Barnehagestart

KFH83

Endelig mamma :D
jentene i juni13
Hvordan har tilvenningen gått?

Idag, dag 2, var Oskar i bhg fra 9.30-12.. Vi var med i starten, og trakk oss unna når de gikk ut. Ute hadde det gått veldig bra, men helt knust når han kom inn og vi ikke var der. Han gråt og gråt og var vanskelig å trøste når vi kom..
Det gjør så uendelig vondt i hjertet, føler jeg svikter ham om dere skjønner.. :(

Vet at dette er helt normalt osv, men det gjør forferdelig vondt!

Hvordan går det med dere andre?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Med mellomste her funket ikke innkjøringen som bhg ville.. vi hadde innkjøring en mnd.. bhg var ikke veldig glad for det. :p men jeg sa bare at nå hadde vi forsøkt deres måte, og det funket ikke. ;) når han startet i ny bhg igjen gav jeg bare beskjed om at vi tar innkjøringa slik jeg ønsker det. Jeg var med i bhg hver dag i en uke, så begynte han med korte dager alene 09-13. For meg var det viktig å vite at han var trygg på de ansatte i bhg. Ser jo bare hvordan vi voksne selv er når vi kommer på en plass med bare ukjente..

Poenget er at selv om dette er normalt, så trenger du ikke slavisk å følge oppskriften til bhg. Har selv jobbet i bhg, og de fleste følger malen så gjør ikke alle det. Så hvis det går på akkord med mammahjerte så er det kun du som har mulighet for å gjøre noe med det. :)

Ellers har ikke mine begynt i bhg enda. De begynner til neste år, og da vet bhg godt åssen jeg vil ha det. ;)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app
 
Går veldig bra, hadde vært litt lei seg da de gikk inn . Men ute strålende :) sov kun i 40 min fordi det hadde lekt noen barn bak vogna. Må høre i morgen om de kan få stengt av så barna leker på framsida av barnehagen og ikke der de små sover. Lille MÅ få sove. Ellers blir hverdagen vår fæl! :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Går veldig bra, hadde vært litt lei seg da de gikk inn . Men ute strålende :) sov kun i 40 min fordi det hadde lekt noen barn bak vogna. Må høre i morgen om de kan få stengt av så barna leker på framsida av barnehagen og ikke der de små sover. Lille MÅ få sove. Ellers blir hverdagen vår fæl! :p


Sent from my iPhone using BV Forum

Samme "soveproblemet" her også..de sover like der de store barna leker.. da storebror gikk på liten avdeling brukte han flere mnd på å finne roen og sove i vogna.. Der er det ikke så mange andre steder de store får lekt så de små måtte pent venne seg til bråket..
Håper det går seg til hos dere også :)

Første dag i bhg her idag. Gikk fint. Men hun kjenner mange av de voksne og sånn etter å ha vært med å henta storebror der i ett år nå. Ho ble med ped.leder inn mens jeg var ute å kjasa..ho reagerte ikke. Håper det blir like greit imårra. Da skal jeg også gå avgårde litt..hvis ho er klar.

Veldig enig med momsa i d ho skriver..gjør tilvenningen så bra som miøig for dere på deres måte.
Vi fulgte ikke abc med storebror og holdt på med tilvenning i gost over en mnd. Han trengte det. Og vi ville være sikre på at han hadde d greit.
 
Dag 2 her også.
Vi kom ca kl 9, så la vi henne i samarbeid med en ansatt kl.10. Sov til 11, spiste alene med de voksne/barna og så hentet vi først 14:30. Alt hadde gått veldig fint, men var veldig trøtt og litt sutrete da kontakten hennes gikk 13:30. Ellers gikk det veldig bra til å være dag nr 2 sa alle sammen. Spent på om det fortsetter sånn eller hva som skjer. I morgen skal hun ha "vanlig" dag, bare kortere. Men hun var veldig klar for å bli hentet da vi kom altså ;)
 
Her er vi også på dag to og det har gått kjempe fint. Han er så tillitsfull og finner seg fort til rette, så her har det ikke vært noen tårer ennå. I morgen skal han være der alene (kort dag). Er spent på hvordan det går. Her ringer barnehagen hvis det blir veldig vanskelig for barna:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hannah begynte jo i bhg i mai, og var skikkelig innkjørt før sommeren. Men etter nesten 6 uker fri må vi innkjøre på nytt... Hun er så trist og sår! Og nekter spise frokost der, spiste ikke før 10.30 i dag og ble levert 7.30 :( Men det går nok bra. Jeg begynner på jobb neste uke og mannen har en uke pappaperm etter det. Så vi leverer til vanlig tid (frokost kl 7.30) men henter ca 14-14.30 disse to ukene.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Minste begynner ikke i barnehage før til neste år. De to eldste har begynt når di var 15 mnd og det var ingen god opplevelse for oss. Det har vært mye tårer på små og store og alle sier at dette er normalt, men er det greit selv om det er normalt? For meg er det ikke det, og jeg har måttet ta et oppgjør med meg selv, mammahjertet og samvittigheten min.
Jeg leste nettopp at tilvenningen burde vare i 3 uker i stede for 3 dager og dette kommer jeg til å gjøre når minste skal starte. Da får barna tid til å bli kjent med alt på helt andre premisser. Barn er jo forskjellige og noen takler jo strålende å begynne i barnehage. Mine har bare gode minner fra barnehagen selv om innkjøringa var hard.
Jeg signerer Momsa. Enig i det ho skrev.
 
Vi har snakket masse her hjemme, og har bestemt oss for å ha en lang tilvenning, dette skal ikke gå på tvers av våre følelser.
Det er mitt privilegie som mamma å kunne bruke god tid på å få et trygt barn og hjelpe han til å føle at rammene rundt han er stabile <3

Dette er kjempetøft, synes jeg..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har snakket masse her hjemme, og har bestemt oss for å ha en lang tilvenning, dette skal ikke gå på tvers av våre følelser.
Det er mitt privilegie som mamma å kunne bruke god tid på å få et trygt barn og hjelpe han til å føle at rammene rundt han er stabile <3

Dette er kjempetøft, synes jeg..


Sent from my iPhone using BV Forum
Samme her. Nå leverte jeg til frokost. Sa de skulle ringe med engang om han ble lei seg osv. Kommer til å ha korte dager, og ta en dag av gangen. Gikk veldig bra at jeg dro.


Nå er jeg jo sm , så vi kan styre dagene som vi vil.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Samme her. Nå leverte jeg til frokost. Sa de skulle ringe med engang om han ble lei seg osv. Kommer til å ha korte dager, og ta en dag av gangen. Gikk veldig bra at jeg dro.


Nå er jeg jo sm , så vi kan styre dagene som vi vil.


Sent from my iPhone using BV Forum
Samme her.. Jeg er hjemme og kan benytte sjansen til å gjøre han helt trygg :)
Så bra han klarte seg idag da :)

Vi var med Oskar hele dagen, 9.30-12.. Han lekte masse med de andre, både barn og voksne. De fikk skifte bleie på han, gi han mat osv.. Vi var bare "observatører" og med på å gjøre han trygg :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har snakket masse her hjemme, og har bestemt oss for å ha en lang tilvenning, dette skal ikke gå på tvers av våre følelser.
Det er mitt privilegie som mamma å kunne bruke god tid på å få et trygt barn og hjelpe han til å føle at rammene rundt han er stabile <3

Dette er kjempetøft, synes jeg..


Sent from my iPhone using BV Forum
Så bra.. Og skulle bhg si noe, så bruk mammahjertet til svare.. Det er du som kjenner ditt barn! Jeg fikk nærmest kjeft av helsestasjon også, for hvordan jeg la opp ting med bhg.. Men vettu hva? Det passet for oss, og jeg har ikke måtte gå på akkord med egne følelser og samvittighet. Min mellomste er ingen bhg gutt, og det vet jeg. Tre timer på å bli kjent? Bullshit...! Jeg som voksen, som kan prate og sette ord på ting, er ikke trygg på tre timer.

Vi hadde også en ansatt i bhg som jeg måtte fjerne fra primærbehov, da min ikke var trygg på han.. Jeg har forståelse for at det ikke alltid går, men en god dialog er viktig. Så lenge andre var der og kunne gjøre det, så skulle kun han(ansatte) nærme seg gutten ved lek. Hvis feks han ansatte hadde seinvakt og min hadde gjort i bleia, sier det seg jo selv at han måtte ta den. Og bhg hørte på meg. Vi hadde en ekstra foreldremøte pga det, og snakket ut. Han ansatte var pedagogisk leder på Avd, og var helt enig med meg. :p
Noen synes kanskje det er sært, men jeg ser for meg selv som plutselig pleietrengende, og masse fremmede..ikke kult, og iallfall ikke hvis det er lett å gjøre noe med det.

Normalt at barn gråter ved bhg tilvenning? Ja.. Må det være slik? Nei!


Sent from my iPad using BV Forum
 
Samme her.. Jeg er hjemme og kan benytte sjansen til å gjøre han helt trygg :)
Så bra han klarte seg idag da :)

Vi var med Oskar hele dagen, 9.30-12.. Han lekte masse med de andre, både barn og voksne. De fikk skifte bleie på han, gi han mat osv.. Vi var bare "observatører" og med på å gjøre han trygg :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Det skal jeg i morgen. De ringte rundt 1030. Da var han lei seg, fant liksom ikke roen.. Så hent han. I morgen blir jeg der lenger . Hvertfall frem til lunsj. Men syns det er vanskelig å finne tid, siden han sover to ganger. Ved 9/10 og en gang etterpå igjen :/


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det skal jeg i morgen. De ringte rundt 1030. Da var han lei seg, fant liksom ikke roen.. Så hent han. I morgen blir jeg der lenger . Hvertfall frem til lunsj. Men syns det er vanskelig å finne tid, siden han sover to ganger. Ved 9/10 og en gang etterpå igjen :/


Sent from my iPhone using BV Forum
Ja, det forstår jeg. Vi har klart i sommer å legge om rutinene til 1 lur for dagen, da sover han gjerne fra 12.30-14 :) Litt lettere å planlegge for oss da :)
Men lykke til :) En ting jeg fant ut idag var at personalet må få slippe til.. Jeg tok meg i å "styre" litt.. Så jeg skjerpa meg fort å bare satt og så rett og slett , det gikk mye bedre :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja, det forstår jeg. Vi har klart i sommer å legge om rutinene til 1 lur for dagen, da sover han gjerne fra 12.30-14 :) Litt lettere å planlegge for oss da :)
Men lykke til :) En ting jeg fant ut idag var at personalet må få slippe til.. Jeg tok meg i å "styre" litt.. Så jeg skjerpa meg fort å bare satt og så rett og slett , det gikk mye bedre :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Ah kunne ønske det gikk her og, men han er stup trøtt 1,5-2 t etter han har stått opp. Skal sies at han har begynt å tulle om natta igjen :(

Lykke til i morgen :*


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dagen i dag gikk ikke bra hos oss. Hun ble levert kl 9 og hylte da jeg dro. Sov fra 9:15-11, så hentet vi kl.13. Da hadde hun hylt en stund allerede. Holdt det gående i går kveld fra 19-22:30, men sov fra 18-19.

Syns det er så tøft å vite at hun gråter når jeg leverer og henter.. Begynner i helt ny jobb på mandag og orker ikke tanken på at dette skal fortsette!!

Nå holder hun skikkelig på på kveldene også, etter hun begynte i bhagen. Lurer på om det kan være seperasjonsangst?
 
Ah kunne ønske det gikk her og, men han er stup trøtt 1,5-2 t etter han har stått opp. Skal sies at han har begynt å tulle om natta igjen :(

Lykke til i morgen :*


Sent from my iPhone using BV Forum
Takk det samme :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dagen i dag gikk ikke bra hos oss. Hun ble levert kl 9 og hylte da jeg dro. Sov fra 9:15-11, så hentet vi kl.13. Da hadde hun hylt en stund allerede. Holdt det gående i går kveld fra 19-22:30, men sov fra 18-19.

Syns det er så tøft å vite at hun gråter når jeg leverer og henter.. Begynner i helt ny jobb på mandag og orker ikke tanken på at dette skal fortsette!!

Nå holder hun skikkelig på på kveldene også, etter hun begynte i bhagen. Lurer på om det kan være seperasjonsangst?
Oskar har også vært våken på nettene etter han begynte i bhg.. Natt til idag holdt han det gående fra 01-03.30.. Aint cool!
Vet ikke angående seperasjonsangst, men det er vel noe tilnærmet tenker jeg.. Det er jo uvant situasjon, nye mennesker, nye regler osv så det er jo egentlig ganske naturlig tenker jeg.. Som avdelingslederen sa idag når jeg følte meg i veien og masete: for å få trygge barn, må foreldrene være trygge. Åkei, tenkte jeg.. Da begynner jeg med meg selv ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Oskar har også vært våken på nettene etter han begynte i bhg.. Natt til idag holdt han det gående fra 01-03.30.. Aint cool!
Vet ikke angående seperasjonsangst, men det er vel noe tilnærmet tenker jeg.. Det er jo uvant situasjon, nye mennesker, nye regler osv så det er jo egentlig ganske naturlig tenker jeg.. Som avdelingslederen sa idag når jeg følte meg i veien og masete: for å få trygge barn, må foreldrene være trygge. Åkei, tenkte jeg.. Da begynner jeg med meg selv ;)


Sent from my iPhone using BV Forum

Gjorde litt research på dette i stad og kom opp med en liten plan fremover for å bedre det.
Ift levering må jeg vise at det er trygt i bhagen og være tydelig på at hadet betyr at jeg går. Jeg tenker å evt prøve å tulle litt når jeg akal gå for å se om det kan hjelpe (stod som et tips et sted).
Ift på ettermiddagene er det viktig å la barnet då lov til å klenge og kose, så da tenker jeg at mannen kan lage litt middager i ukene fremover. Jeg pleier selvfølgelig å kose masse med henne, men gir henne over til mannen når jeg skal lage mat, men jeg føler ikke det er riktig og viktig nå, at jeg skal lage middag.

Ved legging skal en av oss ligge på madrass ved siden av sengen hennes og bli der til hun sovner. Så sover mannen der inne på natten hvis hun våkner og trenger det.

Tror dette dår være strategien fremover. Og jeg har mye lettere for å holde meg til lister og planer, det blir jeg trygg av ;) Og så håper jeg jo at det bedrer seg fort ift søvnen, for det har mye å si.
Men enig med deg, vi må begynne med oss selv ;)
 
Gjorde litt research på dette i stad og kom opp med en liten plan fremover for å bedre det.
Ift levering må jeg vise at det er trygt i bhagen og være tydelig på at hadet betyr at jeg går. Jeg tenker å evt prøve å tulle litt når jeg akal gå for å se om det kan hjelpe (stod som et tips et sted).
Ift på ettermiddagene er det viktig å la barnet då lov til å klenge og kose, så da tenker jeg at mannen kan lage litt middager i ukene fremover. Jeg pleier selvfølgelig å kose masse med henne, men gir henne over til mannen når jeg skal lage mat, men jeg føler ikke det er riktig og viktig nå, at jeg skal lage middag.

Ved legging skal en av oss ligge på madrass ved siden av sengen hennes og bli der til hun sovner. Så sover mannen der inne på natten hvis hun våkner og trenger det.

Tror dette dår være strategien fremover. Og jeg har mye lettere for å holde meg til lister og planer, det blir jeg trygg av ;) Og så håper jeg jo at det bedrer seg fort ift søvnen, for det har mye å si.
Men enig med deg, vi må begynne med oss selv ;)
Hvis det er til noe trøst har mine også blitt sånn den siste tiden...og de går ikke i bhg. :p

Men han lider jo av seperasjonsangst, har vært sånn siden ca 8 mnd..og hun tar etter han.

Viktig å vise at man er der..og det er jo ikke sånn at man aldri kan sette ned barnet, du kan jo også sette barnet i stolen og prate med henne mens du lager middag. Kan hun smake litt og titte litt.

Mtp å gå ifra i bhg.. huk tak i den personen ditt barn er mest trygg på..få barnet selv til å ville være hos den ansatte.. når du bestemmer deg for å gå, si hadet og gå.. ikke si mange ganger at du må gå snart, fordi da har du jo sagt det så mange ganger uten å gå..og plutselig skjer det.

Rutiner er viktig. Gjør det samme hver morgen. Mine hadde god effekt av å komme tidlig og spise frokost. Da var det rolig i bhg og de viste akkurat hva de skulle gjøre. Hvis jeg leverte seint, var alle barna kommet og i full gang med lek. Da virket det som om de ikke helt viste hvor de skulle begynne..

Viktigst av alt; stol på deg selv!

Litt i overkant engasjert i bhg start kanskje...? :p og jeg har ikke noen i bhg selv ;)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp