Amstaff

ORIGINAL: *Kamilah*

ORIGINAL: Cece_28.04.07

ORIGINAL: sakri

Ja, det hadde jeg gjort uten å tenke en gang. Det er ikke hunden som er farlig, det er personene som lærer den opp til å være farlig.

Det e sant[:D] E stolt eier av 2 skjønne amstaffa sjøl...verdens flotteste hunda...vant me barn og har en god oppdragelse...de e lydig og har fått mye disiplin...

Det e som sagt ikkje hunden/rasen det kjæm an på...det e personan rundt dem...ska du ta dæ av en hund så ska det både respekt og alt te...hadde vært no anna om dåkker hadde overtatt hunden for ei stund sia...sånn at den va vant te nye omgivelsa og "nye" eiera...så alt i alt så ville æ ikkje gjort det når man e kommet ett stykke ut i svangerskapet...og ikkje e det lov heller uansett om hunden e meir enn 2 år...etter den nye hundeloven e det nemlig ikkje lov å omplasser eller avle på dem...dessverre...[:(]

Oi visste ikke det var del av loven jeg.. Djizuz... Så dvs at om en hund har det bedre med en annen familie som tar godt vare på den så er dette forbudt?? Så enten må hunden ha et "trist" liv i 10 år til eller avliving?? Åååh blir gal av lovene av og til.... Er usikker faktisk om hunden er over 2 år... Hm må tenke nå.. men blir vel ikke aktuelt når det er ulovlig..

Vil jo ikkje anbefal noen å risiker hundens liv...når det e mulighet for at den kan avlives pga man ikkje har papiran i orden...man bi fort knytta te dem...og det e heilt utrulige hunda...[:)] Men det e ikkje no hunderase å anbefal om det e første hunden man ska ha heller...ikke akkurat no nybegynnerhund[8D] Men sånn som de vi har...som no e 4 og 5 år...(så de e FULLT lovlig)e ikkje mannevond på en flekk...yndlingsaktivitetn e liksom å ligg framfor varmovnen eller under dyna[:)] Vi har ofte folk me små onga på besøk og som seff e skeptisk i begynnelsen...men hundan roa sæ snart ned bare de får snust litt[:)] og de kjæm ofte på nye besøk fordi ongan så gjerne vil hils på hundan igjen...sjøl mine svigerforeldre på 70 og 72 år forguda dem og hadde de i 6 mnd når vi dreiv på å sku fløtt...

Ja nei han er jo lovlig og har papirer og alt i orden. Jeg har god kunnskap med hund og er ikke den første.. Tviler på jeg ville hatt Amstaff som første hund nei[;)] Stakkars hund dah..

Men var ikke klar over ikke var mulig at vi overtok han.. Liksom på for da altså. Vil jo ikke risikere at hunden blir avlivet uansett[:)]

Ble litt avsporing her, så jeg ville bare snike meg inn her en siste gang for å si: lykke til med beslutningen din, uansett hva du bestemmer deg for [:)]

Har iallefall prata me politi og dem som har kjennskap te lova og regla...så lenge rasen e ulovlig...så kan man uheldigvis ikkje omplasser dem...uansett om de e gammel nok...e så synd...for det e mange som hadde hatt godt av ett nytt hjem[:)]

Men syns det va en fiiiin tanke da[:)] Det vis jo bare at du har omtanke i massevis...[:)]

Ja nei han er jo lovlig og har papirer og alt i orden. Jeg har god kunnskap med hund og er ikke den første.. Tviler på jeg ville hatt Amstaff som første hund nei[;)] Stakkars hund dah..

Men var ikke klar over ikke var mulig at vi overtok han.. Liksom på for da altså. Vil jo ikke risikere at hunden blir avlivet uansett[:)]

Problemet er at han blir ulovlig hvis han omplasseres. God tanke å overta en hund, men du bør nok velge en som er lovlig

ORIGINAL: nesco

Problemet er at han blir ulovlig hvis han omplasseres. God tanke å overta en hund, men du bør nok velge en som er lovlig

Jepp er det jeg fant ut nå. Da får nok aldri sambo viljen sin desverre. Men nei skal ikke gjøre noe ulovlig uansett om jeg vil ha han eller ikke. Æsj irriterende.. Mange amstaffer som kunne trengt en nytt hjem etter den nye loven kom.. Men men..

ORIGINAL: AngeLine

Ble litt avsporing her, så jeg ville bare snike meg inn her en siste gang for å si: lykke til med beslutningen din, uansett hva du bestemmer deg for [:)]

Hehe tusen takk for det hehe[:)] Blir nok ikke denne hunden.. Men hund blir det uansett på et eller annet tidspunkt. I mellomtiden får Adrian kooose seg med bestefar sin hund. Han lyser opp med en gang hunden er i rommet. Mer populær enn bestemor ( til bestemors store frustrasjon hehe)

jepp der ser du, sporer av selv her jo hehe

denne hunden er vel ikke lovlig?? Ble forbudt å avle på dem for et drøyt år siden... MEN når det er sagt så er det en nydelig/tøff hund å se til. Kjenner ikke så mye til lynne til den rasen, men er enig i det flere sier at det er ikke hunden det kommer ann på-det er eieren som må oppdra den rett. Til syvende og sist så må man alltid være obs når man har hund-uansett rase (er faktisk golden ret. som er en av de hunderasene som har bitt flest folk)

Vi har et vennepar som har en amstaff som er 4 år, de har en unge på 5 år-har gått kjempe bra.
Selv hadde vi en rotweiler på 1 år og en toller på 4 år når vi fikk førstemann-gikk kjempe bra. De voktet på gutten når vi var ute, guttungen kunne klatre over hundene, dra dem i halen og ta mat fra skåla deres uten at de gjorde noe (den av de to hundene som var mest rolig med guttungen var faktisk rottweileren)

Det er for de det er en populær rase og det er mange som har en golden, derfor er sjangsen større for å bli bitt av en golden.

Men skjønner budskapet ditt da,alle hunder er potensielt farlige og en skal ikke stole på en hund alene med små barn.

Det er også vikitg at foreldre, også de som ikke har hund, at de forteller barn at de ikke skal klappe hunder når eier ikke er tilstede og hvordan de skal nærme seg en fremmed hund. Der er det ikke bare hundeeiere som har ansvar mener jeg da. Den roligste og snilleste hunden kan finne et barn truende for de er så rett frem og ser hunden rett i øynene. Ble litt mer avsporing her, men mener dette er også vikitg.[;)]

ORIGINAL: ~ savannah ~

Listen over hvor tilbøyelige hunderasene er til å angripe barn. Risikoen for å blit bitt av en dobermann er for eksempel fem ganger høyere en å bli bitt av en labrador.

1. Schäfer: 2,83
2. Doberman: 2,71
3. Spets (finsk jakthund): 1,81
4. Pekineser: 1,56
5. Dachs: 1,35..
6. Schnauzer: 1,33
7. Collie: 1,30
8. Hound dog: 1,29
9. Puddel: 0,98
10. Rottweiler: 0,92
11. Beagle: 0,80
12. Terrier: 0,61
13. Bernersennen: 0,58
14. Labrador retriever: 0,49
15. Blandingshund: 0,46
16. Spaniel: 0,31
17. Shi Tzu: 0,26
18. Malteser: 0,00

Risikonivået er beregnet ved å dividere andelen hunder av en rase med hvor ofte hunder av samme rase har bitt barn alvorlig.
  • (Kilde: Pediatrics (Scientific journal of the American Academy of Pediatrics))

•  

Nåjah hadde ikke stolt på en Shi Tzu jeg.. har sett flere glefse vilt rundt seg.. Men men.. Og syns det var dumt terrier var som samlet.. Det er jo flere terrier-raser liksom..

Men fint med en oversikt[:)]

ORIGINAL: Mesaana

denne hunden er vel ikke lovlig?? Ble forbudt å avle på dem for et drøyt år siden... MEN når det er sagt så er det en nydelig/tøff hund å se til. Kjenner ikke så mye til lynne til den rasen, men er enig i det flere sier at det er ikke hunden det kommer ann på-det er eieren som må oppdra den rett. Til syvende og sist så må man alltid være obs når man har hund-uansett rase (er faktisk golden ret. som er en av de hunderasene som har bitt flest folk)

Vi har et vennepar som har en amstaff som er 4 år, de har en unge på 5 år-har gått kjempe bra.
    Selv hadde vi en rotweiler på 1 år og en toller på 4 år når vi fikk førstemann-gikk kjempe bra. De voktet på gutten når vi var ute, guttungen kunne klatre over hundene, dra dem i halen og ta mat fra skåla deres uten at de gjorde noe (den av de to hundene som var mest rolig med guttungen var faktisk rottweileren)

Det er for de det er en populær rase og det er mange som har en golden, derfor er sjangsen større for å bli bitt av en golden.

Men skjønner budskapet ditt da,alle hunder er potensielt farlige og en skal ikke stole på en hund alene med små barn.

Det er også vikitg at foreldre, også de som ikke har hund, at de forteller barn at de ikke skal klappe hunder når eier ikke er tilstede og hvordan de skal nærme seg en fremmed hund. Der er det ikke bare hundeeiere som har ansvar mener jeg da. Den roligste og snilleste hunden kan finne et barn truende for de er så rett frem og ser hunden rett i øynene. Ble litt mer avsporing her, men mener dette er også vikitg.[;)]

Ja er VELDIG viktig å lære barn å ikke løpe bort til fremmede hunder. Var å gikk tur med hunden til min far og da kom noen unger løpende bak hunden og den skvatt jo til.. Selv om den er godt vandt med unger, så ble den litt "tatt på sengen" liksom.. Hadde litt lyst å si til dem at de måtte være forsiktige med sånn, men er jo ikke jeg som står for oppdragelsen heller..

Listen over hvor tilbøyelige hunderasene er til å angripe barn. Risikoen for å blit bitt av en dobermann er for eksempel fem ganger høyere en å bli bitt av en labrador.

1. Schäfer: 2,83
    2. Doberman: 2,71
    3. Spets (finsk jakthund): 1,81
    4. Pekineser: 1,56
    5. Dachs: 1,35..
    6. Schnauzer: 1,33
    7. Collie: 1,30
    8. Hound dog: 1,29
    9. Puddel: 0,98
    10. Rottweiler: 0,92
    11. Beagle: 0,80
    12. Terrier: 0,61
    13. Bernersennen: 0,58
    14. Labrador retriever: 0,49
    15. Blandingshund: 0,46
    16. Spaniel: 0,31
    17. Shi Tzu: 0,26
    18. Malteser: 0,00

Risikonivået er beregnet ved å dividere andelen hunder av en rase med hvor ofte hunder av samme rase har bitt barn alvorlig.
  • (Kilde: Pediatrics (Scientific journal of the American Academy of Pediatrics))

• Nåjah hadde ikke stolt på en Shi Tzu jeg.. har sett flere glefse vilt rundt seg.. Men men.. Og syns det var dumt terrier var som samlet.. Det er jo flere terrier-raser liksom..

Men fint med en oversikt[:)]

Ja, dette er jo ren statistikk da, og det betyr jo ikke at det ER sånn med alle liksom. Men det er jo tatt fra reel fakta... Mye synsing og troing her...

Min erfaring er at amstaff er TOPP hunder! Har møtt mange... Men uansett hvor snill en hund er, så skal man aldri stole 100 % på den i forhold til barn da....

Ser ut som vi er enige da[:)][:)]

Ja er VELDIG viktig å lære barn å ikke løpe bort til fremmede hunder. Var å gikk tur med hunden til min far og da kom noen unger løpende bak hunden og den skvatt jo til.. Selv om den er godt vandt med unger, så ble den litt "tatt på sengen" liksom.. Hadde litt lyst å si til dem at de måtte være forsiktige med sånn, men er jo ikke jeg som står for oppdragelsen heller..

nei, men tenk om hunden din ha reagert anerledes, det er du som får skylda for ikke å ha oppdratt hunden din til å ikke bite barn som skremmer den.[&:]

Hei, må bare dele den her med dere, meninga mi sier seg selv hvis dere ser den.

http://www.pitbullproblem.tk/

En ting kan jeg si, har aldri truffet hunder med større personlighet og sjarm.
    Og den eneste hunden som har skremt vettet av meg er en liten puddel springende glefsende etter meg på en campingplass. Og jeg har vokst opp med dobermenn. [;)]

PS: glemte å advare mot sterke bilder

Dessverre har amstaff og pitbull(veldi lik amstaff) fått på sæ ett ufortjent rykte...pga de ha vanka mye i narkomiljøet og sånt...og at de i USA spesielt bi brukt te kamphund...

Dessuten har også media blåst det veldi opp...så snart en amstaff skal ha angrepe eller bitt noen så e det 2 side i vg liksom...MEN når en schæefer eller labrador feks angrip eller bit...så nevnes det ikkje engang[:@] Det e snakk om at folk dessverrre trur veldi mye på det som kommer fram i media...men at media også har en vill tendens te å gjør ting MYE MYE verre enn det e[:@]

Her er dt bildet av en amstaff. Vår lille Smule.  Og de som vrikelig tror at denne rasen låser kjeven de brude virkelig lese litt mer og oppdatert lektyre. Amsatff er også akkurat det samme som pit bull, men det er vel noen som ikke er enig i det her også.  Syntes det er vldig gøy å diskutere dette..

nei, men tenk om hunden din ha reagert anerledes, det er du som får skylda for ikke å ha oppdratt hunden din til å ikke bite barn som skremmer den.[&:]

Ja nettopp skylden er jo min uansett[&:] 

Apropo dette med narkomiljø og hund.. Det er jo ikke sannsynlig at denne tullingen av en torpedo hadde fått pressa folk for penger med en liten dvergpuddel med kongeklipp på slep heller....

Syns det er forkastelig at dette miljøet har klart å ødelegge en så flott rase som amstaffen faktisk er. Det er tross alt like mye hund som en annen... Noen vil jo ha det til å være et udyr..[8|]

ORIGINAL: SUNmoonSTARS

Hmmm... er du vant med hund og vet hva du går til så er vel det ikke så problematisk...!! MEN kjenner ikke til gemyttet til en amstaff!

MEN...hvor gammel er hunden?? Og HVORFOR ønsker ikke eieren å ha den lenger???

Selv ville jeg neppe tatt hund på omplassering når jeg har barn før jeg hadde kjent hunden ut og inn[:)] Noe man gjør når man får dem som valp[:)]

Kjenner ikke loven jeg...men er det LOV å omplassere AMSTAFF??

Jeg har rottweiler og baby og går PERFEKT! Men vi visste hva slags hund vi hadde før vi fikk barn[:)]

Ja jeg vil si jeg har god peiling på hund og jeg tar ikke til meg en hvilket som helst hund. (for et år siden tenkte jeg å kjøpe meg RR- hvalp; det var en laaang prosess hehe. Ble ikke noe av da pga graviditeten- syns det va mer enn nok. Viktig at en hvalp får den oppmerksomheten den har behov for og trenger syns jeg)

Er litt usikker men den er jo lovlig så må vel være to- tre år tenker jeg. Jeg kjenner hunden og kjenner begge foreldrene. Eier må kanskje begynne å jobbe på sjøen igjen, så derfor er det ikke  så enkelt lenger.. Greiere for hunden om den kunne fått en rolig og stabilt hjem i stedet for å reise frem og tilbake alt ettersom. Men nå kan en jo ikke gi den det siden det er ulovlig i Norge..

Rottiser er jo bare nydelige da[:)] Og de er veldig greie med barn også[;)] Hvor gammel er deres rottis?

ORIGINAL: SUNmoonSTARS

Nå er det egentlig ikke lov heller. Alle amstaffer får ikke bytte eiere, etter den nye loven.

De som alt har en amstaff har ikke lov til å selge eller gi vekk hunden sin.

AHHH..det jeg mente å ha hørt!

Da hadde det vært UAKTUELT for meg!!

Me 2 desverre.. Kjekke hunder (med unntak)

ORIGINAL: taswe

ORIGINAL: taswe

Nei, uansett kva tidligare eigar hadde sagt så hadde eg ikkje stolt på hunden og småbarn. Samme gjelder andre hunderasar. Ikkje bare for at det er amstaff, eller rottweiler som også har "rykte" på seg.. men generelt... Vil heller ha hunden i hus før ungane komme...

Er en kamerat av sambo som eier han. Så vi kjenner hunden. Har bodd sammen med to små barn. MEN uansett så skal en ikke stole på hund sammen med barn. Må være veldig obs.

Og ja er enig i at hund bør være i hus før. Men den forrige hunden min måtte jeg avlive midt i svangerskapet mitt.. Og det var jo ikke helt planen..

Men noen hunder reagerer veldig med sjalusi også  hvis baby plutselig kommer inn etterpå og kaprer veldig mye av oppmerksomheten.

Det med sjalusi har mykje å sei på korleis du som eigar beholde forholdet du har med hunden når den vesle kjem i hus...  Eg har ikkje hatt problemer med sjalusi tidligare, men eg har inkludert hunden etter at den vesle kom heim. Mange eigerar blir veldig redd for det vesle barnet, og kjefter på hunden bare den snuser og ser på de.. Men hundane lærer bare då at den lille gjer til at de får kjeft.. Så det har alt å sei korleis eigerane tar det.

Det med at det er bekjente som har eigd hunden før gjer ikkje overtakelsen det spøtt bedre. Eg hadde likevel aldri overtatt ein aen hund etter at ungane var i hus... Uansett kor mykje eg stolte på personen.. Men for all del; SÅ GODT ME ALLE ER FORSKJELLIGE, og at ikkje alle deler mi meining.... =) [:D]

Hehe ja sant[:)]

Er en selvfølge at hunden må inkluderes så godt som det kan gjøres. Alt annet ville jo vært fælt for hunden. Min mor har en tendens til å kjefte på hunden sin om den snuser eller slikker på hånden til Adrian- noe jeg mener er helt feil. Den må¨vel få si hei den også..

Back
    Topp