barnevogn=)

iselin22

Betatt av forumet
var i sverige i dag og bare kikket litt, og ble enige om hvem modell av emmaljunga vi ville ha=) de fleste av dere vet det sikkert, men til de som ikke vet det så sparer man 1500-2000 kr på å kjøpe vogn i sverige (hvertfall emmaljunga). vi fant ut at hvis kursen er på 120kr så koster den 6400,- norske, og da 7800,- sek. så det er jo litt penger å spare for de koster ca 8000kr i Norge=)

( Tror det var Mollå som skrev om en vogn de bare hadde i sverige og om noen kunne ta den med hvis man skulle innom, så ville jeg bare så at jeg tenkte på deg, men vi hadde ikke plass=(

Så kjekt[:)]

Men da må man smugle den tilbake. Det er nemlig ikke lov til å ta med seg varer verd mer enn 6000 nok  tilbake til norge uten å betale mva ved innførsel, og det er om du har vært utenlands mer enn 24 timer, for en dagstur er grensa 3000. Pr person, men flere personer kan ikke dele på en større enhet.

Risikoen for å bli tatt er kanskje ikke den største, men brudd på loven er det. Sikkert kjekt å spare penger, men fortjenesten er der ikke dersom man skal overholde norsk lov.

Når man handler for over 5000 kroner på grensa i en butikk hender det noen av butikkene "jukser" på kviteringa og skriver at den kosa 4999,- isteden for 6000,- f.eks. Veit ikke om de gjør det overalt,men har fått med meg at det hender de gjøre det [:)]

Det blir jo på ingen måte det minste mer lovlig av den grunn, da er det både kjøper og selger som bryter loven.

jeg har ikke sagt noe om lovlighet eller ikke[:)]

Nei, men det gjorde altså jeg.
Jeg liker ikke å oppmuntre til lovbrudd, og om BV hadde tatt dette litt mer alvorlig slik de fleste andre forum gjør, hadde de heller ikke tillatt det...

Om noen ønsker å smugle, hverken kan eller vil jeg stoppe dem. Men jeg kan påpeke at det er det de gjør, så de er klar over det. Min samvittighet hadde ikke tillatt meg å gjøre noe slikt, jeg hadde kommet til å tenke på det hver gang jeg trillet den, jeg er ikke skapt for slikt. Men ikke alle har den samme samvittigheten/lovlydigheten som meg da.

offf offf offf la folk handle om de vil.... Må ærligtalt innrømme at eg ikkje ser på det som ein stor synd ser heller ikkje på barnevogn som smuglervarer.... Så får det vera opp til kvar enkelt om ein vil gjøre det eller ikkje....

ORIGINAL: første mann

offf offf offf la folk handle om de vil.... Må ærligtalt innrømme at eg ikkje ser på det som ein stor synd ser heller ikkje på barnevogn som smuglervarer.... Så får det vera opp til kvar enkelt om ein vil gjøre det eller ikkje....

Hadde lett kjøpt billigere vogn i Sverige![:)] Lovlig eller ikke.

ORIGINAL: første mann

Enig[:D]

STELLA: synes de annklagene dine om å oppfordre til lovbrudd er ganske så idiotiske, min hennsikt er å hjelpe folk som kanskje ikke har penger til en slik vogn med di syke prisene vi har her i norge!!! ikke vær så negativ til alt!

Huff huff[&:]

Min hensikt var ikke å spare penger, men de har ikke fargen på vogna jeg drømmer om her lenger!

Vogna koster rett over 7000 NOK der, så sparer 1200 på det ca. Men så må den jo også sendes, og det blir fort 500 for en så stor og tung vogn.

Dvs 700kr "spart", er det noen som tror at vi ønsker å gjøre oss til kjeltring for 700 kr?

ALDRI! Det er liksom ikke det det står på..

Surt at det skal være slike regler![:(]

Seriøst, skjerp dere.

Jeg påpekte en enkelt regel, fordi ingen skulle bli overraska om de blir stoppet, det er ikke lov til å ta med seg varer verd mer enn 3000/6000 kr (avhengig av opphold over eller under 24 timer) over grensa uten å betale toll/mva for det. Dersom man kjører på rødt og betaler for seg er det jo ikke ulovlig, men å kjøre på grønt med det er ikke lov, blir man stoppet sliter man altså.

Jeg mener ikke at alle som kjøper vogn i Sverige for å spare penger gjør det for å "kjøre seg til kjeltring", slett ikke, og å spare penger (eller finne utgåtte farger) er jo ikke ulovlig eller sånn, men altså  det å ta med seg varer verd mer enn grensene uten å  oppgi det, det er lovbrudd.

Ja, det er ikke narkotika. Men det er ikke lov av den grunn. Like lite som det er lov å knabbe tyggis i butikken selv om det  det ikke er en tv, eller at det ikke er lov å kjøre for fort selv om det ikke er å fyllekjøre.

Jeg sa ikke at noen av dere er lovbrytere, men å påpeke at "de skriver gjerne ned verdien..." er noe som mange forum ikke tillater, fordi det er på grensen til å oppfordre til brudd på norsk (og utenlandsk) lov. Å tipse om at vogner er rimligere i sverige er helt kurant, men mener dere seriøst at det er galt av meg å også påpeke at de skal fortolles? Dersom dere seriøst virkelig mener at det er galt av meg å nevne at det finnes et lovverk (å dra inn narkotika i dette synes jeg er skivebom, mildt sagt) så... vet ikke jeg, om jeg må holde kjeft om loven, hva annet har jeg ikke lov å nevne?

Jeg regner med det er meg du sikter til. Men det var aldri min hensikt å OPPFORDRE noen til å smugle eller gjøre noe ulovlig.MEN å opplyse at det er en mulighet å få denne vognen over grensa uten å være redd for å få bot. Og grunnen til det er fordi at de som evt ikke har råd til drømme vogna i norge men får råd til den i sverige,kan faktisk ta den med over grensa uten å være kjempe redd for å få bot.

Det skal da også sies at jeg IKKE SIER at dette er riktig å gjøre ting på den måten,men sånn som du opplyste om loven,opplyste jeg om en måte å gjøre det. Og da IKKE fordi at jeg ønsker at noen skal bryte loven,eller at de skal be butikken om å skrive en juksekvitering,MEN da at det er mulig de gjør ting på den måten i den butikken!

Men jeg respekterer ditt syn på dette *Stella*,men jeg må også si at jeg respekterer de som har det omvendte synet [:)]

Sånn,da har jeg forklart meg,og har du veldig lyst å fortsette å diskutere dette er du velkommen til å gjøre det,men jeg kaster ikke bort mer av lørdagen min på det[:)]

Ha en fortsatt fin helg alle sammen[:)]

Vel, jeg klarer ikke helt respektere synet på at det er greit å bryte loven fordi man ikke har råd til drømmevogna. Er det greit om jeg bedriver litt sånn lønnsom, men ulovlig aktivitet for å tjene penger, importere falske designvarer og selge som ekte kanskje? Sånn siden jeg ikke har råd til drømmehuset, men om jeg gjør litt sånn så har jeg nok det?

Eller burde jeg slå meg til ro med et rimligere hus, som jeg har råd til, eller forsake andre ting i mitt liv for å spare opp råd til drømmehuset? Hvorfor skal jeg det, om ikke andre kan slå seg til ro med en rimligere vogn, eller finne drømmevogna brukt, eller forsake andre ting i sitt liv for å overholde loven?

At du ikke vil bruke lørdagen din på dette forstår jeg godt, men fra min side er det rett og slett reel nysgjerrighet på hvor grensene går som gjør at det frister å spørre mer, rett og slett fordi det hadde vært greit å få avklart. Særlig siden vi skal henge på dette forumet i et år eller to fremover, og da er det jo greit å vite, synes jeg. Siden vi kommer til å komme opp i flere diskusjoner etterhvert. Jeg liker å forholde diskusjoner saklig, heftig kan det gjerne være, men på saksnivå, ikke personnivå, det håper jeg vi klarer.

Ha en fortsatt fin helg ja.

Jeg har tengt og handle min drømmevogn i sverige,
Uansett om jeg bryter loven eller ikke, blir jeg derimot
stoppet, skal jeg nok greie og betale for meg.
Men med kursen og alt så sparer man en god del,
og jeg tror det kunne nærme seg 3000 til sammen.
Her jeg bor koster drømmevogna mi 8500 kr og for
noen som lever på nav er faktisk det 1 og en halv
mnds lønn. Får 6000 i  mnd...Og finner du en vogn
til under 6000 kr i norge er du god, og da må jeg også
nevne at de billigvognene på billigebarnevogner.no ikke
er under min kategori som egner seg som brukbare.
Jeg ser ikke på dette som noen stor kriminalitet, 
Men det er jo mitt syn. Sjønner at *stella* nevner
at det er ulovelig da noen kan bli stoppet og ikke
sjønner hvorfor de får bot. [:)]

jeg skal hvetfall kjøpe vogn i sverige, om det gjør meg til kjeltering så får det bare være=) å HVER gang jeg bruker vogna kommer jeg til å tenke på alle pengene jeg sparte på den=) hadde jeg kanskje fått litt bedre støtte fra staten så hadde jeg kanskje kjøpt den her i norge=)

GOD HELG[:D]

Om man ikke vil gjøre det ulovlig er det jo en meget enkel måte å overholde loven, kjør på rødt, oppgi at du har kjøpt vogna. Når du kjøper den informerer du om at du er norsk, og altså skal eksporter vogna. Få rett papirer på det. Du skal da ikke betale svensk mva, men derimot betale norsk mva, så jeg tror ikke tapet blir så stort, for dere betaler vel gjerne svensk mva når dere bare kjøper og smugler? Forskjellen er ikke så stor mener jeg, men det er altså den lovlige måten.

(Vi fikk forresten emmlijungavogn til under 6000 i norge. Sportsvogn som var nedsatt fordi det var fjorårets farge, og citybag med årets farge. Om man ser på finn finner man nærmest ubrukte vogner i god stand til godt under nypris, så lenge man har litt god tid og holder utkikk)

Back
Topp