barnevogn=)

Be nice girls[8D]

Fantastisk!!

Endelig litt temperatur i debatten [:)]

Jeg er helt enig i at vi må være saklige når vi diskuterer, og at personangrep er en uting. Men det blir morsommere når vi tør å være litt uenige, synes jeg [;)]

http://www.emmaljunga.se/2011/

Kos dere med å se på de nye vognmodellene fra Emmaljunga.[:D]
Og pssssst! Om gubben kjøper understellet og sittedelen og får det på en kvittering, så kan mor kjøpe bagen til vogna og få en egen kvittering på den![8D][:-] Vips, så har man "delt" vogna i to...[;)]

ja skulle til å si det. den summen 3000/6000 kr er faktisk pr person i bilen. å del bare opp kvitteringen. null problem. når vi er så heldig å ha sverige i nærheten så bruk det for alt det er vært he he=)
jeg har kjøpt alt utenom vogna våres i sverige, den fikk vi nemlig av svigers. men alt annet er svenskt

ORIGINAL: Jadasåneida

http://www.emmaljunga.se/2011/

Kos dere med å se på de nye vognmodellene fra Emmaljunga.[:D]
Og pssssst! Om gubben kjøper understellet og sittedelen og får det på en kvittering, så kan mor kjøpe bagen til vogna og få en egen kvittering på den![8D][:-] Vips, så har man "delt" vogna i to...[;)]

Det var Genialt ! Det skal jeg huske på ! [:D]

Rett og slett at ikke alle har en lik samvittighetsgrense/moral, derved vil vel ikke alle plages av dårlig samvittighet fordi de har smuglet inn vogna si. Jeg hevder ikke at jeg er bedre enn dere, bare påpeker at det ville plaget meg, men er altså åpen for at det kanskje ikke plager andre. Jeg har altså en tidvis plagsomt aktiv samvittighet. Har ikke hevdet at jeg er bedre enn deg av den grunn, men når du tar deg nær av det så tråkket jeg muligens på noen tær? (Hvorfor har du behov for å påpeke at du ikke har dårlig samvittighet for å smugle, og at du ikke har dårligere lovlydighetsgrad enn meg? Du vil ha andres aksept for at det selvsagt er ok å smugle, fordi det "bare er ei vogn", og plages av at jeg altså sier at det er ulovlig og at det ville plaget meg?)

jeg oppdaget det som at du ville påpeke hvilken bra samvittighet du har ved det du skrev, men da fikk jeg svar på hvordan det egentlig var. er ikke så lett å fortå helt hva du mente, å jeg følte det som et "angrep" når du ramser opp hvor ulovlig dette er, at man er forbrytere hvis man kjøper vogna, kan du ikke bare si : da må du også fortolle vogna[;)] er det virkelig nødvendig med hele regla?

jeg har behov for å påpeke at jeg ikke får dårlig samvittighet fordi jeg ikke ser på det som noe lovbrudd. jeg har ikke sakt jeg vil ha andres aksept ved at det er ok å smugle inn, og det plages ikke meg at du mener dette er ulovlig. men MÅTEN du legger det frem.

Du vil ha andres aksept for at det selvsagt er ok å smugle, fordi det "bare er ei vogn", og plages av at jeg altså sier at det er ulovlig og at det ville plaget meg?) er dette en påstand eller et spørsmål?

Dette blir litt off topic, men vi har en emaljunga duo vogn. Og jeg vil bare si i fra at vi er IKKE fornøyde med den vogna. Bare sånn at du vet det [;)] hehe.. Jeg vet jo ikke en gang om det er denne vogna du skal kjøpe. Men altså, emmaljunga duo vogna synes jeg er tung, og dum, det er liten plass å sove i den nå som vi bruker sportsvogndelen, sikkerhetsselene i sportsvogndelen sitter så høyt at når barnet er lite så har han/hun dem over ørene. De går ikke ann å flytte heller! Også er solskjermen på vår ordentlig dum, den bare sklir ned hele tiden. Det eneste jeg kan si jeg er fornøyd med på vogna vår er at myggnettningen sitter fast i solskjermen. Det er smart! Så jeg anbefaler deg, neste gang du er i sverige, å titte litt på andre vogner også (om det er emaljunga duo vel og merke, jeg vet ikke om andre emmaljunga vogner [;)] vet det er mange som er fornøyd med kangaroo vogna).

Så du har behov for å fortelle at du ikke får dårlig samvittighet av å begå lovbrudd fordi du ikke synes det er er  etlovbrudd, men du har ikke behov for å si det for at vi skal akseptere det, bare fordi du har behov for å si det fordi... du synes det er viktig vi vet at du ser sånn på det, men altså ikke skal akseptere det?

Dette er et spm fra min side fordi jeg da ikke forstår hvorfor det er så viktig å si det...

Ja, grensa er per person, men det er ikke gitt at vogna kan deles opp, da lovteksten sier "Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000"

Selvsagt kunne jeg sagt: "husk å fortolle" heller enn "husk at det er ulovlig om dere ikke fortoller", men den som tar seg nær av at jeg påpeker ulovligheten burde kanskje undersøke årsaken til de følelsene, for det er jo bare et saklig faktum... (Så, om du nå som leser dette vil si "jeg tar meg ikke nær av det!" så var jo heller ikke dette avsnittet ment til deg, så da bør du ikke ta deg nær av det heller...)

Jeg tror forøvrig at jeg nå nærmer meg grensen for hvor lenge dette er interessant å diskutere, avklaringene på ting jeg undret meg over har enten kommet eller kommer nok aldri til å komme, og da føles det som om dette går i stampe, så kanskje vi bare skal gi oss snart? Være enige om å være uenige?

ja, til første avsnitt=)

og helt enig at det er like greit å la det ligge for vi blir aldri enige uansett=)

ha en fin søndag[:D]

ORIGINAL: Alvani

ORIGINAL: Mollå

ORIGINAL: Someeone

Jeg har tengt og handle min drømmevogn i sverige,
Uansett om jeg bryter loven eller ikke, blir jeg derimot
stoppet, skal jeg nok greie og betale for meg.
Men med kursen og alt så sparer man en god del,
og jeg tror det kunne nærme seg 3000 til sammen.
Her jeg bor koster drømmevogna mi 8500 kr og for
noen som lever på nav er faktisk det 1 og en halv
mnds lønn. Får 6000 i  mnd...Og finner du en vogn
til under 6000 kr i norge er du god, og da må jeg også
nevne at de billigvognene på billigebarnevogner.no ikke
er under min kategori som egner seg som brukbare.

Jeg ser ikke på dette som noen stor kriminalitet, 
Men det er jo mitt syn. Sjønner at *stella* nevner
at det er ulovelig da noen kan bli stoppet og ikke
sjønner hvorfor de får bot. [:)]

Bruktmarkedet har mye... ofte kan vognene være like fine som nye... [;)] Det er veldig mange folk med vogndilla som gjerne kjøper seg både 4 og 5 vogner...

Jeg har råd til å kjøpe 3 vogner til full ny pris hvis jeg ønsker, men jeg føler det er penger ut av vinduet - og det er nok av barneutstyr jeg har lyst å bruke penger på - så jeg er på jakt etter den perfekte vogna på finn [;)]

Er helt enig![:)]

Jeg tenker akkurat likt, men mondial i black croc finnes det ikke så mange av[&:]

Hva er drømmevogna di?

Har den ene drømmevogna etter gullet da, Bugaboo Cameleon[:D]

Problemet mitt er at jeg er jævlig usikker!

Jeg har lyst på ei lita lett vogn som ikke tar så mye plass, men som kan brukes begge veier... Problemet er at når jeg tar de valgene, så er de som regel ikke så bra i terreng.. men på den annen side - jeg har gått VELDIG lite i terreng med den vi hadde til tulla - en brio kombi..

I tillegg så bar jeg ganske mye, og det kommer jeg nok til å gjøre denne gangen og - men jeg hadde nok tatt med meg vogn litt oftere hvis jeg hadde hatt ei lita og grei ei - så jeg vurderer en bugaboo bee... man kan bruke den til nyfødt med cacoon posen.. men jeg føler den ser litt 'ubeskyttet' ut da.. men på den annen side..

Ungen ligger ca. aldri ubeskyttett - fordi vi har for liten terasse til at ungen kan sove i vogn ute.. og hvilke andre situasjoner har vi da igjen? Jeg er helt elendig på å gå turer ute med vogn - og mest sannsynlig kommer jeg da til å foretrekke å bære - spesielt når barnet er mindre enn 6 mndr..

Vi har asfalt gangvei over alt hvor vi bor her - men sist så gikk jeg svært lite til kjøpesenteret likevel, jeg kjørte som regel - for jeg hadde ikke overskudd til å gå hjem igjen etter å ha trasket i 3-4 timer :p Uansett - asfalt skal være behagelig nok for den vogna.

Asfalt er det også overalt hvor min mor bor som er andre stedet jeg er 'mye'...

Og uansett - så har jeg jo mulighet for bæretøy! Som jeg ikke har noe som helst problem med å bruke. Med mindre jeg får en unge med bæreklaus, men det er jo ikke så mange av de...

Alternativer er Brio Go eller Stokke vogna - men stokke vogna føler jeg er helt ubrukelig til å evt bruke som sovevogn i barnehagen i etterkant - og Brio go - den kan jeg bruke - men da må jeg ha både bag + sportsdel - også føler jeg den 'virker' så diger.. Selv om den burde vel være mindre enn Brio Kombi uansett.

Camelonen anser jeg som uaktuell - for der vil sportsdelen blir for liten etterhvert. Jeg er 1,80 lang - tulla mi ser ut til å følge min vekstkurve - dvs. at selv om hun er 20 mnd så bruker vi mye str. 3 år i klærne hennes..

jess.

forøvrig ang reglene Stella ramser opp - hva er problemet med å bare si ok til stella'a lovopplysning - og være glad for at hun opplyste om det i tilfelle dere skulle bli tatt?

Greit å være klar over reglene før man bryter dem..

Det er ikke lett å velge barnevogn! [8D]

Hvis du synes buggisen blir kort i ryggen, så vil nok brio go`en også bli det?

Jeg har funnet drømmekombinasjonen min![:D]

Buggis + en god og solid bagvogn/sportsvogn.

Buggisen blir brukt til shopping, reise og til å klipse maxi cosien oppå ved handleturer o.l.
Bagvogna til soving, turer o.l[:)]

Lykke til med valget! Kommer nok til å komme mange slike tråder fremover[;)]

Jeg skal ha Emmaljunga edge duo +
en trille med bære bag, som jeg kan bruke til by turer osv[:D] 
Da slipper jeg og tenke på om vognene er lette eller tunge

Jeg skal ha Emmaljunga edge duo +
en trille med bære bag, som jeg kan bruke til by turer osv[:D] 
Da slipper jeg og tenke på om vognene er lette eller tunge

Det er veldig smart!

Jeg skal ha Emmaljunga Mondial[:)]

Bruktmarkedet har mye... ofte kan vognene være like fine som nye... [;)] Det er veldig mange folk med vogndilla som gjerne kjøper seg både 4 og 5 vogner...

Jeg har råd til å kjøpe 3 vogner til full ny pris hvis jeg ønsker, men jeg føler det er penger ut av vinduet - og det er nok av barneutstyr jeg har lyst å bruke penger på - så jeg er på jakt etter den perfekte vogna på finn [;)]

Er helt enig![:)]

Jeg tenker akkurat likt, men mondial i black croc finnes det ikke så mange av[&:]

Hva er drømmevogna di?

Har den ene drømmevogna etter gullet da, Bugaboo Cameleon[:D]

Problemet mitt er at jeg er jævlig usikker!

Jeg har lyst på ei lita lett vogn som ikke tar så mye plass, men som kan brukes begge veier... Problemet er at når jeg tar de valgene, så er de som regel ikke så bra i terreng.. men på den annen side - jeg har gått VELDIG lite i terreng med den vi hadde til tulla - en brio kombi..

I tillegg så bar jeg ganske mye, og det kommer jeg nok til å gjøre denne gangen og - men jeg hadde nok tatt med meg vogn litt oftere hvis jeg hadde hatt ei lita og grei ei - så jeg vurderer en bugaboo bee... man kan bruke den til nyfødt med cacoon posen.. men jeg føler den ser litt 'ubeskyttet' ut da.. men på den annen side..

Ungen ligger ca. aldri ubeskyttett - fordi vi har for liten terasse til at ungen kan sove i vogn ute.. og hvilke andre situasjoner har vi da igjen? Jeg er helt elendig på å gå turer ute med vogn - og mest sannsynlig kommer jeg da til å foretrekke å bære - spesielt når barnet er mindre enn 6 mndr..

Vi har asfalt gangvei over alt hvor vi bor her - men sist så gikk jeg svært lite til kjøpesenteret likevel, jeg kjørte som regel - for jeg hadde ikke overskudd til å gå hjem igjen etter å ha trasket i 3-4 timer :p Uansett - asfalt skal være behagelig nok for den vogna.

Asfalt er det også overalt hvor min mor bor som er andre stedet jeg er 'mye'...

Og uansett - så har jeg jo mulighet for bæretøy! Som jeg ikke har noe som helst problem med å bruke. Med mindre jeg får en unge med bæreklaus, men det er jo ikke så mange av de...

Alternativer er Brio Go eller Stokke vogna - men stokke vogna føler jeg er helt ubrukelig til å evt bruke som sovevogn i barnehagen i etterkant - og Brio go - den kan jeg bruke - men da må jeg ha både bag + sportsdel - også føler jeg den 'virker' så diger.. Selv om den burde vel være mindre enn Brio Kombi uansett.

Camelonen anser jeg som uaktuell - for der vil sportsdelen blir for liten etterhvert. Jeg er 1,80 lang - tulla mi ser ut til å følge min vekstkurve - dvs. at selv om hun er 20 mnd så bruker vi mye str. 3 år i klærne hennes..

jess.

forøvrig ang reglene Stella ramser opp - hva er problemet med å bare si ok til stella'a lovopplysning - og være glad for at hun opplyste om det i tilfelle dere skulle bli tatt?

Greit å være klar over reglene før man bryter dem..

Det er ikke lett å velge barnevogn! [8D]

Hvis du synes buggisen blir kort i ryggen, så vil nok brio go`en også bli det?

Jeg har funnet drømmekombinasjonen min![:D]

Buggis + en god og solid bagvogn/sportsvogn.

Buggisen blir brukt til shopping, reise og til å klipse maxi cosien oppå ved handleturer o.l.
Bagvogna til soving, turer o.l[:)]

Lykke til med valget! Kommer nok til å komme mange slike tråder fremover[;)]

Trodde jeg hadde hørt at Brio Go var lengre.. har ikke lest at folk har hatt problemer med det der.. men venninna mi hadde Camelonen, og selv om gutten hennes er ca. gjennomsnittet (lavere enn mi tulle) så fikk hu problemet rundt 18-20 mndr..

INGEN GRUNN TIL Å GJØRE DETTE ULOVLIG

Om du kjører på rødt må du betale norsk moms som er 25%, men da får du og igjen svensk moms som også er 25%. Altså er det bare å handle i Sverige, og dette blir like billig om du gjør det lovlig:)

ORIGINAL: baby2011?

Om du kjører på rødt må du betale norsk moms som er 25%, men da får du og igjen svensk moms som også er 25%. Altså er det bare å handle i Sverige, og dette blir like billig om du gjør det lovlig:)

Men det kan jo være at du må fortolle? Vet ikke hva evt. fortollingsgebyr er og gidder ikke google men..

Enkelte ting er det toll på! [;)]

ORIGINAL: baby2011?

Men det kan jo være at du må fortolle? Vet ikke hva evt. fortollingsgebyr er og gidder ikke google men..

Enkelte ting er det toll på! [;)]

Niks, ikke toll på barnevogner:)
Er ikke 100% sikker på om du må betale noe gebyr, men jeg tviler på det, uansett er det garantert ikke mer enn hva posten tar (ca 200kr).

litt utenfor tema her, men hva er det som er galt med vognene fra billigevogner.no?? hva gjør at de ikke er egnet?
jeg tenkte på å kjøpe derfra ser du[;)] 3000 i forhold til 6000 er gaaanske mye penger spart.
(er ute etter en ærlig mening)

ORIGINAL: vevina

litt utenfor tema her, men hva er det som er galt med vognene fra billigevogner.no?? hva gjør at de ikke er egnet?
jeg tenkte på å kjøpe derfra ser du[;)] 3000 i forhold til 6000 er gaaanske mye penger spart.
(er ute etter en ærlig mening)

vet du, eg kjøpte ei vogn til den nette sum av 2800 på finn! ei emmaljunga vogn som var 1 år gammel! kunne hverken se at den var brukt, og den har aldri hvert noe gale med! ikkje 1!!!! rustflekk eller noen stygge merker på understellet!

Så ofte får du like god vogn brukt som ny! folk behandler jo vogna si fint...skulle en tro hvertfall![:)]

jeg har ikke noe imot brukte vogner, tråler finn nesten hver dag jeg[:D] men venter litt med å kjøpe.
men de fra billig vogner ligger jo på 3000 og jeg syns de var veldig fine, og 3000 kan jeg spandere på en vogn føler jeg, syns bare 6000 begynner å bli litt mye, tjener liksom ikke så mye.
men valget står da mellom en brukt en på finn, av en av de "kjente" merkene, eller en fra billig vogner.
så da lurte jeg på hva som var galt med de fra billig vogner, er jo greit å ta med i vurderingen[:)]

jeg har ikke så god greie på vogner, men har vært borti litt forskjellig i barnehagen jeg jobbet i, syns ikke alle vognene var like greie, selv om de var av "kjent" merke[;)]

men takk for tipset

ORIGINAL: vevina

jeg har ikke noe imot brukte vogner, tråler finn nesten hver dag jeg[:D] men venter litt med å kjøpe.
men de fra billig vogner ligger jo på 3000 og jeg syns de var veldig fine, og 3000 kan jeg spandere på en vogn føler jeg, syns bare 6000 begynner å bli litt mye, tjener liksom ikke så mye.
men valget står da mellom en brukt en på finn, av en av de "kjente" merkene, eller en fra billig vogner.
så da lurte jeg på hva som var galt med de fra billig vogner, er jo greit å ta med i vurderingen[:)]

jeg har ikke så god greie på vogner, men har vært borti litt forskjellig i barnehagen jeg jobbet i, syns ikke alle vognene var like greie, selv om de var av "kjent" merke[;)]

men takk for tipset

Jeg ville ha sjekket vekt først og fremst. Så ville jeg ha googlet og sjekket om hva andres erfaringer med vognene er.. det kan være de plutselig får lett slark, knirker mye, ruster, osv. osv.. jeg vet ikke ;)

I tillegg så er det kjekt at man kan ha sportsdelen vendt begge veier...

Husk at man bruker gjerne bare bag'n de første 6 mnd.. og 6 mnd går UTROLIG fort!

Back
Topp