tingeling88
Elsker forumet
ORIGINAL: Gothia
ORIGINAL: snart_mamma22
kan forstå mange som har en uhelbredelig type kreft, at de vil dø på sin måte, og ikke bli liggende terminal i flere dager, men at da hvis pasienten kan tale for seg, skal skje i samarbeid med pasienten, pårørende å fagpersoner. husker bare da min onkel lå for det siste med kreft og det var helt grusomt, ingen fortjener å ligge sånn.[:(][:(]
jeg mener nå at så lenge personen er over 18 år så har kun den syke og legene noe de skulle sagt i en slik sak. Ikke de pårørende
Jeg ville ha valgt selv om jeg ville dø eller ikke.
ja , men tenker no om en står nærmme familien sin da. eg ville hatt med mine foreldre på den avgjørelsen men det for eg står de veldig nærmt, men at det går på pasienten sine premiser.
men at pårørende (for de som ønsker da) kan være med i prosessen.
(litt vanskelig å forklare over dataen.
men igjen dette e jo et vanskelig tema, for kem skal få avgjøre at du eller fru olsen skal få dø.
bare sånn for å sette det litt på spissen, så har eg hatt eldre som vi har trodd har skulle gå bort, og pina meg så har de kommet seg, og da har legen tatt vekk alle medisine, de har kun tatt til seg litte mat og drikke. og dette har vært eldre som har vært veldig syke.
ble litt rotete,
Ja de kan komme med sine synspunkter ja, men til syvende og sist er det den som er syk som bestemmer. Jeg ville å snakka med mine nærmeste men jeg skulle valgt selv.
ikke misforstå meg no, men på en måte e eg glad vi ikke har det her i Norge, for tror det ville blitt misbrukt,
men samtidig e det veldig tungt for den døende og evnt. pårørende som venter på døden, for å si det sånn. for du vet de vil ha det bedre om de slipper smertene.
kommer sikkert til å få en del kommentarer på det ikke lett å forklare seg om et sånt emne over nett.
Vi måtte jo så klart ha hatt et striks opplegg og regler for aktivdødshjelp slik at muligheten for missruk ikke er til stede. Det er tross alt snakk om å ta liv her.
Syns det er rart jeg at i Norge så går vi til dyrlegen med dyra våre når de er syke og det ikke er mere å gjøre for dem gir de en sprøyte og lar de slippe. Mens menneskene vi setter høyest må lide til de dør selv. I mine øyne er det veldig merkelig. Og det er vel for at jeg har hatt en dødlig sykdom så tett på meg
ja du sier noe der,
men igjen kem skal få ta et sånt valg om pasienten,ikke kan svare for seg?