Barnehageplass

Lykke i September

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Er det flere enn meg som er litt små bekymret for å ikke få barnehageplass eller å få barnehageplass et stykke unna? Vi kjøpte hus i år 300m fra barnehagen vi vil ha ungen våres i. Men pga at terminen er 20.sep, så får vi mest sannsynlig ikke første rett/ønske på barnehage.. For unger må være født før 1.sep for å ha førsterett.... Uff.. Jeg håper virkelig vi får plass! Har nattevaktstilling og klarer ikke å se for meg at jeg styrer og er med ungen etter nattevakter... Jeg pleier å være så trøtt at jeg er redd jeg skal sovne på veien hjem... Så må ha ungen i barnehage.. Samboeren jobber jo 8-16/17 hver ukedag og er også en del ute på reiser i både Norge og resten av verden...

Ja! Det bekymrer meg ganske mye. Drittregel! Men det ordner seg vel nok, selv om det ikke akkurat er noen økonomisk høydare å ha ulønnet perm. Jeg sjekket forresten med kommunen om hvor mange som ikke fikk og fikk plass ved forrige opptak - kan være lurt det, ikke alle steder det er like kritisk :)

Jeg jobber i barnehage så kommer mest sannsynlig til å ha jenta mi der - da er jeg prioritert. Men om jeg ombestemmer meg så vet jeg ikke helt hvordan det blir :) Har tenkt litt på det, men syns det er vanskelig - føler jeg må møte jenta mi først :P Men vil tro det ordner seg for deg, på en eller annen måte skal du se :)

Jeg jobber i barnehage så kommer mest sannsynlig til å ha jenta mi der - da er jeg prioritert. Men om jeg ombestemmer meg så vet jeg ikke helt hvordan det blir :) Har tenkt litt på det, men syns det er vanskelig - føler jeg må møte jenta mi først :P Men vil tro det ordner seg for deg, på en eller annen måte skal du se :)
Ja, de som jobber I barnehage har jo førsterett uansett. Venninna mi som jobber I barnehage sa det til meg. Ja, kan jo både Være ulemper og fordeler med det. Tanta mi får også førsterett, hun er alene med ungen.
Får håpe det ;) Hvis ikke så vet jeg ikke hva vi gjør.... kanskje vi da må spørre den kommende oldemor, men hun bor jo ikke akkurat i nærområdet. Så får se... Hun er den eneste uten jobb...

Ja! Det bekymrer meg ganske mye. Drittregel! Men det ordner seg vel nok, selv om det ikke akkurat er noen økonomisk høydare å ha ulønnet perm. Jeg sjekket forresten med kommunen om hvor mange som ikke fikk og fikk plass ved forrige opptak - kan være lurt det, ikke alle steder det er like kritisk :)
For meg er det ikke mulig med ulønnet perm. Jeg er avhengig av inntekt. Vi har akkurat kjøpt oss hus, lånene og regninger må betales uansett... Ok, det var lurt. Skal sjekke ut det til uka ;)

Vi og bekymrer oss litt for det samme! Er full barnehagedekning i vårt område, men det hjelper lite siden vi har termin 21.9. For oss er alternativet dagmamma til vi får barnehageplass, da får man jo også kontantstøtten, så det blir et nullprosjekt. Ikke et alternativ for oss å ta ulønnet permisjon.

Vi og bekymrer oss litt for det samme! Er full barnehagedekning i vårt område, men det hjelper lite siden vi har termin 21.9. For oss er alternativet dagmamma til vi får barnehageplass, da får man jo også kontantstøtten, så det blir et nullprosjekt. Ikke et alternativ for oss å ta ulønnet permisjon.
Viste ikke at man får kontantsøtte når man har dagmamma. Godt vi lærere hverandre litt.

Snakket med styrer i Bhg til jentungen og hun sa at innen vi søker er det nok innført to barnehage-opptak i året. Og det vil jo selvfølgelig hjelpe på selvom det ille blir før i januar. Her begynner jenta på skolen når minste starter i bhg så ingen søskenprioritering å hente her heller ;-)

Jeg håper at mini har vett til å komme ut bare 3 dager før termin ca, så er vi sikkert :p har termin 2 september:p

Men er ganske stor den barnehagen storesøster går I, så tror han får plass. Og håper at han får søsken prioritering selvom hun er ferdig I barnehagen når han begynner, hun får jo der når vi skal søke han inn, men vet ikke hvordan det funker med slikt.

Her jobbe å sjøl i barnehagen, men ska ikke ha ungen i min barnehage. Æ jobbe i kommunal bhg og eldste går i privat bhg. Neste skal å inn der så vi får søskenprioritert :)

Jeg er bekymret men satser på at det lønner seg at vi bor på en liten plass. Vi kommer til å spare så mange penger som mulig slik at vi har litt å gå på hvis jeg må ha ulønnet permisjon eller be om å gå midlertidig ned i stillingsprosenten. Men satser på at vi klarer å løse det da barnefaren jobber i utelivsbransjen og derfor har mye fri på dagene. Han kommer til å være stuptrøtt men.... jeg er selv daglig leder på min arbeidsplass og setter opp egen vaktliste så jeg skal nok få trikset det til på et vis. Tror jeg skal høre med kommunen om de har ett eller to opptak i året. Greit å være litt mentalt forberedt... tror ikke det er så mange dagmammaer å oppdrive her heller dessverre...

Synes det er en håpløs regel men prøver å ikke irritere meg over den ettersom det tydeligvis ikke er meningen at man skal forstå hvorfor myndighetene tar de beslutningene de gjør... :P

Bekymrer meg ingenting, da det er full barnehagedekning her.. Fikk plass i august med storesøster som er født i desember, vi bare betalte plassen frem til hun begynte i november. Det ble ikke førstevalget, men det er jeg veldig glad for nå i ettertid..
Lillebror blir uansett søskenprioritert, så er nok ingen fare for at vi ikke får plass fra august denne gangen også :p

Vi har plass I bhg til moren min, har jobbet der selv det siste året så har plass:-) jeg skal ikke jobbe der etter permisjonen. mannen flytter for å studere så da passer det at mormor driver bhg å kan ta han med seg hjem når hun er ferdig på jobb om jeg jobber på min jobb!:-)

Regner ikke med å få plass, så satser på å måtte være hjemme uten lønn

Snakket med styrer i Bhg til jentungen og hun sa at innen vi søker er det nok innført to barnehage-opptak i året. Og det vil jo selvfølgelig hjelpe på selvom det ille blir før i januar. Her begynner jenta på skolen når minste starter i bhg så ingen søskenprioritering å hente her heller ;-)
Så det blir mulig barnehage start i januar? Men vi har jo bare perm til uti sept, så da er vi nesten like lagt... Hmm.. Ok.

Så det blir mulig barnehage start i januar? Men vi har jo bare perm til uti sept, så da er vi nesten like lagt... Hmm.. Ok.
Blir noen måneder ekstra, men bedre med januar enn august. Da er de nesten 2 år. Slik var det med jenta her. Født i oktober og fikk bhg plass august når hun nesten var 2. Veldig kjedelig! Vi var heldig å fikk i studentbarnehagen når hun var 1,5 år så takket nei til plassen hun ble tilbudt ett halvt år etterpå.

Blir noen måneder ekstra, men bedre med januar enn august. Da er de nesten 2 år. Slik var det med jenta her. Født i oktober og fikk bhg plass august når hun nesten var 2. Veldig kjedelig! Vi var heldig å fikk i studentbarnehagen når hun var 1,5 år så takket nei til plassen hun ble tilbudt ett halvt år etterpå.
Sant det ;)

Det er stor forskjell fra kommune til kommune, så det lønner seg å sjekke hvordan det var i fjor. Husk at mange av de som ikke får plass i førsteopptaket likevel får plass senere. Der vi bodde før fikk alle som var født på høsten plass også, men vanligvis ikke før andreopptaket. Her vi bor nå er det ikke alle som har krav på plass som får engang, så her er det helt utelukket. Vi skal uansett ha babyen hjemme lengre, men synes det er trist for alle de som virkelig trenger plassene.

Og så er det forskjellige regler for opptak, så sjekk din kommune der også. Her stiller alle som søker innen fristen likt, og de kan finne på å rote vekk søknader som kommer for tidlig, har hørt noen skrekkhistorier. :eek: Der vi bodde tidligere ble du prioritert etter dato og klokkeslett søknaden kom inn, så der burde du søke den dagen du fikk personnummer om du ville ha plass til høstbarn.

Back
Topp