Båntvang

ORIGINAL: Ibenholt

Jeg synes det er dårlig gjort av hundeeiere å ikke overholde båndtvangen. Hjelper ikke om hunden er aldri så snill når man er redd hunder!!!!!!!!

Jeg møter sjeldent noen som ikke tar på båndet når de møter folk [8|] Hunden min ligger alltid 40-50 meter bak meg, så jeg ser jo folk lenge før han, og tar på båndet før han har enset at de er der.

Har også en Jack Russel i hus. Aldri i verden at jeg tør la han gå løs. Han er jo klart for jakt bare han ser et blad fly forbi.
Mens jeg og hunden min møtte et rådyr i skogen i høst, som løp over stien rett foran oss. Både jeg og bikkja sto og glana sjokkert på dyret, og bikkja rørte seg ikke en gang.

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

hva gjør hunden din når den ser en katt da?

Det kan like gjerne skje hjemme i hagen. Min hund har da aldri oppdaget en katt i skogen. Men når han gjør det her hjemme begynner han å løpe, men stopper så fort jeg roper.

Ikke alle hunder "klikker" i hodet når de ser et fremmed dyr. Og man forstyrrer ikke dyrelivet når man går på en skogsvei som er full av folk hele tiden. Jeg har aldri snublet over noe fuglerede i grøftekanten hvertfall.

Det er en grunn til at det er båndtvang. Og de grunnene har blitt fortalt her mange ganger.. Synes det er smålig å påstå at hunden min kunne ALDRI angrepet ett annet dyr.. Eller at den er SÅÅÅÅÅÅÅÅ snill og lydig... Hunder er faktisk rovdyr og har det instinktet selv om den er verdens snilleste...

Blir forbanna når jeg møter folk som ikke har hundene sine i bånd.. Synes folk bør begynne å tenke på hvorfor båndtvangen finnes...

Mine hunder går ALLTID i bånd... Uansett hvor kort tur det er snakk om!

ORIGINAL: Svartengel

ORIGINAL: SweetCherry

alle burde hatt hundene sine i bånd!!

Eg er helt enig. Eg er livredd for hunder og har ofte problemer når eg går ut, pga hunder. Eg sliter også når det er hunder med på bussen, og dei sitter jo der som eg parkere barnevogna.....
Ja, jeg har faktisk måtte gå av bussen med vogn pga det jeg. Bussjåføren lo meg opp i ansiktet.

ORIGINAL: søteste

I denne tråden synes jeg det virker som folk har misforstått grunn til båndtvangen, Båndtvangen er ikke her for å beskytte mennesker, men dyr!
Og jeg synes det er viktig å følge den båndtvangen nå, jeg har mi løs i hagen da vi driver litt med lek, ellers står hun i bånd, går i bånd.
Man Har aldri stål kontroll på bikkja uansett hva man tror.

Joda, den er jo grei.

Men vi mennesker da, har ikke vi lov å være redd hundene ? Og eg som da kunne ha klatra opp i tre om eg traff på en løs hund, bør vell lik så godt holde meg unna tur områder når det ikke er båndtvang ??

Eg er av de som mener at båndtvang skal holdes hele året, om det er for å beskytte dyr eller mennesker !!!

Jeg liker veldig at det er båndtvang!
Var ute i hagen med barna tidligere i uka, og da kom det en stor hund løpende ut fra skogen, over veien over til naboens hage og mot vår .. der barna mine lekte! Heldigvis stoppet den, hadde den ikke gjort det hadde jeg KLIKKA på den eier'n, for dattern min er livredd for hunder.

syns det er skummelt å se hvor mange som stoler blindt på hundene sine.

ORIGINAL: Vugge

40-50 meter bak deg? Hva om jeg, som er redd for hunder kommer joggende opp bak hunden din? Hvis du har så kustus på bikkja, hvorfor i all verden går den ikke ved beina dine da!?

Det er jo bra at den ikke løp etter rådyret for da har man faktisk lov til å skyte hunden..

Og jo, det er mange som ikke tar på bånd når de møter folk. Og hadde jeg møtt deg hadde jeg antagelig vært stiv av skrekk før du hadde rekki og satt bånd på dyret ditt..

Ja, for jeg ser aldri bakover skjønner du [8|]
Hvorfor i all verden skal jeg la den gå ved bena mine, når det ikke er folk i nærheten og når han alltid kommer på innkalling?

Jeg blir fortsatt forbauset over synet folk har på dyr.... [:'(] (Gjelder generelt i tråden)

Det har jeg aldri sagt jeg gjør [;)]
Begynner han å surre (ikke høre, bruke lang tid på innkalling osv) så er det rett i bånd.

Stakkar de dyrene som aldri får rørt ordentlig på kroppen sin, sier nå jeg.
Norge bør lære av andre land som har hundeparker/hundestier osv.

ORIGINAL: Sjakkruta

Jeg skjønner frustrasjonene din, men det er faktisk bedre at snille, flinke, lydige hunder går i bånd, enn at aggressive, viltre, ulydige hunder ikke går i bånd..

Det er en grunn til at den loven finnes, og den burde alle overholde!

[:)]Jeg stoler blindt på hunden min!
Jeg stoler på at han er en HUND ,ikke ett slags overmenneske - eller ett guddommelig vesen. Han er en HUND!

Altså,det er ikke noe problem for meg å gå løs med ham,han går aldri mer enn max 2 meter unna meg - MEN hensynet til andre mennesker går foran min hunds behov!
Er så lei av alle de lamme unskyldningene folk gir når deres hund kommer løpende løs - og rett på oss!
Caroen min er nå over 14 år (tickeren er ett år feil.),og SUR! Han elsker miniatyrhunder og tisper - men avskyr intenst voksne store hannhunder.. Han har stær på begge øynene og ser ikke så veldig godt lenger,men er ellers sprek - men vil være i fred! Nå er jeg lei av å rope til folk at han har lopper og kennelhoste - og skabb.. Det er jo det eneste som funker for å få folk til å ta pokkerskapene sine i bånd.
Etter å ha hatt egen hund i 30 år(var 10 år når jeg fikk min første EGNE hund)så er det bare en ting å si - folk ser jammen ikke noe annet enn seg selv! Og de hundeeiere som ikke bryr seg om loven ødelegger så mye for oss som faktisk praktiserer ett sikkert hundehold!!!
[>:]For å sette det på spissen - kan du ikke aktivisere din hund innenfor loven,så har du feil rase ut i fra ditt behov,og du bør kvitte deg med hunden! Ikke la andre lide fordi du ikke kan eller gidder å ta hensyn!

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

40-50 meter bak deg? Hva om jeg, som er redd for hunder kommer joggende opp bak hunden din? Hvis du har så kustus på bikkja, hvorfor i all verden går den ikke ved beina dine da!?

Det er jo bra at den ikke løp etter rådyret for da har man faktisk lov til å skyte hunden..

Og jo, det er mange som ikke tar på bånd når de møter folk. Og hadde jeg møtt deg hadde jeg antagelig vært stiv av skrekk før du hadde rekki og satt bånd på dyret ditt..

Hvorfor i all verden skal jeg la den gå ved bena mine, når det ikke er folk i nærheten og når han alltid kommer på innkalling?

Jeg blir fortsatt forbauset over synet folk har på dyr.... [:'(] (Gjelder generelt i tråden)

Hva om det brått kommer mennesker i nærheten?? Synes det er trist at du stoler blindt på hunden din... Du vet aldri når slike situasjoner dukker opp.. Og brått så kommer den dagen da han for første gang ikke kommer på innkalling.. Hva skal du si den dagen han angriper ett annet dyr? "Han har alltid hørt på meg før?"

Begynner han å surre (ikke høre, bruke lang tid på innkalling osv) så er det rett i bånd.

Da mener jeg at eiern står ansvarlig for å feks ha en stor hage, med evt gjerde rundt så hunden kan få boltret seg der asså! Tror faktisk ikke du hadde vært så fornøyd med en skogtur om du var livredd for hunder, å det kommer en hund (og eier) uten bånd. Du føler deg ikke trygg da, uansett om den hunden sitter rolig eller ikke.

Stoler ikke blindt på hunden min, båndet går på hvis jeg ser at det kommer folk, og går tur i skogområder hvor det er god oversikt så man ser om det kommer folk og som det er lite folk som går. Forstår hvorfor det er båndtvang jeg også, og irritert meg mange ganger over folk som kommer gående 100m bak hundene sine og bikkjene går bort og hilser på folk når dem er løse uten at eier stopper dem.

Er forskjell på åssen man gjør det hvis man går med hunden løs, aldri i løpet av de 10årene jeg har gåt ti skog og mark med hunden løs har jeg fått en eneste klage eller tilsnakk fra noen fordi jeg er nøye på åssen jeg gjør det...

når det er båndtvang så burde du nå ha bånd på hele tida ! stakkar de menneskene som er redde for hunder da.

ORIGINAL: lmk88

Hva om det brått kommer mennesker i nærheten?? Synes det er trist at du stoler blindt på hunden din... Du vet aldri når slike situasjoner dukker opp.. Og brått så kommer den dagen da han for første gang ikke kommer på innkalling.. Hva skal du si den dagen han angriper ett annet dyr? "Han har alltid hørt på meg før?"

Og jeg blir forbauset over at hundeeiere ikke kan forstå at noen faktisk kan være redd for hunder! Uansett hvor snill DIN hund er..

ORIGINAL: *mylittleangel*

Stoler ikke blindt på hunden min, båndet går på hvis jeg ser at det kommer folk, og går tur i skogområder hvor det er god oversikt så man ser om det kommer folk og som det er lite folk som går. Forstår hvorfor det er båndtvang jeg også, og irritert meg mange ganger over folk som kommer gående 100m bak hundene sine og bikkjene går bort og hilser på folk når dem er løse uten at eier stopper dem.

Er forskjell på åssen man gjør det hvis man går med hunden løs, aldri i løpet av de 10årene jeg har gåt ti skog og mark med hunden løs har jeg fått en eneste klage eller tilsnakk fra noen fordi jeg er nøye på åssen jeg gjør det...

det virker jo ikke som du forstår at det er båndtvang når du ikke har bånd på hunden din da.

ORIGINAL: *mylittleangel*

Båndtvangen er her for å beskytte dyrelivet! For at hunden din ikke skal skremme "nybakte" mødre.. Selvom du går steder hvor det er lite folk, så vet du aldri når ting kan skje...
Hvis du forstår båndtvangen, så hvorfor har du ikke hundene din bånd hele tiden og opprettholder loven?

Seriøst, er man så sinnsykt redd kan det kanskje være en idé med psykolog eller noe annet som kan hjelpe?

Seriøst, er man så sinnsykt redd kan det kanskje være en idé med psykolog eller noe annet som kan hjelpe?

Mener du virkelig man trenger psyokolog hjelp fordi man er redd for løse hunder?

Hahaha, det må være dagens[:D]

Back
Topp