Barn med muslimsk mann?

1 - man oppdrar ikke et barn innenfor religion ved å ikke gi det svinekjøtt. Det lærer ikke spesielt mye om selve religionen ved å ikke spise et kjøttprodukt. Religion går dypere enn som så.

2 - skrev jeg noe her om at man nødvendigvis skulle følge det mannen mente var rett? Jeg skrev at man måtte ta konsekvensen av sitt valg og ta hensyn til hva den andre parten mente også. Det går begge veier. Hvis en muslim blir sammen med en skikkelig religionsmotstander, så måtte jo han tatt hensyn til det også, men siden det her var snakk om at "hun aaaaldri hadde latt være å gi svinekjøtt fordi hun var skikkelig religionsmotstander" så skrev jeg at hvis en religionsmotstander blir sammen med en muslim så kan hun ikke bare tenke på hva hun selv ønsker for barnet. Så lenge man er sammen så er man to om oppveksten til barnet.
I og med måten du svarte på, og med det jeg kjenner til ang muslimer så er det faktisk du som tillegger det mer religiøst enn meg synes jeg, men jeg er enig i at religion går dypere, det med svinekjøtt eller andre ting er kun en liten synlig bit av det. Nei, man må ta hensyn til begge hvordan man ønsker å oppdra barnet, det gjelder uavhengig av både religion og om man har samme eller ulikt livssyn. Likestilling går på menneskets verdi og man er like mye verdt om man er kvinne eller mann.

Forresten, ang det å gi og ta :
Vi spiser ikke svin og har ingen problem med dette, da jeg uansett ikke spiser rødt kjøtt.
Han respekterer de kristne verdiene jeg har, altså at barna våre får bli med i kirken til jul i bhg osv.
Vi giftet oss også i kirken!!! Ingen muslimer jeg har snakket med går inn i en kirke en gang. Han sa han egentlig ikke ville, men han visste hvor mye det betydde for meg <3

Så lenge man møtes på halvveien, så burde det ikke være noe problem? Eller at å kutte ut svin er helt utenkelig? Da får man diskutere dette :)
Så flott! Sjelden jeg har hørt om hensyn den veien så det står det respekt av. :)

Jeg ville ikke involvert meg med noen med et annet livssyn enn meg fordi det er viktig for meg. :)

Det sagt ser jeg ikke problemet med å unngå svin for jeg er vegetarianer :)

For henne blir det å ikke spise svinekjøtt det samme som om en med laktoseintoleranse ikke kan spise laktoseprodukter og en med nøtteallergi ikke kan spise nøtter.
Men hvis barnet ikke hadde hatt nøtteallergi så velger man jo ikke å nekte barnet å spise ting med nøtter. Og det er jo mange grunner til det.

I barnehagen jeg jobber er det veldig mange foreldre som er opptatt av at vi fremdeles skal servere leverpostei, falukorv, salami osv og ikke bare ha kyllingpostei, kalkunpølse og fårepølse istedenfor. Og det er det mange ulike grunner for. Jeg kan godt skjønne at mange av disse foreldrene hadde satt barnet sitt behov foran den muslimske moren/faren. Var derfor jeg reagerte på at alle sier at det er et lett offer å kutte ut svinekjøtt, for noen kan det være like viktig.

Så flott! Sjelden jeg har hørt om hensyn den veien så det står det respekt av. :)

Her går også datteren vår i kirka med skolen når de gjør det, til tross for at mannen et muslim og jeg ateist. Ingenting i veien for å lære om forskjellige religioner og ritualer innenfor dem. Går naturligvis ikke i kirken ellers, utenom ved dåp/bryllup da, siden ingen av oss er kristne :p

Kjenner flere nordmenn som er gift med muslimer, og som har giftet seg i kirken, så er nok ikke så sjeldent, selv om man kanskje ikke hører så ofte om det :)

Her går også datteren vår i kirka med skolen når de gjør det, til tross for at mannen et muslim og jeg ateist. Ingenting i veien for å lære om forskjellige religioner og ritualer innenfor dem. Går naturligvis ikke i kirken ellers, utenom ved dåp/bryllup da, siden ingen av oss er kristne :p

Kjenner flere nordmenn som er gift med muslimer, og som har giftet seg i kirken, så er nok ikke så sjeldent, selv om man kanskje ikke hører så ofte om det :)
Så bra! Det står respekt av det når man virkelig vil og det er bra, bra for barna da står de sterkt når de skal ta egne valg. :-)

Jeg og mannen har hvert i kirken flere ganger. Også opplevd en forlovelse sermoni i koptisk kristen kirke i egypt :)

Signerer denne.
Det at ungen ikke skulle spise svin hadde jeg ikke sett på som et stort problem.

Nei jeg skulle alltids klart meg uten svin men vil gjerne dele reglionssyn med partneren min. Føler det er viktig del av byggesteinene i et samliv...

Ved å ikke servere barnet svin, gir du det nettopp en mulighet til å velge senere i livet.
Hvis hun aldri har spist svin kan hun nok ikke bare begynne med det hvis hun får lyst til det. Da vil hun nok bli utrolig dårlig.

Men har respekt for at man vil oppdra barna innen sin egen religion selvfølgelig, vi er kristne og skjuler ikke det for barna akkurat. Men å være kristen handler kun om et personlig valg så tviler på at de blir bitre hvis de skulle tro noe annet når de blir eldre :)

1 - man oppdrar ikke et barn innenfor religion ved å ikke gi det svinekjøtt. Det lærer ikke spesielt mye om selve religionen ved å ikke spise et kjøttprodukt. Religion går dypere enn som så.

2 - skrev jeg noe her om at man nødvendigvis skulle følge det mannen mente var rett? Jeg skrev at man måtte ta konsekvensen av sitt valg og ta hensyn til hva den andre parten mente også. Det går begge veier. Hvis en muslim blir sammen med en skikkelig religionsmotstander, så måtte jo han tatt hensyn til det også, men siden det her var snakk om at "hun aaaaldri hadde latt være å gi svinekjøtt fordi hun var skikkelig religionsmotstander" så skrev jeg at hvis en religionsmotstander blir sammen med en muslim så kan hun ikke bare tenke på hva hun selv ønsker for barnet. Så lenge man er sammen så er man to om oppveksten til barnet.
Som jeg sa - det står ikke på grisen. Det er årsaken til at man ikke kan spise grisen som er problemet. Jeg kunne forøvrig aldri blitt sammen med en som utøvde religion, da hadde vi vært på helt forskjellige planeter.

Men hva er vitsen med å ikke gi barnet svinekjøtt da? Om det ikke er religiøst betinget... Er jo rimelig selvmotsigende om faren er muslim og barnet derfor ikke får svin men det å ikke spise svin har ikke noe med religion å gjøre? Stemmer ikke helt for meg...
Skjønner ikke vitsen? Faren er overbevist om at svinekjøtt ikke er bra for barnet. Serverer du noe som du mener ikke er bra for dine barn?

Skjønner ikke vitsen? Faren er overbevist om at svinekjøtt ikke er bra for barnet. Serverer du noe som du mener ikke er bra for dine barn?

Personen jeg quotet mente at det å nekte barnet svin ikke hadde noe med religion å gjøre og at barnet selv skulle få velge dette når h*n blir voksen... Hvorfor skal de da nekte barnet svin om det er som de sier at det ikke har noe med religion å gjøre... Selv om far er muslim....

Vet du , du kam gjenta å fortelle om alle muslimer du kjenner hele dagen for min del... Det er ikke rinktig religion for meg, er det vanskelig...? Noen bruker ikke hodeplagg, riktig det men mange gjør det og desverre tvinger mange barna pga kultur. Dette gjelder ikke bare islam, men andre religioner også, de er ikke noe for meg og noe jeg tror på, jeg og min mann har ikke døpt barna våre og lar de lære om alle religioner og forskjellige livssyn gjennom Skole og hjemme og får derfor velge helt selv når den tid kommer. Så jeg sier da på ingen måte at det jeg mener er det eneste riktige. Det jeg reagerer på er at du hopper opp å går rett i forsvar med en gang det ble nevnt noe du tolket som negativt om muslimer, du skrev "æsj" om andres mening, og det er minst like dømmende og direkte provoserende... INGEN her har spredd hatefulle meninger eller kommet med dømmende utsagn så reaksjonen din er direkte unødvendig, når du i tilegg spør admin på siden om dette er lov eller ei. Du må ta deg en bolle å
Skjønne at ikke alle kan dele ditt syn og dine meninger.
Gratulerer du vant. Ingen vits å bry seg om man støter noen så lenge en vinner en god diskusjon

Slutt å vær så hårsår a! Er da ingen som har vært ufine eller prøvd å støte noen...
Er du virkelig så ensporet at du ikke kan høre andres meninger?
Ikke når det støter andre nei!
Og hårsår? Jeg er daikke muslim, så det rammer ikke meg. Det er jo ikke derfor jeg skriver det...jeg har ingen personlig gevinst i å forsvare dem i et slikt fora; snarere heller det motsatte- å bli møtt med irritasjon.
Når jeg forteller deg at mange muslimer føler seg støtt av en kommentar som " andre får ta det valget, men JEG skal ihvertfall ikke få barn med slike," så er det med bakgrunn i samtaler med muslimer som sier at de føler at sånne kommentarer degraderer dem som mennesker og får dem til å føle seg mindre verdt. Er det viktigere å ytre sin mening eller er det viktigst å fremme en respekt for andres kultur? Jeg nekter å holde kjeft når jeg leser kommentarer som medvirker til en gruppes degradering. Selv om det " bare" er ens personlige mening.

Og hårsår? Jeg er daikke muslim, så det rammer ikke meg. Det er jo ikke derfor jeg skriver det...jeg har ingen personlig gevinst i å forsvare dem i et slikt fora; snarere heller det motsatte- å bli møtt med irritasjon.
Når jeg forteller deg at mange muslimer føler seg støtt av en kommentar som " andre får ta det valget, men JEG skal ihvertfall ikke få barn med slike," så er det med bakgrunn i samtaler med muslimer som sier at de føler at sånne kommentarer degraderer dem som mennesker og får dem til å føle seg mindre verdt. Er det viktigere å ytre sin mening eller er det viktigst å fremme en respekt for andres kultur? Jeg nekter å holde kjeft når jeg leser kommentarer som medvirker til en gruppes degradering. Selv om det " bare" er ens personlige mening.

Da spør jeg hvor du har lest "jeg skal hverfall ikke få barn med slike" for det har ikke jeg sett. Det som har blitt skrevet her er at noen velger å ikke inngå forhold med mennesker fra andre kulturer og religioner fordi de ikke ønsker dette for sine barn. Det er da en helt ærlig sak vel? Selv om det her var snakk om islam så ble andre religioner nevnt, det ble også nevnt veganere med samme holdning, ser ingen som nevner at de føler seg støtt. Så hvor støter det noen? Og hvor er det nedlatende? Det lurer jeg virkelig på. Har det virkelig blitt slik at ingenting kan bli sakt om muslimer lenger? At alt er nedlatende om det ikke er tvers igjennom positive ord hele veien? Det er slikt som dette som skaper hat og religionskille mellom oss. Fordi noen tar alt i en negativ retning. Hadde du ment det samme om en muslim hadde sakt at de ikke ville levd med en kristen? Fordi de ikke ønsket de tradisjonene for sine barn? Jeg sitter på ingen måte med fordommer mot noen, men ordene du skriver fremstiller meg som en hater og på grensen til en rasist og det liker jeg virkelig ikke. Virker som du leser det du vil lese og hagler på med kritikk helt bunnløst.

Folk må da få lov til å la være å involvere seg privat med en kultur eller religion? Det er jo en helt ærlig sak. Vil si det er å ha respekt om man holder seg unna, da krever man ikke noe forandring hos personen heller.

Jeg hadde respektert det. Synes det er en bagatell for "oss" men en viktig sak for han.
Er jo mange som ikke spiser mye forskjellig av ulike grunner. Man burde ikke bli sett på som annerledes på grunn av det.

Back
Topp