Baby vogner?

Vi heller litt mot Stokke Trailz - var det noen her som hadde erfaring med den? Skjønner at vi må kjøpe den brukt da siden den har gått ut av produksjon. Syns også bugaboo fox er fin, men som Kar23 nevner tror jeg ikke den er den rette vognen for vårt bruk. Grus og skog og mark og slapsete vinterføre.
Vi har stokke trailz til frøkna på 19 mnd og både hu og vi elsker den! Det er så digg at den er så høy og har gooood lagringsplass under. Jeg bor på landet og har trilla den i alle mulige terreng på snø, slaps, grus, asfalt egentlig det meste og er superfornøyd! Har punktert to ganger :nailbiting:, men var nok uheldig med slangen, etter vi bytta har vi aldri hatt problemer :happy: Eneste minuset med Stokke Trailz er at det er en STOR vogn når man legger den sammen. Det gjør ingenting i hverdagen for oss, men den tar veldig stor plass i bil. Vi skal bruke denne med neste spire og jeg gleeeeder meg til å finne frem bagdelen igjen :smiley-bounce012 Til frøkna som fortsatt sover på dagtid tenker jeg vi kjøper en enkel trille av noe slag. Hvis noen har tips til en enkel trille som har litt lengde så den varer en stund blir jeg veldig glad :happy:

Foreløpig vurderer vi Britax smile 3 - med full pakke av travelsystem og oppgradering til sportsvogn som kan snus begge veier. Vi har også sett på Stokke xplory vogn med samme system.
Bare vær obs på at det er ikke sikkert at bilstolen som følger med passer i deres bil. Så det er lurt å sjekke opp først.

Bare vær obs på at det er ikke sikkert at bilstolen som følger med passer i deres bil. Så det er lurt å sjekke opp først.
Takk, det var jeg ikke klar over var en problemstilling. Kan en finne ut av det på forhånd, eller må en rett og slett prøve barnesete i bilen først? Leser på nett att butikkene låner ut stolene for teste om den passer i bilen.

Vi har en Emmaljunga nxt90 til storesøster og har vært veldig fornøyde med den. God å trille (kan låse forhjulene hvis ønskelig), robust, kjører fint i slaps og snø og alskens vær. Vi bor på Østlandet, men har vært på ferie flere ganger hjemme i Nord-Norge og den fungerer fint på vinterstid der også, både bygd og by. Storesøster er født i des 20, så vi kommer til å kjøpe Emmaljunga twin-understellet for å ha når vi triller barna sammen :)

Takk, det var jeg ikke klar over var en problemstilling. Kan en finne ut av det på forhånd, eller må en rett og slett prøve barnesete i bilen først? Leser på nett att butikkene låner ut stolene for teste om den passer i bilen.
Vi dro på Babyshop og fikk teste bilsete i bilen vår med en gang. Det er lurt å sjekke opp og spørre de ansatte i butikken mtp hvilken bil man har og hvilket bilsete som passer i bilen :) det er pga riktig helling på bilsetet i forhold til setet i bilen, isofix/setebeltemontert, om det får plass og lignende.

Du må teste i bilen ja. Om det er Britax BabySafe i-Size med flex-basen som følger med Britax vogna, er den temmelig safe (fordi du kan justere helningen på basen, så den passer i de fleste biler). Dog en veldig tung stol.

Tips hvis man er usikker på babystol og bil: På de ulike babystolmerkene sine egne hjemmesider kan man finne et dokument som sier hvordan biler de ulike bilstolene passer til samt barnevognmerker de fungerer med vha. adapter :joyful:
Dette stemmer ikke 100%. Vi hadde en bil hvor det sto i manualen til besafe at stolen skulle passe, og ja den passer fordi du får jo festet den. Men helningen på bilstolen ble helt feil…

Vi prøvde bilstolene fra barnas hus i bilen. Veldig viktig å sjekke at det blir riktig helning på bilstolen. Viktig å måle på rett sted i stolen, sørge for at bilen står på flatt underlag og sikkert mer jeg ikke husker. Min erfaring er at de i butikken ikke nødvendig vis har peiling, til oss sa de "den passer alle biler med isofix" og ja i teorien gjør den det, men helningen er det viktigste og der var det bare en bilstol som passet i vår bil :dead:

Som Hani skriver så har ofte ikke de ansatte i butikk peiling når det kommer til bilstol, og disse billistene sier egentlig ingen ting. En stol som ikke står på billista kan passe helt fint, og en stol som står der trenger ikke passe spesielt godt i det hele tatt.

Som Hani skriver så har ofte ikke de ansatte i butikk peiling når det kommer til bilstol, og disse billistene sier egentlig ingen ting. En stol som ikke står på billista kan passe helt fint, og en stol som står der trenger ikke passe spesielt godt i det hele tatt.
Så hvordan vet man at den passer mtp helningen og sånn?

Jeg har nå kjøpt en brukt Britax Smile 2 med sportsdel og bag. Den virker ok, men vi får se til vinteren. Den var såpass billig at jeg tenker den er verd et forsøk, så får vi kjøpe en annen om den viser seg å være dritt. :whacky011

Vi har gått for emmaljunga NXT90, selv om den er litt «ut», og mange synes den er tung og stor. Den skal visst være en reser på terreng, så da satser vi på det☺️

Jeg har nxt60 som jeg kjøpte i 2020, men med nxt90 hjul! Tar ekstremt lite plass i bilen når vi feks er på reis. Da tar jeg bare av hjulene og den blir så og si flat :-)

Jeg har nxt60 som jeg kjøpte i 2020, men med nxt90 hjul! Tar ekstremt lite plass i bilen når vi feks er på reis. Da tar jeg bare av hjulene og den blir så og si flat :)
Vi har allerede fått prøvd den ut i vår nye raw 4, og synes den tok overraskende liten plass. Men skjønner jo for så vidt de med hund, flere unger og masse bagasje. Vi er jo bare tre, to voksene og en tenåring på 17, som stort sett vil være hjemme.

Jeg hadde en billig fra jollyroom sist (petite cherie) og var veldig fornøyd! Liker ikke designet på den nye modellen, så denne gangen tror jeg vi satser på kinderkraft :)
Har du prøvd kinderkraft? Jeg var og så på en i går, hadde tenkt å kjøpe en selv, men ville se den først. Bestemte for å ikke kjøpe. Bagdelen er veldig tynn i stoffet og «kollapser» når man tar den av og setter den på gulvet, da den ikke har vegger rundt, bare tynt stoff. Og madrassen inni var veeeldig tynn. Ser veldig fin ut og lett/fin å trille og sånn, men ikke verdt det med de tingene jeg nevner her (og tenker på januar baby med veldig tynt stoff og ikke noe isolasjon).

Har du prøvd kinderkraft? Jeg var og så på en i går, hadde tenkt å kjøpe en selv, men ville se den først. Bestemte for å ikke kjøpe. Bagdelen er veldig tynn i stoffet og «kollapser» når man tar den av og setter den på gulvet, da den ikke har vegger rundt, bare tynt stoff. Og madrassen inni var veeeldig tynn. Ser veldig fin ut og lett/fin å trille og sånn, men ikke verdt det med de tingene jeg nevner her (og tenker på januar baby med veldig tynt stoff og ikke noe isolasjon).
Oi, takk for at du sier ifra! Jeg har ikke prøvd den nei, bare sett bildene på jollyroom. Da må vi visst på jakt igjen.

Oi, takk for at du sier ifra! Jeg har ikke prøvd den nei, bare sett bildene på jollyroom. Da må vi visst på jakt igjen.
Ja, hadde veldig lyst til at den skulle være den, men den var liksom litt for lite solid i baby/liggedelen. Derfor jeg dro og så på den, selvom det var 1,5 times kjøretur unna ;). Det er noe helt annet å se og prøve selv…jeg kontaktet også endel på Finn som skulle selge rundtomkring i landet (var bare noen få) og sa jeg ikke skulle kjøpe av de, men ville høre deres ærlige mening, og de sa stort sett positive ting faktisk, så det var kun ved å se selv ar jeg fant ut at den ikke passer oss. Jeg og må på ny leting nå! Lykke til!

Back
Topp