Alle gode ting er tre?

Et par viktige valg er gjort, vi har sendt søknad om foreldrepenger, og denne gangen motsatt av hva vi pleier, 80% dekning, rett og slett pga at den utregningsgreia til nav viste at det ville lønne seg med bare 10 000 å ta 100%, og det dekker ikke 10 ukers ekstra ulønnet perm... Det skyldes antakelig at vi regnet med dagpengelønn for far, siden han ikke har jobb, men vi håper jo at han får det. reelt tar han nok ikke ut perm om han fortsatt er artbeidsledig, i så fall er det vel mer aktuelt at han bare ER hjemme, og så får vi løse floka om han får en jobb (mamma, heter vel den løsningen, inntil jeg evt får ordner meg ulønnet perm til bhg start) også søker han utsettelse og tar den senere? Eller noe sånn. Men vi satser på at han får jobb. Reelt sett er jeg ikke sikker på om dette er den mest lønnsomme løsningen denne gangen heller, men vi går for den, så har i alle fall da jeg perm til slutten av november 2016

I tillegg har jeg sendt mail for å få avtale om hjemmebesøk fra en jordmor for å se om det er praktisk gjennomførbart med hjemmefødsel.

Det mest superklassiske valget som er mulig å ta forresen: Mor skal ha hele fellesperioden sammenhengende fra tre uker før termin, med 80% lønn. Far far pålagt fedrekvote på slutten.

(dog, jeg krysset for at jeg ikke har bestemt meg for periode egentlig. Da fikk jeg tildelt dette, også kan vi endre det etterpå, det fordi vi altså vil være fleksibel i forhold til mannens forventede nye jobb, men det tar vi når dentid kommer, han må vel søke enten om sin perm eller om utsettelse sånn før min tar slutt.)

Maratonhelg nesten over.

Fredag: Hente unger, frakte dem og et lite flyttelass (klær, toalettsaker og medisiner, samt sengetøy og yttertøy og nisseklær) til min bror, ungene spiste middag der og overnattet, mens jeg og mannen dro hjem og gjorde oss klare til julebord.

Lørdag formiddag sto vi opp, og utpå dagen hentet vi ungene og kjørte dem hjem hvor vi byttet litt klær til rent tøy og la igjen sengetøyet men tok med ski istedet, og så dro vi til mine foreldre hvor vi igjen overlot dem til barnevakt for et nytt julebord, denne gang et privat familiejulebord.

Vi dro hjem og gjorde oss klare atter en gang. "Jeg trenger ikke en time på å kle på meg, legger meg på senga en halvtime" sa jeg klokka fire. Klokka fem skulle vi plukke opp de andre vi har syvseter, og seks av oss bor langt unna det paret som var kveldens verter. Jeg var ganske sikker på at jeg ikke hadde klart å sovne da mannen stakk hodet inn og ba meg stå opp, men da jeg omsider kom meg inn på badet innså jeg at klokka var kvart på fem... Da hadde mannen tømt bilen for barneseter og støvsuget setene. Jeg fikk da på meg en kjole og fikset hår og sminke, luftet hund mens han fant frem brus og potetgull som var vårt ansvar og fylte inn i bilen, så hentet vi folkene og dro av sted. Vi koste oss med god mat og hyggelig lag.

Så ringte mamma. Mamma ringer IKKE når hun er barnevakt. Jeg ringer ikke for at dere skal komme hjem, men hva er det du blander og gir unger som ikke beholder noe som helst? (Farris og eplejus)

Fasiten i morges var at hun hadde kastet opp jevnt flere ganger i timen fra 6 til midntatt, og deretter ca en gang i timen fra midtnatt til seks, før hun sov til ni og påsto hun var frisk og spiste frokost, den kom i retur klokken 12, deretter har hun vært trøtt og sliten og sovet litt, men nå er hun i fin form, vil dog ikke spise noe hun har fått drikke et par sånne babysmoothies, veske og næring i ett. men vil egentlig ikke ha resten av denne siste, selv om hun er i tilsynelatende grei form og leker litt på gulvet.

Mor kjenner seg ganske moden for senga selv, men først får vi se hva vi får i i alle fall eldste som kveldsmat og få dem i seng og så ser vi hvordan natta blir og så får hun seg et par dager hjemme i karantene.

To barn hjemme.
Hun med karantene, han med feber. Fint at mannen har hjemmekontor i tillegg.

De er i ganske grei form da. Slitne og med kort lurte, men det kommer seg. Han har ikke høy feber, men nok til at han kom til at selv om han gjerne ville på skolen og treffe vennene sine så var han for sliten til å gjøre det. Så det ble en hjemmedag. Så satser vi på at tempen synker en grad til i morgen så han kommer seg på skolen da.

God bedring!

Takk. De virker å være i fin form, ingen ser ut til å skulle kaste opp mer i det minste, men hun har også feber, uten å være slapp og sånn av den grunn.

Så hyggelig tilbakemelding.

Lite aktivitet her i det siste da. Jeg er mye trøtt og sliten

Here we go again. Mannen sitter på badet med et halvsovende barn på fanget for å se om det kommer mer oppkast. Men det har gått en halv time siden det kom. Så de kommer sikkert og legger seg etterhvert.

Det overraskende er at det er samme unge.

Storebror sover fint i sengen sin, uten feber også da jeg sjekka ham
Lillesøster ligger altså på badet mes 38,5 etter å ha kastet opp igjen.

God bedring til lillesøster! Håper det snart roer seg.

Det kom ikke noe mer etter den ene gangen i natt, og feberen forsvant i løpet av dagen. Karantene i morgen også, men så håper vi på å være klarert for bhg

Heldigvis ei ganske begivenhetsløs natt.

Da har vi avtalt at jordmoren vi vurderer for hjemmefødsel kommer på hjemmebesøk på tirsdag klokka ti, ettet at jeg har vært til jm kvart på ni. Timen hos jm varer normalt sett bare en halvtime, og det tar et kvarter å kjøre hjem, så det går fint.

Kanskje blir det hjemmefødsel likevel, vi får se hva som er gjennomførbart

Ja, vi får se hva det blir til

Første punkt er da å rydde og vaske badet. Og soverommet.

Sånn i tillegg til resten av huset som skal klargjøres for advent.
Laget meg en fremdrift/rapporteringstråd på januar. Lov til å snike og pushe ;-)

Vinduene er ikke prioritert enda...

Vel, stuegulvet og trappa og gangen ble brått prioritert å vaske.

Eldstemann har fått omgangssyken.

Kan hunder bli smittet? Hun spiste av. det før jeg rakk tørke opp...

Back
Topp