Amme/flaske tråden :-)

Jeg fullammer også, og har fått skikkelig dreisen på det nå. Lillegutt legger godt på seg. Men jeg hadde den samme utfordringen som deg i begynnelsen. Han bare sovnet ved puppen, løsningen ble å gi han hånd og fotmassasje mens han spiste :D Gni litt på føtter og armer, snakk masse og kil babyen på ulike steder på kroppen, sånn greide jeg å holde han våken. Etterhvert som han fikk i seg mer og mer mat, ble han mer og mer våken :)
 
Jeg fullammer også, og har fått skikkelig dreisen på det nå. Lillegutt legger godt på seg. Men jeg hadde den samme utfordringen som deg i begynnelsen. Han bare sovnet ved puppen, løsningen ble å gi han hånd og fotmassasje mens han spiste :D Gni litt på føtter og armer, snakk masse og kil babyen på ulike steder på kroppen, sånn greide jeg å holde han våken. Etterhvert som han fikk i seg mer og mer mat, ble han mer og mer våken :)
Jah,er det jeg gjør også,hun gikk mye ned i vekt på sykehuset, fra 3955 til 3475 på bare to dager,så skal tilbake på vektkontroll imorgen. Tar lengre tid å få melk når man tar keisersnitt, så er veldig spent på om det er nok melk. Siden endelig teknikken sitter,så blir jeg utrolig skuffa om det er melka som skal sette en stopper for det nå. Klarte ikke amming med de to første, så vet helt klart at d ikke har noe å si å starte med flaske,men synes det er så godt med den kosen :) Og at jeg endelig klarte det :)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app
 
Jah,er det jeg gjør også,hun gikk mye ned i vekt på sykehuset, fra 3955 til 3475 på bare to dager,så skal tilbake på vektkontroll imorgen. Tar lengre tid å få melk når man tar keisersnitt, så er veldig spent på om det er nok melk. Siden endelig teknikken sitter,så blir jeg utrolig skuffa om det er melka som skal sette en stopper for det nå. Klarte ikke amming med de to første, så vet helt klart at d ikke har noe å si å starte med flaske,men synes det er så godt med den kosen :) Og at jeg endelig klarte det :)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app
Et annet tips er å pumpe deg, også mate med kopp. Får tak i sånne bittesmå plastkopper på apoteket, så mater du med de :) Du får opp melkeproduksjonen siden du tømmer brystet, også får den lille i seg ekstra mye mat :) Vi fikk det rådet på sykehuset dersom vi syns at lillegutt ble mer slapp og trøtt!
 
Last edited:
Og til oss som ikke har klart å få ut knøttene:
Har dere bestemt dere for å amme?
Hvis det blir veldig strevsomt, så kommer jeg til å gå over til tillegg. Var ikke mye kos med baby som skrek av sult forrige gang.
 
Og til oss som ikke har klart å få ut knøttene:
Har dere bestemt dere for å amme?
Hvis det blir veldig strevsomt, så kommer jeg til å gå over til tillegg. Var ikke mye kos med baby som skrek av sult forrige gang.
Kjem til å prøve so godt eg kan å amme. Virker som mykje mindre stress (hvis man får det til, vel å merke) å berre plugge babyen på puppen når ho begynner å gi teikn til å vere sulten, vs det å lage til mme. Men det viktigaste er jo at barnet får mat! Alle 3 nevøane mine og dottera til venninna mi er mme-born, og alle 3 er friske og flotte ungar :)
 
Er jo også veldig bra å amme siden den maten vi spiser smakstilsetter melken. Da blir lilleputt vant til forskjellige smaker fra tidlig og mindre sjanse for å bli matkresen ;)
 
Er jo også veldig bra å amme siden den maten vi spiser smakstilsetter melken. Da blir lilleputt vant til forskjellige smaker fra tidlig og mindre sjanse for å bli matkresen ;)
Det er ganske sprøtt hvor mye maten påvirker melken. Lillegutt var helt gaaal etter puppen i går, da hadde jeg spist et solid måltid med biff og ovnsstekte poteter, falt i smak hos han også virker det som, spiste ekstra lenge hele natten ;)
 
Og til oss som ikke har klart å få ut knøttene:
Har dere bestemt dere for å amme?
Hvis det blir veldig strevsomt, så kommer jeg til å gå over til tillegg. Var ikke mye kos med baby som skrek av sult forrige gang.
Planen er jo å fullamme, men kommer til å ha morsmelkerstatning i skapet i sånn tilfelle :)
 
Det er ganske sprøtt hvor mye maten påvirker melken. Lillegutt var helt gaaal etter puppen i går, da hadde jeg spist et solid måltid med biff og ovnsstekte poteter, falt i smak hos han også virker det som, spiste ekstra lenge hele natten ;)
Så moro at du allerede har erfart det. Da er det en matglad gutt med riktig og viktig matvett ;)
 
  • Liker
Reactions: H27
En annen måte å få frem sugerefleksen til de små på er å kose dem bak øret
 
kommer til å prøve å full amme igjen. fikk det bra til sist. full amma 4 mnd så fikk ho smaks prøver i tillegg til full amming..husker ikke hvor lenge, vente ho ikke av puppen før ho va to år...hadde kose stund med pupp om mårran det siste halve åre før vi stoppa..(fikk sove litt lengere da:p )
 
Og til oss som ikke har klart å få ut knøttene:
Har dere bestemt dere for å amme?
Hvis det blir veldig strevsomt, så kommer jeg til å gå over til tillegg. Var ikke mye kos med baby som skrek av sult forrige gang.

Kommer til å gi det et forsøk, og ta det som det kommer. Gikk på en solid smell sist, fikk aldri opp produksjonen etter tre mnd med intens pumping, medisiner osv. Barnet gråt og var sulten og alt ble negativt og tung barseltid. Jordmor sier på en fin måte at alt kan bli annerledes nå, og jeg må gi nye babyen en sjanse - det er jeg enig i, men ikke for enhver pris, det fortjener ingen i familien!
 
Skal prøve på ammingen, og håper nå vi får det til å funke denne gangen. Men blir det for mye stress med pumping og mating blir det mme på denne ungen også. Gir egentlig pokker i om mini spiser min melk eller mme så lenge han blir mett og fornøyd:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Sist fullammet jeg til hun var 6 mnd, begynte med litt grøt og annen mat da...ammet til hun var 16 mnd. Planen er å gjøre det samme nå, hvis det lar seg gjøre.
 
Legger mini til brystet når han gir uttrykk for at han vil ha pupp. Ellers spiser han bare av flaske, men spiser morsmelk. Siden fokuset har vært mest at han skal spise selv, så har vi valgt å se an fra dag til dag, hva han er i form til. Nå som han begynner å komme helt av sonden, så kommer jeg nok til å legge han oftere til brystet. For meg er det ikke om å gjøre å amme, siden jeg har så mye melk i frysen som jeg har pumpet opp tidligere. Så tar det litt som det kommer, men håper jo at han får til å suge skikkelig på brystet etterhvert, for jeg har et elsk hatforhold til pumpen!
 
Jeg kan ikke amme, fordi jentene er så små i munnen at de får bare tak i brystknoppen, som gjør at det blir ren tortur for meg. Så jeg pumper og gir på flaske. Uheldigvis har produksjonen min gått kraftig ned og nå er jeg redd for at vi kanskje må ta i bruk MME. :(
 
Her pumper eg og gir flaske siden fokuset er å få jenta mi i mat og vekten opp... ammet litt i beg med brystskjold på,sykehuset, men der kunne vi veie henne etterpå får å se hvor mye ho hadde fått i seg.. det kan eg ikke her heime.. så amming for komme 2 rekke når vekten har kommet gått opp! Hun får også mme på nettene.. fungerer helt greit! Gidder ik stresse med ammingnen.. d viktigste er at ungen får i seg mat :)
 
Back
Topp