Barnehagestart

Hvis det er til noe trøst har mine også blitt sånn den siste tiden...og de går ikke i bhg. :p

Men han lider jo av seperasjonsangst, har vært sånn siden ca 8 mnd..og hun tar etter han.

Viktig å vise at man er der..og det er jo ikke sånn at man aldri kan sette ned barnet, du kan jo også sette barnet i stolen og prate med henne mens du lager middag. Kan hun smake litt og titte litt.

Mtp å gå ifra i bhg.. huk tak i den personen ditt barn er mest trygg på..få barnet selv til å ville være hos den ansatte.. når du bestemmer deg for å gå, si hadet og gå.. ikke si mange ganger at du må gå snart, fordi da har du jo sagt det så mange ganger uten å gå..og plutselig skjer det.

Rutiner er viktig. Gjør det samme hver morgen. Mine hadde god effekt av å komme tidlig og spise frokost. Da var det rolig i bhg og de viste akkurat hva de skulle gjøre. Hvis jeg leverte seint, var alle barna kommet og i full gang med lek. Da virket det som om de ikke helt viste hvor de skulle begynne..

Viktigst av alt; stol på deg selv!

Litt i overkant engasjert i bhg start kanskje...? :p og jeg har ikke noen i bhg selv ;)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Tusen takk for svar :)

I morges klarte jeg ikke å være med å levere engang, for jeg begynte å gråte her hjemme.. Snakk om å være emosjonell..! Det skal sies at det er nok fordi lillemor har blitt forkjølet og våknet opp med munnsår i dag. Aldri hatt det før, så jeg synes ekstra synd på henne stakkars. Og så beit jeg fra meg til mannen som snakket om å holde henne hjemme (hun hadde ikke feber og var i fin form bortsett fra snørr og munnsåret). Jeg ble irritert på han fordi det er jeg som kommer til å måtte stå med ansvaret alene hver morgen og hvis jeg skal vurdere om jeg skal holde henne hjemme pga munnsår og sutring feks, da kan jeg like gjerne gi opp jobben med en gang. Lirte ut at jeg hater jobben hans (han må dra hjemmefra kl 05 for å rekke jobb 06:30) og jeg hater han. Det har aldri skjedd før.. Spent på hvordan leveringen går.. Og har sååå dårlig samvittighet for at jeg ikke ble med.. :(

Nå skal ikke min begynne før neste august, men har to andre jeg har hatt innkjøring med. Vi gikk i åpen barnehage en stund før barnehagen begynte, kjekt for mor og for barn. Da ble de vant til opplegget også. Faren hadde pappaperm så storesøster begynte ikke før i desember ( født okt) . Han gikk på besøk ofte, korte besøk og brukte ei uke på tilvenning. Hadde fantastisk personal også. Hun grein ikke da vi gikk engang, vinket og var fornøyd. Er klar over at ikke alle har mulighet til det, men lang innkjøring er lurt hvis en kan, korte dager hvis en kan . Og morer og farer må gjøre det de må og ikke ha dårlig samvittighet. En må på jobb og kan ikke ta de små med heller. Sånn er samfunnet lagt opp.

Tusen takk for svar :)

I morges klarte jeg ikke å være med å levere engang, for jeg begynte å gråte her hjemme.. Snakk om å være emosjonell..! Det skal sies at det er nok fordi lillemor har blitt forkjølet og våknet opp med munnsår i dag. Aldri hatt det før, så jeg synes ekstra synd på henne stakkars. Og så beit jeg fra meg til mannen som snakket om å holde henne hjemme (hun hadde ikke feber og var i fin form bortsett fra snørr og munnsåret). Jeg ble irritert på han fordi det er jeg som kommer til å måtte stå med ansvaret alene hver morgen og hvis jeg skal vurdere om jeg skal holde henne hjemme pga munnsår og sutring feks, da kan jeg like gjerne gi opp jobben med en gang. Lirte ut at jeg hater jobben hans (han må dra hjemmefra kl 05 for å rekke jobb 06:30) og jeg hater han. Det har aldri skjedd før.. Spent på hvordan leveringen går.. Og har sååå dårlig samvittighet for at jeg ikke ble med.. :(
Hehe, vi har vel alle våre utblåsninger. ;) og det kan være det er lettere for alle at far leverer. Vet ikke akkurat åssen det er med innkjøring, men vet flere sier at det går bedre når far leverer.. sånn var det iallfall her. Og du kan ringe/sende mld til bhg for å høre hvordan det går. Alle tror de ringer om barnet gråter hele dagen, men det har jeg fått erfare at det gjør de ikke.. en gang ringte jeg tre timer etter levering, og han hylskrek i bakgrunnen. Det er vanskelig for bhg også, så sier ikke at det er feil.. man kan ikke alltid bare gå fra jobb hele tiden.. men hvis man er hjemme, har fleksitid ett eller annet, så gi beskjed om at de bare kan ringe. Når mellomste begynte i ny bhg i fjor, var jo jeg hjemme i permisjon. Da sa jeg at terskelen for å ringe skulle være veldig lav. Da fikk jeg tlf for hver minste lille ting, så vurderte vi det sammen derfra. Så igjen, dialogen med bhg er veldig viktig. Vær åpen om hva du forventer og ønsker..
Det er ikke lett å jobbe i bhg, har selv gjort det.. noen foreldre setter pris på at du ringer, noen blir nesten sure fordi de må hente barnet sitt med 39 i feber.

Hun sover nå, de ringte i stad og fortalte det. Så skal de sende mld utover dagen med hvordan det går. Målet er å hente 14:30-15, men det blir nok tidligere. Heldigvis er pappan hjemme hele neste uke, så da kan hun ha kortere dager. Etter det må jeg levere, for da begynner han i jobb igjen etter 4 mnder hjemme.

Fikk akkurat telefon fra barnehagen om at hun sover i vogna si..haha..vi som brukt ett år på å få henne til å sove i den.. så sovner hun på første forsøk i barnehagen.. Var sååå forberedt på å hente en krakilsk unge etter en time.. Men nå får hun sovet litt før jeg stikker ned å henter henne..
3 dag i tilvenning.. dro fra henne, og hun gråt da jeg gikk.. helt grusomt..men hørte hun slutta å gråte før jeg var ute av døren..
Satte meg i bilen, og kjente at før jeg dro på butikken, måtte jeg ha meg en kjøretur...

Kjørte ett lite stykke, og ble stoppet i politikontroll (promille og førerkort)... Helt oppløst i tårer "rulla" jeg ned vinduet og politimannen lurte på hva jeg var så lei meg for..
Klarte bare å hulke frem at jeg akkurat hadde gått fra min gråtende datter i barnehagen... Haha...
Kontrollen gikk fint da og kunne kjøre videre..men fikk en klem av en snill politimann på kjøpet <3

Haha- sa noen hormoner!?!?!?

Fikk akkurat telefon fra barnehagen om at hun sover i vogna si..haha..vi som brukt ett år på å få henne til å sove i den.. så sovner hun på første forsøk i barnehagen.. Var sååå forberedt på å hente en krakilsk unge etter en time.. Men nå får hun sovet litt før jeg stikker ned å henter henne..
3 dag i tilvenning.. dro fra henne, og hun gråt da jeg gikk.. helt grusomt..men hørte hun slutta å gråte før jeg var ute av døren..
Satte meg i bilen, og kjente at før jeg dro på butikken, måtte jeg ha meg en kjøretur...

Kjørte ett lite stykke, og ble stoppet i politikontroll (promille og førerkort)... Helt oppløst i tårer "rulla" jeg ned vinduet og politimannen lurte på hva jeg var så lei meg for..
Klarte bare å hulke frem at jeg akkurat hadde gått fra min gråtende datter i barnehagen... Haha...
Kontrollen gikk fint da og kunne kjøre videre..men fikk en klem av en snill politimann på kjøpet <3

Uff *prøveråfinneklemmesmily*
Skjønner deg utrolig godt!! Ble sikkert ikke bedre av en klem heller, da kan jeg fort gå i oppløsning ;) Skal ikke være lett med hormoner og babytassene våre ;) Håper hun sover godt og er blid og fornøyd når du henter etterpå!!

Så bra hun sovnet!! :D Tenk, så enkelt var det lissom? :p

Hehehe! Kan se det for meg :P Koselig med klem da :)

Vi skal ha innkjøring på lillegutt på 19 mnd til uka. Når jeg leser alt dere andre skriver må jeg bare si at jeg forstår dere veldig godt. Jeg kommer sikkert til å grine i bilen på veien hjem jeg også :p På den andre siden må jeg også si at dere må prøve å vise litt mer trygghet ovenfor barna. Det er jo ikke rart at barna blir utrygge, når dere som foreldre virker så utrygge.. Jeg kjenner hvertfall at jeg skal gå inn og vise barnet mitt hvor morsomt og spennende det skal bli å begynne i barnehagen! :)

Ikke ment som kritikk, bare en liten ting jeg tenkte på når jeg leste alt dere har skrevet..

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi skal ha innkjøring på lillegutt på 19 mnd til uka. Når jeg leser alt dere andre skriver må jeg bare si at jeg forstår dere veldig godt. Jeg kommer sikkert til å grine i bilen på veien hjem jeg også :p På den andre siden må jeg også si at dere må prøve å vise litt mer trygghet ovenfor barna. Det er jo ikke rart at barna blir utrygge, når dere som foreldre virker så utrygge.. Jeg kjenner hvertfall at jeg skal gå inn og vise barnet mitt hvor morsomt og spennende det skal bli å begynne i barnehagen! :)

Ikke ment som kritikk, bare en liten ting jeg tenkte på når jeg leste alt dere har skrevet..

Ja..for mitt vedkommende så kommer reaksjonen i bilen.. ikke inne i barnehagen. Da har man selvfølgelig på seg "happy face" og prøver å være så normal som mulig..
Nå er dette andre gangen jeg har innkjøring i barnehagen, og jeg vet at det er tøffest for mamsen, og vi får lov til å reagere i bilen, eller hjemme alene.

Så må man ikke glemme at alle barn reagerer individuelt på barnehage og trenger indivduelt tilpasset tid med innkjøring.. som mamma og pappe kjenner vi barna best og i samarbeid med de ansatte i barnehagen finner man den beste løsningen for at barna skal være trygge all the way..

Førstemann her trengte en måned på tilvenning, og er enda ikke helt fortrolig med å bli levert..
Lillesøster har hatt tre dager i barnehagen nå, og er godt i gang med tilvenning og tror at det går mye lettere med henne :)

Lykke til med innkjøring og barnehagestart :)
Følg mammahjertet og magefølelsen !

Jeg viser aldri lille hvor oppgitt jeg faktisk er, selvfølgelig.. Har selv jobbet i barnehage siden 2002 så jeg har hatt min del av tilvenninger, og alle har gått bra ;)
Det trøster jeg meg med :P

Her har vi hatt tårer i dag og det tror jeg pga måten ting ble gjort på ved levering. Vi rakk så vidt å komme inn døra før di dro han ut av armene min og sa: "nå sier vi hade til mamma", også gikk de avgårde med han. Jeg ble mildt sagt sjokkert og forbanna. Gav klar beskjed ved henting i dag om at jeg ikke aksepterer at de gjør det slik og at vi fra i morgen av gjør det på min måte. Slik vi har gjort tidligere i uken og som har fungert.
Vi har tid til å ta oss god tid ved levering. Både tirsdag og onsdag har jeg vært til stede til han har vært trygg på å sette igang med lek på egenhånd, så har jeg gått bort til han, gitt han en klem og sagt hade. Da har han vinket og fortsatt med leken.
Skjønner virkelig ikke hvorfor de ansatte på død og liv skulle ha meg ut døra før vi nesten hadde rukket å komme inn i dag.
Håper morgendagen blir bedre for liten og stor. Det er jo tross alt det mest verdifulle man har som vi levere fra oss. Og da synes jeg at det skal gjøres på best mulig måte for alle parter!

Skjønner hva du mener, men samtidig er jeg enig i det de andre skriver; at reaksjonen kommer etter man har levert barnet. I selve situasjonen tar man på seg happy face og viser "så heldig du er som skal få være her i dag!". Men det er klart jeg kan bli tryggere.

Det er også min andre tilvenning, eller tredje hvis jeg regner med begge gangene vi hadde tilvenning på sønnen vår. Første gang da han begynte i bhage som 1-åring og andre gang da han byttet barnehage etter flytting. Så jeg føler jo at jeg vet hva jeg gjør, men jeg gleder meg til vi alle er ordentlig trygge. Er bare så lett å si før man faktisk står der selv. Og noen har jo lettere for å "gi fra seg" barnet sitt enn andre, uten at det ene eller det andre er mer riktig.

I dag gikk det heldigvis mye bedre hos oss og hun sovnet med én gang vi la henne. Mannen satt seg slik at hun kunne se han, så nå er jeg spent på hvordan resten av kvelden og natten blir. Og dersom morgendagen blir som i dag er vi på rett vei :)

Krysser fingrene for dere også Lille Spire, all sympati herfra!! *klem*

Her har vi hatt tårer i dag og det tror jeg pga måten ting ble gjort på ved levering. Vi rakk så vidt å komme inn døra før di dro han ut av armene min og sa: "nå sier vi hade til mamma", også gikk de avgårde med han. Jeg ble mildt sagt sjokkert og forbanna. Gav klar beskjed ved henting i dag om at jeg ikke aksepterer at de gjør det slik og at vi fra i morgen av gjør det på min måte. Slik vi har gjort tidligere i uken og som har fungert.
Vi har tid til å ta oss god tid ved levering. Både tirsdag og onsdag har jeg vært til stede til han har vært trygg på å sette igang med lek på egenhånd, så har jeg gått bort til han, gitt han en klem og sagt hade. Da har han vinket og fortsatt med leken.
Skjønner virkelig ikke hvorfor de ansatte på død og liv skulle ha meg ut døra før vi nesten hadde rukket å komme inn i dag.
Håper morgendagen blir bedre for liten og stor. Det er jo tross alt det mest verdifulle man har som vi levere fra oss. Og da synes jeg at det skal gjøres på best mulig måte for alle parter!

Akkurat det jeg mener med at det virker som de bhg ansatte ikke vil ha en der.. og det er da man må finne frem mammaløve-hjertet. Er ikke så lett, fordi en tenker at de i bhg vet jo hva de driver med. Og det gjør de jo, stort sett.. akkurat slike episoder som dette gjorde vår tilvenning i bhg myyyye vanskligere enn det hadde trengt å være. Pluss at de to første dagene vi var der så prøvde de ikke å nærme seg gutten min. Jeg satt meg ned ved gjerdet, og satt igrunn bare der. Jeg skulle bare vise at jeg var tilstede, men ikke aktivisere han. Ingen satt seg ned med han og prøvde å komme innpå han. De gikk forbi hvert femte minutt og sa hei. Og gikk videre. Den innkjøringa var grusom, og de ansatte gjorde virkelig ikke jobben sin. Ved egt annet tilfelle så sa jeg at hun ansatte skulle skifte bleie før vi gikk hjem. Gutten var hysterisk, men jeg hadde sagt det. Jeg sa at vi forteller hva vi skal gjøre (enten legger du deg ned selv, eller så legger jeg deg ned, jeg teller til tre). Hun telte til tre, og gutten satt enda. Telte til tre enda en gang, og hun gjennomførte fortsatt ikke. Til slutt ba jeg noen andre overta som er mer konsekvente.
Håper virkelig leveringen i morgen går bedre. Hvis de prøver seg; bare si enkelt at du har god tid. :p
Hvis de tror vi tilbringer så mye tid i bhg bare for gøy så tar de skammelig feil. Jeg ble til slutt så sur at jrg spurte de jeg, hvorpå jeg fortalte at alle de dagene jeg må være med i bhg taper jeg penger, da jeg må gi bort vaktene mine.. de sa ikke så mye etter det. :)

De er himla skjønne når de skjønner hadet og vinke nå :) hehe.

Må bare tilføye at etter innkjøringa var bhg helt knall. De var nyoppstartet og måtte nok finne ut hvordan de skulle jobbe sammen også. :)

Hun sover nå, de ringte i stad og fortalte det. Så skal de sende mld utover dagen med hvordan det går. Målet er å hente 14:30-15, men det blir nok tidligere. Heldigvis er pappan hjemme hele neste uke, så da kan hun ha kortere dager. Etter det må jeg levere, for da begynner han i jobb igjen etter 4 mnder hjemme.
Hvordan gikk det i bhg idag?

Akkurat det jeg mener med at det virker som de bhg ansatte ikke vil ha en der.. og det er da man må finne frem mammaløve-hjertet. Er ikke så lett, fordi en tenker at de i bhg vet jo hva de driver med. Og det gjør de jo, stort sett.. akkurat slike episoder som dette gjorde vår tilvenning i bhg myyyye vanskligere enn det hadde trengt å være. Pluss at de to første dagene vi var der så prøvde de ikke å nærme seg gutten min. Jeg satt meg ned ved gjerdet, og satt igrunn bare der. Jeg skulle bare vise at jeg var tilstede, men ikke aktivisere han. Ingen satt seg ned med han og prøvde å komme innpå han. De gikk forbi hvert femte minutt og sa hei. Og gikk videre. Den innkjøringa var grusom, og de ansatte gjorde virkelig ikke jobben sin. Ved egt annet tilfelle så sa jeg at hun ansatte skulle skifte bleie før vi gikk hjem. Gutten var hysterisk, men jeg hadde sagt det. Jeg sa at vi forteller hva vi skal gjøre (enten legger du deg ned selv, eller så legger jeg deg ned, jeg teller til tre). Hun telte til tre, og gutten satt enda. Telte til tre enda en gang, og hun gjennomførte fortsatt ikke. Til slutt ba jeg noen andre overta som er mer konsekvente.
Håper virkelig leveringen i morgen går bedre. Hvis de prøver seg; bare si enkelt at du har god tid. :p
Hvis de tror vi tilbringer så mye tid i bhg bare for gøy så tar de skammelig feil. Jeg ble til slutt så sur at jrg spurte de jeg, hvorpå jeg fortalte at alle de dagene jeg må være med i bhg taper jeg penger, da jeg må gi bort vaktene mine.. de sa ikke så mye etter det. :)

De er himla skjønne når de skjønner hadet og vinke nå :) hehe.

Må bare tilføye at etter innkjøringa var bhg helt knall. De var nyoppstartet og måtte nok finne ut hvordan de skulle jobbe sammen også. :)

Det håper jeg også:) Satser på at jeg var tydelig nok i dag og at vi slipper liknende hendelse i morgen. Er ikje rart de små blir forvirra når det bli slik. Jeg ble hvertfall forvirra i dag.

I dag var lille i barnehagen fra 10-15 . Jeg var der frem til 11. Og han sov et par timer der. Hadde gått fint, men hadde hatt noen knall og fall :( var veldig sliten da jeg kom.. Syns det er mye vanskeligere nå enn med storebror . Har litt følelsen på at det er fordi lille er bare 13 mnd, snart 14 og storebror var nesten 20 mnd da han begynte. Skjer mye med utviklingen på den tiden.

Egentlig skulle jeg ha begynt på jobb i morgen, men er sm . Så litt glad vi kan bruke god til på tilvenning og korte dager :)

Jeg vil vel tørre å påstå at de foreldrene som ikke står opp for det de selv mener, er utrygge.. man er ikke utrygg fordi man vil ha ekstra innkjøring, bruke lenger tid på levering, passe på at barnet er aktivisert før man går, vil ha en mld i løpet av dagen.

Selvfølgelig er det morsomt og spennende å begynne i bhg. Og det er tilogmed litt skummelt, ny plass, fremmede mennesker og andre rutiner. Jeg vil at mine barn skal kjenne på at de følelsene også er lov. Men at det er ikke farlig, bhg er en trygg plass. Og så lenge det er trygt, men skummelt så kan vi jobbe oss gjennom det. ;)

Selvfølgelig skjeller man ikke ut de ansatte foran barnet(ikke uten barnet heller). Man griner heller ikke foran barnet, det gjør man etterpå..

Er ikke lenger siden enn i fjor jeg satt å sippa på trappa hjemme, skjelte ut mannen fordi jeg måtte levere, og alt han sa var bare dumt. Da var guttungen fem år. Tilslutt sendte nesten mannen sin far opp for å passe tvillingene mens jeg kunne gå ned i bhg. Nå gjorde vi ikke det, da jeg hele tiden hadde tett dialog, både via telefon og sms med bhg. Etter nesten en time hadde den hysteriske skrikinga gått over til hiksting. Og etter enda en halvtima hadde han fått satt seg opp apatisk i sofaen.. og så kom han igang med lek.

Skal jeg da si; neida her er det så spennende og morsomt atte.. kos deg nå.
Eller skal vi prate om at ting noen ganger er skumle. At noen ganger "må" vi gjøre ting som ikke er så morsomme..men likevel er det trygt..bare veldig skummelt.

Selvfølgelig er det forskjell på en 1-2 åring og en femåring. Femåringen forstår mer. Likevel har en ettåring lov til å kjenne på følelser, og vi kan hjelpe de med å sette ord på det. Vi kan hjelpe de gjennom og vise at det går bra. Det er trygt. Bhg er en fin plass, tross alt ;) og mamma (og pappa) kommer jo alltid tilbake. Det er ingen som sover i bhg, den stenger før barnetv.. osv.

Jeg har desverre munndiare, det er min skavank ;) så jeg er til tider langt ut på løkka og roter, jeg er bare litt over gjennomsnittet engasjert.. men følte liksom at den var litt myntet mot meg (og seff flere, verden dreier seg jo tross alt ikke bare om meg) da vi har måtte ha ekstra innkjøring, tilpasset oss osv.

Lykke til neste uke. Bhg er en fantastisk plass, og de ansatte er stort sett kjempedyktige og herlige mennesker. Og de fleste barn pleier ikke trenge mer enn standard tre dager. ;) håper lillegutten din vil kose seg!

Det håper jeg også:) Satser på at jeg var tydelig nok i dag og at vi slipper liknende hendelse i morgen. Er ikje rart de små blir forvirra når det bli slik. Jeg ble hvertfall forvirra i dag.

Skulle de si det samme i morgen er du mer forberdt og kan bare gå med de inn.. snakke i høflig tone og si du har god tid. :p det er stort sett første gangen det skjer som er verst, fordi man blir så tatt på senga. ;)

Back
Topp