Babysyk

Så utrolig slitsomt med uforutsigbar syklus. Skjer i hvertfall ikke noe mer før tr kommer. På overtid igjen, men nå er der jo ingen spire i sikte. Jaja. Da var det vel bare å finne senga tenker jeg.. sliten og trøtt hele tiden og vil egentlig bare sove. Godt jeg har fri i morgen :p god natt til alle sammen ❤

Aner ikke hvor jeg ligger i syklusen, da tr enda ikke har vist seg. Kan være det er for sent, men har lagt inn aksjer, så får bare vente å se :p er så redd for at jeg enten får veldig vanskeligheter med å bli gravid eller at jeg i verstefall er steril (selvom jeg har lest at det er veldig få som er 100% sterile).. eventuelt han. Får håpe det bare er det at det ikke helt har klaffet enda. Krysser fingrene for at det ikke er så ille. God natt alle sammen :-)

1646edc02057dfb817509ab0dfe66978

Nå er jeg 10 dager på overtid. Igjen.. begynner å bli sååå irriterende. Er det noen måte å stabilisere menstrausjonssyklusen på? Er det noe poeng i å oppsøke lege? Jeg er 22 år og har aldri fått stabil syklus.. :-( grusomt å gå rundt å vente hele veien. Spesielt med tanke på at jeg ofte har kraftige blødninger og kraftige smerter, og det ødelegger mye av hverdagen. Noen andre som sliter med noe lignende? Bildet jeg har lagt ved er fra ene appen jeg har. De rosa rutene er da tr skulle kommet. Det står på fremsiden av appen at jeg er 10 dager på overtid. Viser bare litt teit i appen. Skulle liksom ha eggløsning igjen nå om ting hadde fulgt syklusen..

Tok en eggløsningstest bare for å se om jeg kanskje lå såpass langt bak at den kanskje var nå. Men testen var ekstremt negativ, så da vet jeg ikke lenger.. irriterende :-/

Kan noen forklare meg alt jeg trenger å vite for at tempingen skal fungere optimalt og gi rette målinger?

• Jeg kjøpte et termometer fra babyplan for en stund siden. Er dette godt nok? Tenkte å bare skrive ned temperaturene fra dag til dag for å kartlegge litt og se forandringene.

• Når på døgnet bør jeg tempe?

• Samme tid hver dag?

• Hver dag i hele syklusen?

• Hvordan gjøres det?

Håper noen kan svare meg, da jeg er helt nybegynner i alt babyrelatert og er veldig villig til å lære :-D :p

I natt har jeg sovet utrolig dårlig. Jeg våknet 7-8 ganger av mareritt. Den første gangen hadde jeg ikke sovet en time en gang. Da jeg reiste meg opp i senga la jeg merke til en utrolig ubehagelig og vond stikking i magen og at jeg var kvalm. Jeg gikk det av meg, også var det egentlig borte. Hva det enn var..

Kan noen forklare meg alt jeg trenger å vite for at tempingen skal fungere optimalt og gi rette målinger?

• Jeg kjøpte et termometer fra babyplan for en stund siden. Er dette godt nok? Tenkte å bare skrive ned temperaturene fra dag til dag for å kartlegge litt og se forandringene.

• Når på døgnet bør jeg tempe?

• Samme tid hver dag?

• Hver dag i hele syklusen?

• Hvordan gjøres det?

Håper noen kan svare meg, da jeg er helt nybegynner i alt babyrelatert og er veldig villig til å lære :-D :p

• Termometer fra babyplan er fint, så lenge det har to desimaler. Det må nemlig til for å må mest nøyaktig måling. Appen Fertility Friend er forresten veldig fin å bruke til å kartlegge temperaturen gjennom syklusen :)

• Du skal alltid tempe med èn gang du våkner om morgenen. Etter minst 3 timers sammenhengende søvn. Ikke stå opp av senga, ikke snakk, ikke strekk på armer og ben. Ta tempen med en gang, sånn at ikke bevegelser i kroppen forstyrrer målingen.

• For å få jevne målinger må du ta tempen til samme tid hver dag. Ikke noe mer slingringsmonn enn en halvtime. Sett på en alarm som går av til samme tid hver dag, også i helgene. Skal du ikke opp tidlig den dagen, skrur du av alarmen, tar tempen og legger deg til å sove igjen ;)

• Det er ikke nødvendig å ta tempen under menstruasjon, dette er opp til enhver. Men begynn gjerne rett etter at mensen har gitt seg. Man trenger endel temper i forkant av eggløsning for å se en tydelig endring i kurven.

• Man kan ta tempen oralt, rektalt eller vaginalt. Rektale og vaginale målinger er det beste, da disse områdene ikke blir like påvirket av ytre faktorer slik som munnen gjør. Om man har sovet litt med åpen munn, for eksempel, kan dette gi feil utslag på temperaturen.
    Min rutine er slik: En dag eller to etter mensslutt begynner jeg å ta tempen. Da går alarmen på mobilen til fast tidspunkt hele uken. Jeg slår av alarmen samtidig som jeg griper tak i termometeret, måler vaginalt, tar en rask titt på displayet for å se at tempen virker riktig, legger termometeret fra meg, sover videre.
    Deretter plotter jeg inn tempen i appen når jeg står opp ;)

Håper du fikk litt mer info og kommer i gang med tempingen. Det er nemlig ganske så genialt! :D

• Termometer fra babyplan er fint, så lenge det har to desimaler. Det må nemlig til for å må mest nøyaktig måling. Appen Fertility Friend er forresten veldig fin å bruke til å kartlegge temperaturen gjennom syklusen :)

• Du skal alltid tempe med èn gang du våkner om morgenen. Etter minst 3 timers sammenhengende søvn. Ikke stå opp av senga, ikke snakk, ikke strekk på armer og ben. Ta tempen med en gang, sånn at ikke bevegelser i kroppen forstyrrer målingen.

• For å få jevne målinger må du ta tempen til samme tid hver dag. Ikke noe mer slingringsmonn enn en halvtime. Sett på en alarm som går av til samme tid hver dag, også i helgene. Skal du ikke opp tidlig den dagen, skrur du av alarmen, tar tempen og legger deg til å sove igjen ;)

• Det er ikke nødvendig å ta tempen under menstruasjon, dette er opp til enhver. Men begynn gjerne rett etter at mensen har gitt seg. Man trenger endel temper i forkant av eggløsning for å se en tydelig endring i kurven.

• Man kan ta tempen oralt, rektalt eller vaginalt. Rektale og vaginale målinger er det beste, da disse områdene ikke blir like påvirket av ytre faktorer slik som munnen gjør. Om man har sovet litt med åpen munn, for eksempel, kan dette gi feil utslag på temperaturen.
    Min rutine er slik: En dag eller to etter mensslutt begynner jeg å ta tempen. Da går alarmen på mobilen til fast tidspunkt hele uken. Jeg slår av alarmen samtidig som jeg griper tak i termometeret, måler vaginalt, tar en rask titt på displayet for å se at tempen virker riktig, legger termometeret fra meg, sover videre.
    Deretter plotter jeg inn tempen i appen når jeg står opp ;)

Håper du fikk litt mer info og kommer i gang med tempingen. Det er nemlig ganske så genialt! :D

Åå, tusen hjertlig takk for hjelpen ❤ du er en knupp! Da skal jeg teste det når mensen har kommet tilbake og forsvunnet igjen :-D

Jeg venter på eggløsning i disse dager, og gleder meg til å ha fått det overstått! Dette er den mest stressende tiden i syklusen, synes jeg. Veldig redd for å bomme! :P

Å, håper det klaffer! Skjønner at det er stressende, men forhåpentligvis klaffer det og da er det jo spennende tider i vente:-D

Jeg har akkurat begynt på Vitex fordi jeg har lange sykluser, det kan være et forsøk for å prøve å stabilisere den! Er en egen tråd i forumet som heter Vitex :) Bestilles på helsekosten.dk :)

Veldig brått fikk jeg en følelse av at tr kom. Samme følelsen som om du blør skikkelig ille igjennom. Tenkte det var tr, men er bare utflod/slim. Ikke el-slim da, men. Sorry for detaljer.. betyr nok aldeles ingenting heller..

Last edited:
Back
Topp