Båntvang

smash

Forumet er livet
VIP
Fra 1 april 2011, så blei det jo båndtvang på hunder.
Til og med i skogen...
Følger dere den regelen?

Jeg gjør ikke det jeg altså... Var i skogen med Laban og en annen bikkje i dag, og begge løp løs.
Laban holder seg alltid i nærheten, og om det kommer mennesker, så sier jeg stopp til han, og da sitter han helt til menneskene har passert. Han er så flink!!:)
Hadde han ikke hørt på meg, hadde jeg brukt bånd hele tiden selvfølgelig..

Dritkjip lov[:@]

Jeg skjønner frustrasjonene din, men det er faktisk bedre at snille, flinke, lydige hunder går i bånd, enn at aggressive, viltre, ulydige hunder ikke går i bånd..

Gjør ikke meg noenting. Hater når folk har bikkja si løs og den kommer bort og skal hilse og snuse og alle de bikkjegreiene når barna mine er i nærheten..[:'(]

Ja,jeg overholder båndtvangen! Det er NÅ det blir født dyreunger ,og fugleunger. Loven er der for å beskytte ville dyr!!
Jeg vil ikke være ansvarlig for at en rådyrkalv sulter ihjel fordi min hund har skremt bort moren...
Og jeg har en hund uten jaktinstinkter....
[8|]Det er INGEN som har full kontroll på hunden sin hele tiden! Min har pr. dags dato aldri gått unna oss,og aldri jaget noe - og han er i tillegg gammel - MEN I BÅND!! Jeg klarer faktisk både å trene ham,og mentaltrene ham med bånd... Han har jo ikke vært gammel bestandig,og båndtvangen har eksistert så lenge jeg kan huske!

ORIGINAL: Miss Claymore!

Gjør ikke meg noenting. Hater når folk har bikkja si løs og den kommer bort og skal hilse og snuse og alle de bikkjegreiene når barna mine er i nærheten..[:'(]

!!!

jeg synes det er bra at det er en sånn lov jeg. men ser jo at fåtallet følger den loven siden de fleste hundeeiere tror de har verdens snilleste hund [;)]

Vi har akurat flyttet til en ny plass hvor mer eller mindre alle i gata har hunder. De løper løse rundt her alle sammen og kommer inn i hagen vår og driter og skremmer sønnen min på ett år! skulle ønske flere fulgte denne loven. Vil ikke klage på naboene det første jeg gjør eller, så må vel få fremkyndet å bygge nytt gjerde med port her [&o]

Det er en grunn til at det er båndtvang!

Tatt fra Oslo kommune sine sider, men dette gjelder jo for hele landet!

det er ikke mange hunder som sitter i ro når de får øye på et rådyr eller lignende! Og ta hensyn til de som ikke liker hund og ta hensyn til barn!!

Båndtvang – fra 1. april til 20. august

«I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt» (hundeloven § 6).

Båndtvangsbestemmelsen gjelder i hele Norge. I Oslo gjelder bestemmelsen altså både i Marka og i byen – også i parker, friområder og på øyene i fjorden.

Hvorfor båndtvang?
Båndtvangen sikrer at fuglene ikke blir forstyrret av hund i hekkeperioden, og at dyra ikke blir jaget eller skremt i den perioden de har avkom. Det er mer dyreliv i byen enn mange er klar over!

Dyr er spesielt sårbare i forplantningstida og når de har fått avkom. Hunder kan ødelegge reir, skade fugleunger eller forstyrre rugende fugler så mye at hekkingen mislykkes. Det er også viktig at drektige elger og rådyr får ro og at kalvene ikke forstyrres i denne kritiske perioden.

Og husk: I båndtvangstida kan du lufte hunden din fritt i byens friområder for hund.

Når du overholder båndtvangen, bidrar du dessuten til at hunden din ikke skaper unødig irritasjon for andre. Som hundeeier er du selv tjent med at hundeholdet ikke skaper konflikter med dyr eller mennes
ker

Her er det båndtvang hele året[;)]

JA følger det...nesten... hunden løper løs mellom hus/ hundegård på kvelden[;)]

Syns det er en flott lov!
Jeg er livredd fremmede løse bikkjer. Uansett hvor snille eieren sier
den er, så kan de være uforutsigbare.[&:]

nei, gjør nok ikke det når vi er ute i skogen, han holder seg alltid maks et par meter foran eller bak meg og går alltid med båndet i hånda så aldri hatt noe problem med ta på han båndet på 2sek hvis vi ser det kommer noen andre..Møtt både rådyr og elg med han løs og han har aldri stikki etter dem heller...

Skjønner grunnen til at loven er der, men håper også at hvis man blir sett i skogen uten bånd på hunden at de ser ann situasjonen litt, hvis det er tydelig at man har full kontroll over bikkja og den holder seg i nærheten an eieren så ser ikke jeg problemet...[:)]

alle burde hatt hundene sine i bånd!!

bruker alltid bånd når vi går tur på feltet osv, men hjemme på gården hos mamma osv slipper vi de.

skal heller ha de i bånd den dagen det blir båndtvang på kattekrek og[8D]

Dritbra lov spør du meg!

Jeg HATER å møte hunder etter skogsstiene eller veien.
Altfor mange er så slappe, hunden er flere meter forann eiger MED band.
Jeg orker ikke tanken på løse hunder, jeg HATER hunder jeg ikke kjenner.
Liker knapt de jeg kjenner!

Her jeg bor er det ei gammal kjærring som har en puddel.
Den er for sterk for henne, så hun lar den løpe fritt etter fortauet.
Det er ikke kødd at hunden er 5-6 meter forann den gamle dama.
Hunden er stor, veldig vill og jæævlig spør du meg! [:'(]

Den er jo hovedsaklig for at ville dyr straks går inn i ynglingstid, og skal dermed være skånet for hunder som skremmer unødvendig. De har nok av fiender, så de trenger den roen de kan få!

Og etterhvert kommer beitedyrene til fjells/skogs, og må bare si at hvis vi (som sauebønder) ser løshunder, så vanker det anmeldelse[:@] I fjor mistet vi 7sau/lam pga løshunder. Og det er ikke jakthunder som regel, men snille "familiehunder" som aldri gjør noe galt[:'(][:'(] Og JA vi har 4 hunder selv

nå er sjansen for å møte på folk her når jeg går tur med hunden veldig liten. ho går løs hele tia men tar selvfølgelig hensyn til andre folk og har ho i bånd hvis situasjonen tilsier det. min hund er trent gjeterhund så hadde jeg visst at hunden ikke stoppa og kom tilbake igjen når jeg ønsket det så hadde ho hatt bånd hele tia. ikke går ho bort til folk og hilser/snuser på de eller.

Båndtvang betyr båndtvang. Mange som mener at hunden deres aldri ville gjort en flue fortred, men det kan ikke alle andre vite. Jeg har hunden min i bånd. Ja.

Da jeg hadde hund fulgte jeg båndtvangen, ja. Syns ikke det er så utrolig vanskelig.

Jeg er veldig glad for den loven! Et fåtall (som jeg har sett i nærheten) som følger det da. I vårt borettslag er det båndtvang året rundt, og i fjor ble det båndtvang året runft i hele kommunen. Likevel driter flere av hundeeierne i vårt borettslag i dette.

Det er fryktelig provoserende! Og jeg er lite interessert i hunder som springer rett mot oss når vi åpner ytterdøra vår! (Og ja, det har skjedd!) [:@]

Ja, overholder båndtvangen.
Har aldri huskyene våre løs hvreken i gata vi bor i eller i byen. Men, slipper de løs hver dag i fjellet i perioden det ikke er rein på øya. Reinen kom til øya på onsdag og nå blir de i bånd til høsten.

Back
Topp