Barnehageopptak

Mulig jeg misforstod deg? Du skriver at det fødes flere barn på sommeren, så august må alltid ha størst opptak. Men det er jo ikke derfor det er størst opptak i august.
Det er vel heller omvendt - barn fødes på sommeren fordi de ønsker å tilpasse det hovedopptaket.

Pga skolestart kommer det alltid til å være et stort opptak i august.

det er sant. Men hvordan foreslår du at det skal endres uten at tilbudet til barna blir dårligere?



Hvordan får du det til å stemme at bemanningen ikke går ned når de tar inn flere barn? Vil det si at de tar inn midlertidige flere voksne etter behov?

Barnegruppene blir aldri større enn bemanningsnormen. Det betyr at det er ledig plasser i barnehagen, og de er da likt antall voksene gjennom hele året, men ja barnegruppene varierer. Men det blir ikke noe færre voksene enn de som ikke har opptak resten av året og tar inn alle barn i august.
Det har alltid blitt født flest barn vår/sommer men ja nå tilpasses det mer etter opptak i tillegg.
Derfor vil august opptaket også alltid være størst, samt at da vil alltid barnehagen ha flest plasser.
Men det går fint å gjøre det som vår kommune, men det koster penger. Få kommuner er interessert i det ;)
 
Du trenger ikke å forklare meg grunnen til hovedopptaket er i august, altså det vet vi alle hvorfor ;)
Selv om det er slik nå så går det an å endre ting, all endring er ikke nødvendigvis negativt ;)
Her er det ledigplasser, for kommunen har god dekning av barnehageplasser. Ikke kun akkurat så vi får presset inn alle og enhver i august.
Du forklarer slik det fungerer hos dere, det er ikke likt over hele landet og noen får det faktisk til å tilby barn plass da det er behov.
Man må kunne se løsninger og ikke bare begrensninger.
Nei ingen slutter selv om en ny får plass i en annen måned enn august.
Barnegruppene er på 9 barn under tre år og 3 voksene (de har vært 12, da var det en voksen til som var frem og tilbake på de to små avdelingene), 18 barn og 3 voksene på stor (samme her, har delt på en voksen mellom avdelingene da var de 20)
Kommunen har også ledige plasser i barnehager rundt i kommunen, derfor er det mulig å få plass gjennom året.
Mener å huske at du har skrevet noe om at det ikke er ledige plasser å oppdrive nesten jeg? Og at du egentlig ville ha byttet bhg til dine barn, men at det ikke er mulig?
Er det nå mye ledig kapasitet i kommunen?
 
Barnegruppene blir aldri større enn bemanningsnormen. Det betyr at det er ledig plasser i barnehagen, og de er da likt antall voksene gjennom hele året, men ja barnegruppene varierer. Men det blir ikke noe færre voksene enn de som ikke har opptak resten av året og tar inn alle barn i august.
Det har alltid blitt født flest barn vår/sommer men ja nå tilpasses det mer etter opptak i tillegg.
Derfor vil august opptaket også alltid være størst, samt at da vil alltid barnehagen ha flest plasser.
Men det går fint å gjøre det som vår kommune, men det koster penger. Få kommuner er interessert i det ;)
Ja altså penger er jo en løsning. Peoblemet er at det ikke er nok i alle kommuner.

Hos dere er det altså "overbemanning" og så når det kommer flere barn inn så blir det normal bemanning? Hvor mange voksne er det og hvor få/mange barn varierer det mellom?
 
Barnegruppene blir aldri større enn bemanningsnormen. Det betyr at det er ledig plasser i barnehagen, og de er da likt antall voksene gjennom hele året, men ja barnegruppene varierer. Men det blir ikke noe færre voksene enn de som ikke har opptak resten av året og tar inn alle barn i august.
Det har alltid blitt født flest barn vår/sommer men ja nå tilpasses det mer etter opptak i tillegg.
Derfor vil august opptaket også alltid være størst, samt at da vil alltid barnehagen ha flest plasser.
Men det går fint å gjøre det som vår kommune, men det koster penger. Få kommuner er interessert i det ;)
Det er jo pengene som rår.

Kommunen her er inne i en fase der de ikke vil gå med ekstra ansatte, og vi risikerer nå å miste folk. Fordi vi mangler 5 barn på å fylle opp... Og vi er ikke den eneste bhg som har dette problemet her. Hva skjer da når vi plutselig får ekstra barn da, og vi står der og ikke har nok folk? De gode ansatte vi har hatt, som har jobbet i noen år her, har kanskje funnet seg andre jobber, og vi sliter med å få tak i nye folk.

Gud forby at barna har nok ansatte, og gjerne litt flere ansatte en periode... Her skal man spare penger...
 
Mener å huske at du har skrevet noe om at det ikke er ledige plasser å oppdrive nesten jeg? Og at du egentlig ville ha byttet bhg til dine barn, men at det ikke er mulig?
Er det nå mye ledig kapasitet i kommunen?

Ledig kapasitet i kommunen har jeg skrevet , men ikke den barnehagen jeg vil ha dessverre. I både vår og i tre barnehager til er det ledigplasser. (Liten kommune) Som jeg skrev ikke sikkert du får ønsket barnehage, jeg får ikke den jeg ønsker. Det er to barnehager med ventelister, ellers er det ledig hos de fleste andre.
Siden vi har våre barn i nærheten av vårt hjem så ønsker jeg ikke å kjøre i 20 min for å få en plass som kommunen ønsker å tilby (egen skolekrets er det også). Dette har jeg skrevet flere ganger, får plass, men ikke der jeg ønsker :(
 
Ja altså penger er jo en løsning. Peoblemet er at det ikke er nok i alle kommuner.

Hos dere er det altså "overbemanning" og så når det kommer flere barn inn så blir det normal bemanning? Hvor mange voksne er det og hvor få/mange barn varierer det mellom?

Skrev det over her, varierer mellom 9-12 og ved oppstart i august er det noen færre. Mellom tre og fire ansatt PR avdeling.
Ja penger som bestemmer, så lenge politikerene ikke ønsker å bevilge mer så blir det slik det er også dessverre.
 
Det er jo pengene som rår.

Kommunen her er inne i en fase der de ikke vil gå med ekstra ansatte, og vi risikerer nå å miste folk. Fordi vi mangler 5 barn på å fylle opp... Og vi er ikke den eneste bhg som har dette problemet her. Hva skjer da når vi plutselig får ekstra barn da, og vi står der og ikke har nok folk? De gode ansatte vi har hatt, som har jobbet i noen år her, har kanskje funnet seg andre jobber, og vi sliter med å få tak i nye folk.

Gud forby at barna har nok ansatte, og gjerne litt flere ansatte en periode... Her skal man spare penger...

Dessverre slik blir det nok fler og fler plasser med et storting som ikke ønsker arbeidsplasser :(
 
Skrev det over her, varierer mellom 9-12 og ved oppstart i august er det noen færre. Mellom tre og fire ansatt PR avdeling.
Ja penger som bestemmer, så lenge politikerene ikke ønsker å bevilge mer så blir det slik det er også dessverre.
Ja det var det jeg lurte på. Personalet varierer mellom 3 og 4 i sammenheng med om det er 9 eller 12 barn. Dvs at den fjerde kan jo ikke være fast ansatt?
 
Ja det var det jeg lurte på. Personalet varierer mellom 3 og 4 i sammenheng med om det er 9 eller 12 barn. Dvs at den fjerde kan jo ikke være fast ansatt?

Nei, er ingen sammenheng. Det skal alltid være to ekstra barnehagelærere på huset i tillegg til fast bemanning som tre voksene PR avdeling.
Nå er det dessverre litt utskiftninger i vår barnehage så eier søker etter nye barnehagelærere. Så bemanningen varierer ikke gjennom året, om det ikke er oppsigelser eller sykdom.
Barnehagen har ledige plasser og de som bor i denne kommunen vet dette og søker da etter når man ønsker plass. Jeg skrev til klatremus at det er to barnehager som er fulle, med ventelister, ønsker du deg inn der må du søke tidlig og være en prioritet som søsken eller spesielle tilfeller. Ellers får man en plass i en eller annen barnehagen, det fordi kommunen har flere plasser enn barn ;)
Det er ikke så vanskelig å forstå dette, kommunen driver kun 2 barnehager selv. Ellers er det private barnehager og de tilbyr flere plasser enn de som søker i august. Derfor har man opptak også i desember.
Vet om flere som også har fått i april/mai.
Min sønn begynte i desember, jeg søkte ikke før heller.
Dessverre så ønsker jeg å bytte til den ene kommunale barnehagen, lei eier i vår men jeg får ikke bytte til den jeg ønsker. Så ledig plasser betyr ikke at det er fritt frem i alle barnehager :)
 
Nei, er ingen sammenheng. Det skal alltid være to ekstra barnehagelærere på huset i tillegg til fast bemanning som tre voksene PR avdeling.
Da fikk jeg svar:) Det er altså "overbemanning" i perioder.

Vi har også ekstra pedagoger, men de går jo ikke inn på avdeling når barneantallet øker. Så grunnbemanningen på avdeling øker ikke. Men en tar noe av arbeidsmengden til alle pedagogene på huset og en annen jobber med enkeltbarn ved behov, også avlastning for pedagoger sånn sett.
 
Da fikk jeg svar:) Det er altså "overbemanning" i perioder.

Vi har også ekstra pedagoger, men de går jo ikke inn på avdeling når barneantallet øker. Så grunnbemanningen på avdeling øker ikke. Men en tar noe av arbeidsmengden til alle pedagogene på huset og en annen jobber med enkeltbarn ved behov, også avlastning for pedagoger sånn sett.

Her går de inn på avdelingene. Har 2 dager og tre dager mellom avdelingene.
Skrev det tidlig i tråden at ja de er da like mange på færre barn så de blir ikke færre enn andre barnehager når de tar inn barn utover året.
 
Her går de inn på avdelingene. Har 2 dager og tre dager mellom avdelingene.
Skrev det tidlig i tråden at ja de er da like mange på færre barn så de blir ikke færre enn andre barnehager når de tar inn barn utover året.
Hva betyr mellom avdelingene? De jobber på tvers?

Dvs at de alltid er like mange voksne på avdeling hele tiden da? :) uavhengig av barn men de jobber på tvers, derfor varierer antall voksne fra dag til dag?
 
Hva betyr mellom avdelingene? De jobber på tvers?

Dvs at de alltid er like mange voksne på avdeling hele tiden da? :) uavhengig av barn men de jobber på tvers, derfor varierer antall voksne fra dag til dag?

Ja, de barnehagelærene jobber på tvers. Det er to store avdelinger og to små, og det er en ekstra barnehagelærer til de to små og en ekstra til de store. Fungerer greit nok det, men skulle ønske det var fire eller fem på stor til enhver tid. Drømmescenario dessverre, sånn blir det vel aldri. Nå mangler det to barnehagelærere på huset og det er dessverre utskiftninger i barnehagen, så nå er de underbemannet. Eier er ikke en hyggelig sjef tror jeg, så hun driver bort de gode ansatte :(
Derfor vil jeg ha barna mine i en annen en denne, men jeg ser jo det gode i barnehagen også ikke bare det negative ;)
 
Tror også at penger er løsningen. Her har ikke kommunen råd til å la barnehageplasser stå tomme i månedsvis.
 
Ja det er jo det mange ønsker. At de slipper å vente til neste august. Men jeg lurer på hvordan dette skal organiseres?

Fordi slik det er no så tar de inn flere barn ved nyåret fordi barn som fyller tre år det året regnes som tre år (selv om de bare fortsatt er to) og det frigjør plass. Da er det altså flere barn pr voksen, større barnegrupper og mindre areal pr barn. Altså dårligere kvalitet.

Hvis det da ikke skal bli dårligere bemanning ift barneantall. Så hvis det skal komme inn et nytt barn i oktober, to i november, to i desember, seks i januar, tre i februar osv... Skal de øke bemanningen gradvis etter behov, og så redusere personalet igjen når det i august er færre barn fordi bhg går med ledige plasser i påvente av barn som skal begynne utover året? Hvem er disse ansatte som eventuelt da skal "komme og gå?"

Helt ærlig så har jeg ikke tenkt veldig igjennom dette siden jeg hverken jobber i barnehage eller har barnehagebarn enda, så jeg vet ikke hvordan det fungerer rundt omkring.

Men det er jo allerede mange som har rullerende opptak, så da må man jo se på hvordan de organiserer det da. Det kan ikke være veldig mye vanskeligere for en kommune enn en annen?
 
Helt ærlig så har jeg ikke tenkt veldig igjennom dette siden jeg hverken jobber i barnehage eller har barnehagebarn enda, så jeg vet ikke hvordan det fungerer rundt omkring.

Men det er jo allerede mange som har rullerende opptak, så da må man jo se på hvordan de organiserer det da. Det kan ikke være veldig mye vanskeligere for en kommune enn en annen?

Men bare fordi at de har det så betyr ikke det at det er til det beste for barna. Det ser vi jo eksempler på her.
Min mor jobber i barnehage, og hun er imot flere opptak i året, fordi hun ser at barna blir urolige av det. Hun jobber på småbarn.
 
Men bare fordi at de har det så betyr ikke det at det er til det beste for barna. Det ser vi jo eksempler på her.
Min mor jobber i barnehage, og hun er imot flere opptak i året, fordi hun ser at barna blir urolige av det. Hun jobber på småbarn.

Mye mulig. Som sagt, så vet jeg ikke hvordan det fungerer.
Mulig det er lettere på små steder og små barnehager enn ellers og. Bhg som frøkna skal begynne i er det kun 8 plasser på småbarn, så sikkert lettere å få til der enn en med 20 plasser.

Men det med at man ikke har krav på plass om man er født i november eller desember syns jeg er en teit regel.
Men om man har krav på fra 12 mnd, så MÅ man jo ha løpende opptak...skal ikke være lett:confused:
 
Mye mulig. Som sagt, så vet jeg ikke hvordan det fungerer.
Mulig det er lettere på små steder og små barnehager enn ellers og. Bhg som frøkna skal begynne i er det kun 8 plasser på småbarn, så sikkert lettere å få til der enn en med 20 plasser.

Men det med at man ikke har krav på plass om man er født i november eller desember syns jeg er en teit regel.
Men om man har krav på fra 12 mnd, så MÅ man jo ha løpende opptak...skal ikke være lett:confused:

Enig, det blir ikke helt bra det der uansett.
 
Her er det løpende opptak gjennom året... De fleste har fått plass det siste året faktisk :p de har 2 hovedopptak da, er i august og er i januar... Liker dårlig at de som fyller 3 det kalenderåret blir flyttet til stor avdeling i januar... Dette for å få bedre kapasitet...
 
Back
Topp