Alle gode ting er tre

♥ Gravideoppdatering ♥

Det har vært noen litt tøffe dager med livmorhalssvikt og fare for tidlig fødsel. Ble skrevet ut etter et døgn på sykehuset, men får innmari fort kynnere, og stod i epikrisen at jeg kunne ha normal aktivitet men måtte hvile ved mye kynnere, så syns det er utrolig vanskelig å vite hvor mye/lite jeg bør bevege meg. Heldigvis har hun holdt seg inne i snart en uke, og jeg begynner å få litt mer senkende skuldre på at hun holder seg inne litt til. Gleder meg til 34+0, da slipper jeg å være redd for at fødselen starter og at jeg ikke rekker å stoppe den/få lungemodningssprøyte.

Termin: 17.09.2022
På vei: 33+5
Igjen til termin: 47 dager
Trimester: Tredje
Graviditetsmnd:
Neste legetime:
09.08.2022
Ultralyd: 04.08.2022 på Ullevål
Plager: Vært noen tunge uker siden sist. Gikk rett fra en forkjølelse som satt i kroppen i nesten fire uker, til å få covid samme dag som vi overtok huset og datteren vår hadde siste dag i barnehage før sommeren. Helgen den uken var jeg også forlover for en venninne. Var ekstremt sliten uken etter og sov flere ganger på dagtid, og ble 100 % sykemeldt. Viste seg også at jeg har fått jernmangel og det har ikke vært så lett å få verdiene opp, så nå har jeg fått jerntabletter på resept. Har ekstremt vondt i siden av ribbeina/ryggen, lurer på om jeg har hostet på meg ribbeinsbrudd eller om det er på grunn av graviditet. I tillegg er bekkenet vondt, og jeg klarer så vidt å gå på grunn av mye kynnere og bekkensmerter.
Kjønn: Jente
Utålmodig: Kanskje litt? Men også litt mer nervøs for fødsel og rollen som tobarnsmor.
Innkjøp: bilstolbase, seng og tripp trapp.
Utstyr som gjenstår: Leander-vugge,
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 13 kg
Aktivitet i magen: Ja, veldig mye og veldig hardt. Kjenner det nesten hardere enn sist, selv om morkaken er foran.
Tungt: Ja, alt er tungt om dagen.
Kynnere: Ja, bare jeg reiser meg fra sengen for å gå på do så kommer de.
Hodet festet: Nei, men hodet er ned på hver ultralyd, så håper det blir sånn.
Barnerom: Nei, lurer på om vi fikser det etter hun et født. Nok annet å fikse i et nytt hus vi har overtatt, og hun skal sove 6-12 måneder hos oss først.
Matkick: saft med isbiter og godis
Humør: vekslende
Sykehusbag: Delvis, begynt å vaske klærne etter storesøster og skrevet liste.
Høygravid: Nei
Tanker om fødsel: etter jeg ble lagt inn har tanken på å føde igjen begynt å skremme meg litt, så jobber litt med å snu tankesettet. Er bare så sliten at jeg ikke vet om jeg har krefter til det maratonet av smerter en fødsel er. Men gleder meg til å møte lille og få kroppen delvis tilbake.
Neste milepæl: Uke 34+0, da stopper de ikke fødselen hvis den starter.
Høres ut som noen virkelig tøffe og hektiske uker du har vært gjennom. Krysser fingrene for at hun holder seg inne litt til så du får hentet deg inn litt, og at fødselen går helt fint. Pass godt på deg selv! :Heartpink
 
Med din historie ville jeg gjort minst mulig, uten at det direkte blir sengeleie. Kom hjem fredag her etter vannavgang for 11 dager siden, og må hvile mye for å unngå smerter/trigging av fødsel. Sist graviditet når jeg ble lagt inn med premature rier trigget alt fødsel, noe det også endte med tross sengeleie på sykehuset.

Men så er det jo disse storesøsknene… Ikke bare bare med den kombinasjonen heller.

Mange gode klemmer ❤️
 
Hvordan går det? :Heartred
Takk som spør. Det går relativt fint vil jeg si. Mye kynnere og bekkensmerter, så kommer meg ikke ut av huset uten bil og må ligge/sitte mest mulig, men jeg har i hvert fall holdt lillesøster inne i to uker til. Svangerskapet er ganske tungt nå på slutten, så har begynt å glede meg litt til å få henne ut, men samtidig også begynt å grue meg litt til fødsel. Følte jeg var mindre redd sist og før hendelsen der jeg ble lagt inn på sykehuset.

Hvordan går det med deg og lillesøster? ❤️
 
♥ Gravideoppdatering ♥

Termin:
17.09.2022
På vei: 36+4
Igjen til termin: 27 dager
Trimester: Tredje
Graviditetsmnd:
9
Neste legetime: jordmor 24. august, ABC 30. august
Ultralyd: ultralyd 25. august
Plager: kynnerne har heldigvis blitt noe bedre enn siden tiden rundt innleggelse. Men har vondt i bekkenet, halsbrann når jeg legger meg og føler jeg tung og sliten. Men sammenlignet med for to uker siden føler jeg meg mye bedre. Klarer meg stort sett uten å sove på dagtid nå.
Kjønn: Jente
Utålmodig: egentlig ikke, men blir deilig å ikke være høygravid lenger
Innkjøp: sengehimmel fra Leander og malt en Stokke-seng kjøpt på Finn.
Utstyr så langt: Tror vi har alt. Å.
Utstyr som gjenstår: ingenting
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 15
Aktivitet i magen: Ja, masse aktivitet. Hadde én dag med litt mindre der jeg ringte Ullevål, men gikk seg til heldigvis.
Tungt: Ja
Kynnere: ja, mye, men litt mindre enn for to uker siden.
Hodet festet: Ja
Barnerom: Nei, tror vi tar det etter hun har kommet. Blir potensielt treningsrom først. Ikke bestemt oss enda.
Matkick: kald drikke med isbiter
Humør: stort sett veldig bra. Kortere lunte selvsagt.
Sykehusbag: Ja, nesten helt ferdig
Høygravid: Ja
Tanker om fødsel: vært mer nervøs for fødsel siden innleggelsen, men begynner sakte men sikkert å roe meg litt igjen og å glede meg litt. Har lyst til å prøve å føde i vann denne gangen, og er veldig spent på det. Er også både nervøs for og gleder meg over at fødselen trolig går raskere enn sist.
Neste milepæl: Komme til 37+0 på onsdag så jeg kan føde på ABC og til termin ❤️
 
♥ Gravideoppdatering ♥

Termin:
17.09.2022
På vei: 36+4
Igjen til termin: 27 dager
Trimester: Tredje
Graviditetsmnd:
9
Neste legetime: jordmor 24. august, ABC 30. august
Ultralyd: ultralyd 25. august
Plager: kynnerne har heldigvis blitt noe bedre enn siden tiden rundt innleggelse. Men har vondt i bekkenet, halsbrann når jeg legger meg og føler jeg tung og sliten. Men sammenlignet med for to uker siden føler jeg meg mye bedre. Klarer meg stort sett uten å sove på dagtid nå.
Kjønn: Jente
Utålmodig: egentlig ikke, men blir deilig å ikke være høygravid lenger
Innkjøp: sengehimmel fra Leander og malt en Stokke-seng kjøpt på Finn.
Utstyr så langt: Tror vi har alt. Å.
Utstyr som gjenstår: ingenting
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 15
Aktivitet i magen: Ja, masse aktivitet. Hadde én dag med litt mindre der jeg ringte Ullevål, men gikk seg til heldigvis.
Tungt: Ja
Kynnere: ja, mye, men litt mindre enn for to uker siden.
Hodet festet: Ja
Barnerom: Nei, tror vi tar det etter hun har kommet. Blir potensielt treningsrom først. Ikke bestemt oss enda.
Matkick: kald drikke med isbiter
Humør: stort sett veldig bra. Kortere lunte selvsagt.
Sykehusbag: Ja, nesten helt ferdig
Høygravid: Ja
Tanker om fødsel: vært mer nervøs for fødsel siden innleggelsen, men begynner sakte men sikkert å roe meg litt igjen og å glede meg litt. Har lyst til å prøve å føde i vann denne gangen, og er veldig spent på det. Er også både nervøs for og gleder meg over at fødselen trolig går raskere enn sist.
Neste milepæl: Komme til 37+0 på onsdag så jeg kan føde på ABC og til termin ❤️
Så fint med oppdatering og at det går litt bedre med deg, skjønner at det likevel er tungt og slitsomt mot slutten sånn❤️ Masse lykke til med siste innspurt og fødsel når den tid kommer
 
Gravideoppdatering 38+1

Det er så deilig å være forbi 37+0 og at ABC har åpnet igjen. Har vært på to kontroller der den siste tiden, og de virker så utrolig flinke og rommene var veldig store og fine. Veldig spent på om jeg får brukt badekar denne gangen, håper ikke det blir misfarget forstervann eller noe annet som ødelegger. Har lyst til å bruke vannet som smertelindring og til å føde i vann denne gangen.

Ellers føler jeg meg overraskende lite rastløs. Sist på denne tiden var jeg ganske utålmodig og testet alt av kjerringråd fordi jeg var klar for fødsel og fordi det var gøy å ha noe å gjøre mens jeg ventet. Mens nå suser dagene avgårde og jeg håper hun holder seg inne en liten stund til. Hvis jeg føder samme dag i forhold til ultralydtermin som sist, så er det fødsel om en uke. Selv syns jeg 09.09.2022 hadde vært en kul dato, og har siden positiv test tenkt at hun kommer 14.09.2022. Veldig spent på hva fasiten viser om noen timer, dager eller uker.

Er også veldig spent på hvordan fødselen starter, når på døgnet og hvor fort det vil gå. Kjenner at det er en helt annen situasjon når man har et barn fra før som trenger barnevakt, og det at jeg fikk raskt 8 cm åpning sist (2-3 timer etter jeg skjønte at fødselen var i gang) og at jeg i denne graviditeten har livmorhalssvikt, så stresser jeg litt med at jeg er redd for at det kan gå veldig fort. Typisk at det da ender opp med å bli en lang fødsel, haha. Og erfaringsmessig med første barn så stresser man unødvendig over mye som ender opp med å gå veldig fint, så prøver å tenke at det løser seg nok bedre enn jeg tror. Tenker det viktigste jeg kan gjøre er å vite hvor barnevaktene er og ha en plan for hvem som skal ringes. Dette kartlegger jeg i starten av hver uke. Har også mange venner som har sagt de kan hjelpe, så er mest frykten for at det starter på natten og at man ikke får tak i folk som bekymrer meg.

Føles nesten mindre uvirkelig at vi snart har en baby til i hus. Sist følte jeg meg veldig forberedt og tilstede, mens denne gangen er jeg nok mer sliten, og har mye fokus på innflytting i nytt hus og datteren vår ❤️ Så tror jeg kan bli litt tatt på sengen når det hele starter, men gøy blir det ☺️

Hvordan går det med dere prøvere? Og andre høygravide som venter på fødsel? ❤️
 
Så spennende! Ikke lenge igjen nå :woot: ikke høygravid akkurat, 24+1 og termin julaften:smiley-ashamed004 så veldig spent på om det blir rundt juletider eller om vi bikker nyttår. Masse lykke til med innspurten din. Håper det blir som du ønsker deg:Heartred
 
Så hyggelig å lese om innspurten din. Jeg er selv 38+1 i dag, og er i motsetning til deg helt sinnsykt utålmodig, lei og ganske enkelt ferdig :p Men kjenner meg veldig igjen hva du sier om det å ha en 2åring og å føle du ikke får tid til å forberede deg.
 
Så spennende! Ikke lenge igjen nå :woot: ikke høygravid akkurat, 24+1 og termin julaften:smiley-ashamed004 så veldig spent på om det blir rundt juletider eller om vi bikker nyttår. Masse lykke til med innspurten din. Håper det blir som du ønsker deg:Heartred
Tusen takk. Så koselig med termin på julaften og gratulerer med å ha bikket uke 24. Det er en deilig milepæl ❤️
Så hyggelig å lese om innspurten din. Jeg er selv 38+1 i dag, og er i motsetning til deg helt sinnsykt utålmodig, lei og ganske enkelt ferdig :p Men kjenner meg veldig igjen hva du sier om det å ha en 2åring og å føle du ikke får tid til å forberede deg.
Veldig forståelig at man kan være utålmodig også. Fordelen med å være utålmodig er at man blir mye mer klar for fødsel i hvert fall. Jeg tror rett og slett jeg har for mye jeg vil fikse i huset før lillesøster kommer og er litt for sliten mange kvelder, til at jeg ønsker at fødselen skal starte. Forrige graviditet våknet jeg skuffet hver dag fødselen ikke hadde startet. Haha. I natt hadde jeg litt vondt i magen, og delvis panikk for at fødselen skulle starte siden vi hang opp TV-en til 23:30 i går kveld, og ville gjerne hvile
 
Gravideoppdatering 38+1

Det er så deilig å være forbi 37+0 og at ABC har åpnet igjen. Har vært på to kontroller der den siste tiden, og de virker så utrolig flinke og rommene var veldig store og fine. Veldig spent på om jeg får brukt badekar denne gangen, håper ikke det blir misfarget forstervann eller noe annet som ødelegger. Har lyst til å bruke vannet som smertelindring og til å føde i vann denne gangen.

Ellers føler jeg meg overraskende lite rastløs. Sist på denne tiden var jeg ganske utålmodig og testet alt av kjerringråd fordi jeg var klar for fødsel og fordi det var gøy å ha noe å gjøre mens jeg ventet. Mens nå suser dagene avgårde og jeg håper hun holder seg inne en liten stund til. Hvis jeg føder samme dag i forhold til ultralydtermin som sist, så er det fødsel om en uke. Selv syns jeg 09.09.2022 hadde vært en kul dato, og har siden positiv test tenkt at hun kommer 14.09.2022. Veldig spent på hva fasiten viser om noen timer, dager eller uker.

Er også veldig spent på hvordan fødselen starter, når på døgnet og hvor fort det vil gå. Kjenner at det er en helt annen situasjon når man har et barn fra før som trenger barnevakt, og det at jeg fikk raskt 8 cm åpning sist (2-3 timer etter jeg skjønte at fødselen var i gang) og at jeg i denne graviditeten har livmorhalssvikt, så stresser jeg litt med at jeg er redd for at det kan gå veldig fort. Typisk at det da ender opp med å bli en lang fødsel, haha. Og erfaringsmessig med første barn så stresser man unødvendig over mye som ender opp med å gå veldig fint, så prøver å tenke at det løser seg nok bedre enn jeg tror. Tenker det viktigste jeg kan gjøre er å vite hvor barnevaktene er og ha en plan for hvem som skal ringes. Dette kartlegger jeg i starten av hver uke. Har også mange venner som har sagt de kan hjelpe, så er mest frykten for at det starter på natten og at man ikke får tak i folk som bekymrer meg.

Føles nesten mindre uvirkelig at vi snart har en baby til i hus. Sist følte jeg meg veldig forberedt og tilstede, mens denne gangen er jeg nok mer sliten, og har mye fokus på innflytting i nytt hus og datteren vår ❤️ Så tror jeg kan bli litt tatt på sengen når det hele starter, men gøy blir det ☺️

Hvordan går det med dere prøvere? Og andre høygravide som venter på fødsel? ❤️
Masse lykke til med innspurten! Gleder meg til oppdateringene fremmover, nå blir det spennende❤️
 
Masse lykke til! Gleder meg til å høre når det skjer noe :Heartpink Og hvis ikke du er innom før senere, nyyyt dagene på barsel og nyfødt bobla!
 
Masse lykke til med innspurten! Gleder meg til oppdateringene fremmover, nå blir det spennende❤️
Tusen takk ❤️

Masse lykke til i innspurten ❤️
Tusen takk ❤️
Masse lykke til! Gleder meg til å høre når det skjer noe :Heartpink Og hvis ikke du er innom før senere, nyyyt dagene på barsel og nyfødt bobla!
Tusen takk - veldig spent selv på når det startet. 39+2 i dag, som er rekord for meg. Hadde vonde kynnere og det jeg tror var modningrier i går, men det dabbet av da jeg la meg. Meget spennende dager ❤️
 
Tusen takk ❤️


Tusen takk ❤️

Tusen takk - veldig spent selv på når det startet. 39+2 i dag, som er rekord for meg. Hadde vonde kynnere og det jeg tror var modningrier i går, men det dabbet av da jeg la meg. Meget spennende dager ❤️
åååå så spennende!
 
Gravideoppdatering 39+3

Må le litt av at det var risiko for tidlig fødsel og sykehusinnleggelse, og at jeg nå er mer gravid enn jeg noen gang har vært. Med storesøster startet fødselen 39+0 og hun kom dagen etter, så 39+3 er en ny milepæl. Men i forhold til egne beregninger (eggløsningstermin med begge), er det 14. september som tilsvarer samme dag som storesøster.

Har egentlig vært veldig tålmodig hele veien og nesten litt engstelig for at fødselen skal starte, men i dag snudde det helt. Plutselig litt utålmodig og ble glad for tegn på at noe er i gang. Vi hadde sex to ganger på rad og spise dadler til lunsj, haha. Endte med en drøy time med modningsrier som var ganske ubehagelige da vi var ute til lunsj i sentrum, trodde såpass at noe kunne være i gang at vi sa ifra til kelneren vår da han spurte om det var lenge igjen. Haha. Modningsrier fortsatte til vi kom hjem, og så la jeg meg på sofaen og det stoppet opp.

Torsdag kveld hadde jeg også ganske mye vonde kynnere. Vil kalle det kynnere på torsdagen og modningsrier i dag. Var relativt vondt i dag, men ikke noe system og jeg klarte å prate meg gjennom det, så derfor jeg tenker modningsrier. Storesøster er på overnatting hos besteforeldrene sine i natt, så håper litt at jeg vekkes med rier i natt/morgen tidlig.

Meget spennende dager disse dagene rett før fødsel. Er litt gøy og skummelt på samme tid, og føles så spesielt å hele tiden føle at fødselen kan starte ☺️
 
Last edited:
Gravideoppdatering 39+6

Det siste døgnet har jeg hatt modningsrier som har kommet og gått. Får 4-5 regelmessige rier på rundt ett minutt med rundt 8 min i mellom, men så stopper der plutselig bare opp. Hver gang jeg snudde meg i natt eller tisset fikk jeg sammentrekninger. Veldig spent på hvordan dette utvikler seg. Siden det har tatt seg såpass opp lurer jeg på om det blir baby i løpet av de neste 1-2 dagene, men man vet jo aldri.

Svigers er på besøk nå, og det er null problem å snakke med de mens modningsriene kommer. Har nå hatt fem rier med 8 minutter mellom.. vi får se hvordan det går ☺️
 
Back
Topp