Amme - hvor lenge?


For noen syke meninger om langtidsamming!!! Visste ikke om jeg skulle le eller bli sinna på noen av de kommentarene. Godt det er lenge siden.
 
Er vel som å banne i kirka, men jeg har ikke tenkt å amme mer når jeg begynner å jobbe. Må ha sammenhengende søvn om natta og syns det er mye stress med amming. Vil slutte så fort jeg kan, altså etter 6 mnd.

Nå er det heldigvis ikke snakk om å enten amme på natten eller ikke amme i det hele tatt. Noen ammer bare på dagen og når man jobber begrenser det seg til 2-3 ganger. Eller kanskje bare en gang.

Du kan jo slutte med nattmat så fort babyen ikke trenger det lengre. Men det er jo ingen forskjell på amming og flaskemating da. Noen slutter å amme på natt tidlig, mens andre babyer krever flaske på natten lenge.
 
Hvem bestemmer hvor lenge du ammer? Naturlige instinkter? Familie? Helsepersonell? Jobben?

Er du påvirket av samfunnet du lever i, eller følger du instinktene dine?

Hvilke tanker har du rundt samfunnets og kulturens påvirkning?


Med ammetid paragraf 12-8 i arbeidsmiljøloven har man rett til ammetid i arbeidstida med lønn første 12mnd. Etter dette tror jeg gjerne også det er en mulighet med dokumentasjon.

Jeg ammet så lenge det var melk og så lenge barnet ville ha, dette ble rundt 8mnd. Så morsmelkerstatning da manglende interesse kombinert med stress relatert til ammetid på jobb resulterte i melkestopp. Var det mulig hadde jeg pumpet til 12mnd uansett. Alt utover 12mnd er i de fleste tilfeller unødvendig og kun en kose situasjon mellom mor og barn slik jeg har forstått det iallefall. Etter 12mnd trenger barnet hovedsakelig grøt og middagsmat med litt desserter attåt. Selvfølgelig også brødskiver (kneip), frukt osv.

Mvh Undre.

Da kan jeg opplyse om at du har forstått det feil. En veldig utbredt myte. ;)
 
Nå er det heldigvis ikke snakk om å enten amme på natten eller ikke amme i det hele tatt. Noen ammer bare på dagen og når man jobber begrenser det seg til 2-3 ganger. Eller kanskje bare en gang.

Du kan jo slutte med nattmat så fort babyen ikke trenger det lengre. Men det er jo ingen forskjell på amming og flaskemating da. Noen slutter å amme på natt tidlig, mens andre babyer krever flaske på natten lenge.


Jeg forstår det. Nå er det en stund siden jeg skrev der og vi ammer fortsatt både natt og dag. For ordens skyld, hun skal få pupp så lenge hun vil. Hun har aldri fått mme. Men jeg liker ikke å amme og vil slutte så fort hun ikke vil ha mer. Syns det er min rett til å syns hva jeg vil om det. Ikke alle syns det er fantastisk å amme av ulike årsaker. Så når jeg begynner på jobb så håper jeg at annen mat frister mer.
 
Vil amme så lenge det føles riktig og fungerer. Om det er 2 uker eller 2 år får tiden vise. Men når amming blir mer mas enn hygge eller om annet skjer slik at MME blir mer riktig for oss vil jeg ikke kvie meg for å bytte.
 
Vi får se, ser for meg mellom 1-1,5 år, men det avhenger jo mest av lille, tenker jeg. Ammet storesøster til hun var 13 mnd, da ble det slutt pga at hun bare beit og ikke var interessert.
 
Har foreløpig ammet i 8 mnd og 3 uker (delammet første 8 ukene pga trøblete start), foreløpig sikter vi på 12 måneder, også ser vi hvor lenge vi trives begge to :) Kan gjerne amme en god stund til hvis det går like bra som nå.


Alt utover 12mnd er i de fleste tilfeller unødvendig og kun en kose situasjon mellom mor og barn slik jeg har forstått det iallefall. Etter 12mnd trenger barnet hovedsakelig grøt og middagsmat med litt desserter attåt. Selvfølgelig også brødskiver (kneip), frukt osv.

Mvh Undre.

Reinspikka tull og tøys :) Morsmelk har både næringsmessige og helsemessige gode effekter utover 12 mnd, så hvis mor og barn trives er det bare å amme på. Mye heller morsmelk enn kneip for å si det sånn :p Finnes masse forskning på det blant annet, støttet av både WHO, norske helsedirektoratet og offentlige myndigheter i de fleste land :) Nå nylig la en britisk biologistudent ut et bilde som har sirkulert på nettet de siste ukene, hun har hentet morsmelk fra en mor som ammer et barn på 15 mnd og en mor som ammer et barn på 3 år, og hun har sett på hvordan morsmelken kjemper mot diverse bakterier blant annet :) Dette er artikkel fra TV2 http://www.tv2.no/nyheter/8921063/ men den har vært skrevet om i diverse utenlandske medier og :) Så det er ikke sånn at melka blir verdiløs etter 12 måneder, tvert imot, kjempefint å amme "eldre" barn hvis man trives :)
 

Oi... Merker jeg ikke skal lese de kommentarene. Tror en arterie kommer til å sprekke. :p
Pedofili, liksom? Jaja, for være det jeg, da. Både jeg og guttungen koser oss. ;)
 
Jeg har akkurat sluttet å amme min jente på snart 12 mnd fordi vi ønsker to tette og ingen syklus i sikte.. Føltes som en stor sorg og vi skulle nok begge ha fortsatt mye lenger. Før jeg ble mamma tenkte jeg å slutte ved 8-9 mnd pga jobbing...
 
Jeg har akkurat sluttet å amme min jente på snart 12 mnd fordi vi ønsker to tette og ingen syklus i sikte.. Føltes som en stor sorg og vi skulle nok begge ha fortsatt mye lenger. Før jeg ble mamma tenkte jeg å slutte ved 8-9 mnd pga jobbing...

Ammet du veldig mye da, eller? Inkludert nattamming?
 
Back
Topp