Barn i bånd?

Hmmmm...
Lurer på hvorfor jeg alltid får "siste ordet" i sånne diskusjoner, jeg - blir diskusjonen ukul når jeg blander meg borti, eller? [8|][&:]

ORIGINAL: Minerva

Hmmmm...
Lurer på hvorfor jeg alltid får "siste ordet" i sånne diskusjoner, jeg - blir diskusjonen ukul når jeg blander meg borti, eller? [8|][&:]

tror hele diskusjoenen har dabbet litt av.... også er det jo endel folk som skal feire nå så de har kanskje ikke tid til å sitte her[8D]

Hadde snuppa i sele et par ganger i sommer da gåing var nytt og spennende. Hun ville absolutt ikke sitte i vogn, leie, eller bæres..
Selen hadde vi fordi hun ikke skulle stikke av og bli påkjørt el lignende. Dessuten syntes hun selen var kjempegøy, og var kjempestolt når hun fikk gå på "egenhånd"[:D]

Bruker det ikke i dag da hun har bedre forståelse om hva som er farlig og ikke..[8D]

Min storebror som nå er 30år gikk i bånd da han var liten, så ja, de hadde bånd da. Mine to springer i hver sin retning allerede, så spent på hvordan det blir fremover. Skal ikke se bort ifra at det blir bånd her nei[;)]

ORIGINAL: Niiiitah87

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Sicily

Mine barn skal ALDRI nedverdiges til å gå i noe sele/bånd B: som en og annen bikkje..
Og de foreldrene jeg har sett som bruker det A: bruker jo båndet som en unnskyldning til å slippe å oppdra ungene virker det som. Ingen unger som syter så mye og har så mye utferdstrang som unger i bånd. Og foreldrene drar i båndet eller går bak og leier og ignorerer det hele eller bare jatter med.. Forferdelig å se på.

A: Så folk som går med hund i bånd bruker det bare som en unnskyldning for å slippe å oppdra bikkjene sine? B: Er det forøvrig noe galt i å være bikkje?

Svar på A: nei, de gjør det fordi det er brudd på båndtvangen og norsk lov og fordi folk rundt skal føle seg trygge. Det betyr ikke at bikkja ikke kunne gått løst ved siden av. Det er så vidt jeg vet, ingen båndtvang på barn. [8D]

Svar på B: Nei, sikkert ikke, vi er hundemennesker selv og kommer til å oppsøke steder der bikkja kan gå mest mulig fritt. (Når vi igjen skaffer oss hund om en stund.) [;)]

Men igjen A: Det finnes sikkert grunner til å holde barn i bånd for at foreldrene til de barna skal føle seg trygge, og B: Hvis det ikke er noe galt i å være hund (i bånd) hvorfor mener du da at å gå i bånd for barn er nedverdigende? Er det nedverdigende å være hund fordi den går i bånd?

Ka bler det nesta?
Å operera inn gps chip i ongane sine?

det er faktisk vurdert å bli gjort på sykehus verden rundt for at det ska gå en alarm når banre forsviner ut av sykehuse, for å forebygge faren ved kidnapping, har faktisk hørt enkelte steder har de alt inført det

Nei, det e snakk om armbånd me gps i..

Jeg kommer til å utstyre barna med GPS når de nærmer seg 7-8 år og skal begynne å dra/gå steder på egen hånd. Enten via smykke/hals/armbånd, klærne, skoene eller tlf. Det kan redde livet deres hvis de forsvinner en dag / f.eks blir kidnappet eller går seg vill.

Jeg kommer til å utstyre barna med GPS når de nærmer seg 7-8 år og skal begynne å dra/gå steder på egen hånd. Enten via smykke/hals/armbånd, klærne, skoene eller tlf. Det kan redde livet deres hvis de forsvinner en dag / f.eks blir kidnappet eller går seg vill.

Helt enig.

Jeg har dessuten også lyst å ha et kit hvor fingeravtrykk, dna, brukt klesplagg osv fra barnet er samlet. Dette er vanlig i USA (i tilfelle forsvinningsaker, hvor en enklere kan spore barnet)

Ang sele på små barn ser jeg overhode ikke problemet. Det er ikke synonymt med latskap eller undertrykking/nedverdigende så lenge motivet bak er sikkerhet for barnet og som en annen nevnte her, ergonomisk best for foreldre og barn (høydeforskjell).
Jeg var i sele selv som barn av og til (er 31), og det kan godt tenkes at jeg kan komme til å bruke sele på mine barn en gang, selv om jeg ikke har hatt behovet til nå.

Nei,går ikke med de i bånd nei! Her er det vogn,eller så går han selv, eller så bærer vi han[:)] Sander ligger kun i vogn enda, men vi gjør det samme med han når han blir stor[:)]

snuppa her har!

ORIGINAL: CandyCane

ja, viss foreldra har en formeining om at barnet deres er et dyr, vær så god 

Tja, jeg mener jo at vi ER dyr alle sammen, da, bare med potensiale for større mental og åndelig utvikling enn de fleste andre. [8|]
Gutten min er en liten gris, en vill løve, en gal apekatt, en hund etter namnam og sta som en geit! [:D]
På visse områder har han langt mindre innsikt og forståelse for konsekvenser enn det hunden til søster'n har.

En av de første gangene vi brukte gåsele var vi på vei tilbake til barnehagen (hadde vært hos fysioterapeut med ham, mange veier å krysse og glatt føre, syntes det var veldig kjekt å vite at han ikke kunne løpe avgårde ut i trafikken om jeg skulle skli, eller at jeg kunne stoppe ham fra å skli ut i veien om HAN gikk omkull) la han seg plutselig ned på alle fire og lekte hund - HAN syntes tydeligvis at dette var skrekkelig morsomt. [:D]
For øvrig fungerer det ikke å "dra" ungen med seg i en slik sele - i hvert fall ikke typen jeg har - man kan bare stoppe dem fra å løpe avgårde, eventuelt snu/svinge dem littegrann til høyre eller venstre.
Etter at vi begynte med sele har han også blitt mer villig til å holde meg i hånda - jeg setter frem valget, enten holder jeg i båndet, eller så holder han meg i hånda. Synes det er mye tryggere å gå hånd i hånd med en finger i båndet, slik at jeg ikke må prøve å løpe etter ham på glatta i det han sniker seg ut av votten og setter avgårde fordi han så en hund/bil/katt som han MÅ hilse på. [:D]

ORIGINAL: MammaOkt

Helt enig.

Jeg har dessuten også lyst å ha et kit hvor fingeravtrykk, dna, brukt klesplagg osv fra barnet er samlet. Dette er vanlig i USA (i tilfelle forsvinningsaker, hvor en enklere kan spore barnet)

Ang sele på små barn ser jeg overhode ikke problemet. Det er ikke synonymt med latskap eller undertrykking/nedverdigende så lenge motivet bak er sikkerhet for barnet og som en annen nevnte her, ergonomisk best for foreldre og barn (høydeforskjell).
Jeg var i sele selv som barn av og til (er 31), og det kan godt tenkes at jeg kan komme til å bruke sele på mine barn en gang, selv om jeg ikke har hatt behovet til nå.

I usa, greit nok. Der forsvinne jo ongår heila tiå.
Men her?

Kidnappere kan jo liga så godt ta av de skonå, smykket osv.
Nytte lide det.

Får heller operera inn ein chip på de i såfall.
Eg ser nytten av det i usa, men ikkje her.

Vi brukte armbånd på eldstemann 17 Mai når han var 2,5 år, han stakk av så fort han fikk sjansen til det. Når vi var ferdig å feire i sentrum og var nesten ved bilen tok vi det av, og da stupte han ut i veien rett forann en bil som heldigvis var observant og kjørte rolig, 

Det va ikkje mer påkjørsler av barn då eg va liden og det va heilt uvanligt me barn i bånd.
Så.. eg tror heller bare folk tar den lettvinte utveien!

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det var ikke uvanlig med barn i bånd da jeg var liten (er over 30). Sambo hadde bånd på seg da han var liten, for han stakk av titt og ofte[:D].

ORIGINAL: *MissJ*

Det va ikkje mer påkjørsler av barn då eg va liden og det va heilt uvanligt me barn i bånd.
Så.. eg tror heller bare folk tar den lettvinte utveien!

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det var ikke uvanlig med barn i bånd da jeg var liten (er over 30). Sambo hadde bånd på seg da han var liten, for han stakk av titt og ofte[:D].

Jeg hadde og bånd da jeg var lita.

Helt enig.

Men her?

Nytte lide det.

Du er utrolig naiv om du tror det er så fantastisk mye tryggere her i norge enn usa. Usa er et myye større land dsv mer kriminalitet der. Men unger kan bli skadet og kidnappet like så godt her i tromsø og oslo som i New york og paris... Tro ikke at du lever i en trygg boble bare fordi du bor i norge....

Mamma måtte ha broren min i bånd.. ham stakk så fort han fikk sjansen og mamma hadde de to andre små søsknene mine å passe på også..

har brukt det ett par tre ganger på minsten. og det er når vi har vært på svenskebåten.

ORIGINAL: nothernstar

Helt enig.

Men her?

Nytte lide det.

Du er utrolig naiv om du tror det er så fantastisk mye tryggere her i norge enn usa. Usa er et myye større land dsv mer kriminalitet der. Men unger kan bli skadet og kidnappet like så godt her i tromsø og oslo som i New york og paris... Tro ikke at du lever i en trygg boble bare fordi du bor i norge....

Det e møje mindre kriminalitet pr innbygger i norge enn i usa.
Kalles ikkje å leva i ein bobla, men å leva i realiteten.

Helt enig.

Men her?

Nytte lide det.

Det e møje mindre kriminalitet pr innbygger i norge enn i usa.
Kalles ikkje å leva i ein bobla, men å leva i realiteten.

Hadde du levd i realiteten hadde du skjønt at man kan miste barn like mye her som i USA.....

Hadde du levd i realiteten hadde du skjønt at man kan miste barn like mye her som i USA.....

Nei, barn bler oftere drept og kidnappa per innbygger i usa enn i Norge.

Brukte bærereimen på veska mi, klipset ene enden på jakkelommen min, og andre enden på 2 åringens jakke... Var på Gardermoen, skulle ta bussen hjem med baby på 2 mndr og 2 åring...

Han likte det ikke særlig, men godtok det etterhvert. Bedre med en misfornøyd 2 åring, enn en skadet/bortkommet 2åring.

Skjønner egentlig ikke at folk reagerer på det..? Hvis foreldrene har vurdert det som det beste der og da... De kjenner vel sine barn best!?

Gå-sele, vogn-sele, bære-sele osv... Hva er forskjellen???

Hunder går i bånd... men det vil ikke si at mennesker ikke kan gå i bånd. Hunder bruker jo også refleks f.eks... Jeg hatet å gå med refleks da jeg var liten[8|]

Back
Topp