Vil nok merke det på særinteresser også vil jeg tro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg har ingen særinteresser, vet ikke om det er mer typisk hos menn?Vil nok merke det på særinteresser også vil jeg tro.
Jeg har det, men det er kanskje mer typisk hos menn ja. Off, ble litt trist når jeg leste innlegget ditt for det skal ikke være sånn! Rart hvordan de har opplegg for barn med Aspergers, men tenker de ikke over at de blir voksne en gang også!? Det er veldig spesielt!Jeg har ingen særinteresser, vet ikke om det er mer typisk hos menn?
Jeg så en del videoer på YouTube at Tony Attwood, som jeg synes er den eneste som forklarer Aspergers på en gjenkjennelig måte uten alt det «akademiske» våset. Han stusset også over at man kun fokuserer på barn, og at diagnosekriteriene er utviklet for barn, og særlig at diagnosekriteriene er peilet inn mot gutter og ikke jenter. Han mener det er derfor det er så få jenter kontra gutter som blir diagnostisert, og han mener også at mange jo feildiagnostiserer. Interessant å høre på han. Liker særlig godt foredraget hans om jenter med Asperger, det var først etter å ha sett det at jeg følte det kunne være rett diagnose.Jeg har det, men det er kanskje mer typisk hos menn ja. Off, ble litt trist når jeg leste innlegget ditt for det skal ikke være sånn! Rart hvordan de har opplegg for barn med Aspergers, men tenker de ikke over at de blir voksne en gang også!? Det er veldig spesielt!
Ja, det er ikke bare enkelt! Jeg måtte finne egen dokumentasjon og forskning på jenter for i det hele tatt å bli trodd på. Jeg sa til psykologen at de ser meg ikke i en reell situasjon på et kontor. Blir litt annerledes!Jeg så en del videoer på YouTube at Tony Attwood, som jeg synes er den eneste som forklarer Aspergers på en gjenkjennelig måte uten alt det «akademiske» våset. Han stusset også over at man kun fokuserer på barn, og at diagnosekriteriene er utviklet for barn, og særlig at diagnosekriteriene er peilet inn mot gutter og ikke jenter. Han mener det er derfor det er så få jenter kontra gutter som blir diagnostisert, og han mener også at mange jo feildiagnostiserer. Interessant å høre på han. Liker særlig godt foredraget hans om jenter med Asperger, det var først etter å ha sett det at jeg følte det kunne være rett diagnose.
Selv har han en sønn med Aspergers, som han heller ikke gjenkjente som Aspergers før sønnen var voksen. Enda Aspergers er spesialfeltet hans. Så det sier jo litt om hvor vanskelig det er for andre å «oppdage» oss.
Jeg har ingen særinteresser, vet ikke om det er mer typisk hos menn?
Jeg så en del videoer på YouTube at Tony Attwood, som jeg synes er den eneste som forklarer Aspergers på en gjenkjennelig måte uten alt det «akademiske» våset. Han stusset også over at man kun fokuserer på barn, og at diagnosekriteriene er utviklet for barn, og særlig at diagnosekriteriene er peilet inn mot gutter og ikke jenter. Han mener det er derfor det er så få jenter kontra gutter som blir diagnostisert, og han mener også at mange jo feildiagnostiserer. Interessant å høre på han. Liker særlig godt foredraget hans om jenter med Asperger, det var først etter å ha sett det at jeg følte det kunne være rett diagnose.
Selv har han en sønn med Aspergers, som han heller ikke gjenkjente som Aspergers før sønnen var voksen. Enda Aspergers er spesialfeltet hans. Så det sier jo litt om hvor vanskelig det er for andre å «oppdage» oss.
Det blir som en plass man kan rømme. For min del er det film/serier.Han jeg snakker om er veldig glad i å spille Wow og er veldig interessert, og veldig god, i engelsk! Han har slitt med å begrense spillinga, men det har kommet seg. Det er der han har sine venner, og den eneste plassen han føler at han får «slappet av», hente energi, og klarer å koble ut det som er vanskelig.
Oi, kanskje min særinteresse er rettskriving, da. Pirker en del på dette i offisielle skriv og på arbeidsplass osv. Skrivefeil irriterer meg, haha!Han jeg snakker om er veldig glad i å spille Wow og er veldig interessert, og veldig god, i engelsk! Han har slitt med å begrense spillinga, men det har kommet seg. Det er der han har sine venner, og den eneste plassen han føler at han får «slappet av», hente energi, og klarer å koble ut det som er vanskelig.
Sjekket det nå. Ikke hørt om det før. Ser ut som det er gruppert som det samme. Forresten, til dere som ikke vet det, så heter det ikke Aspergers lenger, ikke offisielt. Nå heter det autisme nivå 1. Så vi er egentlig en gruppe mennesker som er ganske vidt forskjellige, som er gruppert sammen. Den store fellesnevneren er problemer med relasjon/nonverbal kommunikasjon med andre mennesker. Utover det er det diverse ting som typisk henger med på lasset, men som ikke alle har. Som hypersensitivitet, særinteresser, ritualer, stimming, klumsethet, osv. Jeg falt inn i mange nok bokser til at det ble diagnose, men har hverken særinteresser, stimming eller angst (mange med autisme nivå 1 har angst).Har du sjekket PDD-NOS?
Diagnosen har ikke noe å si i forhold til omsorg for barn. Men jeg mistenker at manglende kunnskap kan føre til forhåndsdømminger. At personlige preferanser blir oppfattet som en del av diagnosen fremfor en individuell avgjørelse, om du skjønner.Får diagnosen konsekvenser ift omsorg for barn?
Får diagnosen konsekvenser ift omsorg for barn?
Diagnosen har ikke noe å si i forhold til omsorg for barn. Men jeg mistenker at manglende kunnskap kan føre til forhåndsdømminger. At personlige preferanser blir oppfattet som en del av diagnosen fremfor en individuell avgjørelse, om du skjønner.
Ja, det er akkurat dette jeg mener. Plutselig kan du liksom ikke ha fødselsangst, men det relateres til diagnosen. Opplevde det samme med min PTSD. Nevropsykologen fraskrev omsorgssvikten i min barndom fullstendig, vold i hjemmet, mobbing, barnevernet som var involvert og politianmeldelsen av faren min og det hele. Neida, mine utfordringer i barndommen var pga Aspergers. Jeg er ikke psykolog, men selv jeg skjønner at det der henger ikke på greip.Jeg opplevde veldig forhåndsdømming da jeg gikk gravid med yngste. Med en gang jeg nevnte diagnosen så ble jordmor helt besatt av den. Hun skulle vite hva slags behandling jeg fikk og hva behandlerne mine het, og hun ringt rundt mens jeg satt der for å finne ut hvem som "hadde saken min"
Hun var så opptatt med det at hun ikke gjorde noe av det hun skulle gjøre, så jeg måtte komme tilbake dagen etter. Det var ikke før den tredje kontrollen at hun faktisk spurte meg om hvordan svangerskapet gikk og sjekket symfysemål etc. Samme dama mente og at min fødselsangst hadde rot i mine psykiske problemer, og ikke det at jeg hadde en forferdelig første fødsel, og hun ba om ekstra liggedager på sykehuset. Hun tok seg ikke tid til å snakke med meg, det var hun som tok seg av snakkingen, så hun ble aldri kjent med meg. Jeg har en eldre datter, men hun spurte aldri noe om henne og om vi var i systemet med henne eller noe som helst. Det ble jeg provosert over. For om hun var så bekymret over babyen i magen så burde hun virkelig se på hvordan barnet som allerede var her hadde det. Men da hadde hun vel blitt skuffet, for det var ingen klager på meg som mor der gitt.
Hun stresset meg opp såpass mye at jeg på et tidspunkt begynte å bli redd for at hun pusset barnevernet på oss. Da tok jeg grep og sluttet å gå dit, og fikk kun oppfølging av lege. Der klart at en sånn behandling setter spor, men jeg valgte å se det som positivt at hun brydde seg, om barnet.
Ja, det er akkurat dette jeg mener. Plutselig kan du liksom ikke ha fødselsangst, men det relateres til diagnosen. Opplevde det samme med min PTSD. Nevropsykologen fraskrev omsorgssvikten i min barndom fullstendig, vold i hjemmet, mobbing, barnevernet som var involvert og politianmeldelsen av faren min og det hele. Neida, mine utfordringer i barndommen var pga Aspergers. Jeg er ikke psykolog, men selv jeg skjønner at det der henger ikke på greip.