Babyutstyr

Nå er mine to blitt så store at jeg har kvittet meg med det aller meste. Har noe klær til både gutt og jente, men må nok ha mere klær.

Vogn kjøper jeg nok brukt. Bilstol skal jeg ha ny veit jeg.
Babynest SKAL jeg ha!:love7 Har ikke hatt det før, men de er så fine!

Er mye å skaffe, men tenker nok ikke noe på det på noen måneder enda:)
 
Første barnet for oss. :love7 Jeg er nok ganske grønn på hva vi trenger, men her er en liste over det jeg tenker:

Ps: vi kommer til å kjøpe omtrent alt på finn.no. Det ligger ekstremt mye til salgs i fylket vi bor. Både møbler, klær og annet utstyr.


- Bugaboo Buffalo.
- Tripptrapp-stol med Newborn Seat.
- En liten dagseng til å ha i stua. Muligens vugge, men helst kurv.
- Sprinkelseng som man kan ta av den ene siden på. Da kan jeg ha den inntil senga mi i starten, og barnet kan sove i den på eget rom senere.
- Madrass, sengekant, dyne, pute osv, kan også ha brukt her. Sengesett: Vil kjøpe nytt.
- Bilsete. Vet ikke hvilket, men en populær variant som gjør det bra i tester.
- Klespakker (brukt) for nyfødt og 2-6 måneder, i første omgang.
- Stellematte til å legge oppå en benk vi allerede har. Kommer til å kjøpe ny.
- Babynest (Mamma skal sy. Det har hun lovet at hun skal når vi en gang venter barn. :Heartred)
- Utstyr til stell/ skift osv.



Det vi kommer til å vente med/ kun kjøpe hvis behovet melder seg:
- Reiseseng
- Vippestol
- Babygym (det vil jeg ha, men trengs ikke fra starten av...)
Ser du skriver sengekant. Hvis du mener sånn som knytes langs kanten inni en sprinkelseng så er de sterkt frarådet. Landsforeningen for uventet barnedød har gått så langt og sagt de burde være forbudt å selge fordi de øker sjansen for krybbedød. Bare et lite råd :)
 
Ser du skriver sengekant. Hvis du mener sånn som knytes langs kanten inni en sprinkelseng så er de sterkt frarådet. Landsforeningen for uventet barnedød har gått så langt og sagt de burde være forbudt å selge fordi de øker sjansen for krybbedød. Bare et lite råd :)
Oida, uff. Det finnes sikkert tryggere sengekanter, da, noe mykt å ha rundt kantene i starten var det jeg tenkte. Det kan være babynest også.
 
Oida, uff. Det finnes sikkert tryggere sengekanter, da, noe mykt å ha rundt kantene i starten var det jeg tenkte. Det kan være babynest også.
Babynest eller en veldig fyldig sengeslange er lurt. Så lenge det ikke er mykt eller har tråder osv går drt nok helt fint :).

Jeg sydde sengeslange til min og det var ypperlig. Hun sov så godt og trygt der :)
 
Lub er ikke noe fan av babynest heller da. :p "Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen. " Vi brukte babynest mye på dagtid da, flytta den rundt og baby lå på spisebordet mens vi spiste, vi hadde den med oss bort osv. Men brukte den kun når vi var våkne selv.

LUB fraråder ikke det like sterkt som sengekanter da. Der er snorene og det at babyen kan bli klemt mellom kanten og madrassen og dermed bli kvelt de hovedsakelig er redde for med sengekant. Det og at de fleste sengekanter er så tykke og tette at det lett blir opphoping av CO2. Det finnes dog noen sengekanter som ikke er så tykke og tette og som "puster", men er ikke kjent med dem. Vi kjøpte sengekant, men har nesten ikke brukt den. Var en periode han satte seg så fast i sprinklene vi brukte den, da han var ganske stor, men fjerna den etter en periode. Da han var helt bitteliten så vi ikke behovet. Vi svøpte vår i stedet, fikk han følelsen av å ligge tett og han sov veldig godt. Vet ikke om han hadde gjort det uansett, men virka som han trivdes veldig godt. Og brukte koseklut, det er vel heller ikke direkte anbefalt av LUB, men den ble kun brukt i innsovningsøyeblikket, så tok vi den unna. Han ville nemlig gjerne dekke til både munn, nese og øyne med den. Skummelt syns hønemora! :p

Kunne dog tenkt meg å prøve de sengekantene som er mer luftige, for sutter flakser ut av senga i tide og utide, og han skaller seg i sprinkler og stikker ut armer og bein. :p
 
Så, til svar på tråden! Jeg tenker mye på utstyr, shoppinggal. Vi har ganske mye fra før da vi har en på 11 måneder, men kommer det ei jente fyller vi nok på med noe flere klær. Endel av klærne vi har er veldig maskuline, og så er det brukt av 3-4 gutter fra før av så begynner å bli litt slitent og utvaska. Men ikke mye klær vi ev. supplerer med. Regner med vi får litt denne gangen også, så ikke sikkert vi trenger å kjøpe så mye. Og så må vi supplere litt med varmere klær i minste størrelsene, han vi har fra før er født i juni og den varmeste sommeren vi har hatt på lenge. :p

Kjøpelista så langt:
Bed-side crib! Jeg orker ikke enda en runde med svæær sprinkelseng på min side av senga, hvor jeg må klatre ut og inn. Så kjører bed side crib i starten. Tenker å kjøpe det brukt.
Moses-kurv. Syns det er sååå fint, og fin dagsoveplass den første tiden. Angrer på at jeg ikke kjøpte det sist. Og den kjøpes nok også brukt.
Tripp-trappstol med nyfødtsete. Kjøpe det også brukt tenker jeg. Vi hadde ikke det fra starten av sist, og kjenner det hadde vært supert.

Ellers så har vi jo bilstol, to vippestoler (en som kan legges helt tilbake i sovestilling), babygym, leker, stelleprodukter, stellebord, leker, dyne i minste størrelsen og sengtøy, babynest, Har jo også to vogner fra før av, men den ene er rimelig sliten. Vurderer å kjøpe super-viking og ha søskenadapter til den, sånn at vi kan ha den som søskenvogn de få gangene vi ev. trenger det. Men må teste ut om jeg liker vogna først. Tok såvidt i den sist jeg var på barnebutikk, men var ikke helt kjærlighet ved første blikk. :hilarious: Kunne også tenkt meg en babyjogger city mini gt, som jo tar enda mindre plass i bilen enn city elite. Vi har jo bagdel til den, så trenger jo bare å kjøpe sportsdelen. Regner med vi da kjøper Super-Viking (om jeg liker den godt nok) brukt og mini gt ny. :)

Har også bæretøy nok. Et elastisk sjal, en Lenny-up fra LennyLamb (om noen grubler på bæresele, sjekk ut den! Utrolig god sele i sjallignende stoff, og trenger ikke nyfødtinnlegg i den) og en meh dai (og en bæremeis da hehe). Har en ergobaby også, men den selger vi nok unna. Bruker kun Lenny-up. Tenker dog å kjøpe en bærejakke, eller bæreomslag.
 
Oh, glemte bilstolpose! Vi har noen hjemmestrikka, men jeg vil ha med glidelås. De hjemmestrikka har knepping, og da ikke helt ned men bare i halsåpninge. Særdeles upraktisk syns jeg, selv om de er fine. Hadde ikke så mye bruk for det sist, da han var blitt så stor når kulda kom på senhøsten/tidlig vinter. :p Veldig greit for tiden hvor bilstolen bæres ut og inn av bil.
 
Vi har det meste etter storebror, men må ha bag til vogna og tripp trapp. Ellers blir det nok litt mer rosa om det er jente :)
 
Vi har solgt unna/gitt bort omtrent ALT etter storebror, så jeg planlegger å melde meg på nyhetsbrev, følge med på kampanjer og begynne å handle inn etter TUL. :) Gleder meg!
 
bbhugme ammepute som jeg kan bruke under graviditeten (den suger (!) å bruke til amming)

Kan jeg spørre hvilken du hadde? Jeg sjekket nettbutikkene og det finnes i hvert fall to forskjellige, med ulik pris. Skjønte ikke helt forskjellen på dem. Vil gjerne ha en pute jeg kan sove med i dette svangerskapet! :)
 
Ønsker meg ny vogn, ellers har vi det meste etter førstemann. Blir det jente får vi gjøre litt passende innkjøp der da ..
 
Oida, uff. Det finnes sikkert tryggere sengekanter, da, noe mykt å ha rundt kantene i starten var det jeg tenkte. Det kan være babynest også.
Vi har en sengekant som er uten knyting og med ganske fast skumstoff inni. Den tipper ikke over selv hvor urolig lillemann sover og det er ingenting å hekte seg fast i. Kunne ikke klart meg uten da vi bor i hus med dårlig oppvarming og den beskytter godt mot trekk.
 
Har det meste etter nr 1, men kommer til å kose meg med å kjøpe inn litt nytt likevel!
Spesielt om vi får motsatt kjønn :)
 
Ser du skriver sengekant. Hvis du mener sånn som knytes langs kanten inni en sprinkelseng så er de sterkt frarådet. Landsforeningen for uventet barnedød har gått så langt og sagt de burde være forbudt å selge fordi de øker sjansen for krybbedød. Bare et lite råd :)
Finnes flere på markedet nå som puster:joyful: det gjorde det ikke når de anbefalingene kom.
samme med tisselaken; de av plast kan være farlige dersom babyen snur seg på magen, men ikke i frotté:D det er så mange kvalitetsforskjeller at det lønner seg å forhøre seg med baby-butikk.

Dette også fordi en sengekant forhindrer at babyen får armer/ben gjennom sprinklene i søvne og brekker dem når de plutselig skal snu seg igjen.
 
Finnes flere på markedet nå som puster:joyful: det gjorde det ikke når de anbefalingene kom.
samme med tisselaken; de av plast kan være farlige dersom babyen snur seg på magen, men ikke i frotté:D det er så mange kvalitetsforskjeller at det lønner seg å forhøre seg med baby-butikk.

Dette også fordi en sengekant forhindrer at babyen får armer/ben gjennom sprinklene i søvne og brekker dem når de plutselig skal snu seg igjen.
Jeg hadde ikke nødvendigvis stolt på en babybutikk, men det er bare meg. De vil gjerne selge produktene sine, og så lenge de fremdeles selger babybjörn bæresele, så er det tydelig at barnets helse ikke kommer først.
 
Jeg hadde ikke nødvendigvis stolt på en babybutikk, men det er bare meg. De vil gjerne selge produktene sine, og så lenge de fremdeles selger babybjörn bæresele, så er det tydelig at barnets helse ikke kommer først.
Både óg.. alle produkter må gjennom en godkjenning. Ikke på andre butikker feks Europris, sparkjøp osv da de kjøper direkte fra land som ikke har de samme kravene.

Det er ikke om å selge sånn og sånn produkt, men finne det spm passer hver enkelt. Babybjørn har flere gode seler; TIL SITT BRUK. Sånn er det med alt.. ikke alt som er bra i lengden, komfortmessig osv.

Men jeg ville heller brukt en tettere sengekant og kjøpt ny madrass feks. Det som er viktig for meg er at lille ikke brekker armer og ben mellom sprinklene. Men man velger sine produkter. Sengekanten jeg nå bruker kan man fint puste igjennom, men må knyttes hver kveld fordi den er såpass tynn.

Ville heller stolt på mennesker som kurser seg i varene, enn fremmede anonyme på forum, btw:hilarious:
 
Back
Topp