Barnehageopptak

Men bare fordi at de har det så betyr ikke det at det er til det beste for barna. Det ser vi jo eksempler på her.
Min mor jobber i barnehage, og hun er imot flere opptak i året, fordi hun ser at barna blir urolige av det. Hun jobber på småbarn.
Det kan jo finnes løsninger på det. Kan det fungere at ettåringer er for seg selv på egen avdeling, med løpende opptak og så er det 2-3 år på stabile avdelinger fra hver august og så 4-5 år på stabile avdelinger fra hver august. At storbarnsavdelingene har to årskull istedenfor tre, de yngste går på småbarn ett år til. Og ettåringene går på en egen småbarnsavdeling først. Der det kun er fokus på trygghet og tilknytning og helt basic "her og nå-behov".

Finnes sikkert andre løsninger også. Dette er bare en ting som KAN fungere.
 
Her i kommunen har de løpende opptak ser det ut som. Fungerer fint :) hovedopptak som vanlig og så løpende deretter.
Hvordan fungerer det fint?
Her er det løpende opptak gjennom året... De fleste har fått plass det siste året faktisk :p de har 2 hovedopptak da, er i august og er i januar... Liker dårlig at de som fyller 3 det kalenderåret blir flyttet til stor avdeling i januar... Dette for å få bedre kapasitet...
De trenger ikke nødvendigvis å bli flyttet til stor avdeling for å få bedre kapasitet. Noen lar de som fyller 3 bli på småbarn, men tar inn flere allikevel. Dvs det blir flere barn på småbarn istedenfor at det blir flere på storbarn.
 
Dvs at de barna som står på venteliste får plass straks det er ledig i en bhg. - i den/de barnehagene de har søkt på. Ser ut for at kommunen går gjennom bhg og ungene hver måned for å fylle opp.
Men hvordan syns personalet og ungene det går? Å "fylle opp" høres svært lite positivt ut. Det er ikke rart at barnehagen ofte blir oppbevaring av barn i stedenfor et godt pedagogisk tilbud :(
 
Dvs at de barna som står på venteliste får plass straks det er ledig i en bhg. - i den/de barnehagene de har søkt på. Ser ut for at kommunen går gjennom bhg og ungene hver måned for å fylle opp.
Barnehagene melder ledige plasser og så gis den ledigmeldte plassen til et ventende barn. Sånn er det "overalt" der det er rullerende opptak.
 
Har ikke lest alle svarene. I kommunen her, så er det kun de med rett på plass som får. Alle andre må vente til neste august. Hvis det blir ledig (noen slutter), så går plassen til noen på venteliste (de med spesielle behov prioriteres på ventelisten). Kommunen har ikke råd til å ha flere plasser slik at barn født i september og oktober (gsmmel ordning, vet ikke om den nye er vedtatt?) ikke får plass før nesten to års alder selv om de ønsket plass fra 10-12 mnd alder. Det kan jo være vanskelig å få det til å gå opp uten bhg plass i et år, så sånn sett hadde det vært fint med et ekstra opptak, men vet ikke hvordan det praktisk skal gjennomføres :)
 
Men hvordan syns personalet og ungene det går? Å "fylle opp" høres svært lite positivt ut. Det er ikke rart at barnehagen ofte blir oppbevaring av barn i stedenfor et godt pedagogisk tilbud :(
Jeg har aldri opplevd noe negativt med det hverken hos barna eller de voksne. Jobber ikke selv i bhg, men hvis barnehagen har kapasitet til f.eks 18 barn, så er det jo litt rart hvis de bare har 15 barn inne og 3barn går hjemme uten plass. Barna får jo et godt tilbud så lenge kapasiteten ikke overskrides. Er jo verre hvis de har inne 20, men plass til 18.
 
Det kan jo finnes løsninger på det. Kan det fungere at ettåringer er for seg selv på egen avdeling, med løpende opptak og så er det 2-3 år på stabile avdelinger fra hver august og så 4-5 år på stabile avdelinger fra hver august. At storbarnsavdelingene har to årskull istedenfor tre, de yngste går på småbarn ett år til. Og ettåringene går på en egen småbarnsavdeling først. Der det kun er fokus på trygghet og tilknytning og helt basic "her og nå-behov".

Finnes sikkert andre løsninger også. Dette er bare en ting som KAN fungere.
Det er nesten sånn vi har det egentlig.... 1-2, 2.5-3 og 4-5.

Likevel får vi da nye når vi bikker jul, og de eldste rykker opp og nye kommer til.

Ulempen for den midterste aldersgruppa som vi har sett det nå disse to årene, er at når man skiller mellom 3 og 4 årsalderen, så mister 2 og 3 åringene gode lekeforbilder og noen å strekke seg etter og se opp til sånn som de da vil gjøre på en 3-6 årsavdeling. For det er ikke til å stikke under en stol at 2-3 årsalderen er en tid hvor det kan være mye slåing, biting, kaste leker osv. Og dette ser vi at det er mye av. Hadde de da hatt eldre barn å se opp til og være med ville det vært mindre av sånt.

Og så vil det jo ikke fungere helt med stabile grupper hvis det skal være løpende opptak for 1-åringer, hvor mange skal man da ha, hvis man ikke kan flytte de eldste oppover i systemet?
 
Dvs at de barna som står på venteliste får plass straks det er ledig i en bhg. - i den/de barnehagene de har søkt på. Ser ut for at kommunen går gjennom bhg og ungene hver måned for å fylle opp.
Men dette er jo dyrt for kommunen.
Sånn har vi også hatt det. Men nå strammer de inn fordi det er for dyrt. Det skal spares 30 mill i skole og barnehage her...
 
Her er det rullerende opptak med hovedopptak i august, og barnet må ha fylt et år!
Syns det fungerer veldig bra her og utrolig glad for at de har det sånn!
Er nok dyrt da men nå veldig betryggende med termin i oktober!
 
Vi har løpende opptak og det er ikke optimalt. Skulle ønske vi hadde to i året. Det blir så ustabilt med nye tilvenningen hver mnd.
 
Dvs at de barna som står på venteliste får plass straks det er ledig i en bhg. - i den/de barnehagene de har søkt på. Ser ut for at kommunen går gjennom bhg og ungene hver måned for å fylle opp.
Men hvordan syns personalet og ungene det går? Å "fylle opp" høres svært lite positivt ut. Det er ikke rart at barnehagen ofte blir oppbevaring av barn i stedenfor et godt pedagogisk tilbud :(
Barnehagene melder ledige plasser og så gis den ledigmeldte plassen til et ventende barn. Sånn er det "overalt" der det er rullerende opptak.
Dvs at barnehagen går med ledige plasser fra august som fylles opp etterhvert?

Feks en småbarnsavdeling som har plass til 14 småbarn og 4 voksne, starter med 4 voksne og 9 småbarn i august og så er det fem tomme plasser som fylles når behov melder seg? Eller er det bare 3 voksne og de ansetter en midlertidig utover året? Eller at det frigjøres plasser på nyåret fordi 7 av de 14 toåringene regnes som 3åringer som gir plass til 3 stykker til?
 
Dvs at barnehagen går med ledige plasser fra august som fylles opp etterhvert?

Feks en småbarnsavdeling som har plass til 14 småbarn og 4 voksne, starter med 4 voksne og 9 småbarn i august og så er det fem tomme plasser som fylles når behov melder seg? Eller er det bare 3 voksne og de ansetter en midlertidig utover året? Eller at det frigjøres plasser på nyåret fordi 7 av de 14 toåringene regnes som 3åringer som gir plass til 3 stykker til?
Nei, ikke med rullerende opptak. Si at Truls slutter 15.10. Det er oppsigelsestid på en mnd, så han sa opp i september. Bhg vet da at fra 16.10 er det ledig plass. Dette meldes inn til barnehagekontoret som da tilbyr plassen Truls hadde til første barn på listen. Dette er da rullerende opptak.
 
Det er nesten sånn vi har det egentlig.... 1-2, 2.5-3 og 4-5.

Likevel får vi da nye når vi bikker jul, og de eldste rykker opp og nye kommer til.

Ulempen for den midterste aldersgruppa som vi har sett det nå disse to årene, er at når man skiller mellom 3 og 4 årsalderen, så mister 2 og 3 åringene gode lekeforbilder og noen å strekke seg etter og se opp til sånn som de da vil gjøre på en 3-6 årsavdeling. For det er ikke til å stikke under en stol at 2-3 årsalderen er en tid hvor det kan være mye slåing, biting, kaste leker osv. Og dette ser vi at det er mye av. Hadde de da hatt eldre barn å se opp til og være med ville det vært mindre av sånt.

Og så vil det jo ikke fungere helt med stabile grupper hvis det skal være løpende opptak for 1-åringer, hvor mange skal man da ha, hvis man ikke kan flytte de eldste oppover i systemet?
Nei altså jeg tenker at ingen blir flyttet oppover. At man starter med få og holder av ledige plasser utover på 1åringsavdelingen. Det er bare den som blir berørt med nye barn, men at den i utgangspunktet er en liten avdeling og med lite krav til hva man skal gjennomføre, tar det på barnas premisser og behov der og da.

Jeg synes egentlig det er litt forskjell mellom 1åringer og 2åringer og at det er fint å kunne skjerme ettåringene for støyen og voldsomheten 2 åringer kan ha, i tillegg til at 2åringene kan ha godt av litt mer utfordringer sammen med 3åringene enn å være med "babyene". Det er ganske heavy å ha bare 2 og 3 åringer på en avdeling ja, det er mye løping, hyling og kan bli mye slåing ol. Men en fordel er å kunne legge til rette for intensiv læring av sosial kompetanse, for det trengs mye av i den alderen. Ofte føler jeg det er mye fireåringene trenger av ulike temaer, men som 3åringene er for umodne til. Mens fire og femåringene er mer modne for ulike teamarbeider.

Det er nok positive og negative sider med begge deler. Der jeg jobber nå er det 3 og 4 åringer sammen, men vi må stort sett dele de. 4åringwne passer bedre sammen med femåringene på turer og teamarbeid. Det samme gjelder toåringene, de passer bedre med treåringene enn ettåringene.

Men litt avsporing. Poenget mitt var at det er kanskje til større belasting for en avdeling med to og treåringer å få tilvenningen på nytt og på nytt, der de skal få gjennomført turer og aktiviteter. Enn på en 1års-avdeling der de "bare lever i nuet".
 
Nei, ikke med rullerende opptak. Si at Truls slutter 15.10. Det er oppsigelsestid på en mnd, så han sa opp i september. Bhg vet da at fra 16.10 er det ledig plass. Dette meldes inn til barnehagekontoret som da tilbyr plassen Truls hadde til første barn på listen. Dette er da rullerende opptak.
Ja men dette har jo alle barnehager.
Men hvis alle skal kunne få plass ved 12 mnd alder selv om de er født i feks november eller desember, så kan man ikke være avhengig av at andre barn slutter. Det er snakk om en løsning som gjør at barn og foreldre ikke må vente til neste august hvis det ikke er noen som slutter i mellomtiden.
 
Ja men dette har jo alle barnehager.
Men hvis alle skal kunne få plass ved 12 mnd alder selv om de er født i feks november eller desember, så kan man ikke være avhengig av at andre barn slutter. Det er snakk om en løsning som gjør at barn og foreldre ikke må vente til neste august hvis det ikke er noen som slutter i mellomtiden.
Ja.. Jeg bare forklarte begrepet rullerende opptak. Noen tenker at det er noe annet enn løpende opptak, men det er ikke det.

Personlig syns jeg to hovedopptak vitner om et dominant voksensamfunn som er mer opptatt av likestilling enn barns beste. Men det er som å banne i kirken, for godhetsargumentene for at det bør være to opptak blir så dominerende at det ikke nytter å si i mot. Dessverre.
 
Nei altså jeg tenker at ingen blir flyttet oppover. At man starter med få og holder av ledige plasser utover på 1åringsavdelingen. Det er bare den som blir berørt med nye barn, men at den i utgangspunktet er en liten avdeling og med lite krav til hva man skal gjennomføre, tar det på barnas premisser og behov der og da.

Jeg synes egentlig det er litt forskjell mellom 1åringer og 2åringer og at det er fint å kunne skjerme ettåringene for støyen og voldsomheten 2 åringer kan ha, i tillegg til at 2åringene kan ha godt av litt mer utfordringer sammen med 3åringene enn å være med "babyene". Det er ganske heavy å ha bare 2 og 3 åringer på en avdeling ja, det er mye løping, hyling og kan bli mye slåing ol. Men en fordel er å kunne legge til rette for intensiv læring av sosial kompetanse, for det trengs mye av i den alderen. Ofte føler jeg det er mye fireåringene trenger av ulike temaer, men som 3åringene er for umodne til. Mens fire og femåringene er mer modne for ulike teamarbeider.

Det er nok positive og negative sider med begge deler. Der jeg jobber nå er det 3 og 4 åringer sammen, men vi må stort sett dele de. 4åringwne passer bedre sammen med femåringene på turer og teamarbeid. Det samme gjelder toåringene, de passer bedre med treåringene enn ettåringene.

Men litt avsporing. Poenget mitt var at det er kanskje til større belasting for en avdeling med to og treåringer å få tilvenningen på nytt og på nytt, der de skal få gjennomført turer og aktiviteter. Enn på en 1års-avdeling der de "bare lever i nuet".
Jeg er enig med deg :) Hadde vært himmelen og hatt en ren 1-årsavdeling :)
 
Ja.. Jeg bare forklarte begrepet rullerende opptak. Noen tenker at det er noe annet enn løpende opptak, men det er ikke det.

Personlig syns jeg to hovedopptak vitner om et dominant voksensamfunn som er mer opptatt av likestilling enn barns beste. Men det er som å banne i kirken, for godhetsargumentene for at det bør være to opptak blir så dominerende at det ikke nytter å si i mot. Dessverre.
Det skjønte jeg ikke...
 
Back
Topp