Jeg vet faktisk ikke hva en kombivogn er for noe, er det en slik liggedel hvor man kan slå opp en liten ryggstøtte til babyen? Moren min hadde det med meg i 1983, husker å ha sett bilde av det. Jeg vet at Emmaljunga har det i en del av liggedelene sine i alle fall, muligens alle. Da må man kjøpe en løs sele i tillegg. Men det blir vel trangt oppi der etter hvert? Går man over til en mindre trille etter hvert?
Anbefaler ellers denne artikkelen om ergonomisk kontra flate sittedeler her:
https://ombarnvagnar.com/2017/03/vad-ar-skillnaden-mellan-vanlig-och-ergonomisk-sittdel/
Synes hun gir en god og balansert forklaring. Det er litt smak og behag og fordeler og ulemper.
Jeg vurderer denne sterkt til andremann, kan jeg stille deg et par spørsmål om vogna?
Hvordan gikk overgangen fra liggedel til sittedel, følte dere at han "seg" litt ned? Vi hadde ergonomisk sittedel med førstemann og synes det fungerte veldig godt i overgangen til sittedel, men avskriver ikke flate sittedeler heller, altså. Og hvordan er den på snø/vanskelig føre? Med førstemann brukte vi vogna
hver eneste dag i tre år, først til to lange trilleturer per dag i permisjonen, og så til og fra barnehagen hver dag. Da må den fungere på alt slags føre, for vi kan ikke bli inne hvis det har snødd mye og ikke blitt brøyta enda, f.eks.
Vi vurderer også denne, men med ergonomisk sittedel (ikke F). Det jeg synes er dumt er at understellene og hjulene hører sammen i en pakke med denne modellen. Vi vil ha Competition-hjul (punkteringsfrie) og da får understellet automatisk "NXT90" skrevet med enorme bokstaver, pluss diverse "fartsstriper" ... Se f.eks. her:
https://emmaljunga.com/nb/barnevogner/nxt/nxt90/nxt90-competition-black-23917
Vi hadde for øvrig Stokke Trailz med førstemann og var superfornøyde! Det er kun to ting jeg ville endret: litt større kalesje og punkteringsfrie dekk (vi punkterte én gang på tre år, men det var styrete). Den nye modellen har større kalesje, men savner skumfylte gummidekk. Det vi elsket med Stokke Trailz var at den var utrolig god og trille, god demping/fjæring, store, luftfylte hjul som kunne låses fast, men som også var svingbare, den enorme handekurven (stor plass, godt beskyttet mot søle og tåler 10 kg), veldig høy vogn (vi er begge høye, og vi elsket å ha sønnen vår så nærme ansiktene våre i sittedelen, masse gode samtaler til og fra barnehagen) og den var en skikkelig "tanks". Vi har god plass inne i gangen og i bagasjerommet, så stor vogn var ikke noe problem, snarere tvert imot. Og så viste det seg at sønnen vår var 54 cm da han ble født og han har fortsatt å vokse i vilt tempo, så det var bra vi valgte en enorm vogn!
Så for oss står det mellom Stokke Trailz i ny modell og Britax Go Big 2.
Er 10 + 0 i dag, så har litt tid å tenke på det!