Ammeslutt på natta

Samme her. Ingen flaske elsker. Våknet nå og ville ha pupp etter 3t i sengen. Tilbydde flaske. Det ville hun ikke ha! Sint en liten stund, men så la hun seg til å sove igjen.
Hun tar flaske om hun er sulten. Altså våknet hun kun for kos nå
Samme som skjedde her, bare at det var faktisk etter 7 timer. Jeg ble for svak og ga pupp men sovnet i egen seng etterpå - hurra! Og en gang pupp gjør liksom ingenting, så lenge han sover i egen seng.

Vi har gått fra å sove hele natta til å spise 1-3 ganger på natta :-( men har sammenheng med at hun ikke vil spise fast føde og trenger mer mat.. Men håper vi knekker koden når det gjelder mat snart.. Så vi fortsetter med nattmat til hun legger bedre på seg :-)

Vi har gått fra å sove hele natta til å spise 1-3 ganger på natta :-( men har sammenheng med at hun ikke vil spise fast føde og trenger mer mat.. Men håper vi knekker koden når det gjelder mat snart.. Så vi fortsetter med nattmat til hun legger bedre på seg :-)
For noen babyer kan nattamming føre til en ond sirkel. At de heller spiser på natta enn på dagen. De blir mette og trenger ikke spise på dagen. Jeg hadde samme problem og da jeg kutta ut spiste hu plutselig alt hu fikk servert på dagen :)

Vi tar det som det kommer :) orker ikke ta den kampen, så foruten om kosen er det latskap som styrer :P

For noen babyer kan nattamming føre til en ond sirkel. At de heller spiser på natta enn på dagen. De blir mette og trenger ikke spise på dagen. Jeg hadde samme problem og da jeg kutta ut spiste hu plutselig alt hu fikk servert på dagen :)

Kanskje vi må prøve det da hvis det ikke bedrer seg.. Takk for tips :-)

Samme her. Helt ærlig skjønner jeg ikke hastverket... Storesøstra sluttet av seg selv da hun var 9 måneder.
Enig. Jo mer morsmelk hun får i seg jo bedre tenker jeg, så har ingen planer om å tvinge igjennom noen ammeslutt på natta. Det er dessuten vist i undersøkelser at babyer som må sove natta igjennom uten mat før de er klare for det selv får veldig lavt blodsukker.
Dette er en relativt kort periode i livet tenker jeg, så holder ut med litt nattamming ;)

Samme her. Helt ærlig skjønner jeg ikke hastverket... Storesøstra sluttet av seg selv da hun var 9 måneder.

På helsestasjonen her så anbefaler de å avvenne nattammingen fra 6 måneder så jeg følte meg som en rebell da jeg kom tilbake på 8-måneders kontroll og fremdeles ammet 3 ganger per natt , he he. Men nå nærmer hun seg 9 måneder og vi prøver å kutte ned.

På helsestasjonen her så anbefaler de å avvenne nattammingen fra 6 måneder så jeg følte meg som en rebell da jeg kom tilbake på 8-måneders kontroll og fremdeles ammet 3 ganger per natt , he he. Men nå nærmer hun seg 9 måneder og vi prøver å kutte ned.

Aldri hørt om. 6 måneder syns jeg er tidlig. Helsesøster sa ingenting om det med første. Hun mener jeg ammer for mye om natta denne gangen (ammer sikkert tre ganger før kl 01, og så gjerne én gang etter det. Men er mest kos egentlig) og vil jeg skal kutte ned til maks to pga søvnen min. Det vil si netter med hylskriking og det blir ikke aktuelt. Han er så liten, og jeg har to andre å ta hensyn til... Dessuten legger han ikke så voldsomt på seg.

Aldri hørt om. 6 måneder syns jeg er tidlig. Helsesøster sa ingenting om det med første. Hun mener jeg ammer for mye om natta denne gangen (ammer sikkert tre ganger før kl 01, og så gjerne én gang etter det. Men er mest kos egentlig) og vil jeg skal kutte ned til maks to pga søvnen min. Det vil si netter med hylskriking og det blir ikke aktuelt. Han er så liten, og jeg har to andre å ta hensyn til... Dessuten legger han ikke så voldsomt på seg.

Vi må jo bare gjøre det som passer oss og babyene våre best. Ingen babyer har vel vond av nærhet, kos og morsmelk. Jeg har levd fint med amminga selv om jeg vet hun ikke har trengt det sånn næringsmessig fram til nå.

He he.. Det er vel ikke hastverk det handler om :p

Supert at du vil amme om natta fremdeles! Ikke alle babyer som slutter av seg selv for å si det sånn :) kjenner flere som har sliti veldig med dette når barnet blir eldre! Men å kutte det ut eller fortsette er helt opp til enhver å bestemme! Det er overhodet ikke noe farlig for babyen! Hadde det vært det ville jo helsemyndighetene frarådet å slutte med dette når de er 6 mnd!!!

Min baby begynte å sove natta igjennom av seg selv når hu var 6 mnd. Men så blei hu syk og da ammet jeg henne på natta. Når hu blei frisk så ville hun fortsette å våkne 3-4 ganger på natta for pupp, da måtte jeg sette ned foten. Etter en natt med vann på flaske sover hun igjen natta igjennom!

Husk at noen babyer sover natta igjennom fra de er nyfødte!

Så noe skrev noe om lavt blodsukker! Det er jo bare tulleball og skremselspropaganda !!!

Enig. Jo mer morsmelk hun får i seg jo bedre tenker jeg, så har ingen planer om å tvinge igjennom noen ammeslutt på natta. Det er dessuten vist i undersøkelser at babyer som må sove natta igjennom uten mat før de er klare for det selv får veldig lavt blodsukker.
Dette er en relativt kort periode i livet tenker jeg, så holder ut med litt nattamming ;)
Aldri hørt om!
Fint om du kan legge ved (link/artikkel) informasjon som støtter det utsagnet om lavt blodsukker! Hadde det vært slik ville HS ha informert om dette! Lavt blodsukker er noe man ikke tullet med !

He he.. Det er vel ikke hastverk det handler om :p

Supert at du vil amme om natta fremdeles! Ikke alle babyer som slutter av seg selv for å si det sånn :) kjenner flere som har sliti veldig med dette når barnet blir eldre! Men å kutte det ut eller fortsette er helt opp til enhver å bestemme! Det er overhodet ikke noe farlig for babyen! Hadde det vært det ville jo helsemyndighetene frarådet å slutte med dette når de er 6 mnd!!!

Min baby begynte å sove natta igjennom av seg selv når hu var 6 mnd. Men så blei hu syk og da ammet jeg henne på natta. Når hu blei frisk så ville hun fortsette å våkne 3-4 ganger på natta for pupp, da måtte jeg sette ned foten. Etter en natt med vann på flaske sover hun igjen natta igjennom!

Husk at noen babyer sover natta igjennom fra de er nyfødte!

Så noe skrev noe om lavt blodsukker! Det er jo bare tulleball og skremselspropaganda !!!

Alt dette vet jeg. ;)
Men hvorfor ta kampen og avvenne en baby på seks måneder uten å gi den en sjanse til å slutte selv, lurer jeg på. Og fordi noen babyer sover hele natten igjennom fra de er født betyr jo ikke at andre babyer må gjøre det også.
Jeg sier ikke at en skal amme på natta til ungen blir langt over året, altså, men jeg syns mange virker så opphengt i dette. At fordi andres babyer sover natta igjennom bør deres det også.

Hvor står det egentlig at babyer bør slutte å ammes om natten ved seks måneder?
På helsenorge.no står det bare at nattamming bør reduseres til to ganger når barnet fyller ett år pga tannhelsen.
Ammehjelpen sier heller ingenting om dette.

Og dette om lavt blodsukker har jeg ikke peiling på. ;)

Last edited:
Jeg vil bare presisere at jeg IKKE tenker negativt om mødre som slutter å amme babyene sine om natta. Jeg bare håper det at de babyene som trenger det får fortsette og ikke nektes noe de behøver fordi mor vil sove eller fordi mor tror at ungen MÅ avvennes siden "alle andres" babyer sover natta igjennom.

Aldri hørt om!
Fint om du kan legge ved (link/artikkel) informasjon som støtter det utsagnet om lavt blodsukker! Hadde det vært slik ville HS ha informert om dette! Lavt blodsukker er noe man ikke tullet med !
Klarer dessverre ikke å finne artikkelen nå, men den sto i Foreldre og Barn, skrevet av Gro Nylander, som er lege og sikkert den som har mest kunnskap om amming i Norge. De fleste har vel hørt om henne eller bøkene hennes. Prøver ikke å skremme noen jeg, og alle får absolutt gjøre som de vil. Jeg ser frem til frøkna mi sover hele natta jeg og, men jeg stresser ikke med det, og å la henne skrike seg igjennom natta er uaktuelt for meg.

Synes det er helt latterlig at helsesøstre anbefaler ammeslutt på natt etter 6 mnd, og det samme sier blant annet Gro Nylander, bare å ta et kjapt google-søk for å finne ut det. Synes det bør være opp til hver enkelt, og vet også at flere har følt seg nesten presset av hs til å slutte å amme på natt.

Her slutta storebror av seg selv ved ca 9-10 mnd også.
Uproblematisk.

Foreløpig ammes det ihvertfall 3 g/natt. Trøtt som en DUPP, tannfrembrudd og ekstra sutring pga det igså... Så det er unntakstilstand for tida

Back
Topp