Ang. Maria Amelie..

Jeg kan heller ikke fatte at hun har klart å få høyere utdanning når hun er papirløs... Må jo ha ID bare for å få busskort jo.. [8|]

ORIGINAL: BølleBella

Jeg kan heller ikke fatte at hun har klart å få høyere utdanning når hun er papirløs... Må jo ha ID bare for å få busskort jo.. [8|]

Spørs hvilke mennesker du har som er villige til å hjelpe deg det.

ORIGINAL: Destiny85

Sant nok... Men da er det ihvertfall ikke ok [8D]

ORIGINAL: DenicaD

ORIGINAL: Kineblomst

Hun har vært i Norge i maaaange år tror jeg, og ikke gjort noe galt..
Men sånn som det står i avisene.. Hvorfor får Krekar bli i Norge, mens hun må reise hjem???
fatter ikke det!!!!

fordi hun kunne bare "reist" hjem.. og krekar hadde blitt halshogd hadde han gjort det...

blandt annet?

krekar drar hjem på ferie, så hvorfor skulle han ikke bli sendt hjem.?? kan jo ikke være SÅÅÅ farlig da når han ferierer der.

En dum komentar jeg har lest mange ganger idag : "men hun har jo bodd her i maaaaaange år"

Ja, og så? Så fordi hun har 'gjemt seg' for systemet, vært papirløs og alt det fører med seg -daaa bør hun jo få bli,
 over alle de andre invandrere som søker om oppholdstilatelse og sitter på asylmottak, blir skilt fra familie og sendt hjem i hytt og gevær......[X(]

Sier ikke noe om hva jeg mener om akkurat denne saken da. men det er teit åkkesom!

ORIGINAL: Bleiemos

Jeg skal ærlig innrømme jeg vet ikke helt hvem hun er (bør kanskje være flau jaaaa...[&o]), men lurer på hvorfor det er så gale at akkurat HUN sendes ut av landet..? Såklart er det brutalt, for alt jeg vet er hun kanskje oppvokst her også.. men dette er vel noe som skjer daglig her i landet? Foreldre blir revet bort fra barna sine, osv.. Jeg bare spør altså, men hvorfor går folk fullstendig av hengslene for at HUN sendes bort?

Hun har skrevet en bok om det å være papirløs, det å leve ulovlig i et land. Hun har gitt alle de som lever som "ulovlige mennesker" en stemme. Er nok ikke så galt at akkurat HUN sendes hjem, men det å leve ulovlig i et land er ikke en lett besluttelse å ta, jeg kjenner flere som gjør det, og det er ikke noe de hadde gjort om de hadde trodd at de kunne levd et verdig liv i hjemlandet sitt [:)] Derfor velger jeg å vise min støtte, akkurat som jeg viser min støtte til de jeg kjenner som lever her ulovlig [:)]

Jeg synes det er feil hvis hun får bli bare fordi hun er populær. Hun er papirløs - hvorfor skjule identiten sin dersom hun ikke har gjort noe galt??? Hun har vært her lenge - ja, hun burde reist i 2003 da hun fikk endelig avslag på oppholdstillatelse..

ORIGINAL: Ramsey

ORIGINAL: Destiny85

er jo litt ekkelt å tenke på at illegale invandrere kan ta en mastergrad på norske universitet da.. de betaler jo ikke skatt..

Jepp... noen må jo ha hjulpet henne...? Jeg kommer ikke inn på universitetet uten papirer!! Sikkert en liten SV-faen[:'(] som har hjulpet henne å omgåes lover og regler...

Er full av beundring for Maria Amelie og ønsker henne alt godt i denne verden. Syntes likevel det er et tankekors at det er et plettfritt norsk språk og lys hud som trengs for at vi som nasjon skal reagere.

DET syns jeg er et tankekors!

Maria Amelie har levd som ulovlig innvandrer pga et valg foreldrene hennes tok. Hun ønsker å være norsk, betale skatt til norsk stat og være en ressurs for det norske samfunnet. Av den grunn valgte hun å stå frem, og har siden hun gjorde det gjort seg tilgjengelig for norske myndigheter. De har ikke forsøkt å ta kontakt, få henne inn til avhør eller noe slikt.

Jeg er enig i at det ikke skal være greit å leve ulovlig i landet vårt. MEN jeg er drittlei av skattesnyltere som ikke engang gidder å lære seg norsk. Maria Amelig lærte seg norsk på et blunk, har toppkarakterer og høyere utdannelse.

Det jeg synes er sykt, er at hun blir vurdert på samme linje som familien sin - for 8 år siden. Man må vurdere enkeltmennesker. Og jeg synes det er helt greit å "shoppe" litt og. Hun er en ressursperson til tusen.

Dessuten har hun gitt de papirløse barna en stemme. Hun hadde aldri noe annet valg enn å bli en papirløs innvandrer.

Uten at jeg egentlig har fulgt så veeeldig nøye med så har jeg delte meninger om saken
Hun har ikke gjort noe annet galt enn å være her ulovlig, (eller har hun det??) Så det burde jo ikke være noe problem å hatt henne her, men hun er jo her ulovlig da! Det ligger noe i det.
jeg er nok litt firkanta på lover altså! Var kanskje ikke det før, men er det nå.

Hvis man følger loven så går alt bra! Om man ikke gjør det så blir ting vanskelig.. Kan ikke skjønne at det skal være så innmari vanskelig å forstå![8|]

ORIGINAL: Fjärild

Maria Amelie har levd som ulovlig innvandrer pga et valg foreldrene hennes tok. Hun ønsker å være norsk, betale skatt til norsk stat og være en ressurs for det norske samfunnet. Av den grunn valgte hun å stå frem, og har siden hun gjorde det gjort seg tilgjengelig for norske myndigheter. De har ikke forsøkt å ta kontakt, få henne inn til avhør eller noe slikt.

Jeg er enig i at det ikke skal være greit å leve ulovlig i landet vårt. MEN jeg er drittlei av skattesnyltere som ikke engang gidder å lære seg norsk. Maria Amelig lærte seg norsk på et blunk, har toppkarakterer og høyere utdannelse.

Det jeg synes er sykt, er at hun blir vurdert på samme linje som familien sin - for 8 år siden. Man må vurdere enkeltmennesker. Og jeg synes det er helt greit å "shoppe" litt og. Hun er en ressursperson til tusen.

Dessuten har hun gitt de papirløse barna en stemme. Hun hadde aldri noe annet valg enn å bli en papirløs innvandrer.

Sign[:)]

Ja hun har vært her i mange år.

Men de årene har hun vært her ulovlig. Og jeg ser ingen forkjell på ho og en helt normal annen som er her ulovlig.

Ulovlig er ulovlig! Lov er lov!!

"Hun ønsker å være norsk"?
"ønsker å betale skatt og være en del av landet"?

Ja også?

Det vil da vel alle de som søker om oppholdstillatelse?
Er det pga hudfargen hele landet går i kok eller? sprøtt.

Når det er sagt så er det kjipt med alle papirløse barna, og bra det blir dratt litt fram i søkelyset. De som pga foreldrene sine har vokst opp i landet her, men så blir kastet ut fordi de er papirløse pga foreldrene sine.. det er jo en veldig kinkig siyuasjon....

ORIGINAL: Minibille

Ja også?

Når det er sagt så er det kjipt med alle papirløse barna, og bra det blir dratt litt fram i søkelyset. De som pga foreldrene sine har vokst opp i landet her, men så blir kastet ut fordi de er papirløse pga foreldrene sine.. det er jo en veldig kinkig siyuasjon....

Enig med deg! Vi har lett for å henge oss opp i enkeltskjebner, gjerne de mest populære enkeltskjebnene og ikke kjempe for de som har det aller verst.

Denne dama klarer seg! Hun har jo resursser og talegaver som enhver kan misunne! Men det at hun er flink til å appelere til folks beskyttelsestrang er ikke det samme som at hun har et beskyttelsesbehov.

ORIGINAL: Anna Anka

ORIGINAL: Minibille

Ja også?

Enig med deg! Vi har lett for å henge oss opp i enkeltskjebner, gjerne de mest populære enkeltskjebnene og ikke kjempe for de som har det aller verst.

Denne dama klarer seg! Hun har jo resursser og talegaver som enhver kan misunne! Men det at hun er flink til å appelere til folks beskyttelsestrang er ikke det samme som at hun har et beskyttelsesbehov.

Presis!![:)]

Nå sitter jeg og ser debatten på NRK.. og jeg nevner igjen.. som jeg har sagt før.. at vi har kun hennes versjon..

Nå i debatten så kommer det jo frem litt mer... som jeg også hadde i tankene etter å ha lest i en artikkel at hun nekter å svare på bakgrunnen sin...
Og årsaken kan vel kanskje være at familien søkte jo opphold i Tyskland først.. i 2000.. fikk avslag pga at de ikke trengte beskyttelse.. så kom de til Norge i 2002... fikk også avslag her pga at det ikke var behov for beskyttelse.... De gikk videre til domstolen her i Norge i 2004.. også der avslag pga at de ikke trengte beskyttelse..

Og... personalia i Tyskland og i Norge var helt forskjellige.. også historien deres!! Dette er svært vanlig.. at asylsøkere lyver...

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noen forskjell på henne og alle de andre som er blitt sendt ut?? Mange av de som ble sendt ut nå i sommer hadde vært her svært lengre enn Maria Amelie..

Godt å se det er flere som tenker i samme bane her, jeg var et lite øyeblikk sikker på at jeg var blottet for alt som kan kalles sunn fornuft og informasjon...

Jeg synes det er helt vanvittig å se hysteriet rundt akkurat dette. Dersom man er uenige i lovverket er dette en helt annen sak. Jeg har også latt meg ryste av flere uttalelser fra toppolitikere i denne saken, og for første gang er jeg enig med Jens Stoltenberg som sier at vi driver rettferdighet her i dette landet, og hun kan ikke få lov til å bli boende bare fordi hun er den hun er.

JA, jeg mener hun bør dra dersom hun oppholder seg ulovlig. Det er for meg en selvfølge. Om jeg er enig med lovverket eller ikke har jeg ikke kunnskap nok til å kunne uttale meg om, men det blir som sagt en annen sak igjen. Derfor skjønner jeg overhode ikke hvordan høytstående politikere kan si at de ønsker at hun skal bli, istedetfor å vise interesse for å endre noe lovverk. 

Back
Topp