Another diet journal

MamaL

Blir kjent med forumet
Nok en reise..
Har gjort dette noen ganger nå. Veier nå 130 kg, og har en bmi på hinsides overvekt.

Jeg har nok litt kroppsdysmorfi for i speilet ser jeg meg ikke som en stor hval. Føler meg ok. Men på bilder.. Gud! Jeg skjemmes. Så jeg rives mellom «du ser vel ok ut?» og
«h e r r e g u d!» ..

Hovedmålet mitt er å gå ned 50 kg :depressed: jeg har aldri veid 80 kg, og selv om det fortsatt er overvekt tenker jeg at det er et veldig greit kompromiss. Alt ned mer enn det får være bonus.

Det blir en lang vei å gå. Men jeg stresser ikke. Dette er en investering i både mitt og barnas liv, ønsker ikke at resten av livet skal preges av overvekt.

- Vektnedgangen i denne tråden er med hjelp av wegovy -

Kommer til å sette meg små delmål, og 5 kg har jeg opplevd er gode delmål.


———

Startvekt 23. juni 2024:
130,4 kg

26. Juni: 129,7
30. Juni: 128,8
03. Juli: 127,4
05. Juli: 126,9 En uke på wegovy - 0,25
09. Juli: 126,0
12. Juli: 125,5
18. Juli: 124,4
26. juli: 123,7 Fire uker på wegovy - 0,5
2. aug.: 121,9
9. aug.: 119,9
16. aug: 117,8
23. aug: 117,4 åtte uker på wegovy - 0,5
30. aug: 115,1
06. Sept: 114,1
13. sept: 112,8
18. sept: 111,5 tolv uker på wegovy - 0,5
27. sept: 110,2

Vektnedgang: - 20,2 kg

Delmål 1:
125 kg - 18. juli 2024

Delmål 2:
120 kg - 9. august 20224

Delmål 3:
115 kg - 31. august 2024

Delmål 4:
110 kg - 27. september 2024

Delmål 5:
105 kg

Delmål 6:
Under 100 kg!!

Delmål 7:
95 kg

Delmål 8:
90 kg
 
Last edited:
Vært kjempe streng i matveien siden jeg startet dagboka. Veide 129,7 i dag. Så det er jo 700 gram ned på 3 dager!
Spent på hva legen sier på fredag.

Vi planlegger å gifte oss neste år, så det hadde vært veldig fint om jeg kunne kjøpt brudekjole som ikke var str xxxxxL :smiley-ashamed005
 
Jeg vil ha fredag som veiedag, så da veide jeg meg rett etter jeg stod opp! :D

128,8! Det betyr 1,2 kg ned på 5 dager :thumleft

Det er jo såklart masse vannvekt, men motiverende? Jepp! Time hos legen i dag. Håper jeg får wegovy :smiley-angelic001
 
Edit:
Jeg har faktisk gått ned 1,6 kg siden søndag :hilarious: jeg telte ikke med desimaltallet - noe som jo er viktig hehe! Shit! Stolt da! :D håper nedgangen med wegovy blir enda mer!

Legen var positiv til wegovy. Det blir jevnlig oppdatering til legen om nedgang og bivirkninger. Setter sprøyta i ettermiddag. Så får vi se hvordan dette går :angel7
 
Nå har jeg holdt på med noe man IKKE skal, nemlig veie seg hver dag :hilarious: i dag viste vekta 128 kg, noe som betyr at på 6 dager har jeg gått ned 2,4 kg :wideyed: igjen - det er kroppen som slipper vann, men jeg har aldri opplevd så mye.

Jeg tracker maten min i Lifesum, og har holdt meg på mellom 1500 og 1600 kcal om dagen. Appen vil egentlig at jeg skal ligge på 2200 kcal om dagen - men det kommer jeg ikke til å gjøre. Det har vært hardt å spise mindre denne uka, magen har hylt etter mat :hilarious: så at jeg merker effekt av wegovy allerede i dag har vært befriende.

Jeg er veldig spent på hvor mye jeg har klart å gå ned når dosen skal økes om 4 uker. Jeg har så troen på at dette endelig er løsningen for meg!

i matveien har jeg bestemt meg for å ligge på en «smart karbo» løsning, men med mye knekkebrød uten hvete. Mye proteiner, ikke så sinnsykt mye fett - men drøye hvete spesielt og heller spise spelt, urkorn og fiberrike matvarer. Kan legge ut en matplan etterhvert her inne :happy:
 
Dag 2 på wegovy

Merker god effekt, ingen bivirkninger (ennå?). Blir fortsatt sulten, men det er null problem å holde seg til små porsjoner. Jeg må spise relativt ofte da, ca. Hver 3,5 time. Lurer på om man kan kombinere lavkarbo med wegovy :think005 har likt å spise lavkarbo før, føler det metter mer og lenger.. avventer og ser litt når dosen er økt evt.

Veide meg ikke i dag, tenker det er greit å vente til fredag og veiedag. Håper veldig jeg bikker 2 kg nedgang på ei uke! Hadde vært veldig fint å kanskje veie 122 kg når dosen skal økes! :woot: Er det lite realistisk tro?
Tiden vil vise!

Jeg spiste ingenting godteri what so ever i går. Vi hadde litt ost og kjeks på kvelden, men begrenset det litt. Førte alt inn i Lifesum, da nådde jeg anbefalt dagsinntak ifølge appen (som forøvrig er 2000 kcal og ikke 2200 som jeg sa her om dagen haha). Tenker det er helt greit, føler kcal fra osten og kjeksen er bedre enn om de hadde vært fra sjokolade og chips.

Føler forøvrig null søtsug, noe som er utrolig deilig. Å gå fra å kunne spise en plate sjokolade på en kveld til å ikke ha lyst på i det hele tatt er helt sykt! Har virkelig troen på dette ❤️
 
Last edited:
I går ende dagsinntaket på 1543 kcal, det er helt vilt at jeg ikke sulter :hilarious: jeg klarer ikke se for meg hvordan det blir på høyere dose! For dette er jo kicket jeg sårt har trengt i 100 år!

Jeg klarte ikke la vær å veie meg i dag, 127,8 viste vekta, så det fortsetter å klatre nedover. Nå er det jo én uke siden jeg bestemte meg for en endring også. En liten markering.
Så på ei uke har jeg gått ned 2,6 kg! :happy093
Prøver å ikke bli FOR gira, det kan fort bli veldig kjipt de ukene det står stille..

Dysmorfien blir litt fucka av det her da. Speilet påstår at jeg har synlig gått ned, noe som er helt absurd. Jeg tror jeg seriøst må gjøre noe med hjernen og tankene. For jeg er redd det kommer til å snu den dagen jeg faktisk blir tynn/«tynn» eller hva jeg tør å kalle det. At det bikker så jeg aldri blir fornøyd :nailbiting:
 
I går spiste vi ute - noe jeg synes er vanskelig mtp å beregne kcal. Men tenkte at herregud man må jo ikke bli helt koko. Så bestilte en salat. Spiste til jeg ble mett og lot mannen spise resten :hilarious:
I appen putta jeg inn noe jeg fant der, tenkte at den salaten sikkert var rundt 8-900 kcal. Så er jeg ferdig med den dagen!

ikke så lenge til neste dose skal settes. Merker fortsatt ingen bivirkninger, annet enn litt trøtt. Men altså, når man har småbarn er man jo trøtt uansett så merker ikke så mye forskjell sånn sett :hilarious:
 
Husk å fokusere på kvalitet når du spiser, det vil hjelpe deg når du skal av medisinen også. Veldig mange som overspiser gjør det på ultraprossesert mat og det er faktisk ikke deres skyld. Det er ekstremt vanskelig å gå ned i vekt på ren vilje, spesielt når UP mat er designet for å få deg til å overspise ved å trykke på akkurat de riktige knappene dine i hjernen. Vil sterkt anbefale deg å lese Marit Kolby sin bok Hva og Når skal vi spise, det er også et kapittel dedikert til overvekt. Masse lykke til!
 
Husk å fokusere på kvalitet når du spiser, det vil hjelpe deg når du skal av medisinen også. Veldig mange som overspiser gjør det på ultraprossesert mat og det er faktisk ikke deres skyld. Det er ekstremt vanskelig å gå ned i vekt på ren vilje, spesielt når UP mat er designet for å få deg til å overspise ved å trykke på akkurat de riktige knappene dine i hjernen. Vil sterkt anbefale deg å lese Marit Kolby sin bok Hva og Når skal vi spise, det er også et kapittel dedikert til overvekt. Masse lykke til!
Får du betalt for å skrive dette? :hilarious:
 
Får du betalt for å skrive dette? :hilarious:
Nei, har bare opplevd å få et så utrolig mye bedre liv etter at jeg byttet til råvarer selv. Fra 20 år med smerter til et liv uten smerter! Mange tror de spiser sunt, men dessverre jobber matindustrien for profitt og ikke for helse. Man trenger ikke boka, men mye god informasjon er samlet der. Men man kan også bare begynne å Google litt og høre på podcaster, så trenger ikke koste noe. Boken kan også lånes på biblioteket. Og spesielt de som har barn bør sette seg inn i det. Så mye uhelse i befolkningen pga tilsetningsstoffer og annet som tuller til systemene våre. Handler mest om å gå back to basics. Men ingen tjener mye penger på råvarer, så industrien jobber aktivt i mot. Så da må vi «fotsoldater» hjelpe med å spre det gode budskap! Skulle ønske noen kunne fortalt meg det for 20 år siden.
 
Nei, har bare opplevd å få et så utrolig mye bedre liv etter at jeg byttet til råvarer selv. Fra 20 år med smerter til et liv uten smerter! Mange tror de spiser sunt, men dessverre jobber matindustrien for profitt og ikke for helse. Man trenger ikke boka, men mye god informasjon er samlet der. Men man kan også bare begynne å Google litt og høre på podcaster, så trenger ikke koste noe. Boken kan også lånes på biblioteket. Og spesielt de som har barn bør sette seg inn i det. Så mye uhelse i befolkningen pga tilsetningsstoffer og annet som tuller til systemene våre. Handler mest om å gå back to basics. Men ingen tjener mye penger på råvarer, så industrien jobber aktivt i mot. Så da må vi «fotsoldater» hjelpe med å spre det gode budskap! Skulle ønske noen kunne fortalt meg det for 20 år siden.
Vet ikke om det var deg, men jeg har sett ganske ordrett det du skrev der andre plasser også :shy:

Altså - fint å spre budskap, jeg er helt enig i det du skriver. Men. (!) det er liksom ikke helt svart/hvitt. Jeg tenker det er feil å skylde på matindustrien, overvekt er jo ene og alene ens egen feil. Det er ikke sigarettprodusentene sin feil at man får lungekreft liksom. Følger man Helsedirektoratet sine anbefalinger så vil de fleste holde normal vekt. Hva man velger å putte i kroppen handler jo om idiotskap. Man kan ALLIKEVEL spise seg feit på den maten du skriver om der - for det handler om kcal inn og kcal ut.

Når det er sagt. Jeg synes du ordlegger deg litt flåsete, og at du implisitt sier at jeg (og andre som leser) forer ungene mine med dårlig mat. Hvem er du til å ta utganspunkt i at min overvekt handler om hva jeg serverer av mat til mine barn. Ja, jeg blir faktisk fornærmet av det du skriver.

Har jeg SPURT om HVA jeg burde spise i denne dagboka? Nope. Klarer jeg å lese bøker? Jepp. Info er tilgjengelig. At du skal være en som sitter på pidestall og kommer med bedreviter kommentarer i en dagbok. Nei vet du hva.

Ellers takk :)

Mulig jeg overreagerer. Men gode råd har jeg erfart tas best imot når man ber om det…
 
Ikke mattips herfra, da jeg har gått på saxenda for noen år siden og nå wegovy. Mitt råd til deg er og ikke øke dosen så lenge du har virkning!! Du vil spare deg selv endel kroner på det masse lykke til. På saxenda økte jeg jevnlig, men burde holdt meg lenger på hver dose før effekt avtok.. Jeg har selv bare brukt wegovy i 2uker, og bruker klikk metoden på dosen. Heldigvis en fastlege som ville la meg gjøre det slik.
 
Ikke mattips herfra, da jeg har gått på saxenda for noen år siden og nå wegovy. Mitt råd til deg er og ikke øke dosen så lenge du har virkning!! Du vil spare deg selv endel kroner på det masse lykke til. På saxenda økte jeg jevnlig, men burde holdt meg lenger på hver dose før effekt avtok.. Jeg har selv bare brukt wegovy i 2uker, og bruker klikk metoden på dosen. Heldigvis en fastlege som ville la meg gjøre det slik.
Spennende! Hva er klikk metoden? :D
 
Vet ikke om det var deg, men jeg har sett ganske ordrett det du skrev der andre plasser også :shy:

Altså - fint å spre budskap, jeg er helt enig i det du skriver. Men. (!) det er liksom ikke helt svart/hvitt. Jeg tenker det er feil å skylde på matindustrien, overvekt er jo ene og alene ens egen feil. Det er ikke sigarettprodusentene sin feil at man får lungekreft liksom. Følger man Helsedirektoratet sine anbefalinger så vil de fleste holde normal vekt. Hva man velger å putte i kroppen handler jo om idiotskap. Man kan ALLIKEVEL spise seg feit på den maten du skriver om der - for det handler om kcal inn og kcal ut.

Når det er sagt. Jeg synes du ordlegger deg litt flåsete, og at du implisitt sier at jeg (og andre som leser) forer ungene mine med dårlig mat. Hvem er du til å ta utganspunkt i at min overvekt handler om hva jeg serverer av mat til mine barn. Ja, jeg blir faktisk fornærmet av det du skriver.

Har jeg SPURT om HVA jeg burde spise i denne dagboka? Nope. Klarer jeg å lese bøker? Jepp. Info er tilgjengelig. At du skal være en som sitter på pidestall og kommer med bedreviter kommentarer i en dagbok. Nei vet du hva.

Ellers takk :)

Mulig jeg overreagerer. Men gode råd har jeg erfart tas best imot når man ber om det…
Det er faktisk ikke ene og alene den overvektiges feil. Om du hadde giddet å satt deg litt inn i det så hadde du faktisk skjønt såpass. Men her er det tydeligvis mer som lusker under overflaten når du klarer å ta et velmenende råd og bli sinna for det. Slankesprøyter er en god jump-start, men ingen langvarig løsning. Man må faktisk finne årsaken. Matvareindustrien lurer oss og fokus på kalorier uten å samtidig fokusere på matvarenes kvalitet er kortsiktig løsning.Når jeg var i min situasjon med IBS var jeg villig til å teste alt, og det krevde masse timer med egen research når legene sa at det ikke var noe som kunne gjøres. Og at du blir fornærmet over at jeg bruker tid på å dele av det jeg har funnet ut og at jeg våger å tipse deg om en bok sier vel mest om deg. Så da ønsker jeg deg bare lykke til.
 
Det er faktisk ikke ene og alene den overvektiges feil. Om du hadde giddet å satt deg litt inn i det så hadde du faktisk skjønt såpass. Men her er det tydeligvis mer som lusker under overflaten når du klarer å ta et velmenende råd og bli sinna for det. Slankesprøyter er en god jump-start, men ingen langvarig løsning. Man må faktisk finne årsaken. Matvareindustrien lurer oss og fokus på kalorier uten å samtidig fokusere på matvarenes kvalitet er kortsiktig løsning.Når jeg var i min situasjon med IBS var jeg villig til å teste alt, og det krevde masse timer med egen research når legene sa at det ikke var noe som kunne gjøres. Og at du blir fornærmet over at jeg bruker tid på å dele av det jeg har funnet ut og at jeg våger å tipse deg om en bok sier vel mest om deg. Så da ønsker jeg deg bare lykke til.
:hilarious: Ok
 
Det er faktisk ikke ene og alene den overvektiges feil. Om du hadde giddet å satt deg litt inn i det så hadde du faktisk skjønt såpass. Men her er det tydeligvis mer som lusker under overflaten når du klarer å ta et velmenende råd og bli sinna for det. Slankesprøyter er en god jump-start, men ingen langvarig løsning. Man må faktisk finne årsaken. Matvareindustrien lurer oss og fokus på kalorier uten å samtidig fokusere på matvarenes kvalitet er kortsiktig løsning.Når jeg var i min situasjon med IBS var jeg villig til å teste alt, og det krevde masse timer med egen research når legene sa at det ikke var noe som kunne gjøres. Og at du blir fornærmet over at jeg bruker tid på å dele av det jeg har funnet ut og at jeg våger å tipse deg om en bok sier vel mest om deg. Så da ønsker jeg deg bare lykke til.
Å ta utgangspunkt i at folk ikke vet noen ting er jo ikke helt greit når man kommenterer på nettet. Jeg har jo ikke nevnt en eneste plass HVA jeg spiser.
Hva om jeg har bachelor i ernæringsfysiologi? Sykepleier?
Jeg har brukt ganske mange år av livet mitt på å lese om mat og kroppen og hva som skjer med up mat. Poenget mitt er at jeg til tross for å ha spist ren mat, har OVERSPIST mat. Fedme er ikke ERGO up mat. Hadde jeg kutta sjokolade hadde det ikke gjort noen forskjell når jeg allikevel hadde spist for mye mat. Så. Å komme med antagelser synes jeg ikke er så greit.

Tar du utgangspunkt i en helt vanlig mann i gata som ikke går på medisiner, vil jeg tørre å påstå at fedme er selvforskyldt. Sånn for å gre alle over en kam da, som du gjør ;) så kan du jo få lov til å skrive om alle tilfellene der jeg tar feil, og som jeg også vet om :hilarious:

kan du ikke heller tipse og råde om wegovy da?! Så kan jeg fokusere på maten jeg putter i munnen
 
Å ta utgangspunkt i at folk ikke vet noen ting er jo ikke helt greit når man kommenterer på nettet. Jeg har jo ikke nevnt en eneste plass HVA jeg spiser.
Hva om jeg har bachelor i ernæringsfysiologi? Sykepleier?
Jeg har brukt ganske mange år av livet mitt på å lese om mat og kroppen og hva som skjer med up mat. Poenget mitt er at jeg til tross for å ha spist ren mat, har OVERSPIST mat. Fedme er ikke ERGO up mat. Hadde jeg kutta sjokolade hadde det ikke gjort noen forskjell når jeg allikevel hadde spist for mye mat. Så. Å komme med antagelser synes jeg ikke er så greit.

Tar du utgangspunkt i en helt vanlig mann i gata som ikke går på medisiner, vil jeg tørre å påstå at fedme er selvforskyldt. Sånn for å gre alle over en kam da, som du gjør ;) så kan du jo få lov til å skrive om alle tilfellene der jeg tar feil, og som jeg også vet om :hilarious:

kan du ikke heller tipse og råde om wegovy da?! Så kan jeg fokusere på maten jeg putter i munnen
Er jo tydelig på måten du svarer noen som kun hadde gode intensjoner på at det er noen følelser her som sikkert burde håndteres
 
Back
Topp