Nei, man kan ikke avstå fra alt, men har man f.eks. barn med en muslim, jøde eller som er hindu og de tror det er synd å spise ett dyr, så er det ikke noe problem å unngå akkurat dette dyret som mat gjennom oppveksten. Så kan barnet selv ta standpunkt til om det vil fortsette å avstå fra det eller om det vil spise det når det blir stort nok til å forstå hva religion er og til å ta et standpunkt selv.
Da har du gitt barnet et ordentlig valg. Gir du barnet den spesifikke matvaren, så tar du jo på en måte valget for barnet du også.
Tenker i alle fall at hvis mitt barn senere i livet velger å være muslim, slik som faren og hans familie, så vil hun være glad for at jeg valgte å ikke fore henne med en matvare som muslimer tror er synd.
Spiser hun ikke svin nå, men velger å spise det når hun blir voksen, så tror jeg ikke hun vil tenke på meg som en fæl mamma som ikke ga henne svinekjøtt i barndommen
Og som sagt, man kan ikke avstå fra alle mulige typer matvarer, men man kan avstå fra en matvare som vil være det mest naturlige at barnet kommer til å avstå fra når hun/han blir voksen, hvis han/hun kommer til å avstå fra noe.