Barnehageansatte (gjerne dere andre og)

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Tenker å høre litt hva dere mener om en situasjon som oppsto i det.

Jentene mine går i en liten "barnehage" nå om dagen. Dem er 5 barn til sammen. Vi bor vegg i vegg med han ene gutten, en 4 åring. Eldste mi er også 4 år.

I dag skulle dem to store på tur, og når dem kom tilbake fra turen så gikk dem forbi huset vårt. Barna sprang da over plenen vår og inn i leiligheten vedsiden av, døra sto åpen men det var ingen hjemme der akkurat da.
Ungene lukket døra (dørene er slike som låses når man lukker dem), og ungene ble da låst inne. Dette er noe nabogutten syns er veldig morsomt, så er ikke første gang dem gjør det.

Den ene barnehageansatte kommer og henter meg, og jeg går bort å banker på og roper på datra mi. Hun svarer med en gang, men får ikke til å låse opp døren. Hun blir redd av dette. Mens dette skjer står to barnehageansatte å roper og kjefter i bakgrunnen. Jeg sier til jenta at ho kan gå ned i kjelleren å gå ut verandaen. Hun gjør som hun får beskjed om med en gang, og er ganske fortvilet når hun kommer opp.
Jeg tar henne til meg å sier rolig at sånt har vi sagt at ikke er lov, og at når dem er i barnehagen må dem høre etter. Nabogutten har fortsatt ikke kommet ut, men moren hans har kommet å gått inn til han.
Det som skjer nå er at to av de ansatte (var 4 stykker der) står å kjefter på jenta mi forran alle sammen. Jenta mi prøver å gå, og den ene ansatte tar da tak i henne å holder henne rundt håndleddene imens begge kjefter på ho. Nabogutten er fortsatt ikke her.
Så der står min fireåringen, fast og får kjeft forran 4 voksne mennesker, for noen jeg allerede har tatt, og som ikke bare hun gjorde.
De to ansatte som kjeftet sa ting som "Nå som vi har koset oss med kjekt og saft, så skal du oppføre deg sånn"
"Nå kan vi ALDRI MER reise på tur igjen"
"Tenk om dere hadde funnet fyrstikker å tent på huset" oooosv.

Hva tenker dere om håndteringen av situasjonen? Jeg skal ha ett møte med styrer og den ene ansatte i morgen og lurer derfor på :

- Er det ok av ansatte å stå sånn å !rope! (Ikke snakke altså, for det er jeg enig i at er greit) til en 4 åring når jeg allerede har tatt det?
-Er det vanlig praksis i barnehagen at ungene blir holdt fast å kjefta på?
-Er det greit at kun den ene skal få høre det (Den som faktisk hørte etter og kom ut igjen), og itilegg da få skylden for at dem "aldri mer skal reise på tur"
-Er det OK praksis å stå slik å rope til en 4 åring forran foreldrene og flere andre ansatte? Føler det er ganske nedverdigende mot henne....
-Når jeg tar datteren min vekk å forteller den ansatte at hun ikke har noe med å ta tak i dattra mi, så begynner ho å le og rope til meg. Greit?

Itilegg var jo datteren min redd når hun kom ut igjen, og var helt rolig. (Altså hun hadde hørt etter om man snakka vanlig til ho)..

Jeg vet jo hva JEG syns og mener om saken. Men hva mener dere?

Last edited:
Jeg synes det hadde væet helt greit at de tok mitt barn om hanhadde gjor tnoe sånt, sel vom jeg hadde snakket med han, det skjedde jo i bhgtiden.
Det kan godt hende de tok de andre også etterpå, uten at du så det.
De kunne selvsagt snakket med henne et annet sted men jeg skjønner de blir redde å at man ikke alltid reagerer som en bør

Synes mye ble gjort feil her..
Doh synes jeg de har rett til å snakke til dattra di,uavhengig om du har gjort det eller ikke,så lenge det var i barnehagesammenheng.. Men ikke enig i måten de sa det på..

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Jeg synes det hadde væet helt greit at de tok mitt barn om hanhadde gjor tnoe sånt, sel vom jeg hadde snakket med han, det skjedde jo i bhgtiden.
Det kan godt hende de tok de andre også etterpå, uten at du så det.
De kunne selvsagt snakket med henne et annet sted men jeg skjønner de blir redde å at man ikke alltid reagerer som en bør

Jeg vet dem ikke tok han. Jeg bor jo ved siden av, prater med naboen.
Så du syns det er greit at noen tar tak, og holder fast barnet ditt, og roper til det? Okei. :)

Jeg vet dem ikke tok han. Jeg bor jo ved siden av, prater med naboen.
Så du syns det er greit at noen tar tak, og holder fast barnet ditt, og roper til det? Okei. :)
Sa jeg det? jeg sa de kunne tatt henne bort men at i noen situasjoner så reagerer man kanskje ikke helt som man skal.

Doh synes jeg de har rett til å snakke til dattra di,uavhengig om du har gjort det eller ikke,så lenge det var i barnehagesammenheng.. Men ikke enig i måten de sa det på..

Snakke til datteren min er jeg helt enig i. Men dem avbryter meg, og står over skuldra mi å roper, og fortsetter med det etterpå også. Vesentlig forskjell syns jeg. Føltes forferdelig.

Sa jeg det? jeg sa de kunne tatt henne bort men at i noen situasjoner så reagerer man kanskje ikke helt som man skal.

Du skriver jo at det er helt greit, derfor jeg spurte. :) Problemet mitt er heller ikke at dem prata til ho, for det har dem all rett til. Det er jo noe som heter at det tar en hel landsby til for å oppdra ett barn. Problemet mitt er at det står to ansatte å roper til henne.

Nei, dette er overhodet ikke greit! For det første burde aldri barna fått løpe inn i den leiligheten. Hvis dette, som du sier har skjedd flere ganger, bør de være litt mer obs når de går forbi den leiligheten. De har ikke lov å være fysiske med noen barn. Å holde fast et barn mens man kjefter er ikke greit. Kjefting er også unødvendig, de kunne sagt ifra på en ordentlig måte. At de snakker til henne foran deg er greit, de skal også respekteres, men ikke på den måten de gjorde. En fin regel er å rise i enerom, rose i plenum.

Sent from my iPhone using BV Forum

Du skriver jo at det er helt greit, derfor jeg spurte. :) Problemet mitt er heller ikke at dem prata til ho, for det har dem all rett til. Det er jo noe som heter at det tar en hel landsby til for å oppdra ett barn. Problemet mitt er at det står to ansatte å roper til henne.
Jeg skreiv at det hadde vært greit om de tok mitt barn ja, å snakket med han.

At de holdt henne fast er selvsagt ikke greit.

Syns det er greit at de tar en alvorsprat, men ikke at de holder fast, roper og kjefter. Jeg syns også det er en selvfølge at de tar begge barna, ikke bare det som er lettest tilgjengelig. At de i tillegg er nedlatende mot deg når du reagerer er helt på jordet. Ville gjort det helt klart for styrer at dette ikke hører hjemme noen plass.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Nei, dette er overhodet ikke greit! For det første burde aldri barna fått løpe inn i den leiligheten. Hvis dette, som du sier har skjedd flere ganger, bør de være litt mer obs når de går forbi den leiligheten. De har ikke lov å være fysiske med noen barn. Å holde fast et barn mens man kjefter er ikke greit. Kjefting er også unødvendig, de kunne sagt ifra på en ordentlig måte. At de snakker til henne foran deg er greit, de skal også respekteres, men ikke på den måten de gjorde. En fin regel er å rise i enerom, rose i plenum.

Hadde dem snakka vanlig til ho, så hadde det ikke vært noe problem heller. Det gjør dem jo både ved levering og henting om ungen ikke hører. Men det sto det to stykker å ropte, mens jeg prata og etterpå. :( Og ho som tok tak i henne har gjort dette før også. Stått å dratt i armen til ei jente som alt hadde gips fordi ho hadde fått armen ut av ledd..

Syns det er greit at de tar en alvorsprat, men ikke at de holder fast, roper og kjefter. Jeg syns også det er en selvfølge at de tar begge barna, ikke bare det som er lettest tilgjengelig. At de i tillegg er nedlatende mot deg når du reagerer er helt på jordet. Ville gjort det helt klart for styrer at dette ikke hører hjemme noen plass.

Det syns jeg og er greit, når det blir tatt på en ordentlig måte :)
Takk for svar. Gruer meg til møtet, føler alltid at jeg overreagerer - selv om jeg er ganske enig med meg selv at jeg ikke gjør det..

OG, may I add, jeg håper virkelig ikke de er seriøse når de sier at de ikke kan dra på tur igjen, med mindre det er avtalt med barnet på forhånd at det er konsekvensen av et evt. regelbrudd.

Men altså : Om de har gjort dette flere ganger før, så burde voksne følge nøyere med å så bør de ha en alvorsprat med barna også, det er jo ikke greit at barna stikker av heller.

- Nei, jeg synes ikke roping hører hjemme i bhg.
- Vi har holdt fast barn på SFO jeg jobbet, men da har de vært en fare for seg selv eller andre. Ikke i situasjoner hvor det ikke er "naturlig" å holde fast.
- Så lenge du er sikker på at bare hu fikk det er jeg ikke enig i at det bare er det ene barnet som skal få det, nei.
- Nei, ikke ok praksis noe sted! Ting skal tas i enerom/et annet sted enn foran alle.
- Nei, foreldrene skal respekteres.

Synes ikke dette ble håndtert på en grei måte. Ja, man skal prate med barna - forklare dem hva som var feil her, og en alvorsprat er på sin plass, men det hjelper ingen å stå å kjefte på dem. Dessuten hadde jo du også pratet med henne. Da tenker jeg at det er unødvendig å dra den enda lengre når barnet allerede har fått beskjed om at de ikke må gjøre dette igjen.

"Vi som har kost oss med kjeks og saft" og "vi skal aldri på tur igjen" kommentarene synes jeg også var drøy. Dette kan gi barnet skyldfølelse, og skyldfølelse kan være en faktor for at barnet stagnerer mtp videre utforskning igjennom lek og læring. For det var jo nettopp det de gjorde i utgangspunktet. Leiligheten står åpen og de har kjennskap til han som bor der, selvfølgelig er dette spennende for barna. Åja - man blir jo veldig skremt når døra låses, selvfølgelig, men de ansatte behøver ikke å rope og brøle. Da kan de heller understreke at de ikke likte dette, det var skremmende og at de ikke må gjøre det igjen.

Stå på ditt - og du overreagerer absolutt ikke :-)

Barna gjorde noe de ikke fikk lov til i barnehagetiden og da syns jeg at de ansatte skal irettesette begge brana.
MEN det er ikke greit og holde barne hardt fast eller true. Ei venninne sa noe smart til meg i går: barn skal roses i fellesskap og irettesettes på tomannshånd, ble litt kronglete forklart, men dere skjønner nok hva jeg mener ;)
Jeg ville sagt rett ut på møte at jeg syns at situasjonen ble feil håndtert og at de bør tenke over hvordanbde håndterer/snakker til barna.

Veldig enig i dette... De har rett til å snakke til henne, men måten dette ble gjort på synes jeg ikke hørtes så fin ut...

Herregud. Det der er jo helt uholdbart. Ingen ting i oppførsel hos den ansatte er passende. Ut over det har jeg rett og slett ikke ord. :O
Jeg hadde forlangt vedkommende suspendert/sparket og gitt beskjed om at slik pass betaler jeg ikke for. :(
Fæl sak.

Jeg jobber selv i bhg og kunne aldri funnet på å tatt tak i et barn og kjeftet på det på denne måten! Her syns jeg det ble gjort mye feil! Jeg kunne kanskje ha snakket til barna om det en gang til siden det skjedde i bhgtiden. Men ville definitivt tatt det på en anna måte! Er heller ikke rettferdig at kun det ene barnet skal få høre det og få kjeft når de var to stk om det som skjedde :(

Back
Topp