Barn med muslimsk mann?

Det jeg ikke liker er at du skriver at du ikke ønsker å ta et slikt valg på vegne av dine barn, som om den kulturen du står for, er overlegen og den eneste riktige Det kan hende at du egentlig mener noe annet enn du prøver å formidle men det kommer ut som noe nedsettende og generaliserende slik jeg ser det. Gjentar forøvrig at veldig mange muslimer ikke bruker hverken burka eller hodeplagg i Norge.
Om du ikke skjønner hvorfor noen reagerer ift muslimer, anbefaler jeg deg å ta en titt i kommentarfeltene rundt omkring. Du MÅ ha fått med deg den massive hetsen muslimer har blitt utsatt for i tiden IS har drevet terror. Synes derfor ikke du kan rettferdiggjøre innlegget ditt med bare "en mening". Uskyldige muslimer blir utsatt for hets, mobbing og rasisme hver dag pga at folk "bare" skal skrive sin egen mening om dem.

Synes du generaliserer og leser noe i enhver kommentar som ikke er der jeg.
Klart man vil oppdra sitt barn med den kulturen man selv er vokst opp i.
Selv om det er mye stygt i kommentarfeltene så er faktisk ikke flest nordmenn slik, så slutt å beskylde alle nordmenn for å ha fordommer og fremmedfrykt. Det er ikke et spor bedre enn de i kommentarfeltene og det splitter oss mer i en tid vi bør stå mer sammen.

Nesten alle mennesker uansett hvor de kommer fra vil oppdra sine barn med sin kultur. Hvorfor det tror du? Hvem man faller for, hvem man vil dele livet med, hvem man vil få barn med er ett personlig valg. Slutt å gjør dette til noe det ikke er.
Det blir mer hets og fordommer mot muslimer når man lager det av noe som ikke er der. Mange muslimer, jøder, hinduer vil ikke dele og få barn med nordmenn fordi vi kommer fra forskjellige kulturer. Må da være lov å selv velge dette uten å bli beskyldt for å ha fordommer og fremmedfrykt?

Det jeg ikke liker er at du skriver at du ikke ønsker å ta et slikt valg på vegne av dine barn, som om den kulturen du står for, er overlegen og den eneste riktige Det kan hende at du egentlig mener noe annet enn du prøver å formidle men det kommer ut som noe nedsettende og generaliserende slik jeg ser det. Gjentar forøvrig at veldig mange muslimer ikke bruker hverken burka eller hodeplagg i Norge.

Vet du , du kam gjenta å fortelle om alle muslimer du kjenner hele dagen for min del... Det er ikke rinktig religion for meg, er det vanskelig...? Noen bruker ikke hodeplagg, riktig det men mange gjør det og desverre tvinger mange barna pga kultur. Dette gjelder ikke bare islam, men andre religioner også, de er ikke noe for meg og noe jeg tror på, jeg og min mann har ikke døpt barna våre og lar de lære om alle religioner og forskjellige livssyn gjennom Skole og hjemme og får derfor velge helt selv når den tid kommer. Så jeg sier da på ingen måte at det jeg mener er det eneste riktige. Det jeg reagerer på er at du hopper opp å går rett i forsvar med en gang det ble nevnt noe du tolket som negativt om muslimer, du skrev "æsj" om andres mening, og det er minst like dømmende og direkte provoserende... INGEN her har spredd hatefulle meninger eller kommet med dømmende utsagn så reaksjonen din er direkte unødvendig, når du i tilegg spør admin på siden om dette er lov eller ei. Du må ta deg en bolle å
Skjønne at ikke alle kan dele ditt syn og dine meninger.

Om du ikke skjønner hvorfor noen reagerer ift muslimer, anbefaler jeg deg å ta en titt i kommentarfeltene rundt omkring. Du MÅ ha fått med deg den massive hetsen muslimer har blitt utsatt for i tiden IS har drevet terror. Synes derfor ikke du kan rettferdiggjøre innlegget ditt med bare "en mening". Uskyldige muslimer blir utsatt for hets, mobbing og rasisme hver dag pga at folk "bare" skal skrive sin egen mening om dem.

Men kjære deg må må du slappe av. Ingen her har kommet med hat eller fordommer. Det ble skrevet at det ikke var ønskelig å innlede forhold til en muslimsk mann pga ting han muligens kunne ønske for barna som Følge av kultur eller religion. Dette er jo helt reelt. For det er mange muslimer som går med religiøse plagg, det er mange som har alternativt kosthold, dette gjelder andre religioner og kulturer også. Og til syvemde og sist er det vel opp til hver enkelt hvem man vil innlede forhold til, om det er pga kuntur eller religion. Jeg ville aldri vært sammen med en veganer fordi jeg ikke ville ønsket at barna mine skulle bli fratatt muligheten til en del mat, er dette hatefult å si?? Eller er det hat og fordommer kunn når det er snakk om islam, for det er det eneste du nevner tross at jeg og andre skriver at dette er ikke noe med fremmedfryt for netopp denne religionen men andre religioner og livsyn også. Og hvis det ikke er lov å svare i denne tråden så skulle den vel ikke vært opprettet. Regner med TS ville ha meninger rundt tema, noen hun fikk.

Men kjære deg må må du slappe av. Ingen her har kommet med hat eller fordommer. Det ble skrevet at det ikke var ønskelig å innlede forhold til en muslimsk mann pga ting han muligens kunne ønske for barna som Følge av kultur eller religion. Dette er jo helt reelt. For det er mange muslimer som går med religiøse plagg, det er mange som har alternativt kosthold, dette gjelder andre religioner og kulturer også. Og til syvemde og sist er det vel opp til hver enkelt hvem man vil innlede forhold til, om det er pga kuntur eller religion. Jeg ville aldri vært sammen med en veganer fordi jeg ikke ville ønsket at barna mine skulle bli fratatt muligheten til en del mat, er dette hatefult å si?? Eller er det hat og fordommer kunn når det er snakk om islam, for det er det eneste du nevner tross at jeg og andre skriver at dette er ikke noe med fremmedfryt for netopp denne religionen men andre religioner og livsyn også. Og hvis det ikke er lov å svare i denne tråden så skulle den vel ikke vært opprettet. Regner med TS ville ha meninger rundt tema, noen hun fikk.
Veldig bra skrevet!

Å si at man ikke ville innledet et forhold til en muslim m da være helt greit

Vet du , du kam gjenta å fortelle om alle muslimer du kjenner hele dagen for min del... Det er ikke rinktig religion for meg, er det vanskelig...? Noen bruker ikke hodeplagg, riktig det men mange gjør det og desverre tvinger mange barna pga kultur. Dette gjelder ikke bare islam, men andre religioner også, de er ikke noe for meg og noe jeg tror på, jeg og min mann har ikke døpt barna våre og lar de lære om alle religioner og forskjellige livssyn gjennom Skole og hjemme og får derfor velge helt selv når den tid kommer. Så jeg sier da på ingen måte at det jeg mener er det eneste riktige. Det jeg reagerer på er at du hopper opp å går rett i forsvar med en gang det ble nevnt noe du tolket som negativt om muslimer, du skrev "æsj" om andres mening, og det er minst like dømmende og direkte provoserende... INGEN her har spredd hatefulle meninger eller kommet med dømmende utsagn så reaksjonen din er direkte unødvendig, når du i tilegg spør admin på siden om dette er lov eller ei. Du må ta deg en bolle å
Skjønne at ikke alle kan dele ditt syn og dine meninger.
Veldig bra! Fullstendig enig med deg.

Norske barn på 17 mai: Nei,du kan ikke få pølse i brød. Ser ikke religionen i det akkurat.
Aldri i verden om jeg hadde nektet barnet mitt svin. De muslimene jeg har jobbet med har jeg diskutert akkurat det her med, de er gift, drikker, er ute på byen å koser seg med andre jenter, faster ikke etc. De kaller seg muslimer,men oppfører seg som svin, men svin kan de ikke spise :P dette ble litt stygt, men jeg snakker for de jeg vet om,ikke alle.

Ville dette vært greit for det da?

Jeg venter ikke barn med noen, ei heller har jeg planer om det, men vi bare diskuterte det.
Fyr løs :)

Ja. Men ikke før jeg hadde møtt foreldrene. Og vi giftet oss før barna kom. (Dette gjaldt for meg uansett bakgrunn til kommende ektemann)

Jeg har gjort som du beskrev ovenfor, med min elskverdige ikke troende muslimske norsk/pakistaner. Først var vi sammen i 12 år. Så snakket vi om fremtid og bryllup og barn. Nå har vi fått det vi ønsket oss vi.

Jeg har verdens beste svigerforeldre og svoger !!!

Eneste jeg trenger å tenke på er ikke å spise svin. Null problem. Kylling og kalkun er lett tilgjengelig, i barneselskap, barnehage og skole. Føler ikke jeg har ofret noe, sånn sett.

Last edited:
Takk for alle meninger. Ser dette tok litt av på enkelte plasser, men sånn er det på forumer!
Mannen er verdens godeste og snilleste, halvt norsk (med kristen far), og halvt ugandisk (som egentlig er et kristent afrikansk land), men med arabiske gener på mors side. Så det dreier seg nok mer om kultur enn noe annet. Vi har snakket en del om det, og har vel ikke kommet frem til en absolutt løsning, men det trenger vi ikke heller. Ikke nå.
Jeg merker ikke noe annet til han han er muslim. Så han er vel en like lite religiøs person og en like stor syndebukk som meg som er døpt og konfirmert kristelig. Merker mer til den afrikanske kulturen i samvær med moren hans, men det er bare spennende og morsomt. Det er ikke kultur med verken omskjæring, kvinnehat, steining, eller terror i verken hans familie, eller noen andre mulimske familier jeg kjenner til. De er like fulle av kjærlighet som de fleste andre jeg kjenner. Og veldig mye flinkere til å ta vare hverandre som en familie enn veldig mange etniske nordmenn!
Jeg er glad I den gode snille sjokoladeklumpen min jeg :) :)

Vahhh finns det kalkonbacon og kyllingbacon?? Har aldrig sett det eg. Var får du kjöp det??
I Sverige på vanlig Coop ;) tulip har kalkonbacon og kronfågel har kycklingbacon :D
Lille coop konsum har ofte tulip sin, i Norge er det litt verre, men meny har gjerne. Koster mye mer i Norge enn her da :)

I Sverige på vanlig Coop ;) tulip har kalkonbacon og kronfågel har kycklingbacon :D
Lille coop konsum har ofte tulip sin, i Norge er det litt verre, men meny har gjerne. Koster mye mer i Norge enn her da :)
Vi kjøper kalkunbacon på meny, fra Bjerke mener jeg. Er knallgodt! Ellers hamstrer jeg i Sverige! Begynner å bli vant til å spise svinefritt nå etter hvert, men i begynnelsen sleit jeg med å finne på middager. Men nå spiser jeg det nesten aldri mer. Fordi vi er sammen hele tiden :P Og det er i grunn ikke noe savn heller :)

Vi kjøper kalkunbacon på meny, fra Bjerke mener jeg. Er knallgodt! Ellers hamstrer jeg i Sverige! Begynner å bli vant til å spise svinefritt nå etter hvert, men i begynnelsen sleit jeg med å finne på middager. Men nå spiser jeg det nesten aldri mer. Fordi vi er sammen hele tiden :P Og det er i grunn ikke noe savn heller :)
Nei man finner gjerne fort noe som erstatter, og sikkert en konvertitt eller lignende som har kommet på kalkunbacon og kalkunsalami, men det kan men jo ikke klage på ;)
Mesteparten av svin ja byttes ut med kylling eller kalkun og spekeskinke med kallrökt biff :D
Så lenge man leter finner man mye ;)

Nei man finner gjerne fort noe som erstatter, og sikkert en konvertitt eller lignende som har kommet på kalkunbacon og kalkunsalami, men det kan men jo ikke klage på ;)
Mesteparten av svin ja byttes ut med kylling eller kalkun og spekeskinke med kallrökt biff :D
Så lenge man leter finner man mye ;)
Ja, man finner utrolig mye godt, og som er mye sunnere en de svinefarseproduktene jeg spiste før. Og så har jeg gått ned 8 kg da, og kommet i mitt livs beste form, så det er jo ikke så dumt det heller

Ja, man finner utrolig mye godt, og som er mye sunnere en de svinefarseproduktene jeg spiste før. Og så har jeg gått ned 8 kg da, og kommet i mitt livs beste form, så det er jo ikke så dumt det heller
Blir en vinn-vinn situasjon det da ja :D

Slenger et spørsmål ut her.
Tenk deg at du som "kristen" hadde fått barn med en muslimsk mann..
Det eneste man merker med hans tro er at han ikke spiser svin. Han drikker alkohol, har hatt sex utenfor ekteskap, feirer jul osv. Med andre ord oppfører seg som nordmenn flest.
Hans eneste krav ved et evt felles barn er at ikke barnet skal spise svin. Ville dette vært greit for det da?
Jeg føler det ville vært veldig unaturlig for meg å gi beskjed i bursdager/barnehage osv at mitt barn ikke spiser svin pga religion, da jeg ikke over hodet praktiserer denne religionen selv. Han mener at det potensielt er tusenvis av krav han kunne kommet med, og at akkurat det å ikke spise svin er et veldig lite offer, og dette er eneste krav. Jeg ser ikke problemet med å spise svin i det hele tatt..
Jeg venter ikke barn med noen, ei heller har jeg planer om det, men vi bare diskuterte det.
Fyr løs :)

Så lenge barnet går med på det, så syns jeg det er greit at ungen ikke spiser svin:) Jeg er kristen, og om mannen hadde vært muslim hadde det ikke gjort meg no. Men barnet må jo også ha no å si, da :)

Ser mange skriver om det praktiske rundt dette. Det er jo ikke praktisk vanskelig å kutte ut svin, det er generelt lite "bivirkninger" av det. Men det handler vel ikke bare om det? Man tar vel ikke valg i barneoppdragelsen kun basert på om det er "lett gjennomførbart" eller ikke?

De som velger å ikke spise svinekjøtt gjør det jo av en grunn. Og som regel er alle valg man tar for barna sine veloverveid og begrunnet. Det må jo være like mye respektert å ikke ville nekte barnet sitt svin, som det er å gjøre det. Det kan være like viktig for den ikke religiøse forelderen å la de spise svin som det er for den religiøse forelderen å ikke la de gjøre det. Og derfor ikke et "lite offer" som flere skriver kun ut fra praktiske årsaker og preferanser innen mat å spise.

Hvis det var viktig for mannen min, så hadde jeg gått med på at barnet ikke spiste svin :)

Ser mange skriver om det praktiske rundt dette. Det er jo ikke praktisk vanskelig å kutte ut svin, det er generelt lite "bivirkninger" av det. Men det handler vel ikke bare om det? Man tar vel ikke valg i barneoppdragelsen kun basert på om det er "lett gjennomførbart" eller ikke?

De som velger å ikke spise svinekjøtt gjør det jo av en grunn. Og som regel er alle valg man tar for barna sine veloverveid og begrunnet. Det må jo være like mye respektert å ikke ville nekte barnet sitt svin, som det er å gjøre det. Det kan være like viktig for den ikke religiøse forelderen å la de spise svin som det er for den religiøse forelderen å ikke la de gjøre det. Og derfor ikke et "lite offer" som flere skriver kun ut fra praktiske årsaker og preferanser innen mat å spise.
Helt enig! Det må jo taes hensyn begge veier. Bra skrevet synes jeg.

Helt enig, bra skrevet. Syns respekten burde gå begge veier og reagerer på hvordan mange bagatelliserer et slikt valg...

Back
Topp