Ariell98 sin dagbok

Ariell98

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Tror det blir godt med en dagbok der jeg kan få ut litt følelser, så slipper jeg å kuppe andre tråder for å vise fram tester osv :)

Om meg: 24 år gammel, ingen barn fra før og har den fineste samboeren :Heartred :Heartred

Sluttet på p-pillen slutten av august 2022 og syklusene har etter det vært veldig varierende, ofte for lange og får alltid eggløsning seint. Ble gravid oktober 2022 men spontanaborterte så i november, tror jeg var ca 6 uker. Så ble jeg gravid igjen i mars, men det gikk til grunne kun et par dager etter jeg fikk positiv test. Mens jeg skriver dette gjennomgår jeg min tredje spontanabort/kjemisk, kun en måned etter siste. Også denne graviditeten fikk jeg kun vite om i få dager før det gikk galt igjen.

På grunn av at jeg har mistet tre ganger, skal jeg nå få henvisning til videre utredning. Per nå har vi jo faktisk blitt gravide 3 av 6 sykluser siden p-pilleslutt! Så jeg blir jo gravid i hytt og pine, men klarer ikke holde meg gravid.

Vil gjerne dele noe av prosessen rundt utredningen når jeg kommer så langt, kanskje det kan hjelpe andre i samme situasjon! Bare å spørre :Heartred
 
Så spennende å følge deg :Heartred Jeg er også på min 2 eller 3 SA etter å ha født to friske barn. Jeg heier på oss:D
 
Så trist at du har mistet så mange ganger :Heartred

Håper dere kommer snart igang med utredning og at neste graviditet holder helt til mål :love2
 
Fikk time hos fastlegen andre uka i juni så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet da :dead: Hun må jo henvise videre til gynekolog antar jeg, og det kan jo ta sin tid. Håper de får tatt noen blodprøver hos legekontoret i alle fall, så finner de kanskje noe?

Spurte vikarlegen jeg var hos i går om vi burde slutte å prøve frem tid da, men hun sa at det var bare å kjøre på når jeg slutter å blø så da gjør vi det :p

Hvis syklusen blir som etter sist kjemisk så får jeg vel eggløsning om 4 uker eller noe sånt, så da får vi kanskje prøvd en gang til før legetimen.

Og hvis jeg får mensen i slutten av mai/begynnelsen av juni når jeg skal til syden så gir jeg livmora mi sparken!!:angry1
 
De siste årene har jeg hatt en forbannelse over meg som gjør at jeg aldri får møte en lege to ganger :arghh: permisjon, sykdom, de flytter. You name it

Så selvfølgelig fikk jeg i dag melding fra helsenorge at jeg ikke har fastlege lengre inntil videre :confused2 så da får jeg vel diverse vikarer som skal følge opp utredningen min... Så det er jo ikke ideelt.
 
De siste årene har jeg hatt en forbannelse over meg som gjør at jeg aldri får møte en lege to ganger :arghh: permisjon, sykdom, de flytter. You name it

Så selvfølgelig fikk jeg i dag melding fra helsenorge at jeg ikke har fastlege lengre inntil videre :confused2 så da får jeg vel diverse vikarer som skal følge opp utredningen min... Så det er jo ikke ideelt.
Ånei så kjipt! Det er jo virkelig gull å ha en lege man føler seg trygg på, og som vet historien.
Men du blir vell sikkert henvist videre, så noen andre tar seg av selve utredningen? Eller er uansett fastlege som styrer med oppfølging der?
 
Tung start du skulle få på prøveprosessen. Håper veien videre går mer deres vei :Heartred

Du kan ta direkte kontakt med gynekolog selv også, men sannsynligvis privat da og må nok betale litt i tillegg.
 
Ånei så kjipt! Det er jo virkelig gull å ha en lege man føler seg trygg på, og som vet historien.
Men du blir vell sikkert henvist videre, så noen andre tar seg av selve utredningen? Eller er uansett fastlege som styrer med oppfølging der?
Skal i hvertfall henvises til gynekolog, også er jeg litt usikker på om de tar alle blodprøvene selv på legekontoret og at fastlege følger de opp eller om det kanskje gjøres på sykehuset eller noe. Men kan være du har rett og at det blir noen andre som følger meg opp! Håper å få én person som kan ha litt oversikt og følge meg opp :)
 
Tung start du skulle få på prøveprosessen. Håper veien videre går mer deres vei :Heartred

Du kan ta direkte kontakt med gynekolog selv også, men sannsynligvis privat da og må nok betale litt i tillegg.
Tusen takk :Heartred

Har absolutt vurdert privat gynekolog, eneste ulempen er at nærmeste er ca 2 timer unna så da blir jeg jo borte en hel arbeidsdag. Men kan jo være verdt det om ventetiden blir flere måneder. Så er absolutt noe jeg og samboer må diskutere :)
 
Time hos privat gynekolog er bestilt, time 23 mai :) vet ikke hvor jeg er i syklusen da, men om det blir samme som forrige så er jeg muligens rundt eggløsning da. Beholder offentlige legetimen som da blir et par uker senere. Det offentlige tar jo ofte mye tid, så da kan den prosessen snegle seg fremover i bakgrunnen :hilarious:

Samboer og jeg hadde en prat i går, og vi bestemte oss for å kjøre på med en privat time og se hvordan det går. :Heartred Hvis det er noe åpenbart som gynekolog kan se når jeg er der, eller i blodprøvene så kan vi kanskje spare oss noen måneder.

Føles godt å ha en plan. Skal prøve å senke skuldrene litt :)
 
I dag er cd 19 (etter første bødningsdag i kjemisk). Har tatt el-tester denne gangen fra cd 11, så jeg kan vite hvor jeg er i syklusen når jeg skal til gyn :) Tror ikke jeg gidder teste etter el etter denne syklusen. Med mindre jeg får medisiner som skal hjelpe på el hos gyn, eller han ønsker at jeg skal finne ut når el er videre.
Synes det er litt bortkastet penger.. men har undersøkt litt rundt det med temping! Da får jeg jo ikke vite el på forhånd, men kan fortsatt få kartlagt syklus og vite når jeg kan teste etter graviditet. Så kanskje jeg skal prøve det. Det er jo billig å kjøpe inn et termometer som man bruker lenge.

Men ja, uansett! I dag var el-testen sterkere, så kanskje el er på vei. Får se om den er positiv i morgen. Aksjer er lagt xsmile6
(Premom har feil cd, ble noe kluss når jeg la inn 'miscarriage bleeding' tror jeg)

Screenshot_20230513-123600~2.png
 
Time hos privat gynekolog er bestilt, time 23 mai :) vet ikke hvor jeg er i syklusen da, men om det blir samme som forrige så er jeg muligens rundt eggløsning da. Beholder offentlige legetimen som da blir et par uker senere. Det offentlige tar jo ofte mye tid, så da kan den prosessen snegle seg fremover i bakgrunnen :hilarious:

Samboer og jeg hadde en prat i går, og vi bestemte oss for å kjøre på med en privat time og se hvordan det går. :Heartred Hvis det er noe åpenbart som gynekolog kan se når jeg er der, eller i blodprøvene så kan vi kanskje spare oss noen måneder.

Føles godt å ha en plan. Skal prøve å senke skuldrene litt :)
Sniker litt her da historien din er veldig lik min. Ble gravid 4 av 5 prøveperioder og mistet 3 ganger på rad. Fordelen med å reise privat er at de ofte har mye bedre kunnskap på fertilitet og vet mer hva de skal se etter. Det er min erfaring, da den offentlige gynekologen ikke så i nærheten det samme som den private. Ei heller forstod hun hvorfor den private gynekologen hadde satt meg på diverse medisiner. Angående det må du forvente deg at gynekologen ikke ser noe særlig på undersøkelsen. Kan selvfølgelig gjøre det, men i de fleste tilfeller finner de ikke årsaken til gjentagende spontanaborter. Blodprøvene viser også sjelden noe. Du blir nok satt på progesteron og blodfortynnende medisiner. Om ikke kan du etterspørre progesteron, noe jeg anbefaler deg. Jeg ble gravid andre runde med progesteron og da satt den hele veien :) Mistet også tidlig, slik som deg. Ofte kan mangel på progesteron være årsaken til tidlig spontanaborter. Jeg mistet 6+0, 5+0 og en kjemisk.

Lykke til!
 
Sniker litt her da historien din er veldig lik min. Ble gravid 4 av 5 prøveperioder og mistet 3 ganger på rad. Fordelen med å reise privat er at de ofte har mye bedre kunnskap på fertilitet og vet mer hva de skal se etter. Det er min erfaring, da den offentlige gynekologen ikke så i nærheten det samme som den private. Ei heller forstod hun hvorfor den private gynekologen hadde satt meg på diverse medisiner. Angående det må du forvente deg at gynekologen ikke ser noe særlig på undersøkelsen. Kan selvfølgelig gjøre det, men i de fleste tilfeller finner de ikke årsaken til gjentagende spontanaborter. Blodprøvene viser også sjelden noe. Du blir nok satt på progesteron og blodfortynnende medisiner. Om ikke kan du etterspørre progesteron, noe jeg anbefaler deg. Jeg ble gravid andre runde med progesteron og da satt den hele veien :) Mistet også tidlig, slik som deg. Ofte kan mangel på progesteron være årsaken til tidlig spontanaborter. Jeg mistet 6+0, 5+0 og en kjemisk.

Lykke til!
Tusen takk for at du deler historien din! Hadde nettopp en liten høytlesning av innlegget ditt til samboer :hilarious: skal huske å spørre om progesteron, ser at mange får det. Og når jeg har kort lutealfase og slikt i tillegg så kan jo det være lurt.


vi har jo som du sier en veldig lik historie, så det gir meg masse håp at det gikk til slutt for din del
 
8 eller 9 dpo

I dag har jeg vært hos gynekolog. Han tok ultralyd og sa at alt så fint ut der. Han sa jeg har bakovervendt livmor, men at det ikke hadde noe å si. Så det er jo interessant :p
Skal ta blodprøver, men det var for sent i dag. Var noe med frakting av prøvene osv. Så skal ta de ved legekontoret her jeg bor en annen dag. Han sa jeg skulle vente til jeg visste jeg ikke var gravid denne syklusen før jeg tar de. Usikker på hvilke prøver som er bestilt.

Fikk Lutinus :) skal ta tre om dagen fra positiv test til uke 12. Tok en test i dag som er negativ. Tester igjen om noen dager. Spent :D
 
11 dpo i dag :) fikk 1-2 uker på cb digital i går! Og i dag tok jeg en make sure tidligtest (hadde kun bestilt tidlig, ikke vanlig. Trodde de skulle komme i posten tidligere :p) den ser slik ut:
IMG_20230526_160022769.jpg

Har tatt vare på den så jeg kan sammenligne videre testing. Ingen blødning enda, men føler meg litt øm i livmora på en måte.. kjennes ut som det foregår noe liksom. Håper det foregår bra ting:smiley-angelic001

Lutinus går fint, men det er jo så grisete!! Fikk meg et sjokk i går når jeg sto opp etter å ha sovet med Lutinus i for første gang :dead:
 
11 dpo i dag :) fikk 1-2 uker på cb digital i går! Og i dag tok jeg en make sure tidligtest (hadde kun bestilt tidlig, ikke vanlig. Trodde de skulle komme i posten tidligere :p) den ser slik ut: Vis vedlegget 406305
Har tatt vare på den så jeg kan sammenligne videre testing. Ingen blødning enda, men føler meg litt øm i livmora på en måte.. kjennes ut som det foregår noe liksom. Håper det foregår bra ting:smiley-angelic001

Lutinus går fint, men det er jo så grisete!! Fikk meg et sjokk i går når jeg sto opp etter å ha sovet med Lutinus i for første gang :dead:
For en fin strek!
 
IMG_20230528_064509169.jpg
13 dpo og jeg synes selv at testene stiger kjempefint :nailbiting: Ingen blødninger så langt :) satt mye i ro i går pga reise, og var flere ganger overbevist om at jeg hadde startet å blø. Kjenner en god del murringer i livmor og har litt vondt i nedre del av ryggen. I tillegg er det myye utflod (tmi sorry) pga Lutinus. Og det kjenner jeg spesielt når jeg sitter i ro. Så derfor ble jeg av og til helt sikker på at jeg hadde fått mensen.
Ellers kjenner jeg litt på kvalme, men det kan være en bivirkning det også har jeg lest.
Leser også at mange opplever murringer på Lutinus, så prøver å ikke stresse over det. Spesielt når det ikke er noen blødninger :)

Har bestemt meg for at om denne graviditeten holder seg i flere uker til, så skal jeg bestille ultralyd privat til uke 8 ish. Kan jo kanskje prøve meg på å be om det offentlig pga tidligere sa? Jeg skal også bestille time hos jordmor hvis jeg kommer til uke 6, for så langt har jeg ikke kommet før uten blødninger.

Andre tanker og følelser:

Tar meg selv i å drømme om fremtiden med baby, babyklær og å fortelle mamman min :Heartred samtidig prøver jeg jo å være realistisk om at det er ikke sikkert det skjer denne gangen. Men klarer ikke la være å drømme, for det føles så godt og riktig for oss nå. Helt siden den første SA har jeg hatt en følelse at jeg EGENTLIG skulle vært gravid. Nesten unaturlig følelse at jeg ikke var det. Derfor føles det riktig hver gang jeg blir det igjen.

Det er vel bedre å leve i håpet nå, selv om det skulle gå til h denne graviditeten også. Er jo ikke noe poeng i å sørge over det to ganger; én gang før det skjer, og én gang etter :hilarious:
 
Sterke fine tester, med kjempegod stigning. Det må føles godt å se :love017

Kloke ord du skriver på slutten der, om at det ikke er noen vits å sørge to ganger! Det skal jeg prøve å huske på når det er min tur å bli gravid igjen :Heartred

Gratulerer såå masse! Håper denne holder hele veien til mål :happy093
 
Back
Topp