Barn med muslimsk mann?

Jeg synes ikke det gjør noe at man ikke spiser svin, men jeg er ikke muslim så kunne aldri blitt sammen med en muslim.

Ser ikke på det å unngå svin som et stort problem, så akkurat den biten hadde gått bra. :) men ville antagelig ikke slått meg til ro med en mann som lar religion diktere hverdagen, om han er kristen, katolikk eller muslim.

Nei, selv om han er lite praktiserende nå så vet man ikke hva som forandres eller hvordan etter hvert som tiden går, og noen forandrer seg etter barn er kommet også, derfor må jeg ha en som er mer lik meg i grunnleggende tanke og gjøremåte. Her er vi Kristne begge to.

Det hadde ikke vært noe problem, da hadde jeg bare holdt barna unna svin. Det synes jeg er en bagatell egentlig.

Til din informasjon har jeg flere muslimske venner og respekterer deres tro og livssyn høyt, men samtidig ser jeg mitt syn og deres er ulike, slik de passer godt som nære venner men ikke som partner.

Jeg tror jeg kjenner flere sider som det å være en del av muslimsk kultur innebærer, men jeg vett også det hos noen ligger forventninger som jeg ikke kan oppfylle.

Men jeg reagerer på hvordan du avskjærer meg over en kam og tror jeg isolerer meg i min egen verden. Da det er forskjell på hvem jeg velger som far til mine barn og venner.
Jeg bare svarer utfra det du skriver. Om du har muslimske venner, synes jeg du bør tenke over i hvilken grad slike utsagn er med på å øke fordommer mot dine venner og andre muslimer. De er en hardt prøvet gruppe om dagen pga IS sin ondskap, og mange må daglig tåle negative generaliseringer som ikke har hold i virkeligheten. Selv om du ikke er enig i deres ståsted, synes jeg
du kan respektere deres trosretning. Om du virkelig hadde mange muslimske venner , ville du sikkert visst at veldig mange hverken bruker burka eller praktiserer islam sånn det ser ut på tv. At de spiser svin er vel en privatsak.

Dere som reagerer så veldig på Solsikke sin kommentar:

Strengt tatt så er det vel svært mange meninger her som innebærer en viss grad av generalisering og fordommer, ikke bare ifht islam men religioner/livssyn generelt, kanskje ikke så urimelig da spørsmålet i denne tråden bygger på hvordan man ser på valg av et eventuelt barns leveregler basert på en eventuell partners religion, som man ikke selv tror på (det er jo dette trådstarter spør etter). Hun svarer jo strengt tatt bare at hun ikke ville vært i et slikt forhold. Religion er og blir et ofte følelsesladd tema, men jeg tenker det blir litt urimelig å hevde at hennes svar er mindre valid og "lovlig" enn andres meninger, man skal jo legge litt godvilje til for å tolke det så veldig negativt. Er det altså greit at en religiøs sier at han/hun ikke kunne vært sammen med en ateist, men ikke motsatt?

Personlig ser jeg ikke noen grunn til å unngå et forhold og eventuelle barn uansett hvilken religion mannen skulle ha. Og ser man valget om å unngå svin isolert fra eventuelle andre ting, syns jeg ikke det ville vært noen stor sak. Men dette blir jo veldig hypotetisk da, tenker saken blir en helt annen når det faktisk gjelder noen man er glad i :) Man blir vel ikke mindre glad i noen fordi at de tror/mener noe annet enn deg selv?

Last edited:
Jeg bare svarer utfra det du skriver. Om du har muslimske venner, synes jeg du bør tenke over i hvilken grad slike utsagn er med på å øke fordommer mot dine venner og andre muslimer. De er en hardt prøvet gruppe om dagen pga IS sin ondskap, og mange må daglig tåle negative generaliseringer som ikke har hold i virkeligheten. Selv om du ikke er enig i deres ståsted, synes jeg
du kan respektere deres trosretning. Om du virkelig hadde mange muslimske venner , ville du sikkert visst at veldig mange hverken bruker burka eller praktiserer islam sånn det ser ut på tv. At de spiser svin er vel en privatsak.

Helt enig at vi ikke må tenke alt IS gjør er det samme som den vanlige muslim i gaten.

Når det er sagt er det mange som jeg kaller mine venner men som jeg vett jeg ikke kunne hatt som min livspartner og far til mine barn. Fordi de tenker og ønsker å leve annerledes enn meg selv...

Helt enig at vi ikke må tenke alt IS gjør er det samme som den vanlige muslim i gaten.

Når det er sagt er det mange som jeg kaller mine venner men som jeg vett jeg ikke kunne hatt som min livspartner og far til mine barn. Fordi de tenker og ønsker å leve annerledes enn meg selv...

Hadde jeg lett gjort. Det er et lite krav, som ikke er urimelig, det er liksom bare snakk om svin,haha, synes det er et tullete tema egentlig, det er jo ikke akkurat som om man ofrer livet. Kjøtt liksom? Finnes det ikke alternativer?

Altså, jeg må bare legge til. Alle dere som drar inn religion kortet, han har ikke bedt barnet om å velge religion, har han vel? Eneste han ba om, var at ungen ikke spiser svin! Det går faktisk under samme kategori som veganere/vegetarianere, eller for å dra det litt langt, foreldre som ikke serverer barnet mat de selv ikke liker..

synes ihvertfall du bør tenke over hvilke signaleffekt sånne ytringer har.

Eneste som bør føle seg krenket og såret er oss i nettopp veganer/vegetarianerkategorien :p

Her er alle uenige om religion og ritualer mens alle er enige om at en vegansk xxx hadde aldri fungert... Her er vi én veggis og én T-Rex - barnet vårt får det beste fra to verdener ;)

(Skal prøve å få sove i natt selv om jeg føler meg veldig krenket av å være helt, helt nederst på listen som potensiell partner sammen med ekstremistene ;) :p :p )

Jeg synes det er å dra den langt. Jeg er ikke imot noen grupper i samfunnet sier bare at det er en liten gruppe mennesker jeg kunne valgt å gå i forhold med i forhold til den store gruppen jeg gjerne vil bli venner med og bedre kjent med;)

Eneste som bør føle seg krenket og såret er oss i nettopp veganer/vegetarianerkategorien :p

Her er alle uenige om religion og ritualer mens alle er enige om at en vegansk xxx hadde aldri fungert... Her er vi én veggis og én T-Rex - barnet vårt får det beste fra to verdener ;)

(Skal prøve å få sove i natt selv om jeg føler meg veldig krenket av å være helt, helt nederst på listen som potensiell partner sammen med ekstremistene ;) :p :p )

Det er lett å slenge ut slike ting av uvitenhet ol;) for meg er det viktigere vi ser på reglion ca likt enn om vedkommende spiser kjøtt eller ikke, så lenge det jeg kan spise det jeg vil.

Har ei veinnene som er vegianer, hun stresser med det hver gang hun skal spise hos meg og jeg synes det bare er ekstra utfordrende;)

Jeg har ikke noe problem med min vegetariske svigerinne, det ordner vi. Veganer derimot er jo mye vanskeligere.

Sånn kan man så klart spøke om når det ikke rammer en selv...

Hvis en personlig mening gir uttrykk for fordommer og generaliseringer, skal det være greit for det?

Må helt ærlig si jeg syns du er minst like fordomsfull slik som du skriver "æsj" når andre kommer med et svar på et spørsmål stilt av TS, alle religioner har forskjellige syn og tradisjoner, om hun syns de muslimske ikke er noe for henne er det da vel ikke noe å si "æsj" for vel? Skjønner godt hva hun mener med krav... Hodeplagg og faste for å nevne noen og det er da vel på ingen måte fordomsfult å ytre sin mening rundt om hun eventuelt hadde ønsket dette for sine barn eller ikke.

Hva om man endrer på spørsmålet og bytter ut muslim med jøde? Mange jøder spiser heller ikke svin. Vil folk svare det samme da? Eller er det mer akseptert fordi det ikke utløser samme grad av fremmedfrykt?

Hadde ikke godtatt det om det var jøde, muslim eller buddhist for den saks skyld, heller ikke vegetarraner om det skulle blitt et tema. for meg handler det ikke om fremmedfrykt men at jeg ikke ønsker å ta et slikt valg på vegne av mine barn...

Back
Topp