Angående vaksinering

Ønskeomentil♡

Flørter med forumet
Hei!

Er alle dere vaksinert nå?
Eller har flere valgt å avvente?

Smitten stiger veldig mye nå...så blir litt engstelig.
 
Jeg har ikke tatt enda fordi jeg er livredd for å miste, tenker også mye på evt langtidsbivirkninger. Men smitten stiger mye her nå og jeg er livredd for å få corona så har valgt å ta sjansen nå, har fått time til første dose neste uke. Gruer meg veldig men håper det går bra med meg når det har gått bra med «alle andre». jeg har levd isolert så lenge nå at det går på psyken løs og nå er det sånn at jeg ikke har lyst å dra på hverken sykehus eller legetimer osv, da må noe gjøres. Så nå får det bare stå til! Tror det blir godt å få den beskyttelsen og jeg kan tørre å gå utfor døren og møte folk uten å være så redd etterpå.
 
Jeg har ikke tatt enda fordi jeg er livredd for å miste, tenker også mye på evt langtidsbivirkninger. Men smitten stiger mye her nå og jeg er livredd for å få corona så har valgt å ta sjansen nå, har fått time til første dose neste uke. Gruer meg veldig men håper det går bra med meg når det har gått bra med «alle andre». jeg har levd isolert så lenge nå at det går på psyken løs og nå er det sånn at jeg ikke har lyst å dra på hverken sykehus eller legetimer osv, da må noe gjøres. Så nå får det bare stå til! Tror det blir godt å få den beskyttelsen og jeg kan tørre å gå utfor døren og møte folk uten å være så redd etterpå.

ikke sant.... jeg har tidligere slitt ekstremt med helseangst. Så har vært og er livredd for bivirkninger selv. Men å få corona som gravid kan jo også være uheldig... så mulig jeg skal bestille en tid for vaksinering.
Hvordan fikk du bestilt? Er ikke info noe sted om det i denne kommunen akkurat nå...
 
ikke sant.... jeg har tidligere slitt ekstremt med helseangst. Så har vært og er livredd for bivirkninger selv. Men å få corona som gravid kan jo også være uheldig... så mulig jeg skal bestille en tid for vaksinering.
Hvordan fikk du bestilt? Er ikke info noe sted om det i denne kommunen akkurat nå...
Jeg skjønner deg veldig godt! Slitt med helseangst selv og har nå fått en økning pga graviditeten. Nå kan jeg hvertfall ikke bli syk eller dø, og corona gjør det ikke akkurat bedre heller. Rimelig overbevist om at jeg får dødelig corona hvis jeg får det :shifty:
Her ligger alt av info ute på kommunens hjemmesider! Og man registerer seg enkelt og bestiller time der.
 
Jeg skulle egentlig tatt dose to i dag, men må utsette den på grunn av bihulebetennelse.. kommer til å ta influensavaksine før dose 2 av koronavaksine på oppfordring av lege så snart bihulebetennelsen er forbi.
 
Jeg har tatt dose en og venter nå på å kunne ta dose to. De har hatt siste drop inn i min kommune på en stund, da passet det dårlig i forhold til at jeg hadde hatt 5 dager med kraftig hodepine i forveien, og turte ikke ta sjansen på å bli verre. Har fått automatisk time 2. des men håper det blir en drop inn i nov egentlig
 
Tok dose en før jeg ble gravid og dose to i svangerskapet. Ingen bivirkninger ut over øm arm i et par dager. Er veldig glad for å være fullvaksinert nå når smittetallene stiger der vi bor
 
Har tatt både covid of influensa vaksine, svært fornøyd med det :D har en frisk og aktiv baby fremdeles.
 
Fikk Covid vaksinen i februar, men tok influensa denne uken. Venter må for å se om helsepersonell skal få booster for Korona.
 
Skal ta influensavaksine på mandag, og starter med coronavaksine en uke eller to etter det. Tenker for vår del (meg og baby) at jeg heller vil ta vaksine og eventuelt få en liten reaksjon, enn å få korona uvaksinert - hvor utfallet kan varriere. Det er jo så ulikt hvor syk man blir av det også, vanskelig å forutse. Samtidig blir vi gravide anbefalt å ta den, så tenker de ikke gir slike anbefalinger uten å overveie alle utfall først. Håper ingen av oss blir syke uansett ❤️
 
Ser flere at flere av dere har tatt influensavaksinen, så drister meg til å spørre her. Hvilken uke kan man ta influensavaksinen? Finner kun at man kan ta den i 2. trimester på nett, noen regner jo det fra 13+0 og andre fra 15+0 slik jeg har forstått det.
 
Ser flere at flere av dere har tatt influensavaksinen, så drister meg til å spørre her. Hvilken uke kan man ta influensavaksinen? Finner kun at man kan ta den i 2. trimester på nett, noen regner jo det fra 13+0 og andre fra 15+0 slik jeg har forstått det.

Slik jeg har forstått det så er det viktigste at morkaken er skikkelig etablert først. Gravide i første trimester kan også ta influensavaksinen dersom de er i en risikogruppe så det er nok uansett ikke så farlig. Tror de bare mangler dokumentasjon på potensielle spontanaborter ved vaksinering i første trimester fordi så mange uansett spontanaborterer i første trimester. Der et liksom umulig å finne ut om vaksine er årsaken eller ikke. Influensavaksinen er også mye mer brukt for gravide enn covud vaksinen og det er ikke avdekket tillegsbivirkninger, spontanabort eller avvik. Så du er nok helt trygg hvis du tar den etter uke 13. Graviditet var ikke en gang ett spørsmål på det skjemaet jeg fyllte ut så det viser jo egentlig hvor liten viktig faktor det er :hilarious:
 
Fikk dose én rett før jeg ble gravid, og dose to denne uken, var da i uke 18. Hadde lyst til å vente littegranne lengre enn uke 13, og nå er jeg veldig glad for at jeg tok den siden smitten går opp. Influensavaksine om knappe to uker :happy:
 
Slik jeg har forstått det så er det viktigste at morkaken er skikkelig etablert først. Gravide i første trimester kan også ta influensavaksinen dersom de er i en risikogruppe så det er nok uansett ikke så farlig. Tror de bare mangler dokumentasjon på potensielle spontanaborter ved vaksinering i første trimester fordi så mange uansett spontanaborterer i første trimester. Der et liksom umulig å finne ut om vaksine er årsaken eller ikke. Influensavaksinen er også mye mer brukt for gravide enn covud vaksinen og det er ikke avdekket tillegsbivirkninger, spontanabort eller avvik. Så du er nok helt trygg hvis du tar den etter uke 13. Graviditet var ikke en gang ett spørsmål på det skjemaet jeg fyllte ut så det viser jo egentlig hvor liten viktig faktor det er :hilarious:

takk, for utfyllende svar. Tenker jeg ikke ønsker å vente lengre enn nødvendig heller, så tar den nok ila uke 13
 
Tok første dose covid-vaksine for tre uker siden, skal ta dose to om fire uker. Ikke andre bivirkninger enn vondt arm i to dager. Tok influensa-vaksine forrige uke.

Kjennes bra ut å ha tatt de. Synes ikke det kjennes trygt ut å risikere å få ordentlig influensa eller å bli smittet med covid-19 som gravid/høygravid.
 
Jeg er fremdeles uvaksinert, men har mest lyst til å ta vaksinen. Foreløpig har det vært relativt lite smitte her og jeg har hatt mulighet for å hjemmekontor, så smitterisikoen min har derfor vært ekstremt liten. Jeg har fulgt nøye med på smitten og min mulighet for å holde meg smittefri, og vurderer vaksinering fortløpende.

Jeg frykter covid som gravid langt mer enn jeg frykter vaksinering som gravid. Jeg vet at frykten jeg har kjent på knyttet til vaksinen er helt irrasjonell, men akkurat irrasjonelle tanker og frykter har jeg kjent ekstremt mye på i tiden som gravid. Jeg er egentlig veldig fornuftig av meg til vanlig (liker jeg å tro, haha), men tydeligvis ikke som gravid. Så jeg VET at jeg bare må fingeren ut og vaksinere meg nå, men ja - jeg innrømmer at jeg synes det er skummelt til tross for hva fornuften min (og eksperter!) sier om temaet. Jeg er ingen vaksineskeptiker på noen som helst måte - jeg er bare gravid og full av irrasjonelle tanker og følelser som jeg sliter med å bli kvitt:bag:
 
Når jeg fikk høre at høy feber hos mor kan gi hjerneskade hos fostret så var jeg ikke i tvil om å ta både korona og influensa-vaksinen. Har tatt influensavaksinen i alle graviditeter, men hadde bare hørt at det ikke var bra å få det som gravid og ikke egentlig skjønt hvor alvorlig utfall det kan bli..
 
Noen som vet hvor lenge man må vente etter influensavaksine før man kan ta covis? Mener det var spørsmål ved om man hadde tatt en vaksine for mindre enn 4 uker siden. Stemmer det med influensa også? Har time til dose 2 i begynnelsen av desember... rekker jeg ta influensa nå først? Litt sent å vente til januar med influensa...
 
Noen som vet hvor lenge man må vente etter influensavaksine før man kan ta covis? Mener det var spørsmål ved om man hadde tatt en vaksine for mindre enn 4 uker siden. Stemmer det med influensa også? Har time til dose 2 i begynnelsen av desember... rekker jeg ta influensa nå først? Litt sent å vente til januar med influensa...

Jeg skal ta influensavaksine i morgen, og 2. dose covid 24. november. Fastlegen min anbefalte minimum 14 dagers mellomrom.
 
Back
Topp