Barn med muslimsk mann?

Jeg kjenner mange veganere og absolutt INGEN lar barna få spise kjøtt, meieriprodukter osv. Kusinen min traff en fyr, ble forelsket i en veganer og har nå to barn sammen. Barna får ikke et vanlig kosthold. De kjøper ikke inn slike produkter, det er helt uaktuelt og slik er det for mange veganere og vegetarianere som ikke bare er det fordi det er trendy, men fordi de selv mener at deres barn vil ha det bedre med samme kosthold som de selv har.

Forresten høres det sinnsykt dumt ut å f.eks si at man er vegetarianer fordi man syns synd på dyr, men å tilbrede dyr til barna, det er OK?
Vegetarianer jeg kjenner lar barna velge. Veganere kan nesten ikke det. Og utenfra kritiseres det og problematiseres langt mer enn at muslimer ikke spiser svin.

Greia med at en del vegetarianere lar ungene selv velge, handler om... Ja, at ungene får velge. Og evt har en ikke-vegetarianer som den andre foreldren. Veganere er noe helt annet.

Har vært sammen med en muslims mann i snart 16 år.
Vi har to barn sammen. Han spiser ikke gris, men drikker og røyker (shisha). Ber ikke 5 ganger om dagen, men går i moskeen til tider. Han er vell en litt muslim light, eller veldig selektiv ;)
Vi gjør det sånn at barna får velge selv hva de vil gjøre når de blir større. Vi lærer dem om alle religioner, feirer eid, jul, Halloween etc.
Vi gjør kompromisser som at vi ikke spiser gris men at kjøtt trenger heller ikke halal. (Gubben spiser kun halal).
Ser ikke problemet med å gi beskjed i bursdager og andre samlinger om at barnet ikke spiser gris. Mange som har allergier etc som også gir beskjed. Som regel ringer jeg på forhånd og spør om jeg skal kjøpe med kylling/kalkun :) For å gjøre det lettere for de som holder samlingen.
Det er mer kultur kræsj enn religion kræsj. Det har vært mye å godta og respektere fra begge sider. Krever litt mer jobb enn et vanlig forhold med samme verdier, tradisjoner og religion.

Last edited:
Ja, men det er ikke det TS skriver. Hun skriver at den eneste forskjellen er at han ikke spiser svin. Tenker man må legge fra seg fordommer og svare på spørsmålet på bakgrunn av den infoen hun har oppgitt.

For meg skrev jeg at jeg ville ha en mann med samme tro som meg, kristendom, men jeg ser ikke et problem med at et barn vokser opp uten svin. Syns det er mye verre med barn som er veganere.
Ts skriver muslim som ikke spiser svin ja, men så er det jo ikke akkurat fordommer å mene at islam er mye mer da. Og bryter han absolutt alt annet regner jeg ham ikke som en som kan nekte svin på religiøs bakgrunn ;-)

Ts skriver muslim som ikke spiser svin ja, men så er det jo ikke akkurat fordommer å mene at islam er mye mer da. Og bryter han absolutt alt annet regner jeg ham ikke som en som kan nekte svin på religiøs bakgrunn ;-)
Hvis mor syns det er greit at barnet ikke spiser svin, er det ikke da helt problemfritt? Greit at du ikke ville valgt det, men prinsipielt? Det er da noe mor og far må bli enig om, og dersom de er enige er det ikke et problem. Barnet tar ingen skade av det.

Jeg mener at man uansett ikke skal prakke på barn religion. Det er noe dem må få velge selv, når dem er store nok. Så nei, jeg hadde ikke gått med på det.

Hvis mor syns det er greit at barnet ikke spiser svin, er det ikke da helt problemfritt? Greit at du ikke ville valgt det, men prinsipielt? Det er da noe mor og far må bli enig om, og dersom de er enige er det ikke et problem. Barnet tar ingen skade av det.
Jeg har da heller aldri sagt noe annet? Svin er relativt problemfritt. Vegetarianer noe krevende, veganer og muslim(praktiserende) vesentlig mer omfattende.

Og jeg har ikke skrevet hva andre bør velge.

Jeg hadde ikke hatt noe problemer med det, men han hadde måttet stille med liste over alt de ikke kunne spise, jeg hadde nok ikke gjort en kjempejobb med å prøve å finne ut hva de kunne spise og ikke :D

Ser virkelig ikke problemet. Et barn klarer seg helt fint uten svinekjøtt, og om det hadde vært viktig for mannen min skulle jeg ikke ha blandet meg. Er som Yummy_munny sier, vi reagerer jo ikke på at veggis-foreldre "nekter" barna å spise kjøtt, hvorfor er det så mye verre om en muslim nekter barna å spise svin? :)

Gjør vi ikke? Jeg har aldri hørt noen mene det er greit de gangene jeg har vært borti en diskusjon. Langt annen diskusjon enn å droppe en type kjøtt...

Jeg hadde nok aldri valgt å rote meg så langt inn med en muslimsk mann ene og alene fordi jeg er redd for Evt andre krav som kan komme senere...
Æsj, for en fordomsfull og ekkel kommentar. Skjønner at du ikke kjenner en eneste en! Send meg kontaktinformasjon, så skal jeg formidle kontakt mellom deg og minimum 10 muslimske venner. De er blant annet leger, masterstudenter, helsesøstre og barnevernpedagoger. Det kommer kanskje som en bombe på deg, men de ER faktisk vanlige mennesker som i hovedsak evner å leve et liv fritt for vold og kvinnediskriminering. Som sagt; tilbudet står ved lag!

PS. Lurer på om admin synes det er greit at slike generaliserende utsagn får stå på trykk rettet mot en hel i hovedsak uskyldig folkegruppe?

Last edited:
Æsj, for en fordomsfull og ekkel kommentar. Skjønner at du ikke kjenner en eneste en! Send meg kontaktinformasjon, så skal jeg formidle kontakt mellom deg og minimum 10 muslimske venner. De er blant annet leger, masterstudenter, helsesøstre og barnevernpedagoger. Det kommer kanskje som en bombe på deg, men de ER faktisk vanlige mennesker som i hovedsak evner å leve et liv fritt for vold og kvinnediskriminering. Som sagt; tilbudet står ved lag!

PS. Lurer på om admin synes det er greit at slike generaliserende utsagn får stå på trykk rettet mot en hel i hovedsak uskyldig folkegruppe?

Til din informasjon har jeg flere muslimske venner og respekterer deres tro og livssyn høyt, men samtidig ser jeg mitt syn og deres er ulike, slik de passer godt som nære venner men ikke som partner.

Jeg tror jeg kjenner flere sider som det å være en del av muslimsk kultur innebærer, men jeg vett også det hos noen ligger forventninger som jeg ikke kan oppfylle.

Men jeg reagerer på hvordan du avskjærer meg over en kam og tror jeg isolerer meg i min egen verden. Da det er forskjell på hvem jeg velger som far til mine barn og venner.

Til din informasjon har jeg flere muslimske venner og respekterer deres tro og livssyn høyt, men samtidig ser jeg mitt syn og deres er ulike, slik de passer godt som nære venner men ikke som partner.

Jeg tror jeg kjenner flere sider som det å være en del av muslimsk kultur innebærer, men jeg vett også det hos noen ligger forventninger som jeg ikke kan oppfylle.

Men jeg reagerer på hvordan du avskjærer meg over en kam og tror jeg isolerer meg i min egen verden. Da det er forskjell på hvem jeg velger som far til mine barn og venner.
Hvilken forventninger sikter du til?

Jeg kan ikke se at hennes personlige mening strider mot forumreglene.

Klarer ikke sette meg inn i situasjonen engang. Kunne aldri vært sammen med en mann som var så religiøs at han lot det påvirke hverdagslivet vårt.

Jeg er gift med muslimsk mann og har selv konvertert. Vi er ikke strengt muslimske, og drikker alkohol innimellom. (Blir vel helst 2-3 ganger i året for har 2 barn under 2 år)

Vi spiser ikke svin og jeg har aldri sett på det som et tap hverken for meg selv eller barna. Det er enkelt å finne lignende produkter uten svin og er det viktig for en forelder å gjøre det, synes jeg det er innafor.

Vil ikke skape en debatt om det, men om man ikke gir et barn en religiøs oppdragelse så tar man like fullt et valg for barnet som når man gir barnet en religiøs oppdragelse. Vil bare nevne det, siden flere synes å mene at å frata barnet svin av religiøse grunner er å påtvinge sitt eget syn.

Jeg er gift med muslimsk mann og har selv konvertert. Vi er ikke strengt muslimske, og drikker alkohol innimellom. (Blir vel helst 2-3 ganger i året for har 2 barn under 2 år)

Vi spiser ikke svin og jeg har aldri sett på det som et tap hverken for meg selv eller barna. Det er enkelt å finne lignende produkter uten svin og er det viktig for en forelder å gjøre det, synes jeg det er innafor.

Vil ikke skape en debatt om det, men om man ikke gir et barn en religiøs oppdragelse så tar man like fullt et valg for barnet som når man gir barnet en religiøs oppdragelse. Vil bare nevne det, siden flere synes å mene at å frata barnet svin av religiøse grunner er å påtvinge sitt eget syn.
Enig med deg :) Mange sier de vil at barna skal velge selv, men de har jo ikke da fått velge å bli oppdratt som ateist for eksempel. Det har jo blitt påtvunget det også.

Uansett hvordan man oppdrar barna ift religion skjønner vel oppegående foreldre at barna kan velge å ikke følge religionen eller bli religiøs når barnet vokser opp, og det er deres valg som foreldre da bør støtte. :)

Her har jeg ikke konvertert. Hvis jeg hadde trodd på noe slikt hadde jeg sikkert kunne gjort det. Men siden jeg ikke gjør det, ville det vært feil for meg :) I got to see it to believe it kinda person ;)
Det er en av tingene gubben alltid har likt med meg. At jeg har aldri prøvd eller villet være en pakistansk dame/kone. Som han sier: da hadde han heller funnet seg en pakistaner. Hvis jeg hadde dukket opp i svarkamis tror jeg han hadde daua haha :) Mitt kallenavn på han er lille grisen min ;) Vi liker å erte hverandre.. nøff nøff <3 Vi funker på en eller annen rar måte, jeg aner ikke hvordan men vi får det til :) Vi har jo 2 flotte barn!
Men et spm, hadde han konvertert til kristen for deg?
Jeg tror det er lettere for ikke troende å konvertere enn en dypt religiøs person. Men tror man da egentlig på det man konverterer til? :)

Last edited:
Her har jeg ikke konvertert. Hvis jeg hadde trodd på noe slikt hadde jeg sikkert kunne gjort det. Men siden jeg ikke gjør det, ville det vært feil for meg :) I got to see it to believe it kinda person ;)
Det er en av tingene gubben alltid har likt med meg. At jeg har aldri prøvd eller villet være en pakistansk dame/kone. Som han sier: da hadde han heller funnet seg en pakistaner. Hvis jeg hadde dukket opp i svarkamis tror jeg han hadde daua haha :) Mitt kallenavn på han er lille grisen min ;) Vi liker å erte hverandre.. nøff nøff <3 Vi funker på en eller annen rar måte, jeg aner ikke hvordan men vi får det til :) Vi har jo 2 flotte barn!
Men et spm, hadde han konvertert til kristen for deg?
Haha, vi pleier å tulle med at jeg ser ut som en gris. For huden min er blekrosa :P

Han ville ikke konvertert til Kristendommen for meg. Synes det er helt riktig slik du gjør, ikke konverter til noe du ikke tror på. Familien hans sa også at jeg kan være kristen (det er jo lov for muslimer å gifte seg med kristne. Det vet du kanskje). Men det er klart at alt ble nok litt enklere for de å takle da de fikk høre at jeg ville konvertere.

Jeg konvertere ikke for han, hadde tenkt på dette over 1 år før jeg møtte han. Kom til et punkt i livet der jeg kjente det ble viktig for meg å ha en religion (vært ateist). Oppsøkte et "kirkesamfunn" og hadde det moro på gudstjeneste. Men det med Jesus stemmer ikke helt for meg. Fant etterhvert ut at islam var riktig for meg, etter å ha lest litt forskjellig og fått hjelp av en muslim jeg kjenner til å forstå litt mer.

Han høres ut som en fin fyr :) men siden jeg er kristen og ikke "kristen " kunne jeg nok ikke oppdratt barn med en muslim siden det er lettere når man tror det samme. Kunne forøvrig ikke blitt sammen med en kristen veganer heller, det hadde bare ikke gått :)

Hvilken forventninger sikter du til?

Det er helt klart ulike forventninger og holdninger ifra hver enkel person og familie.

Selv er jeg kristen og vil dele samme livssyn med han som jeg har barn med, selv om islam gjerne kan være like rett som kristendom men jeg har nå valgt den retningen.

Midt kosthold inneholder en del svin, ikke hver dag, men jeg liker godt en god skinke på brødskiven ol. Vil at barna mine også skal kunne få den gleden. Vett det er mange som mener svin ikke er bra for dem jeg er ikke blant.

Jeg ønsker ikke å konvertere til islam, vett mange sier det går fint å blande, andre igjen tenker det er ikke ok, tenker slike standpunkt kan endres.

Jeg ønsker ikke å dekke meg selv eller Evt døtre jeg får til, igjen ja jeg vett det er ulike holdninger og alle ikke gjør det, og jeg synes mange som dekker seg til med hijab ser flotte ut.

Jeg ønsker ikke å selv eller mine barn skal få en forventning om faste. Alle som oppholder fasten får stor respekt av meg, og jeg viser gjerne respekt med å ikke spise foran dem. De som velger å faste i Norge får enda mer respekt da jeg tror det er enda tøffere å gjøre det i Norge.

Men jeg opplever diskusjonen sklir helt ut. Spørsmålet var om jeg kunne fått barn med en muslimsk mann hvis eneste kravet var å ikke spise svin. Svaret er nei, jeg hadde nok aldri innvolvert meg slik det kunne ha blitt noen barn. Men jeg kunne gjerne blitt gode venner.

Jeg ser på meg selv og min partner st hva vi ønsker og forventer av hverandre har endret seg de 15 årene vi har vært i sammen. Derfor tror jeg det er viktig å være bevist hvem du ønsker å stifte familie med.

Det er god vi er ulike og det derfor er en partner til alle på vår jord;)

Back
Topp