Alle gode ting er tre

10+1
I dag hadde vi første time hos jordmor. På vei til timen kom vi på at vi hadde glemt urinen i kjøleskapet, og måtte tilbake for å hente den. Haha, veldig merkelig følelse å måtte ta med en kopp med urin fra kjøleskapet før man skulle til legen.

På helsestasjonen møtte vi en nabo som var på halvtårskontroll med sin baby. Hun spurte oss forsiktig om vi var der på grunn av gode nyheter, og vi bekreftet at vi var gravide. Hyggelig å ha god kontakt med de andre i sameiet som har barn.

Jordmor var veldig flink og snill. Slipper glukosetesten fordi BMI-en min er under 25. Ellers var urinprøven helt fin og blodtrykket på 100/70 var hun veldig fornøyd med. Det eneste jeg er litt skuffet over var at hun ikke ville høre etter hjertelyd før uke 16. Jeg kunne komme tilbake i uke 16 hvis jeg ønsket, men føler behovet for bekreftelse på at alt er fint er viktigere nå før uke 13, enn i uke 16. Om to uker skal vi uansett på ultralyd og får da sjekket om alt har utviklet seg som det skal.

Ønsker alle en fin uke ☺️
 
10+1
I dag hadde vi første time hos jordmor. På vei til timen kom vi på at vi hadde glemt urinen i kjøleskapet, og måtte tilbake for å hente den. Haha, veldig merkelig følelse å måtte ta med en kopp med urin fra kjøleskapet før man skulle til legen.

På helsestasjonen møtte vi en nabo som var på halvtårskontroll med sin baby. Hun spurte oss forsiktig om vi var der på grunn av gode nyheter, og vi bekreftet at vi var gravide. Hyggelig å ha god kontakt med de andre i sameiet som har barn.

Jordmor var veldig flink og snill. Slipper glukosetesten fordi BMI-en min er under 25. Ellers var urinprøven helt fin og blodtrykket på 100/70 var hun veldig fornøyd med. Det eneste jeg er litt skuffet over var at hun ikke ville høre etter hjertelyd før uke 16. Jeg kunne komme tilbake i uke 16 hvis jeg ønsket, men føler behovet for bekreftelse på at alt er fint er viktigere nå før uke 13, enn i uke 16. Om to uker skal vi uansett på ultralyd og får da sjekket om alt har utviklet seg som det skal.

Ønsker alle en fin uke ☺️
Så hyggelig å høre at alt er bra med deg :) gratulerer!

I utgangspunktet skal du vel ha glukosebelastning som førstegangs over 25 også. Selv om testen er kjip er det bedre å få tatt den og få det utelukka enn å ha oppdaga diabetes :)
 
Så hyggelig å høre at alt er bra med deg :) gratulerer!

I utgangspunktet skal du vel ha glukosebelastning som førstegangs over 25 også. Selv om testen er kjip er det bedre å få tatt den og få det utelukka enn å ha oppdaga diabetes :)

Spurte om det selv siden alle mine gravide venninner har fått det, men hun sa det var nye retningslinjer og at hvis blodprøver eller blodtrykk skulle vise økt sannsynlighet ville jeg måtte ta testen likevel, men at de i utgangspunktet skal slutte å gi det til alle siden det er svært sjeldent når man har BMI under 25 ☺️
 
10+1
I dag hadde vi første time hos jordmor. På vei til timen kom vi på at vi hadde glemt urinen i kjøleskapet, og måtte tilbake for å hente den. Haha, veldig merkelig følelse å måtte ta med en kopp med urin fra kjøleskapet før man skulle til legen.

På helsestasjonen møtte vi en nabo som var på halvtårskontroll med sin baby. Hun spurte oss forsiktig om vi var der på grunn av gode nyheter, og vi bekreftet at vi var gravide. Hyggelig å ha god kontakt med de andre i sameiet som har barn.

Jordmor var veldig flink og snill. Slipper glukosetesten fordi BMI-en min er under 25. Ellers var urinprøven helt fin og blodtrykket på 100/70 var hun veldig fornøyd med. Det eneste jeg er litt skuffet over var at hun ikke ville høre etter hjertelyd før uke 16. Jeg kunne komme tilbake i uke 16 hvis jeg ønsket, men føler behovet for bekreftelse på at alt er fint er viktigere nå før uke 13, enn i uke 16. Om to uker skal vi uansett på ultralyd og får da sjekket om alt har utviklet seg som det skal.

Ønsker alle en fin uke ☺️
Er så koselig å lese at alt går bra :Heartred Har fulgt seg siden du var innom Juligruppa, er så glad på dine vegne!!

Støtter Tekopp over her da, svangerskapsdiabetes har ikke så mye med BMI å gjøre (selv om det er litt økt risiko med høy BMI) så det anbefales veldig at du tar den hvis du følger kriteriene som blant annet er hvis du er førstegangsfødende over 25 år. Jeg hadde selv tendenser til høyt blodsukker forrige svangerskap så har satt meg ganske grundig inn i dette :p

Leste nå hva jordmora di sa, jeg er ikke enig med henne da :hilarious: Er bare ment som et tips altså:happy:
 
Spurte om det selv siden alle mine gravide venninner har fått det, men hun sa det var nye retningslinjer og at hvis blodprøver eller blodtrykk skulle vise økt sannsynlighet ville jeg måtte ta testen likevel, men at de i utgangspunktet skal slutte å gi det til alle siden det er svært sjeldent når man har BMI under 25 ☺️
Det var merkelig at hun sa, har ikke hørt det.
Er blitt så obs på dette etter at jeg har fått diabetes i svangerskapet nå selv, med skyhøyt blodsukker selv om jeg ikke var i risikogruppen i det hele tatt (bmi på 21 og andregangs, så slapp egentlig test).
Her ble det fanget opp med urinprøve, men det var egentlig bare flaks..
 
Det var merkelig at hun sa, har ikke hørt det.
Er blitt så obs på dette etter at jeg har fått diabetes i svangerskapet nå selv, med skyhøyt blodsukker selv om jeg ikke var i risikogruppen i det hele tatt (bmi på 21 og andregangs, så slapp egentlig test).
Her ble det fanget opp med urinprøve, men det var egentlig bare flaks..

Hadde ikke hørt om det jeg heller, men hun gjorde meg ganske trygg på at man skulle klare å fange opp indikasjoner på andre vis. Hun sa man ville teste urin, blodtrykk og ta blodprøve hver gang som kunne gi indikasjon på om det er nødvendig. Skal ta urinprøve hver gang jeg er der i hvert fall. Skjønner godt at du er bevisst på det hvis du fikk det uten at noe egentlig indikerte det, og syns det er fint at man generelt følges veldig godt opp i svangerskapet.

Prøvde å finne de nye retningslinjene og lese meg litt opp på tema, men fant ikke veldig mye, men fant blant annet denne som støtter at man ikke trenger å teste alle:

https://tidsskriftet.no/2019/01/deb...testing-av-de-fleste-gravide-er-en-darlig-ide
 
10+4
I går hadde vi babyshower for to venninner som har termin samme dag i april. De er barndomsvenner og tenkte det var hyggelig å feire sammen siden de har samme kjønn, termindato og nesten identiske vennegjeng. Veldig stas å overraske dem, og de ble utrolig overrasket/skremt begge to. Haha.

Har allerede fått svar på søknaden om fødeplass. Fikk plass på Ullevål som var førstevalget og har time til OUL fredag 27. mars. Det blir så stas.

Ellers teller jeg ned dagene til ultralyd neste fredag. Blir nesten rørt av å tenke på at Valentines daten til mannen og meg er en ultralydtime. Føler meg veldig privilegert. Gleder meg også til å snart være i uke 12 og kunne snakke mer åpent om graviditeten til alle ☺️❤️
 
11+4

Var kjempenervøs for ultralyden og sov nesten ingenting natt til i dag. Ultralyden gikk heldigvis veldig bra, og alt var fint med mini. Hjertet slo fint, nakkefolden var fin, lille hadde fått nesebein og hadde urin i blæra. Ellers var det to aktive armer og bein, og det så ut som mini koste seg i magen. Morkaken var plassert fint på siden av livmoren.

Fikk ingen antydning på kjønn og syns ikke det var så lett å se «nubben» heller som folk snakker om.

God helg alle fine folk og ha en fin Valentine ❤️
 

Vedlegg

  • 6B989C53-C586-4EB5-BB20-761F315DCDC7.jpeg
    6B989C53-C586-4EB5-BB20-761F315DCDC7.jpeg
    21,2 KB · Visninger: 161
  • 989FA350-F2EE-48EE-8BF7-D45147FA439D.jpeg
    989FA350-F2EE-48EE-8BF7-D45147FA439D.jpeg
    27,8 KB · Visninger: 156
Fine bilder, og fin oppdatering❤
 
11+4

Var kjempenervøs for ultralyden og sov nesten ingenting natt til i dag. Ultralyden gikk heldigvis veldig bra, og alt var fint med mini. Hjertet slo fint, nakkefolden var fin, lille hadde fått nesebein og hadde urin i blæra. Ellers var det to aktive armer og bein, og det så ut som mini koste seg i magen. Morkaken var plassert fint på siden av livmoren.

Fikk ingen antydning på kjønn og syns ikke det var så lett å se «nubben» heller som folk snakker om.

God helg alle fine folk og ha en fin Valentine ❤️

Så herlig!!! <3 Utrolig alt man kan se så tidlig, tenk at man til og med kan se blæra?! Naturen er fantastisk.

Men, er du "bare" 11+4? Da er du jo "Bare" 11 dager før meg i leia... Har du termin sånn 29 August +/-?
 
Så herlig!!! <3 Utrolig alt man kan se så tidlig, tenk at man til og med kan se blæra?! Naturen er fantastisk.

Men, er du "bare" 11+4? Da er du jo "Bare" 11 dager før meg i leia... Har du termin sånn 29 August +/-?

Jeg vet, helt utrolig. Hun klarte å se mange organer, men må innrømme at jeg ikke så alle selv. Haha.

Har termin 31. august hvis jeg tar utgangspunkt i 40 + 0. Har meldt meg inn i august-gruppen siden jeg har dobbelt livmor og trolig kommer til å føde i august, men er innom september-gruppen noen ganger også.

Har du hatt tidlig ultralyd eller skal du ta det? Bare å glede seg ❤️
 
Jeg vet, helt utrolig. Hun klarte å se mange organer, men må innrømme at jeg ikke så alle selv. Haha.

Har termin 31. august hvis jeg tar utgangspunkt i 40 + 0. Har meldt meg inn i august-gruppen siden jeg har dobbelt livmor og trolig kommer til å føde i august, men er innom september-gruppen noen ganger også.

Har du hatt tidlig ultralyd eller skal du ta det? Bare å glede seg ❤️

Ja disse legene... Jeg var på UL i går (10+0 da) og da sa legen "her er en arm og en fot og blablabla - du må bare tro på meg at det er det!" :hilarious::hilarious: Men skal sies jeg nistirrer på UL'er og sitter som et barn "hva er det, hva er det" :hilarious:

Var bare overrasket, det er jo enkelte i Septembergruppa som til og med er lengre enn deg (!) og har termindato 26 August liksom... Derfor trodde jeg ikke vi egentlig var så nært hverandre i leia :)

Er oddsen større for tidligere fødsel med dobbel livmor? Er ikke så ofte man hører om det, så må ærlig si jeg egentlig ikke vet hva det innebærer rent fysiologisk :bookworm:
 
Ja disse legene... Jeg var på UL i går (10+0 da) og da sa legen "her er en arm og en fot og blablabla - du må bare tro på meg at det er det!" :hilarious::hilarious: Men skal sies jeg nistirrer på UL'er og sitter som et barn "hva er det, hva er det" :hilarious:

Var bare overrasket, det er jo enkelte i Septembergruppa som til og med er lengre enn deg (!) og har termindato 26 August liksom... Derfor trodde jeg ikke vi egentlig var så nært hverandre i leia :)

Er oddsen større for tidligere fødsel med dobbel livmor? Er ikke så ofte man hører om det, så må ærlig si jeg egentlig ikke vet hva det innebærer rent fysiologisk :bookworm:

Haha, tenker tenkte det samme selv. Prøvde å se om jeg fant «nubben» eller noe annet tegn til hvilket kjønn det kunne være, men det klarte jeg ikke. Haha. Syns det er veldig fascinerende og elsker å vite så mye som mulig.

Kunne ikke så mye om dobbelt livmor før jeg fant ut at jeg hadde det i høst, så det forstår jeg godt. Sannsynligheten er veldig stor for at man føder før termin, og man følges opp som om det er et tvillingsvangerskap. Så magefølelsen min sier at det blir en august-baby ☺️ Syns også det er litt spennende at alle i termingruppen ligger rett foran meg, for da får jeg se mange ultralydbilder rett før det blir min tur osv. Syns det er så stas å se andre sine bilder også ❤️
 
Så fantastisk oppdatering Babydrøm, kjenner meg så igjen i følelsene du har hatt både før og etter! :Heartred:Heartred:Heartred
 
Så koselig oppdatering ❤️❤️ Håper jeg får en like fin opplevelse om 10 dager!
 
12+0

Herlighet så stas det er å være i uke 12. På en måte har jeg følt meg trygg siden ultralyden på fredag, men det er noe med å gå inn i uken som man alltid har hørt masse om likevel.

Ringte personalansvarlig i dag og fortalte at jeg er gravid. Han er i pappapermisjon nå, og ble kjempeglad på mine vegne. Var en skikkelig fin samtale, tullete av meg å egentlig være nervøs for å fortelle det på jobben. Nå er nyheten offisiell i vennegjengen, og snart vet alle på jobben det også. Kjenner at jeg syns det er veldig deilig å slippe å lyve eller late som lenger, og at venner slipper å lyve på grunn av oss.

Til helgen skal jeg i en bursdag til en kollega, så der kommer de fleste unge i avdelingen min til å være. Det var derfor jeg like gjerne tenkte jeg kunne bruke denne uken på å fortelle ledergruppen det, så de får vite det først. Føler det er mest riktig.

Ønsker alle som titter innom en fin uke ❤️
 
Back
Topp