Amme - hvor lenge?

Rent praktisk vil jo kanskje ikke det hjelpe så mye om jobben og barnehage (eller hvor nå barnet er på dagtid når mor jobber) er et stykke fra hverandre i tid og sted? Ikke så lett å få til praktisk?
 
Det er sant. Er det langt å reise i mellom blir det bare masse stress :(
 
Fullammet i 7 mnd, ammer enda mye og han er 11 mnd!
Foreløpig ser det ikke ut til at han er ferdig med puppen på en god stund, så vi ammer på videre så lenge han vil ha <3
 
Å amme i årevis er uansett ikke så aktuelt her. Får vi til åtte måneder får det være bra. :)
Nei det var ikke årevis jeg mente når jeg skrev mye lengre enn det. Minimumsanbefalingen i Norge er 12 mnd.
 
Når jeg begynner på jobb igjen blir det ikke aktuelt å amme om natta eller på dagen da jeg er på jobb. Forstår ikke hvordan det skal gå an å amme lengre da det blir typ bare mellom 5-7 på kvelden hvor hun er våken og jeg er hjemme for å da amme henne? Hvordan får folk til å amme lengre enn permisjonstiden?
Når jeg begynte å jobbe var pappaen i permisjon. Når hun begynte i barnehage så ammet jeg i garderoben ved henting. Ammet også morgen og kveld og natt. Etterhvert ble det bare morgen og ettermiddag, deretter bare på morgenen i flere måneder. Det beste med det er jo å slippe å stå opp med en gang man våkner og bare ligge å slumre en stund :)

Med ammefri kan man ha bare 6,5 timers arbeidsdag. Det hjelper endel.
 
Til hun ikke vil mer, såklart! Naturlig avvenning er jo mellom 2-7 år. Vi har hatt noen perioder der jeg har trodd at hun har ville slutte, men plutselig så var det på'n igjen. Nå er jeg gravid i 7mnd og ammer fortsatt jenta på 2år og 2mnd.
 
Er vel som å banne i kirka, men jeg har ikke tenkt å amme mer når jeg begynner å jobbe. Må ha sammenhengende søvn om natta og syns det er mye stress med amming. Vil slutte så fort jeg kan, altså etter 6 mnd.
 
Baby som bestemmer! Enn så lenge så føler jeg det er naturlig å amme en stund til. Jeg følger babyens behov når det gjelder amming. Men jeg tror jeg skal trappe ned når hun nærmer seg 2 år. Vi får se :) Vi håper på å få en baby iløpet av 2018/19<3
 
Er hjemme til lille er ett år. Kommer til å amme så ofte som ho vil til jeg begynner på jobb. Jobber 100% turnus arbeid, så ser at det kan bli en utfordring. Men vet vi kan få til til hvertfall hver morgen:) så blir det amming om morningen og evt innimellom hvis hun vil ha. Stopper med amming når hun er klar:)
 
Guttungen ble ammet frem til 20mnd. Da ville han brått ikke ha, og sa æsj. Var nok annerledes smak av melken, siden jeg var gravid. Frøkna er 14mnd og ammes enda.

Ble for øvrig paff på legekontoret her om dagen. Var der i forhold til spiral(vært litt tøys med). Kommer inn på evt. andre alternativer, hvor hun sier synfase. Som jeg har brukt tidligere. Forteller at sist brukte jeg ikke denne da jeg ammet, og tok minipiller.
Men du ammer jo ikke nå sier hun da. Hvorav jeg sier" jo"...Sier alder på datteren min og hun sier "oi, det er lenge":eek: Og at jeg kan evt. kunne ut ammingen for å starte på synfase...Da ble jeg litt paff kan man si...
 
Nå er barnet mitt 6mnd(blir til uka) å jeg ønsker å amme henne så lenge hun vil. Gjerne til hun blir tre! Men jeg kommer nok ikke til å amme offentlig etter 2år.

Familien min støtter ikke amming etter 1år for da mener de det er ekkelt, og at barnet ikke har noe nytte av det. Veldig mange i mitt miljø mener at det kun er for tilfredsstillelse av mor om hun velger å amme etter ett år. Har aldri hørt noe så dumt før, og leser om de som syntes det er pedofili å amme for kosen sin skyld. Jeg lurer på hva som foregår oppi huene demmes. De som sier at amming er pedofili etter et år må ha deti på hue fra stellebordet når de var små, jeg blir så sint! Amming er ikke pedofili uansett hvor lenge man gjør det, amming er det vakreste som finnes etter min mening:p

Jeg håper så inderlig at jeg klarer å amme selvom de rundt maser på ammeslutt.. jeg vil amme så lenge frøkna ønsker og uansett når hun vil slutte så er det greit.

Trist at samfunnet er sånn at amming etter ett år er rart og ekkelt :confused:
 
Hvem bestemmer hvor lenge du ammer? Naturlige instinkter? Familie? Helsepersonell? Jobben?

Er du påvirket av samfunnet du lever i, eller følger du instinktene dine?

Hvilke tanker har du rundt samfunnets og kulturens påvirkning?


Med ammetid paragraf 12-8 i arbeidsmiljøloven har man rett til ammetid i arbeidstida med lønn første 12mnd. Etter dette tror jeg gjerne også det er en mulighet med dokumentasjon.

Jeg ammet så lenge det var melk og så lenge barnet ville ha, dette ble rundt 8mnd. Så morsmelkerstatning da manglende interesse kombinert med stress relatert til ammetid på jobb resulterte i melkestopp. Var det mulig hadde jeg pumpet til 12mnd uansett. Alt utover 12mnd er i de fleste tilfeller unødvendig og kun en kose situasjon mellom mor og barn slik jeg har forstått det iallefall. Etter 12mnd trenger barnet hovedsakelig grøt og middagsmat med litt desserter attåt. Selvfølgelig også brødskiver (kneip), frukt osv.

Mvh Undre.
 
Nå er barnet mitt 6mnd(blir til uka) å jeg ønsker å amme henne så lenge hun vil. Gjerne til hun blir tre! Men jeg kommer nok ikke til å amme offentlig etter 2år.

Familien min støtter ikke amming etter 1år for da mener de det er ekkelt, og at barnet ikke har noe nytte av det. Veldig mange i mitt miljø mener at det kun er for tilfredsstillelse av mor om hun velger å amme etter ett år. Har aldri hørt noe så dumt før, og leser om de som syntes det er pedofili å amme for kosen sin skyld. Jeg lurer på hva som foregår oppi huene demmes. De som sier at amming er pedofili etter et år må ha deti på hue fra stellebordet når de var små, jeg blir så sint! Amming er ikke pedofili uansett hvor lenge man gjør det, amming er det vakreste som finnes etter min mening:p

Jeg håper så inderlig at jeg klarer å amme selvom de rundt maser på ammeslutt.. jeg vil amme så lenge frøkna ønsker og uansett når hun vil slutte så er det greit.

Trist at samfunnet er sånn at amming etter ett år er rart og ekkelt :confused:

Utrolig at noen kan mene det! Jeg syns det er vakkert, og før jeg fikk barn tenkte jeg ikke lenger enn et år, pga alle andres meninger. Men her blir babyen et år om et par mnd og verken jeg eller hun er klar for å slutte. Jeg slutter når hun ikke vil mer(men kommer til å redusere når hun nærmere seg 2)
 
Utrolig at noen kan mene det! Jeg syns det er vakkert, og før jeg fikk barn tenkte jeg ikke lenger enn et år, pga alle andres meninger. Men her blir babyen et år om et par mnd og verken jeg eller hun er klar for å slutte. Jeg slutter når hun ikke vil mer(men kommer til å redusere når hun nærmere seg 2)
Helt enig!
 
Nå er barnet mitt 6mnd(blir til uka) å jeg ønsker å amme henne så lenge hun vil. Gjerne til hun blir tre! Men jeg kommer nok ikke til å amme offentlig etter 2år.

Familien min støtter ikke amming etter 1år for da mener de det er ekkelt, og at barnet ikke har noe nytte av det. Veldig mange i mitt miljø mener at det kun er for tilfredsstillelse av mor om hun velger å amme etter ett år. Har aldri hørt noe så dumt før, og leser om de som syntes det er pedofili å amme for kosen sin skyld. Jeg lurer på hva som foregår oppi huene demmes. De som sier at amming er pedofili etter et år må ha deti på hue fra stellebordet når de var små, jeg blir så sint! Amming er ikke pedofili uansett hvor lenge man gjør det, amming er det vakreste som finnes etter min mening:p

Jeg håper så inderlig at jeg klarer å amme selvom de rundt maser på ammeslutt.. jeg vil amme så lenge frøkna ønsker og uansett når hun vil slutte så er det greit.

Trist at samfunnet er sånn at amming etter ett år er rart og ekkelt :confused:
Dette må være noe av det sykeste jeg har hørt!
 
Jeg ammet min første til han var 11 mnd, da kom det jeg trodde var naturlig stopp. Nå har jeg mer kunnskap, og vet at jeg burde jobbet oss over det. Er spent på neste ammeperiode siden jeg nå har silikon, men vil amme så lenge vi klarer :)

Jeg bryr meg ikke om hva andre mener om hvor tidlig eller sent man skal slutte, og for å være helt ærlig så er det nok få mennesker som ville turt å synse noe om det til meg, da jeg er ganske hissig på slikt :p
 
Ammet første til hun var 26 måneder, andre til drøyt 2 år. Begge ble det gradvis mindre, men det var jeg som avsluttet det, tandemammet i 6 mnd, så da jeg var ferdig med ammingen med nummer to hadde jeg ammet sammenhengende i drøyt 3 år og 10 måneder. Da var jeg litt lei rett og slett.

Denne gangen regner jeg med å hvertfall amme til 2 år, så får vi se hvordan vi løser det. Fram til 1 år så har jeg jo rett til ammefri, etter det så får vi amme morgen/ettermiddag/kveld/evt natt. Regner med det ordner seg.
 
Back
Topp