Angående vaksinering

Jeg har fått en dose, Pfizer, og fikk den før jeg ble gravid. Jeg er skeptisk til 2. dose og det forstod fastlegen min veldig godt. Jeg tenker at det fremdeles er mye man ikke vet om viruset og vaksinene, og han var faktisk helt enig. Det dukker stadig nye data opp. Nå også om mye lavere beskyttelse enn antatt. Han nevnte også dette med mrna-vaksine og gravide. at dette er noe annet enn F.eks. influensavaksinen som er godt kjent og utprøvd. Han forstod min skepsis og sa at han dessverre ikke kunne gi meg noen fasit. Men at han uansett ikke anbefalte å ta den før etter uke 24. Jeg er ingen vaksinemotstander og hadde tatt den om jeg ikke var gravid. Nå synes jeg dette er et valg mellom pest eller kolera.
Jeg synes det er skummelt hvis leger tar seg friheten å blande inn personlig synsing som avviker fra rådene til FHI og WHO.
Stiller meg også undrende til om dette i det hele tatt noe legen har lov til og hvordan det kan samsvare med legeetikken.
Kan lure på hva som får ham til å tro at han har bedre greie på hva som er trygt enn sine ekspert-kollegaer, som har anbefalt vaksinen til gravide.
Synes det er trist at fagpersoner vi skal sette vår lit til sprer skremsel og potensielt utsetter gravide for alvorlig sykdom fordi de har blitt skremt fra å vaksinere seg.

Nå er jeg ferdig med influensavaksinen også :) Deilig å være ferdig med vaksineringa på en stund. Nå ligger det jo an til en tredje dose med koronavaksine, men det er jo lenge til, i alle fall for oss som akkurat tok første og andre dose.

Nå er jeg ferdig med influensavaksinen også :) Deilig å være ferdig med vaksineringa på en stund. Nå ligger det jo an til en tredje dose med koronavaksine, men det er jo lenge til, i alle fall for oss som akkurat tok første og andre dose.

Så herlig :) jeg tok influensavaksinen i forrige uke og dose 2 mot covid i dag, så ferdig her også. Nå venter jeg bare i spenning på om jeg blir dårlig! Har vært forkjølet i 1,5 uke og endelig på bedringens vei, så litt kjedelig hvis jeg blir syk i helgen. Men viktigst å være beskyttet mot korona!

Så herlig :) jeg tok influensavaksinen i forrige uke og dose 2 mot covid i dag, så ferdig her også. Nå venter jeg bare i spenning på om jeg blir dårlig! Har vært forkjølet i 1,5 uke og endelig på bedringens vei, så litt kjedelig hvis jeg blir syk i helgen. Men viktigst å være beskyttet mot korona!
Jeg fikk ingen bivirkninger på hverken influensa- eller koronavaksinen, håper du også slipper unna i helga :)

Jeg fikk en dag med muskelverk etter dose to med moderna. Men helt levelig, ingen feber de gangene jeg målte. Og etter det jeg har lest så er vist litt sykdomsfølelse et bra tegn på at imunnforsvaret fungerer. Bra om du slipper unna, men også helt levelig om du skulle få en dag, evt to som jeg har hørt noen får, med litt bivirkninger❤️

Har legen lov til å si disse tingene (vente til 24. uke osv) når helsemyndighetene anbefaler vaksine fra 2 trimester? Skal ikke han eller hun følge disse anbefalingene, og videreformidle det til sine pasienter?
Skjønner ikke det helt, jeg altså.

Jeg har en fastlege jeg kan drøfte ting med. Han tenker nok også at han kan gjøre det da jeg selv jobber i spesialisthelsetjenesten. Vi snakket om hva som er FHI sine anbefalinger, og han avfeide ikke deres råd, men det er betimelig å være kritisk til all ny forskning, i sær i dette tilfellet når det er snakk om en hurtig utviklet vaksine og relativt kort tid med utprøving og innsamling av data. FHI godkjente også Astrazeneca, i etterklokskap ble den trukket. Det har generelt vært mye stygge bivirkninger med hormonforstyrrelser, utmattelse og hjerte/kar som man ikke har sett ved andre vaksiner. Alle må ta sine egne valg, jeg kom bare med mitt synspunkt, jeg oppfordrer ikke andre til hverken det ene eller det andre.

Jeg har en fastlege jeg kan drøfte ting med. Han tenker nok også at han kan gjøre det da jeg selv jobber i spesialisthelsetjenesten. Vi snakket om hva som er FHI sine anbefalinger, og han avfeide ikke deres råd, men det er betimelig å være kritisk til all ny forskning, i sær i dette tilfellet når det er snakk om en hurtig utviklet vaksine og relativt kort tid med utprøving og innsamling av data. FHI godkjente også Astrazeneca, i etterklokskap ble den trukket. Det har generelt vært mye stygge bivirkninger med hormonforstyrrelser, utmattelse og hjerte/kar som man ikke har sett ved andre vaksiner. Alle må ta sine egne valg, jeg kom bare med mitt synspunkt, jeg oppfordrer ikke andre til hverken det ene eller det andre.
Og sånne som meg vil veldig gjerne lese meninger fra «begge sider» :D Supert at du deler, tusen takk :)

Jeg ble fullvaksinert for to uker siden. Selve vaksinering var ikke noe problem. Første dose var Moderna, andre var Pfizer. Begge ga meg bare litt øm overarm. Men jeg dro på meg vanlig influensa samme uke som jeg tok andre dose. Det var grusomt. Immunforsvaret mitt var så dårlig at da dro jeg også på meg ørebetennelse. Var utrolig engstelig for feberen og alt da. Så føler bare jeg fikk styrket innstillingen min til at det var riktig å ta vaksine. Det var mer enn skremmende nok å ha vanlig influensa. Covid hadde vært 10x verre.

Tok dose 2 av korona vaksinen i går, 2 uker siden influensavaksine :) formen er bra, litt vondt i armen bare :D for min del føles det urolig deilig å være fullvaksinert, vært veldig skeptisk til å bare dra på butikken i enkelte perioder me masse smitte i byen.

Kjære dere som ikke er vaksinert. Se dagens Dagsrevy. Det er utrolig mye større risiko, både for deg og for babyen, å få covid enn å ta vaksinen. Alle innlagte gravide med covid på Rikshospitalet er uvaksinerte. Mange ligger i respirator. Det kan føre til for tidlig fødsel eller i aller verste tilfelle fosterdød. Vaksinen er helt trygg. Om du tar den blir dessuten baby også født med beskyttelse. Tenk dere om, vær så snill ❤️

Eeeendelig skal jeg ta dose 2 i dag! De siste to ukene har jeg telt ned til denne dagen, jeg får skikkelig smitteangst i disse tider med mye smitte, gjenåpningsfester, folkemengder og forkjølelsessesong.. Så heldig jeg er som får tilbud om å beskytte meg og lillebror slik at vi snart kan delta i et normalt samfunn igjen :Heartblue

Jeg har blitt tilbudt booster-dose (var ferdig vaksinert i mai), men synes FHI er litt trege med uttalelser knyttet til booster og graviditet i Norge. Men ser at man i både UK og USA er tydelige i sine anbefalinger, blant annet pga fare for fosterdød og behov for intensivbehandling ved alvorlig sykdom hos mor. Har nå bestemt meg for å ta dose 3 på mandag og kjenner ikke det spor tvil om det valget. For min del fremstår usikkerheten og risikoen ved smitte (og potensielt alvorlig forløp) som større enn risiko ved vaksine hos gravide. Fra hva jeg leser har man per nå ikke funnet noen økt risiko for skade på foster som følge av vaksinen.

Jeg har blitt tilbudt booster-dose (var ferdig vaksinert i mai), men synes FHI er litt trege med uttalelser knyttet til booster og graviditet i Norge. Men ser at man i både UK og USA er tydelige i sine anbefalinger, blant annet pga fare for fosterdød og behov for intensivbehandling ved alvorlig sykdom hos mor. Har nå bestemt meg for å ta dose 3 på mandag og kjenner ikke det spor tvil om det valget. For min del fremstår usikkerheten og risikoen ved smitte (og potensielt alvorlig forløp) som større enn risiko ved vaksine hos gravide. Fra hva jeg leser har man per nå ikke funnet noen økt risiko for skade på foster som følge av vaksinen.
Jeg skal ta booster i morgen! Har funnet mye god informasjon om at dette skal være helt trygt for vaksinerte. Står også på egenerklæringsskjemaet jeg har fylt ut. Jeg føler meg helt trygg på å ta denne dosen, og syns det er betryggende med den ekstra sikringen mot alvorlig sykdom :love7

Jeg tok booster for en uke siden, knapt merkbare bivirkninger ❤️
Følte det var riktig valg ❤️

Hei!

Er alle dere vaksinert nå?
Eller har flere valgt å avvente?

Smitten stiger veldig mye nå...så blir litt engstelig.

Jeg har begge vaksinene + influensa. Er i uke 30 og har en frisk og sparkende baby i magen. Tok første i uke 14/15 og andre i uke 22/23. Veldig glad for at jeg er fullvaksinert og hadde det ikke vært for at jeg føder før boosterdose hadde jeg ikke tvilt et sekund på å
ta vaksinen. Mine medgravide venninner er i tillegg lege og intensivsykepleier og begge er fullvaksinert under svangerskapet.

Back
Topp