Aktiv livsstil i graviditeten

Theresa2

Betatt av forumet
Vårspirene 2021
Hei! Flere som kunne tenke seg en tråd om trening og aktivitet? Jeg er vant til å være i aktivitet men akkurat nå er jeg slapp og sliter med motivasjonen :sleep011 Vet jo at jeg ikke vil angre om jeg tar meg en gåtur eller trener litt lett styrke på gulvet hjemme. Meeen det var den dørstokkmila da :sick009

Noen som har noen tips til å få opp motivasjonen? Hvis jeg slutter å trene kommer denne ventetida i hvert fall til å føles uendelig lang og slitsom :wtf::hilarious:
 
Det som holdt min motivasjon oppe var:
- Får en bedre nattesøvn.
- Bedre sirkulasjon i kroppen med tanke på vann.
- Mer oppegående/ energi på dagtid dersom jeg har vært aktiv over en viss tid!
- Kommer til å være i bedre form etter fødsel!
- Hjelper på fødsel.
- Føler meg bedre psykisk.
- Kommer meg lettere tilbake i min ‘gamle’ kropp etter fødsel.
:happy::happy::happy:
 
Hei! Flere som kunne tenke seg en tråd om trening og aktivitet? Jeg er vant til å være i aktivitet men akkurat nå er jeg slapp og sliter med motivasjonen :sleep011 Vet jo at jeg ikke vil angre om jeg tar meg en gåtur eller trener litt lett styrke på gulvet hjemme. Meeen det var den dørstokkmila da :sick009

Noen som har noen tips til å få opp motivasjonen? Hvis jeg slutter å trene kommer denne ventetida i hvert fall til å føles uendelig lang og slitsom :wtf::hilarious:

Jeg vil veldig gjerne være med i en sånn tråd! Elsker egentlig å trene, men har vært så trøtt og kvalm at jeg ikke en gang har orket å gå tur :(

Har kjøpt boka: «Frisk graviditet» fra Frisk forlag og har veldig lyst til å følge øvelsene i den!
 
Jeg tenker når jeg er trøtt at jeg kan prøve å trene lyt å se om det hjelper, hvis ikke det er bedre etter 5-10min så kan jeg legge meg. Stort sett blir det jo bedre. også følger jeg treningsprofiler på Instagram. Trainer kaithlin har mange gode programmer, lavterskel men kan også være tøffe økter. Hvis jeg ligger på sofaen og kikker på insta blir jeg minnet på at jeg kanskje skal trene litt når jeg ser det, eller bare prøve den ene øvelsen, så kommer jeg litt i gang.
 
Jeg vil veldig gjerne være med i en sånn tråd! Elsker egentlig å trene, men har vært så trøtt og kvalm at jeg ikke en gang har orket å gå tur :(

Har kjøpt boka: «Frisk graviditet» fra Frisk forlag og har veldig lyst til å følge øvelsene i den!
Den boka må jeg sjekke ut!
 
Jeg begynte med yoga i sommer og har som mål å få til to økter i uka, pluss gåtur. Å skrive det her får være motivasjon til å klare å gjennomføre!
 
Tusen takk for gode tips allerede :happy:
Jeg kom meg jammen uten på en liten joggetur, en liten halvtime i frisk luft var godt for både kroppen og hodet.

Jeg er egentlig i veldig fin form så langt, selv om jeg har noen symptomer, så tenker det er litt tullete å bli lat nå.:dead: Hvor vanskelig blir det ikke da å komme seg ut for en liten gåtur når det faktisk blir tungt og slitsomt å være gravid... Men lettere sagt enn gjort noen dager ;)

vurderer å skrive dagbok, som kan både være for treningsplanlegging, inspo, symptomer og tanker gjennom svangerskapet ++
 
Jeg jobber med det samme! Lå tre dager på sofaen forrige uke og døde litt halvveis..

motivasjonen min er nok den lille. Jeg har mistet to ganger og er hellig overbevist om at den dårlige hverdagen jeg har hatt det siste året er (en del av) grunnen... Jeg kjenner hvor godt det gjør å være aktiv og kommer til å fortsette med det til jeg ikke klarer lenger. Jeg bare HÅÅÅPER at motivasjonen holder, nå som målet mitt om antall kg ned ikke lar seg gjøre... Heh...
 
Fortsetter å trene som før. Trener løpintervaller 3 til 4 ganger i uka. Det gir meg så mye, både ved at det gir meg energi og får meg i mye bedre humør.Kjenner også på dalende motivasjon til tider, men for meg hjelper det bare å bestemme meg for at jeg SKAL på trening. Forsøker å stoppe tankene når de kommer om at jeg er sliten og egentlig ikke orker. Setter meg bare i bilen og kjører. Og når jeg først har passer inngangspartiet på treningssenteret kan man jo ikke dra igjen på de neste 30 minuttene uansettGikk opp 30 kg forrige svangerskap og det har jeg ingen planer om nå.
 
Noe mye hard trening blir det nok ikke her, men kommer til å prøve å få til noen gåturer i uka, og et par lette styrkeøkter. Har slitt veldig med bekkenet helt siden første svangerskap for ti år siden. Så håper å klare å gå litt turer så lenge som mulig, og vedlikeholde styrken sånn noenlunde, for å kanskje forebygge litt utover.. Men frykter for at den gåinga fort blir vanskelig, enda jeg er i bedre fysisk form nå enn tidligere.

Mine to forrige svangerskap var jeg så og si stillesittende, og gikk opp nesten 30kg - det kan jeg bare ikke risikere denne gangen:wacky:
 
Noe mye hard trening blir det nok ikke her, men kommer til å prøve å få til noen gåturer i uka, og et par lette styrkeøkter. Har slitt veldig med bekkenet helt siden første svangerskap for ti år siden. Så håper å klare å gå litt turer så lenge som mulig, og vedlikeholde styrken sånn noenlunde, for å kanskje forebygge litt utover.. Men frykter for at den gåinga fort blir vanskelig, enda jeg er i bedre fysisk form nå enn tidligere.

Mine to forrige svangerskap var jeg så og si stillesittende, og gikk opp nesten 30kg - det kan jeg bare ikke risikere denne gangen:wacky:

har du prøvd deg på kiropraktor? (ref: bekkenet).
 
Her ble det litt enkel styrke bare med egen kroppsvekt hjemme på stuegulvet i dag. Litt kjedelig, men alltid deilig etterpå når man har fått rørt litt på seg :happy: Bedre enn ingenting tenker jeg! Og sikkert lurt å senke krava til seg selv en periode.
 
Noe mye hard trening blir det nok ikke her, men kommer til å prøve å få til noen gåturer i uka, og et par lette styrkeøkter. Har slitt veldig med bekkenet helt siden første svangerskap for ti år siden. Så håper å klare å gå litt turer så lenge som mulig, og vedlikeholde styrken sånn noenlunde, for å kanskje forebygge litt utover.. Men frykter for at den gåinga fort blir vanskelig, enda jeg er i bedre fysisk form nå enn tidligere.

Mine to forrige svangerskap var jeg så og si stillesittende, og gikk opp nesten 30kg - det kan jeg bare ikke risikere denne gangen:wacky:
Hva med å svømme? :)
 
Her i huset har jeg hund som mosjoneres 3 ganger daglig, en klinkokkos 1-åring jeg løper etter og vi totalrenoverer selv så for nå blir det nok «trening» i hverdagen. I dag bar vi f.eks opp 1 tonn parkett opp en stige, rev gammelt gulv og hakket av gamle fliser på et stooooort kjøkken. I går demonterte vi kjøkken... Det blir litt styrke av dette her :p
 
har du prøvd deg på kiropraktor? (ref: bekkenet).

Har prøvd "alt", kiropraktor, fysio osv.. Men ikke blitt bra. Så det er bare noe jeg må leve med, men vet jo at det blir betydelig værre i svangerskap - men den prisen er jeg villig til å betale:)
 
Prøver å røre meg fordi jeg fårmer energi da. Hvis jeg ikke rørermeg nå i første trimester blir jeg sofagris :p Har tatt flere fjelltrimposter siste uka + noen turer rundt om her. I dag har jeg vasket gulv, vasket alle vindu i 1. Etg (totalt 17 vindu med alle), tørket støv, vært på bytur, gått tur med barna å nå ikveld har jeg oljet spisebordet. Elsker sånne dager når energien melder seg. Energien idag skyldes nok to litt tyngre turer i går Så det er min motovasjon for å røre meg
 
Har prøvd "alt", kiropraktor, fysio osv.. Men ikke blitt bra. Så det er bare noe jeg må leve med, men vet jo at det blir betydelig værre i svangerskap - men den prisen er jeg villig til å betale:)
Vil bare minne om knipeøvelser, men det er du sikkert klar over. Det er så viktig å styrke bekkenbunnsmusklaturen for å unngå for mye vondt. Har mye erfaring med dette fra to svangerskap. For meg hjalp også øvelser og kiropraktor, holdt det litt i sjakk iallefall så jeg klarte jobbe 50%.
 
Vil bare minne om knipeøvelser, men det er du sikkert klar over. Det er så viktig å styrke bekkenbunnsmusklaturen for å unngå for mye vondt. Har mye erfaring med dette fra to svangerskap. For meg hjalp også øvelser og kiropraktor, holdt det litt i sjakk iallefall så jeg klarte jobbe 50%.


Gjør mye av det, har også gode øvelser jeg har fått av fysio. Ikke alltid det hjelper så mye dessverre.. Menmen, sånn er det bare.
 
Back
Topp