Another diet journal

1 uke på wegovy og veiedag
Da har det gått 1 uke på wegovy. Ingen bivirkninger. Mistet sukkersuget helt.
Og i dag er veiedag,
126,9 !
- 1,9 kg på en uke!

Totalt ned 3,5 kg siden start.

Matplan for en vanlig hverdag.

Frokost kl 10:00:
3 hjemmelagde knekkebrød med pålegg.
- skinke, gulost, mager smøreost, makrell i tomat, eller kremost. Masse agurk og paprika.

Lunsj kl 13:00:
1,5 dl havregryn med lettmelk, og eple og kanel eller 1/2 banan.

Middag 16:30-17:00:
-Ren proteinkilde.
-Har vi ris tar jeg 1 ss. Har vi pasta tar jeg en liten scoop. Istedenfor å kutte ut noen matvarer tar jeg heller mye mindre. Vil ikke lage «press» på barna om at noe mat er «fyfy».
-Kjøper pasta som er hvit i fargen, leste at jo lysere pastaen er jo lenger har den tørket og dermed bedre for magen. Foreløpig tror jeg dette stemmer, for vanligvis blir jeg oppblåst av pasta. Men etter overgangen merker jeg ikke noe.
-Tar ekstra grønnsaker eller salat
- 1-2 ss saus. Lager alltid saus fra bunn.

Dette er i hovedsak det jeg spiser ila en dag. Drikker kaffe med melk ila dagen.

Spiser frokost mellom 8-10.
Spiser ingenting etter middag i 17 tiden.
Har da 15-16 timers faste. Er aldri kjempesulten.

Planen min nå er å øke til 0,5 mg dose om 14 dager, og dersom vekta fortsetter å gå ned så bra det gjør kan jeg jo fint bare fortsette der. Vil tro at kroppen når et platå ved 110 kg. Og senere ved 95 kg. Av erfaring. Blir dog spennende om det skjer på wegovy også!

Jeg kjenner på en generell god motivasjon, og tenker at hver dag er en prestasjon.
Når jeg når første delmål ved 120 kg skal jeg starte mer systematisk trening. Dette er i samråd med både lege og fysioterapeut. Av andre helsemessige årsaker. Så trenger ingen råd og kommentarer på det :happy:

I går ble jeg veldig veldig syk. Og i dag har det vært en kamp om å få i meg mat, som igjen førte til en trang til å spise salt og søtt. Heldigvis hadde vi ikke noe liggende!

Lurer veldig på hva som skjer med kroppen når man over noen dager spiser under 1000 kalorier og så går tilbake på vanlig mengde.??

TMI. Har ikke vært på do på 3 dager. Ikke at jeg ikke FÅR vært på do. Men må bare ikke :think005 Bivirkning? Eller er det fordi det rett og slett ikke er så mye som skal ut?

Sultfølelsen er så og si nesten helt borte. Må nesten ha spise-alarm på. Spent på hvordan høyere dose blir. Og om det i det hele tatt er noe vits å gå så mye høyere opp! Blir spennende å se hva legen sier.

Har klart å pushe 1500 kcal de to siste dagene. Litt nøtter så er saken biff :hilarious: er også spent på vekta til fredag! Mye spennende om dagen haha!

Men maten.. Burde jeg spist mer? Har lest artikkel på artikkel om temaet.. man kan, som sykelig overvektig, fint kutte 1000 kcal om dagen, men viktig med styrketrening så ikke kroppen spiser muskler. Der har jeg jo allerede startet, et opplegg med fysio som jeg kjører gjennom 3 ganger i uka.
Videre blir det jo viktig å justere kaloribehov ettersom vekta går nedover. Må virkelig vurdere hjelp utenfra til dette etterhvert. Selv om jeg kan mye, er det litt overveldende :think005

Liten snikveiing i dag, 126,0 :woot: jeg klarer ikke helt ta det inn over meg :shy: det er fortsatt en lang lang vei å gå, men den jumpstarten her trengte jeg virkelig.

Forøvrig. Poopen er tilbake, ikke hard i magen eller noen ting. Jeg har bare blitt så vandt til å gå på do to ganger om dagen :hilarious: ikke rart når man sikkert har spist 5000 kcal hver dag …. Men fått en stuck i meg at jeg må huske å drikke vann.

En uke til ferie. Går nok bra det også!

Fredag, veiedag.
125,5 kg! Det betyr - 1,4 kg den siste uka.
Totalt 4,9 kg ned :smiley-angelic001 nå er det bare 0,5 kg til første delmål som er 125 kg. Jeg drømmer smått om å være nede på 100 tallet til jul jeg nå. Eller kanskje under 100 til neste sommer? Jeg har aldri opplevd en sånn motivasjon og ro med vektnedgang før.

3. dose skal settes i dag. Om 2 uker skal dosa økes til 0,5. gleder meg til det!
Ingen bivirkninger ennå heller :) god helg!

Last edited:
Tror ikke jeg får veid i morgen, så gjorde det i dag. 124,4 kg :happy093
Det betyr 1,1 kg ned denne uka. Første delmål! Og totalt -6 kg :hello2

Det betyr også at jeg nå skal begynne å trene mer, og det gleder jeg meg veldig til. 6 kg, det er faktisk 12 pakker smør. Merker jo det på kroppen! Så å komme igang med gåturer i tillegg til styrke blir godt.

Effekten har begynt å avta litt nå kjenner jeg - blir godt å sette ny dose i morgen, men også godt å øke dosa neste uke!

123,7 i dag. Det går nedover! Veiedag på fredag da.. noen dager til! Skal også øke dosen på fredag. Jeg er så glad for at jeg fikk en skikkelig kickstart. Det trengte jeg! Har ligget på 1400-1500 kcal per dag de siste ukene. Tror jeg! Underrapporterer nok litt, syne det er stress å veie middagen. Men jeg blir jo så fort mett uansett, så dersom vekta fortsetter å gå ned så stresser jeg ikke. Har ikke spist sjokolade siden jeg startet. Og det er veldig stort! Har 2 ganger kjøpt en pose poppa, synes det er et greit alternativ. Ingenting som frister, kun for syns skyld egentlig. Kjæresten tror jeg synes det er vanskelig å spise snacks alene :laughing002

123,7 i dag også. Blitt litt kos denne uka, med besøk og bursdag. Regnet ikke kalorier, spiste kun etter matlysten.

-0,7 kg denne uka, fortsatt bra! :happy093

Veiedag
121,9 :gen053

-1,8 kg denne uka !

Total vektnedgang: 8,5 kg :love017

0,5 dosen har vært god mot meg :shy:
Jeg har ikke fått kommer igang med trening slik jeg lovet meg selv. Men ferien har vært tøffere enn planlagt. Eller, hva skal man si? Slitsom? Full fart fra morgen til kveld! Har jo ikke vært i ro et sekund med små barn man skal løpe etter :laughing002 om det kan kvalifiseres som trening, nei… men det er jo økt aktivitet i det minste!

Blir godt med rutiner og hverdag igjen over helga.

En liten snikveiing i dag. 120,8 :wideyed:

Jeg tror søren meg jeg rekker -0,4 til frem til fredag! Det betyr -10 kg :smiley-angelic001

117 kg og 105 kg er også små milepæler for meg, det er pre-gravid vekta mi. Gikk opp sinnsykt mye etter min første graviditet, som endte i dødfødsel. Jeg lå på 105 den gangen, men sorgen førte til myyye trøstespising. Da vi endelig ble gravid igjen, viste vekta 117. Og etter andre svangerskap økte den til ville 130.
Hadde alltid planer om å «amme» det vekk. Trille turer så det ble borte.. men uansett hvor mye jeg prøvde så gikk det jo ikke. For matinntaket var jo helt vilt.
Føler endelig jeg har fått kontroll! Og det vises jo!

Har forøvrig ingen store bivirkninger, litt småkvalm innimellom. Men det tror jeg kommer av de dagene jeg ikke klarer å spise så mye. Glemmer det rett og slett :wideyed:

Gleder meg til å oppdatere til fredag! Så får vi håpe jeg kan feire -10 kg ❤️

Veiedag!

119,9! :notworthy det er faktisk helt absurd! -2kg denne uka!

Uka som har gått har vært tøff, fordi matlysta er helt borte. Trodde den var borte på lavere dose, men dette er helt vilt. Så jeg får ikke i meg så mye mat. Tror jeg ligger på rundt 1200-1300 kcal. Men, når jeg leser om de som er på slankeklinikk osv, så settes de på 1200 kcal dietter. Jeg tenker da, at jeg som er så overvektig bør kunne ligge på det samme. Det gir jo åpenbart effekt så. Jeg er ikke stressa over det. Ennå.

Hele 10,5 kg lettere siden juni. Jeg tenker mye på hva hvis jeg ikke hadde gjort dette valget. Jeg merker det så godt på kroppen, 10,5 kg er ganske mye! Selv om jeg har 40 kg til jeg må ned, føler jeg allerede at ting er lettere. Bøye seg, gå i trapper. Dette her er SÅ riktig valg.

Angående bivirkninger så har jeg fått bølger med mye kvalme den siste uka. Mistenker det er pga lite mat. Men jeg blir kvalm av å spise for mye også så. Vet ikke jeg. Kunne vært mye verre.

God helg!

Veide meg igjen i dag, 118,5!

-11,9 kg. Litt hodepine de siste dagene. Ikke vært noe kvalm dog. En uhorvelig tørste som ikke likner grisen! Har drukket 2-3 liter vann hver dag og blir liksom ikke utørst.

Matlysten er jo helt borte. Spiser 4-5 knekkebrød pluss en liten porsjon middag hver dag. Er sikkert derfor jeg er så tørst :hilarious:
sørger for at 50% av middagen er grønnsaker da. Men lurer på om jeg burde tatt litt vitaminer i tillegg…

Veiedag :flower

Vekta viser 117,8 i dag! :smiley-angelic003
-2,1 kg denne uka.

Total nedgang: - 12,6 kg

Jeg tror hver gang jeg veier meg at det må være noe feil med badevekta. Men den kan vel ikke være så ødelagt at den viser mindre og mindre vekt uten faktisk nedgang :hilarious: At det her er mulig!

Nå er jeg faktisk nede på pre-gravid vekta med barna! Og med den farta her, er jeg jo under 100 kg lenge før jul :wideyed: tenker at det nok kommer til å flate litt ut snart, det er jo fordi jeg er sykelig overvektig at vekta raser ned. Har jo sett min fair share med slankekrig programmer fra usa til å «vite» at tjukke folk går fort ned når det først er stort underskudd i kcal :laughing002 har jeg rett? Haha!

Er fortsatt en del kvalm og begynt å røyte helt vilt. Helt ok. Har masse masse hår, så foreløpig går det greit.

Ellers ingenting annet å melde. Siste dosa med 0,5 i dag, spent på om legen vil øke eller forbli på denne dosa litt til.

God helg!

118,5 i dag. Så gått opp litt. Men ser et mønster i oppgang eller lite nedgang rundt eggløsning. Håper det har sluppet litt til i morgen :happy090 hvis ikke, så ny uke! ❤️

Jeg vet ikke helt hvor hjernen min var i går. Trodde vekta var 117,5 forrige uke. Men den var jo 117,8 :hilarious:

I dag viste den 117,4 :laughing002 det slipper litt igjen! Forbaska eggløsning.
Men, det er -400 gram ned siste uka. Fornøyd med det! Forrige eggløsning var det -700 gram.

Det har meldt seg litt bivirkninger, så glad jeg ikke trappet opp. Fikk ny pen på 0,5 mg.
Jeg er veldig sliten, lite energi, trøtt hele tiden. Hikker og har halsbrann flere ganger om dagen. Mister ganske mye hår.
God helg. I helgen blir det litt kos, det har jeg bestemt ❤️

Total nedgang: -13 kg

Fredag og veiedag :greet025

115,1 kg
-2,3 kg denne uka :happy093
Det slipper veldig uka etter EL!
Jeg merker at sulten er litt tilbake 2 dager før jeg setter W. Overkommelig, men litt plagsomt om jeg får si det. Har 2 doser til etter i dag. Jeg får se om jeg enten skyver på dosedag eller bare holder ut. Men ganske sikker på at jeg må øke til 1 mg nestegang!

Jeg er 0,1 kg unna delmål 3.

En gledens dag i dag også, regnet ut bmi og den er nå på 39,4 - det betyr at jeg nå har alvorlig fedme og ikke lenger svært alvorlig fedme. Bmi da jeg startet var på 44,6

Total vektnedgang er - 15,3 kg :Heartpink

Last edited:
114,6 i dag.
DELMÅL 3 nådd! Allerede under 115 kg ❤️
Er så happy om dagen. Føler meg så bra!

Hodet klarer ikke følge med den raske nedgangen dog. Kjenner ikke igjen lårene mine, som har blitt drastisk tynnere. Og jeg klarer ikke se for meg meg selv enda tynnere :wideyed: spennende høst i vente ❤️

Har vært syk de siste dagene, så ikke fått i meg mer enn 900 kcal til dagen. Føler jeg svimler rundt.
Føler meg litt deppa i dag også, så prøver å finne glede ved å ta frem gamle klær som plutselig passer igjen. Har pakket vekk en søppelsekk med klær som er alt for store også. DET er jo ganske gøy! :)

Hodet klarer ikke å henge med, som nevnt. Det er dager jeg ser meg i speilet og ser 130 kg ennå. Klarer ikke helt fatte at jeg nå veier 114. Og ei at jeg kanskje veier under 100 til jul?!

OG at neste sommer. Da passer sikkert kjolene jeg har spart fra 2018. Noen med lapp på.. jeg klarer bare ikke fatte det. Det føles så fremmed ut. Jeg hadde liksom slått meg til ro med overvekten. At «sånn er jeg bare». Lært å elske meg selv. Misforstå meg rett, det er vilt godt å komme seg ut av det. Men jeg vet at hodet er så skrudd. Man finner alltid noe å være misfornøyd med.

Jeg er redd for å miste meg selv..

Men. En dag av gangen!

Veiedag
114,1 kg :flower

- 1 kg denne uka. Litt kjipt når vekta viste 113,7 i går :shy: men altså - hallo! Godt fornøyd :)

Totalt har jeg gått ned 16,3 kg ❤️

Back
Topp