Amme - hvor lenge?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hvem bestemmer hvor lenge du ammer? Naturlige instinkter? Familie? Helsepersonell? Jobben?

Er du påvirket av samfunnet du lever i, eller følger du instinktene dine?

Hvilke tanker har du rundt samfunnets og kulturens påvirkning?




http://www.babyverden.no/blogg/amme...dium=email&utm_campaign=BVN16W18&T=1419447661 :


"Du må ikke venne babyen av med brystet. Hvis dere begge trives med ammingen, er det ingenting i veien for å fortsette så lenge dere ønsker det, og la det være opp til barnet å bestemme når tiden er inne for å slutte. Men fra naturens side vil barn ammes mye lenger enn det som er vanlig i Norge i dag.

I vårt samfunn er det mest vanlig å amme babyer i alt fra noen uker og til kanskje ett år, det blir av mange ansett som å amme lenge hvis man ammer over ett år. WHO anbefaler at man ammer i to år, en del vil nok si at det er veldig lenge.

Vi er sterkt preget av kulturen vår når det kommer til våre tanker rundt dette med amming. Hva man syns er lenge vil være påvirket av mange faktorer rundt oss, kulturelle forventninger, hva man ser at andre gjør, hva vi leser at er riktig og hva vi hører at andre sier. Har man aldri sett et barn som kan gå bli ammet, så vil man nok syns det er underlig, på samme måte som noen som aldri har sett et barn som får flaske vil synes at det er spesielt.

Hvor lenge bør vi amme fra naturens side? Hvis vi nå ser bort fra den kulturelle biten, og tenker litt rundt hvor lenge det fra naturens side var meningen at vi skulle amme. Altså litt sånn som dyrene – alle pattedyr har en viss tid de ammer sitt avkom. Det har nok mennesket også, men det er vanskelig å si hvor lenge dette egentlig er. For å kunne si noe om det så må vi tenke bakover. Hvor lenge ammet våre formødre? De som bare gjorde det instinktene deres fortalte dem og alle kvinner rundt dem gjorde? De som ikke var påvirket av markedsføringskrefter eller eksperter som fortalte dem hva de skulle gjøre?

Ved naturlig ammeslutt ser man at barn ikke ammes kortere enn 2 år og det er svært få som ammes lenger enn 7 år. Et sted mellom 2 og 7 års alder slutter barna å die av seg selv.
Det man også ser er at kvinner i fertil alder stort sett ammer hele tiden, enten sin egen baby/barn eller noen andres. Det er ikke uvanlig at bestemødre ammer barnebarna sine for eksempel. Kanskje det var sånn naturen egentlig hadde tenkt det for oss damer, at vi skulle være melkeprodusenter hele vårt voksne liv? Om vi ikke hadde barn selv så hjalp vi til med å amme når man passet andres barn."
 
Ammet til 15-16 mnd. Da sluttet han selv. Det føltes riktig for oss.
 
Eldste var 19 mnd. Då var eg gravid på nytt, gjekk mykje ned i vekt og det blei veldig lite melk igjen. Måtte reise vekk eit par dagar og då eg kom tilbake var han ikkje interessert meir.

Med lille måtte vi slutte ved 18 mnd fordi ho hadde utvikla melkeallergi og begynte å reagere på melka mi. Eg var i dårlig fysisk forfatning og det blei sagt at eg ikkje burde utelate melkeprodukt frå mitt kosthald, så då blei det ammeslutt. Ingen av oss var klare for det og kunne eg gått tilbake hadde eg nok prøvd meg på melkefri diett likevel og fortsett amminga.

Med knøttet tok det brått slutt då eg blei veldig sjuk når han var var 3,5 mnd. Etter tre veker på sjukehus jobbar eg no hardt for å få i gang melkeproduksjonen igjen, om eg klarar det veit eg ikkje. Hadde så lyst til å amme til knøttet ikkje vil meir.
 
Første fikk morsmelk i 6 uker. Ammet ikke, men pumpet til måltidene hennes. Ettersom hun fortsatt ikke gikk opp i vekt etter 6 uker ble det mme på henne.
Nr. 2 ammet jeg i nesten 6 mnd. Grunnet melkeallergi, spisevegring og undervekt ble jeg anbefalt å slutte med amming og gi kontrollert melkefri mat/mme for å bedre helsen hans. Så da gjorde vi det ;) Hadde han vært mindre enn 6 mnd da vi kom på sykehuset hadde jeg blitt rådet til å selv gå på melkefri kost, men siden han var såpass "stor" var det i vår situasjon bedre å gå rett over på diett for han. :)
 
Eldste var 19 mnd. Då var eg gravid på nytt, gjekk mykje ned i vekt og det blei veldig lite melk igjen. Måtte reise vekk eit par dagar og då eg kom tilbake var han ikkje interessert meir.

Med lille måtte vi slutte ved 18 mnd fordi ho hadde utvikla melkeallergi og begynte å reagere på melka mi. Eg var i dårlig fysisk forfatning og det blei sagt at eg ikkje burde utelate melkeprodukt frå mitt kosthald, så då blei det ammeslutt. Ingen av oss var klare for det og kunne eg gått tilbake hadde eg nok prøvd meg på melkefri diett likevel og fortsett amminga.

Med knøttet tok det brått slutt då eg blei veldig sjuk når han var var 3,5 mnd. Etter tre veker på sjukehus jobbar eg no hardt for å få i gang melkeproduksjonen igjen, om eg klarar det veit eg ikkje. Hadde så lyst til å amme til knøttet ikkje vil meir.
Bruker du hjelpebryst? Det kan være en god måte å få babyen til å spise av puppen, selv om det ikke kommer så mye ut.
Kudos til deg som jobber hardt for ammingen! :) Lykke til! <3
 
Sønnen min bestemte når han skulle die, og når vi sluttet.
Jeg jobbet j*vlig hardt for ammingen, men det var så absolutt verdt det.
Da han var 10 mnd, ville han ikke ha mer pupp, til tross for at vi prøvde absolutt alt over lang tid.
Det var trist at han ikke ville ha mer pupp, men han hadde i det minste blitt fullammet i 6 mnd, og deretter delammet i 4, til tross for at jeg en periode hadde mest lyst til å gi opp hver dag. :)

Hvis vi er så heldige å få flere barn, håper jeg å kunne amme igjen. :)
 
Bruker du hjelpebryst? Det kan være en god måte å få babyen til å spise av puppen, selv om det ikke kommer så mye ut.
Kudos til deg som jobber hardt for ammingen! :) Lykke til! <3
Nei, vi har ikkje gjort det enno. Småen er ganske villig til å prøve sjølv om det ikkje kjem så mykje, så eg ammar ca annankvar time om dagen og to gongar om natta. Pumpar om kvelden etter han har lagt seg (og 1-2 gongar på dagtid viss han ikkje er interessert). Om morgonen vil han gjerne ligge og sove/kose/die i ein times tid før vi står opp, flink liten tass! Viss han mister interressen for å prøve får vi heller teste ut hjelpebryst.

Takk for tips!
 
Følger mine og hennes ønsker, hun er nå 21 mnd, og har som mål å amme til hun er 2, men kan ikke se for meg å avvenne henne mot hennes ønske, så blir nok amming en stund til :)
 
Ammet til han var 10 mnd. Dette styrte han helt selv. Til slutt ville han bare ha føre leggetid og når det heller ikke var noe interessant var vi helt ferdige :)
 
Jeg vil amme lenge. Kommer til å la ho slutte av seg selv. Kommer sikkert til å trappe ned på amming rundt andre når ho blir litt eldre, men morgen, kveld og natt vil jeg ta vare på til ho selv ikke vil ha.
 
Regner med det blir naturlig å sluttte når jeg begynner på jobb igjen? Venne av gradvis fram til da?
 
Det bestemmer jeg og ungen min. :) Første fikk jeg bare ammet i seks måneder. (Delammet fra seks uker)

Andremann ammes enda og han er 1,5 år. :) Han elsker puppen fremdeles, så da nekter så klart ikke jeg. :)
 
Regner med det blir naturlig å sluttte når jeg begynner på jobb igjen? Venne av gradvis fram til da?
Når begynner du på jobb da?

Noen begynner jo å jobbe når babyen er 8 mnd for da er permisjonen over og pappapermen begynner. Men det er jo anbefalt å amme myyyye lengre enn det.

Det er mange som ammer mye selv etter jobbstart. Morgen, kveld og før/etter jobb, og kanskje natt.
 
Å amme i årevis er uansett ikke så aktuelt her. Får vi til åtte måneder får det være bra. :)
 
Når jeg begynner på jobb igjen blir det ikke aktuelt å amme om natta eller på dagen da jeg er på jobb. Forstår ikke hvordan det skal gå an å amme lengre da det blir typ bare mellom 5-7 på kvelden hvor hun er våken og jeg er hjemme for å da amme henne? Hvordan får folk til å amme lengre enn permisjonstiden?
 
Når jeg begynner på jobb igjen blir det ikke aktuelt å amme om natta eller på dagen da jeg er på jobb. Forstår ikke hvordan det skal gå an å amme lengre da det blir typ bare mellom 5-7 på kvelden hvor hun er våken og jeg er hjemme for å da amme henne? Hvordan får folk til å amme lengre enn permisjonstiden?
Helt fersk her, men tenkte jeg ville komme med et innspill :). Man har rett på betalt ammefri til barnet er 1år. Står litt mer om det på ammehjelpen.

https://ammehjelpen.no/artikkel/54/ammefri
 
Back
Topp