke F). Det jeg synes er dumt er at understellene og hjulene hører sammen i en pakke med denne modellen. Vi vil ha Competition-hjul (punkteringsfrie) og da får understellet automatisk "NXT90" skrevet med enorme bokstaver, pluss diverse "fartsstriper" ...

Sniker fra Juli.
Du kan kjøpe en nxt90 med det understellet du ønsker, og kjøpe ekstra hjulsett i tillegg. Koster ~1500, men hvis det bare er det som holder deg fra å velge nxt90 så er ikke det et stort problem å fikse :)

Vi har en utslitt Basson og en babyjogger city elite fra før. Er litt usikker på vogn må. Vurderer å kjøpe søskenvogn, og så ellers bruke babyjoggeren. Jeg er ikke så glad i den til trilleturer der jeg går tur, foretrekker da tyngre, lavere vogn med fire faste lufthjul.

Siden det mest sannsynlig blir siste barnet har jeg lyst på en fiiin edge duo eller mondial deluxe. Men, prisen da... Følger med på bruktmarkedet, så dukker kanskje opp noe. Bassonvogna må kasseres når storebror er ferdig med den iallefall.

Vogn er vanskelig, den perfekte vogn finnes ikke! :p

Jeg vet faktisk ikke hva en kombivogn er for noe, er det en slik liggedel hvor man kan slå opp en liten ryggstøtte til babyen? Moren min hadde det med meg i 1983, husker å ha sett bilde av det. Jeg vet at Emmaljunga har det i en del av liggedelene sine i alle fall, muligens alle. Da må man kjøpe en løs sele i tillegg. Men det blir vel trangt oppi der etter hvert? Går man over til en mindre trille etter hvert?

Anbefaler ellers denne artikkelen om ergonomisk kontra flate sittedeler her:

https://ombarnvagnar.com/2017/03/vad-ar-skillnaden-mellan-vanlig-och-ergonomisk-sittdel/

Synes hun gir en god og balansert forklaring. Det er litt smak og behag og fordeler og ulemper. :)

Vi vurderer også denne, men med ergonomisk sittedel (ikke F). Det jeg synes er dumt er at understellene og hjulene hører sammen i en pakke med denne modellen. Vi vil ha Competition-hjul (punkteringsfrie) og da får understellet automatisk "NXT90" skrevet med enorme bokstaver, pluss diverse "fartsstriper" ... Se f.eks. her:

https://emmaljunga.com/nb/barnevogner/nxt/nxt90/nxt90-competition-black-23917

Vi hadde for øvrig Stokke Trailz med førstemann og var superfornøyde! Det er kun to ting jeg ville endret: litt større kalesje og punkteringsfrie dekk (vi punkterte én gang på tre år, men det var styrete). Den nye modellen har større kalesje, men savner skumfylte gummidekk. Det vi elsket med Stokke Trailz var at den var utrolig god og trille, god demping/fjæring, store, luftfylte hjul som kunne låses fast, men som også var svingbare, den enorme handekurven (stor plass, godt beskyttet mot søle og tåler 10 kg), veldig høy vogn (vi er begge høye, og vi elsket å ha sønnen vår så nærme ansiktene våre i sittedelen, masse gode samtaler til og fra barnehagen) og den var en skikkelig "tanks". Vi har god plass inne i gangen og i bagasjerommet, så stor vogn var ikke noe problem, snarere tvert imot. Og så viste det seg at sønnen vår var 54 cm da han ble født og han har fortsatt å vokse i vilt tempo, så det var bra vi valgte en enorm vogn! :p

Så for oss står det mellom Stokke Trailz i ny modell og Britax Go Big 2. :) Er 10 + 0 i dag, så har litt tid å tenke på det! :p

Emmaljunga 2020 modellene skal ha punkteringsfrie hjul på to understell, og bare beholde outdoor som lufthjul! Så da er det problemet løst ;)

Det kan du selvfølgelig:) Overgangen til sittedel gikk greit, men ja, han «seg» litt ned. Vi brukte derfor et pledd til å støtte opp litt når han satt i starten. Det fungerte greit. Det går også an å justere fotbrettet opp for litt mer støtte i starten. Sønnen min sover veldig godt i i den flate sittedelen.
Jeg har ikke hatt noen annen vogn, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men jeg har gode opplevelser med vogna på forskjellig føre. Jeg gikk tur så og si hver dag i hele vinter. Her vi bor er det ganske bratt, og jeg opplevde ikke det som noe problem på vinterføre. Men det brøytes godt her, så jeg har ikke gått så mye tur på ubrøytede veier. Så når det gjelder det kan jeg ikke uttale meg så mye. Jeg tror det finnes egne vinterhjul til vogna som man kan kjøpe i tillegg. Litt usikker på om de også er til go big.
Vogna har veldig godt og ergonomisk håndtak og god gynging, og jeg har ihvertfall opplevd god trillekomfort med vogna:)

Tusen takk for kjempenyttige tilbakemeldinger! Jeg har litt lyst til å prøve noe nytt med andremann, samtidig elsket vi Stokke Trailz, og de koster jo det samme. Vanskelig dette! Har heldigvis god tid på å bestemme oss. :P

Back
Topp