Barn i bånd?

ORIGINAL: Pigita

Har ikke hatt behov for det enda. Men om det trengs så kommer vi til å bruke det.

nei eg gjør ikje d menne utifrå svar eg les så tru eg noken hadd trengt selle nå di  va små[&:][&:]

Jeg kommer aldri til å bruke det på jenta mi nei...

Hvis jeg føler jeg ikke har kontroll over henne så setter jeg hu i vogna!

brukte det på flyplassen i athen (stoooooor flyplass) og på havnen i athen (masse folk, trafikk og uoversiktlig) da snuppa var 15 mnd.
heller en jente i bånd enn en bortkommen jente som ikke kan gjøre rede for seg, eller i verste fall alvorlig skadet/drept barn[:)]

ORIGINAL: Niiiitah87

ORIGINAL: ladylovelylux

De hadde garantert dette for 20 år siden! Jeg husker jeg så det engang da jeg var liten. I allefall 15 år siden, så fantes nok for 20 år siden også

Du har sikkert bare spotta någen amerikanere då vettu :)

Neida, sele på barn var faktisk ganske vanlig på 60,70 og 80 tallet her i landet,
mamma har fortsatt gåselen fra vi var små som hun igjen arvet av en vennine.

Forresten da vi var på sommer huset ved sjøen da vi var små hadde vi på hjelp og gikk i lang sele[8D](det var veldig bratt og rett ned til sjøen.
Hadde det helt topp vi og mamma hadde mulighet til å rense jordbær til dessert[;)]

Gåsele er jo kjempe kjekt!

vet helt ærlig ikke hva jeg skal tenke om det. På en måte skjønner jeg dere som er i mot, for det ser jo litt rart ut [8D].. på en annen måte så vil jeg jo at sikkerheten til ungene mine skulle komme først..

Jeg ville aldri brukt det som en unnskyldning til ikke å oppdra barna mine, men kanskje jeg hadde brukt det hvis jeg måtte ut en tur med vogn eller no, og ungen virker slo seg vrang. Og jeg visste det var en risikabel vei.. eller noe sånt...

Men det hadde nok ikke blitt første løsningen min ihvertfall.

Er det jeg ihvertfall ser for meg at jeg kommer til å tenke[:)]

Mamma brukte et på oss når vi var små, når vi var ved vannet og fiska.
Har ikke brukt det på barna mine. Aldri si aldri[;)]

Mangler et alternativ synes jeg.... for jeg har tenkt på det maaange ganger, for har en gutt som er veeeldig aktiv som bare går uten å tenke seg om at han kan bli borte *litt i det tryggeste laget[8D]*. Men har ikke tatt det steget og brukt det. Hadde med meg til Dyreparken i sommer, men brukte det ikke allikevel. På 17. mai og slike dager har det også vært i tankene mine, men så har jeg ikke kommet så langt.

Syns jeg ser en mor/far komme nedover veien med bikkjebåndet i ene hånda og ungen i bånd i andre.. Ser dere ikke hva som skurrer? [:-]

Jeg er ikke imot det å bruke bånd, men heller imot forskjellige måter å bruke det på. Moren min brukte det på meg noen sjeldne ganger som f.eks når vi gikk i syden osv. Da det f.eks er fryktelig fort gjort at noen snapper opp en unge der, overasker meg at ingen har sagt noe om det her.

Og jeg var heller ikke den typen som plutselig løp rundt eller ikke hørte på moren min, men den typen som plutselig kunne stoppe opp og bare stå og se på en ting, og/eller bli helt oppslukt av noe og bare være i min egen verden, slik at jeg ikke la merke til når moren min ropte på meg.

Man har rett og slett ikke ungen sin alltid 100% under oppsyn, og når man da beveger seg på områder hvor man ikke kan ta sjansen på at noe skjer, så gjør man heller ikke det mener jeg.

Du lar vel heller ikke ungene være i båt uten redningsvest fordi de er lydige og båten mest sansynligvis ikke synker??? :S

Aldri sett det før jeg.. men skjønner det jo for de som trenger det.

Barn er ulike.

Om alternative er å bli hjemme, eller at ungen kan bli flat....?

Sært at folk er så trangsynte at de ikke greier å se andre situasjoner enn sin egen.

ORIGINAL: zarafina

ORIGINAL: ladylovelylux

De hadde garantert dette for 20 år siden! Jeg husker jeg så det engang da jeg var liten. I allefall 15 år siden, så fantes nok for 20 år siden også

Du har sikkert bare spotta någen amerikanere då vettu :)

Neida, sele på barn var faktisk ganske vanlig på 60,70 og 80 tallet her i landet,
mamma har fortsatt gåselen fra vi var små som hun igjen arvet av en vennine.

Forresten da vi var på sommer huset ved sjøen da vi var små hadde vi på hjelp og gikk i lang sele[8D](det var veldig bratt og rett ned til sjøen.
Hadde det helt topp vi og mamma hadde mulighet til å rense jordbær til dessert[;)]

Gåsele er jo kjempe kjekt!

Nei, det som va vanligt før i tiå va å ha på de sele under stadiet når de lerte å gå[;)]

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Kal-El

Mine barn skal ALDRI nedverdiges til å gå i noe sele/bånd B: som en og annen bikkje..
Og de foreldrene jeg har sett som bruker det A: bruker jo båndet som en unnskyldning til å slippe å oppdra ungene virker det som. Ingen unger som syter så mye og har så mye utferdstrang som unger i bånd. Og foreldrene drar i båndet eller går bak og leier og ignorerer det hele eller bare jatter med.. Forferdelig å se på.

A: Så folk som går med hund i bånd bruker det bare som en unnskyldning for å slippe å oppdra bikkjene sine? B: Er det forøvrig noe galt i å være bikkje?

Svar på A: nei, de gjør det fordi det er brudd på båndtvangen og norsk lov og fordi folk rundt skal føle seg trygge. Det betyr ikke at bikkja ikke kunne gått løst ved siden av. Det er så vidt jeg vet, ingen båndtvang på barn. [8D]

Svar på B: Nei, sikkert ikke, vi er hundemennesker selv og kommer til å oppsøke steder der bikkja kan gå mest mulig fritt. (Når vi igjen skaffer oss hund om en stund.) [;)]

Men igjen A: Det finnes sikkert grunner til å holde barn i bånd for at foreldrene til de barna skal føle seg trygge, og B: Hvis det ikke er noe galt i å være hund (i bånd) hvorfor mener du da at å gå i bånd for barn er nedverdigende? Er det nedverdigende å være hund fordi den går i bånd?

Ka bler det nesta?
Å operera inn gps chip i ongane sine?

det er faktisk vurdert å bli gjort på sykehus verden rundt for at det ska gå en alarm når banre forsviner ut av sykehuse, for å forebygge faren ved kidnapping, har faktisk hørt enkelte steder har de alt inført det

Nei, det e snakk om armbånd me gps i..

ORIGINAL: Fridasinmamma

Når skal du Niiitah skjønne at alle barn er ikke som din gutt???

Skjønner ikke at det går ann å ha så bastante meninger som deg jeg altså.. når du har et barn fra før! Det gjør deg ikke til noen ekspert for å si det sånn..

For å svare på spørsmålet: Nei, jeg har aldri brukt det. Jeg har ikke hatt det behovet.. men skjønner godt at enkelte velger å bruke dette.

Ikke kaller jeg det bånd heller.. det heter sele!

Sammenligne ikkje alle ongår me gutten min eg.

Ser bare ikkje vitsen me å putta sele på ongår.
Ta me vognå i stedet å putt de oppi så de lere konsekvenser hvis de ikkje hørre på foreldrene sine.

Syns jeg ser en mor/far komme nedover veien med bikkjebåndet i ene hånda og ungen i bånd i andre.. Ser dere ikke hva som skurrer? [:-]

Kan ikke sammenlignes. I mitt tilfelle hadde jeg ville tatt i bruk sekken vi har, med sele, om vi skulle i en svææær fornøyelsespark med jævlig med folk, for mini er ikke av typen som vil gå og holde hånd, han vil utforske alt på egenhånd, og det er heller ikke noe koselig å gå rundt med en unge i vogna som skriker hysterisk hele dagen. Da hadde det vært fint med sele, så får han gå litt bort fra oss men han risikerer ikke å forsvinne i folkemengden.

Vil ikke bruke sele som svigermor vil. Hun hadde kjøpt sele til mini uten at vi visste det, kom løpende med den og tredde på han en gang vi var hos dem, spurte ikke om det var greit liksom. Mini kunne ikke gå uten å holde seg på den tiden så da trodde hun at hun skulle gå rundt med han i selen og holde han oppe, fikk ikke lov til det nei. [:-] Hun hadde også tenkt at han skulle ha den på når de var ute hos svigers, så han ikke skulle løpe ut i veien, men det er helt uaktuelt. Noe slikt er bare til "nødsituasjoner". Hadde uansett ikke sluppet gamle dama ut med mini, han løper lett fra henne som er 76 år. [:-] Hun har ikke sjans å ha kontroll på ham ute, er såvidt hun klarer holde følge med ham inne.

ORIGINAL: Draw

ORIGINAL: JuleRævva

ORIGINAL: alltidlente
vi har begge deler- nå de var mindre brukte jeg den- nå bruker jeg den rundt hånda- syns fremdeles det blir feil å samenligne det med en hun.. man gjør det man må... noen låser ytterdøra andre har 5 låser.. hvert tilfelle er forskjellig - man kan ikke dømme andre fordi de har barna i "bånd" for guds skyld[8|]

Koffor ikkje holda ongen i håndå i stedet?
Eg ser virkelig ikkje ka som e problemet me å finna andre løsninger.

Er ikke alle som har like perfekte og lydige barn som du har vettu.. Tror du må begynne å innse at unger er forskjellige fra din!

Takk for at du syns ungen min e perfekte :)

Så ongår e mindre lydige i dag enn de va for 20 år siå?

No har ikkje eg lest ferdig heile tråden då, men eg veit om dei som brukte det på barna for oover tjue år sidan og eg [;)] Både i Norge OG USA.
Fint for deg visst du har sleppt å bruke det då, men trur ikkje det betyr at du er mindre lat og har nødvendigvis meir "perfekt" unger enn andre, men heller at du ikkje har hatt like stort behov for det. Er greit å kunne sjå at andre har behov for å gjere andre ting enn du har, det kan du kome langt med.

Nei, eg ser ikkje behovet me å bruga bånd på ongår i norge.
Einaste gangen eg kan forstå det e folk som skrive at de har gjort det når de har vert på utenlandsreiser/ i fornøyelsesparker me møje folk. Og hvis de har bodd i storbyer utenfor norge.

Alternativene passer ikke helt.
Nei, jeg gjør ikke det. Min unge kan ikke stikke av uansett.
Men jeg har hørt om det, og har full forståelse for at mange har behov for det. Er man f.eks et sted med masse folk, trafikk el, og man har flere barn eller vogn el og ikke kan stå parat til å løpe el, og kanskje har små barn som er fæle til å stikke av... Ja da ser jeg behovet.

har sett det noen ganger,og må ærlig si at eg reagerte.
vil nok aldri ha bånd på mine barn.
synest heller ingenting om de som har sele på barna i sengen.
men dette er jo min personlige mening.
tenker det finnest betre løsninger!
men ja eg bruker sele i vogn.

ORIGINAL: Draw

ORIGINAL: JuleRævva

ORIGINAL: alltidlente
vi har begge deler- nå de var mindre brukte jeg den- nå bruker jeg den rundt hånda- syns fremdeles det blir feil å samenligne det med en hun.. man gjør det man må... noen låser ytterdøra andre har 5 låser.. hvert tilfelle er forskjellig - man kan ikke dømme andre fordi de har barna i "bånd" for guds skyld[8|]

Koffor ikkje holda ongen i håndå i stedet?
Eg ser virkelig ikkje ka som e problemet me å finna andre løsninger.

Er ikke alle som har like perfekte og lydige barn som du har vettu.. Tror du må begynne å innse at unger er forskjellige fra din!

Takk for at du syns ungen min e perfekte :)

Så ongår e mindre lydige i dag enn de va for 20 år siå?

No har ikkje eg lest ferdig heile tråden då, men eg veit om dei som brukte det på barna for oover tjue år sidan og eg [;)] Både i Norge OG USA.
Fint for deg visst du har sleppt å bruke det då, men trur ikkje det betyr at du er mindre lat og har nødvendigvis meir "perfekt" unger enn andre, men heller at du ikkje har hatt like stort behov for det. Er greit å kunne sjå at andre har behov for å gjere andre ting enn du har, det kan du kome langt med.

Nei, eg ser ikkje behovet me å bruga bånd på ongår i norge.
Einaste gangen eg kan forstå det e folk som skrive at de har gjort det når de har vert på utenlandsreiser/ i fornøyelsesparker me møje folk. Og hvis de har bodd i storbyer utenfor norge.

Djeebus, er det så utrolig stor forskjell på en amerikansk storby og Oslo i rushtiden? Stappfullt av mennesker av alle slag - narkomane, tiggere, syklister, småbarn - biler, snø, trikker, barnevogner, you name it.
Skal jeg da måtte drasse med meg vogna over brøytekanter og gjennom slaps bare for å ha som "straffeanstalt" om Jr. ikke vil holde hånda pent?
Jeg er nesten 1,80 høy, Jr. er ikke spesielt høy for alderen.
Han snakker ikke, så han kan ikke fortelle fremmede navnet sitt.
Han elsker å stikke av, løper avgårde mens han hyler av latter.
Han vil helst gå ut i veien og hilse på bilene, siden han ELSKER biler og ikke forstår at han kan bli påkjørt.
Han hater å holde hånda, legger seg gjerne rett ned på bakken om jeg prøver.
Han veier over 17 kg, så er ikke lenger bare-bare å ta ham under armen.

En gang vi var i butikken på hjørnet så jeg ned i et sekund - jeg så på varen jeg la ned i handlekurven.
Når jeg kikket opp igjen var gutten borte. Kikket bak første reol - ingen unge.
Kikket bak andre reol - da hadde ungen allerede løpt ut av butikken og var på vei ned mot bilveien 30 meter unna for å hilse på bilene... [8|]

I forgårs dro vi på tur til farmoren til G, da tok jeg på selen mens vi ventet på bussen på Nationatheatret siden jeg ble nervøs av å måtte hindre ham fra å gå rett ut i veien hver gang en kuuuul buss kom kjørende - med holdeplassen full av folk var det litt for lett å miste oversikten. Og jeg var sååå takknemlig over å slippe å drasse på vogna siden vi bare skulle gå fra buss til buss. [:)]

JEG synes det er galt at ungen skal måtte tvinges til å sitte i vogn fordi han har trang til å bevege seg og utforske verden - får ikke akkurat gjort så mye av noen av delene gående hånd i hånd med meg heller, da henger han jo nærmest på slep. [8|]
Med gåsele får han litt slingringsmonn, han kan gå litt hit og dit, se på snøhaugen, plukke opp pinner, sparke i søledammen og alt annet unger MÅ gjøre UTEN at jeg må stå og holde ham i kragen.
Da vi var små var det faktisk ikke uvanlig med gåsele, har sett mange barnebilder fra 70-tallet med småreker i sele - selv om det da var mindre trafikk, bilene ofte kjørte saktere osv. I England er det også ganske vanlig, så en hel del barn i sele da jeg var på språkreise på 90-tallet. [:)]
Barn er ikke automatisk mindre lydige i dag, ei heller foreldre latere - men på 70-tallet var faktisk de aller fleste kvinner hjemmeværende heltidsmødre, mens jeg og Jr. er hjemmefra nesten 11 timer i døgnet og ikke kan gå lange, fine "dressurturer" på hverdagene.

Forøvrig har jeg begynt å sammenlikne den klassiske "en finger i hetta/kragen" med å bruke strupebånd... [;)]

Så ja, jeg bruker gåsele og er IKKE flau over det - misjonerer gjerne!

Back
Topp