Bæresele

LykkemammatilT

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Hvilken bæresele bruker og anbefaler dere? Jenten min er 4 mnd nå, 7kg og 65cm :) tungt å bære på hun hvis vi er på tur og hun ikke vil ligge i vognen;)
 
Jeg bruker ergobaby. Mi er 7,6 kg og 68cm (eller var, for et par uker siden). Det går fint det! Vi prøvde mye med sjal tidligere, men det ble for varmt og omstendig for oss begge. Med ergoen går det fortere å få henne både inn og ut, det gjør en stor forskjell. Prøvde litt forskjellige bæreseler, fant den som var best for meg.
Det kommer jo vel så mye an på din kropp som hennes, hva som er godt å bære i.
 
Jeg bruker ergobaby. Mi er 7,6 kg og 68cm (eller var, for et par uker siden). Det går fint det! Vi prøvde mye med sjal tidligere, men det ble for varmt og omstendig for oss begge. Med ergoen går det fortere å få henne både inn og ut, det gjør en stor forskjell. Prøvde litt forskjellige bæreseler, fant den som var best for meg.
Det kommer jo vel så mye an på din kropp som hennes, hva som er godt å bære i.
Har dere 360 da? Eller vanlig?
Var så usikker på den vanlige ergobabyen siden den ikke kan snus så babyen kan se framover. :/
 
Har økobomullvarianten. Den er vel vanlig. Null problem foreløpig, at hun ikke kan sitte utovervendt.
 
Har ergobaby preformance fra storesøster, og er kjempe fornøyd med den:) Har aldri hatt noe behov for å bære henne så hun kan se fremover;)
 
Valget falt på ergobaby original. Kjempe god å ha. Kjenner nesten ikke at man bærer i det hele tatt! Og mini ser ut til å trives i den :)
 

Vedlegg

  • 1435403523683.jpg
    1435403523683.jpg
    54,7 KB · Visninger: 37
Valget falt på ergobaby original. Kjempe god å ha. Kjenner nesten ikke at man bærer i det hele tatt! Og mini ser ut til å trives i den :)
Jeg har også den :D fornøyd. . Men tror jeg har festet den feil, kjønner det ikke helt :p
 
har manduca. synes den er god for rygg og skuldre å bære i, siden det er såpass god støtte på hoftene
 
Valget falt på ergobaby original. Kjempe god å ha. Kjenner nesten ikke at man bærer i det hele tatt! Og mini ser ut til å trives i den :)

Sitter babyen oppå noe i ergoen? Hodet kom så høyt, og vinkelen på knærne er sånn at jeg lurte på om du har noen triks på lager ;-)
 
Sitter babyen oppå noe i ergoen? Hodet kom så høyt, og vinkelen på knærne er sånn at jeg lurte på om du har noen triks på lager ;-)
Jepp! Hun som jobbet i butikken der jeg kjøpte den hadde vært på masse kurs og sånn med ergobaby produktene. Og hadde en del tips. Et av de som hun anbefalte fram til babyen er 6mnd er å rulle et helseteppe e.l og legge det under rumpen på babyen før du tar på selen. Da var visst støtten enda bedre, babyen får se mer og man kan gå enda lengre med de i bæreselen :) helt genialt! Mini elsket å være så høyt oppe :)
 

Vedlegg

  • 1435439470761.jpg
    1435439470761.jpg
    96,5 KB · Visninger: 32
Her bær vi i sjal-når temp sier det er ok. Mei-tai og Manduca og ringslynge.. Litt forskjellig alt etter hva vi skal gjøre... Manduca er favoritt når det er litt varmt, ellers sjal :)
 
Manduca er en ergonomisk formsydd bæresele, med høy bærekomfort for både barn og bærer. Selen kan benyttes både på mage, hofte og rygg.

Manduca passer oppover til 3-4 år.
Den har et solid og godt midjebelte, som buer for å gi barnet en god ergonomisk sittestilling.
Den er bred i panelet med polstring i ytterkantene, noe som gir god støtte for et større barn.

Manduca New style har følgende endringer:

Design:
Brodert logo
Samme farge på innvendig stoff og sovehette som på utsiden av panelet
Lommen på utsiden er tatt bort.
Nyfødtinnlegget er noe smalere
Form:
Panelet har fått et legg nederst, slik at formen lager en større lomme.
Polstringen i panelkantene er noe mindre fast
Skulderstroppene
har noe mindre vinkel
har kun en søm midt på, istedet for to
har annen type polstring
har et enda lengre ikke-polstret parti (det justerbare området ved panelet). Bør nå passe bærere opp til 220 cm
nylonbåndet som går ut mot klipsen er noe vinklet i festet; se bilde nedenfor
Bryststroppen kan nå reguleres på begge sider
Midjebeltet virker noe lengre, tynnere og stivere
Generelt om Manduca:
Panelet kan forkortes og forlenges ved hjelp av en glidlås.
Å ha panelet kort passer for små barn eller for større barn som vil sitte med armene ut.
Å forlenge panelet gir barnet bedre støtte oppover ryggen, f.eks. for et mindre barn som sovner (alternativ til sovehetten), for å motvirke for mye bevegelse hos et større barn (= bedre komfort for bæreren) eller når barnet har på seg parkdress.

Manduca har et innebygd spedbarnsinnlegg, som kan brukes for kortere tidsrom. Ved bruk av nyfødtinnlegget så pass på følgende:

At barnet ikke får klemt bena hvis disse stikker ut (i forhold til blodsirkulasjonen)
At føttene kan bevege på seg, ikke blir fanget av spedbarnsinnlegget og og ikke får noe press på seg (hvis føttene er inne i selen) - de blir ellers lett sittende med føttene i tvungen flekset (oppoverbøyd) posisjon
At barnets ryggrad er rett og passe bøyd (ikke buer ut til en side, ei heller faller for mye sammen)
Aldersadekvat støtte til hodet, da panelet kun har rett avslutning (sovehetten kan rulles opp og festes med strikkeforlengere rundt skulderstroppene)
At barnet har utsikt og god tilgang på luft.
Spedbarnsinnlegget med festestrikker kan klippes av for å forenkle plasseringen av og bedre sittekomforten for større barn.

I perioden der spedbarnsinnlegget i alle tilfeller er for lite, men selen fremdeles er for stor, kan man legge inn en liten pute, evt binde et skjerf e.l. rundt panelet for å stramme den inn noe, og la barnet sitte litt høyere opp i panelet. Vær obs på at barnet bør ha god truncus-kontroll før dette gjøres, og at man må passe på at det ikke klemmer ved bena.

Skulderstroppene er tykke i polstringen. Polstringen kan forkortes ved å stramme inn i overgangen mellom overkan

Standardfargene er laget i 55% hamp og 45% økologisk bomull. Disse er produsert i Kina.

baksiden av Manduca New Style
Modell: NewStyle ( standard)
Produsent: Manduca

Kopiert og limt inn :)

Veldig fornøyd med min til min kar på 4 mnd. Kjekt at panelet er kort nå, og kan forlenges når han blir større. Prøvde flere bæreseller før valget falt på denne- satt godt på, og har stramming begge veier på spennen- mange har kun stramming en vei- slik som på ryggsekk .
 
Jeg bruker sjal, men har også en manduca liggende som jeg skal prøve.
 
Har hatt babybjørn one fra starten, men han var lenge litt for liten til å sitte i den, så jeg sydde mei tai. Den var bra da han var nyfødt. Når han passet babybjørnen bedre var det en veldig lettvindt og bra sele, det eneste er at jeg er litt kort og får nok ikke strammet den nok, så jeg får litt vondt i skuldrene. Fikk en mobywrap for noen uker siden og den er gull! Mye bedre å bære enn en bæresele, kan bære på timesvis. Minuset er at den tar litt mer tid å få på, bæreselen er lettere sånn sett. Veldig glad for at jeg har mobywap nå, og har der fra starten når jeg får nestemann :)
 
Har hatt babybjørn one fra starten, men han var lenge litt for liten til å sitte i den, så jeg sydde mei tai. Den var bra da han var nyfødt. Når han passet babybjørnen bedre var det en veldig lettvindt og bra sele, det eneste er at jeg er litt kort og får nok ikke strammet den nok, så jeg får litt vondt i skuldrene. Fikk en mobywrap for noen uker siden og den er gull! Mye bedre å bære enn en bæresele, kan bære på timesvis. Minuset er at den tar litt mer tid å få på, bæreselen er lettere sånn sett. Veldig glad for at jeg har mobywap nå, og har der fra starten når jeg får nestemann :)
Er din tung? Min er snart 7 kg og måtte gå over til vevd sjal da han begynte å sige litt i mobywrap'en :(
 
Er din tung? Min er snart 7 kg og måtte gå over til vevd sjal da han begynte å sige litt i mobywrap'en :(
Snart 7 kg her også, men går ennå bra å bære i sjalet. Han siger bare ned hvis jeg ikke knyter stramt nok, men jeg pleier å knyte ganske høyt og stramt :)
 
Back
Topp