Amming

Jeg håper virkelig det går denne gangen. Det var rett og slett et slit i de 5 ukene jeg holdt ut sist, at det er ikke verdt det.
Startet med at han ble født en mnd før termin, og var derfor ikke klar for å stå for matforsyning selv, sovsovsovsov hele tiden, orket ikke ta puppen. Fikk nesten ikke i han med kopp engang. Gikk etter noen dager med brystskjold. Hadde maaaasse melk så det var ikke problem. Klarte ikke vende han av skjoldet, fikk fler brystbetennelser med antibiotikakurer. På dagen 5 uker bestemte jeg meg for å gi opp, hadde fått masse hjelp av jordmor privat også og hun var enig. Syns jeg hadde stått på som en helt:)
nå vil jeg gå til termin å få et barn som orker å ta brystet!:) hehe. Har så lyst å få det til!!
Ble en ny hverdag med flaske, overskudd, ikke redsel for om han får nok mat eller om jeg får ny brystbetennelse. Gir meg fortere neste gang ved problemer.

Kjedelig du ikke hatt nok sist, håpe det blir anderledes denne gangen.
Mhm,helt enig. Det er jo et valg man selv tar:)

Jeg hadde nok til jeg begynte å pumpe. Frøkna lærte seg aldri å suge korrekt, så vi ble utslitte begge to :( klarte ikke ta tak i de innovervendtr puppene mine :( melk hadde jeg i bøtter og spann fra dag 1:)

Vet ikke hvordan det blir. Tar det litt som det kommer denne gangen tror jeg, men håper jeg skal få det til bedre enn sist . Ammet bare 3 uker før vi begynte med mme, og etterhvert ble det mer mme enn mm. Hadde veldig lite melk og prøvde alle kjærringråd for å få opp produksjonen men det ville seg ikke. Men prøver denne gangen også, men er vel enklere å ta valget om å kutte ut ammingen om det ikke går. forrige gang var det veldig nederlag og følte meg som en veldig dårlig mor som ikke klarte å gi babyen min melka den trengte.
Akkurat slik følte jeg det også :( hadde nok melk, men fikk det ikke i ho. Var på ammeoppfølging på sykehuset og ringte ammehjelpen til jeg var utslitt

Jeg hadde nok til jeg begynte å pumpe. Frøkna lærte seg aldri å suge korrekt, så vi ble utslitte begge to :( klarte ikke ta tak i de innovervendtr puppene mine :( melk hadde jeg i bøtter og spann fra dag 1:)
Aha, skjønner. Kjedelig. Kan jo ikke styre det der så. :)

Jeg vil veldig gjerne amme :) Delammet eldste i 3 mnd men ble aldri helt greie på det med han. Han lå på nyfødt intensiv etter fødsel og var vant med å få erstatning der og han hadde låsninger i nakken som gjorde at han hylte mest når han fikk pupp så ingen av oss trivdes med det!
Med lillegutt gikk det helt supert! Fullammet 4-5 mnd og så ved siden av fast føde til litt før 1 år. Fikk veldig lite melk da jeg ble gravid igjen så da droppa vi det, ellers hadde vi ammet lenger, han var veldig puppegutt! Håper å kunne amme minst like lenge denne gangen :) Syns også det var mye mer praktisk enn å styre med flasker! Og veldig veldig mye kos :)

Første barnet, og håper virkelig at jeg får mulighet til å amme!! Tror det er det beste for barnet! Den melken beskytter jo mot masse!! Så nå gjenstår det å se om jeg er heldig å får den muligheten :) men fram til barnet er tre år slik som verdens helseorganisasjon anbefaler blir det neppe - tipper jeg full ammer noen mnd å så fortsette litt med amming :)

Første barnet, og håper virkelig at jeg får mulighet til å amme!! Tror det er det beste for barnet! Den melken beskytter jo mot masse!! Så nå gjenstår det å se om jeg er heldig å får den muligheten :) men fram til barnet er tre år slik som verdens helseorganisasjon anbefaler blir det neppe - tipper jeg full ammer noen mnd å så fortsette litt med amming :)

Er det så lenge de anbefaler i Norge da?

Jeg tror det at guttungen får litt mm enda har mye å si for at han ikke har vært en eneste dag syk siden han begynte i barnehagen;)

Jeg har vært heldig å fått til amminga uten problemer med de to første. Hadde nok melk, ble aldri sår og fikk aldri brystbetennelse. Håper det går like bra denne gangen! :) veldig lettvint med amming, om man ikke trenger flaske i tillegg. Amma i 6-7 mnd med begge, og følte det var greit å slutte da.

Håper veldig jeg får til å amme. Vet jeg kommer til å bli veldig skuffet om jeg ikke får det til (fysiologisk).
Håper å full-amme i 6 mnd, og så del-amme videre så lenge barnet ønsker det (er tanken).

Jeg vil gjerne amme om jeg får det til, tror også jeg blir rimelig skuffa om jeg ikke klarer det.. men tar det som det kommer. Har ikke gjort opp noen tanker om hvor lenge jeg vil amme, men tenker det vil føles naturlig å slutte når tiden er inne for det :)

Jeg var kjempe heldig sist, hadde MASSE melk og frøkna spiste som bare det. Fullammet i 6mnd og i tillegg til mat, til 1år. Jeg synes det er super lettvindt å amme, da har du maten tilgjengelig hele tiden, ferdig tilberedt;)

Så tenker jeg at man ikke på død og liv skal amme. For noen går det ikke helt som man kanskje ønsker og det skal være greit. Man skal ikke slite seg ut og føle seg mislykket om det ikke går. Jeg håper det går like lett som sist, men går det ikke, så går det ikke:)

Jeg fullammet i 4 mnd, da begynte vied grøt i tillegg. Amma til han var 13 mnd, men de siste mnd var det bare 1-2 ganger om dagen. :) håper jeg får til å amme denne gangen også, fryktelig kos, lettvindt og billig. :)

Jeg skal ikke amme ..

For meg er ikke amming det beste.. Syntes folk som sier det bør tenke seg om!

Har to ulike opplevelser fra før. Førstemann fikk aldri helt taket på puppen, men det fungerte med ammeskjold. Fikk ikke avvent ammeskjoldet før han var nesten 5 mnd. Måtte gi tilleggsflaske fra han var 2 mnd. A¨Delamma helt til 7,5 mnd, men da mistet han interessen.

Snuppa derimot skjønte alt fra starten av, amma som bare juling til hun var 4 mnd, da grøt i tillegg og en kveldsflaske. Amma henne til jeg avsluttet da hun var 16 mnd, da orka jeg ikke mer for hun ville ha pupp i tide og utide (i barnehagen, på cafe osv) og jeg syns det ikke alltid sømmet seg (for meg, ikke amming i offentligheten).

Håper jeg får en som sist som skjønner alt fra begynnelsen, men tar det som det kommer. Blir nok ikke å stresse så mye som med førstemann så er han som han blir det flaske.

Jeg har lyst å amme, det er så koslig :)

Sist ble jenta ammet til hun var ca 8 mnd, men de to siste var mer styr enn kos, da hun hadde alt for mye annet spennende å finne på enn å ligge ved brystet :p begynte med litt mme på kvelden da hun var ca 4 mnd pga lite melk, og det var fantastisk, for da sov hun gjennom natta :p godt for alle parter det.

Hun tok også flaske tidlig, for jeg ønsket at far skulle kunne gi henne mat av og til, men da var det mm som jeg hadde pumpet, og en slik løsning blir det nok denne gangen også, greit å kunne bli avlastet med mating av og til, og koslig at både mann, storesøster og øvrige viktige personer i babyens liv kan få kosestunden ved mating :)

Men, denne gangen skal jeg lukke ørene for ammemaset på sykehuset etter fødsel. Sist tok det 3 dager før jeg fikk til amming og før melka kom, og de tre dagene var ikke gøy med masing, grining og vektstress. Så hvis det skjer igjen så blir det bittelitt mme fra starten for å få ro rundt oppstarten :)

Veldig enig i at amming er bra for barnet, men også superenig i det at amming ikke er rett for alle, og at en hver mor må kjenne på det selv om det er rett med flaske eller pupp. Ikke noe stor fordel for barn og mor med amming om mor ikke slapper av og finner roen ved amming :) man skal kose seg med babyen, og hvordan man koser seg er jo veldig individuelt ;)

Jordmor sa til meg her om dagen at jentene ofte fikk til ammingen lett iforhold til guttene. Jentene var mye flinkere til å suge fra starten av. :)

Back
Topp