Agressiv hund

Drømmeren skrev:
Jeg vil ikke si hva du bør gjøre eller ikke bør gjøre..

Jeg vil bare fortelle deg at jeg ble skambitt i ansiktet av en hund da jeg var 10 år gammel , slikt henger igjen resten av livet altså både psykisk og fysisk..
jeg ville personlig ikke sjangsa på å ha en aggressiv hund med sønnen min ihvertfall..
Du må nesten vurdere om det er verdt å gamble på å få hunden frisk psykisk , eller om du er føre var og enten avliver han eller omplasserer han til noen som evt driver med opptrening av hunder eller noe..

Vet at du ikke har det mye lett nå , har vært oppi samme situasjonen selv , bare da hadde jeg ikke barn og det var en del år siden...
Lille border collie blandings gutten min gikk fra å være verdens snilleste til å bli farlig etter en flytur...
Han beit og knurra etter både meg og mamma , og etter mye om og men valgte jeg å avlive han...
Var helt forferdelig , men det var det beste for oss alle..

Ønsker deg masse lykke til uansett hva dere ender opp med å gjøre

Uff, så trist å lese! Skjønner dette er noe man aldri glemmer!

Som du sier, så er dette fryktelig trist!
Ungene elsker han, og er leie seg nå for at de ikke får kose med han.
Men han er veldig rolig nå, så de får kosa litt med han akkurat nå.
Håper det kan være håp for han, men som jeg har sagt, så har ikke mange sjangsene igjen..

Hvis du får det til å fungere så er jo det det aller beste :)
Vet hvordan det er å stå og stange huet i veggen. Hehe. Er innmari godt når man slipper det lenger ;)

Ett tips til:  sørg for all del for at han først og fremst får tilstrekkelig mosjon. Ingenting er verre enn en hund som er full av hormoner, ønsker å dominere samt en masse innsperret energi og frustrasjon.

Høres litt ut som om du kanskje har kommet litt på vei med han nå da. Håper det, for det er så utrolig trist om du må gi opp. Jeg har sett hvor stolt du har vært av han siden han var valp, hvor mye du har jobbet med og for han. Han er en nydelig hund. Krysser fingrene for dere:)

Smash - DER gjorde du riktig!!

Tror faktisk du ble litt sinna også, og da utstråler du en energi som gjør at hunden skjønner at " nå var nok nok" liksom :)

Håper virkelig at dette går bra, og at han igjen blir den Laban som du kjenner. Han er enda veldig ung, og mye kan skje!

Når han kommer på rett kjør, og dere blir flinkere til å lese hundespråket - så blir det ikke noe problem i framtiden =)

Du må holde oss oppdatert Smash... Håper Laban roer seg!!!

nå har jeg ingen råd å komme med dessverre for har ingen erfaring m hunder...men jeg ville ikke tatt sjangsen på å ha en hund som biter og er ustabil i samme hus som barna mine. det vet jeg;)

men lykke til...og håper det ordner seg:)

*Aulile* skrev:
Du må holde oss oppdatert Smash... Håper Laban roer seg!!!

Vet du, i dag har vi hatt en helt fantastisk dag!!!!! Ikke feilfri, men BRA!
Han klikka på meg da vi var ute for å tiss. Jeg tok han i nakkeskinnet, la han på rygg og satte oppå han, mens jeg sa strengt NEI!
Dette har jeg måttet gjøre 3 ganger i dag.
Nå har vi nettopp tatt kveldsturen, og han tulla ikke en eneste gang!!!!!
Det er første gangen på 3 UKER! Jeg er sååå fornøyd!!!!!
Og jeg satt sammen med jentene mine, så de fikk koset med han. De har jo savnet han, og vært lei seg for at de ikke kan kose med han.
Var så deilig å se Laban kose og beundre jentene mine, slik som han alltid har gjort!

En nyyydelig dag med andre ord! Håper dette er noe som fortsetter, for da kan jeg beholde mine herlige hund!!
Men vi tar en dag av gangen!

Ååå jeg blir så glaaa =)

MEN: PASS PÅ HUNDEN KONSTANT SAMMEN MED JENTENE DINE EN LANG PERIODE FRAMOVER!!!

Om det viser seg at det er noe annet som feiler hunden (sykdom, svulst ++) så kan han plutselig snappe - så vær forsiktig!!

Håper og tror ikke det skjer da, men det hadde vært helt forjævli om det plutselig hadde skjedd!

Vet du passer på både hund og unger altså, så er ikke det - men jeg vil bare presisere dette til både deg, men også andre som kanskje er innom å leser :)

Moira skrev:
Ååå jeg blir så glaaa =)

MEN: PASS PÅ HUNDEN KONSTANT SAMMEN MED JENTENE DINE EN LANG PERIODE FRAMOVER!!!

Om det viser seg at det er noe annet som feiler hunden (sykdom, svulst ++) så kan han plutselig snappe - så vær forsiktig!!

Håper og tror ikke det skjer da, men det hadde vært helt forjævli om det plutselig hadde skjedd!

Vet du passer på både hund og unger altså, så er ikke det - men jeg vil bare presisere dette til både deg, men også andre som kanskje er innom å leser :)

Jaaa, jeg er også sååå glad!!!! Har nettopp stått opp her, så er spent på hvordan Laban er i dag! Har et par timer sammen med han aleine, siden mann og unger er vekk, før jeg drar på jobb.
Nå skal vi uuut:) Så håper jeg på en like fin tur nå, som vi hadde i går:)

Ungene fikk kun være med han litt i går. De får ikke være med han før det har gått noen dager igjen. Får ta litt av gangen:) De er jo så glad i vovsen:)

jeg har hatt flere border collier og dem jeg har hatt har vært verdens enkleste å dressere. har hatt både tispe og hannhund. men jeg har hørt om mange border collier som har blitt aggresiv men da har det kommet av alt for lite aktivisering/stimulering av hunden!

turboquattro skrev:
jeg har hatt flere border collier og dem jeg har hatt har vært verdens enkleste å dressere. har hatt både tispe og hannhund. men jeg har hørt om mange border collier som har blitt aggresiv men da har det kommet av alt for lite aktivisering/stimulering av hunden!

Sign.
Har nå selv en bordercollie toller mix, og han er AKTIV, men veldig enkelt å dressere samt å ha i hus når han får brukt hodet sitt.
Å ha en sånn type hund som "turhund" eller "bare" familehund går ikke etter min mening. De er jobbende hunderaser, og da er det viktig for dem å få jobbe.

Moira skrev:

turboquattro skrev:

Sign.
Har nå selv en bordercollie toller mix, og han er AKTIV, men veldig enkelt å dressere samt å ha i hus når han får brukt hodet sitt.
Å ha en sånn type hund som "turhund" eller "bare" familehund går ikke etter min mening. De er jobbende hunderaser, og da er det viktig for dem å få jobbe.

ja nå så har jeg en border collie mix som jeg syntes synd på og tok med hjem. ho er utrolig lettlært og verdens beste familiehund så lenge ho får brukt hode. så jeg er helt enig med deg. jeg synes det er synd at border collien har fått et ufortjent rykte pga noe jeg mener er vi menneskers feil og ikke rasen.

Ja helt klart.

Det eneste jeg ikke liker med ren bordercollie er gjetingen (er jo gjeterhunder, så hva kan man forvente...).
Men det er jo det den SKAL gjøre.

Har desverre hørt om ALT for mange bordercollier som ikke får brukt hodet sitt, som begynner å gjete på ALT (skygger, traffikk lys, fluer, regndråper, snøfnugg - ja you name it..) og når de holder på sånn - da er det et tydelig tegn på for lite hode stimuli.

En av disse hundene jeg vet om som skulle gjete på ALT, klikket en dag når eieren skulle ha hunden inn i bilen. Det var vinter, og hunden lå å gjeta på snøfnugg. Det gikk ikke noe særlig bra, og turen gikk desverre direkte til dyrlegen.... Hunden ble ikke med hjem igjen...

Trist når det er vi mennesker sin feil :(

ja det er jo en gjeterhund og mange er ikke egnet til annet enn gjeting eller desverre. ja det holder ikke med en tur eller 3 om dagen hvis ikke det er noen form for hjernetrim. det er sånne historier som gjør at border collien desverre får et ufortjent rykte. =(

Mazter skrev:
Nå sa jo ikke jeg noenting om hvordan min hund hadde det, så å dra det opp på den måten blir litt feil. Dere får det jo ut til å høres ut som at min hund hadde det sånn, og virker veldig dømmende. 

Men ja, det er sant at mange border collier ikke får brukt seg og dermed blir veldig stressa. Dette var derimot ikke tilfelle her, da han fikk mye langturer, trente spor/søk i tillegg til at vi alltid brukte tid på å lære han triks og øvelser for at han skulle få bruke hodet sitt. Likevel var han vanskelig å dressere på den måten at han visste nøyaktig hva vi ba han om og hva han skulle gjøre, men han hadde null fokus på oss og dermed var det veldig ofte at han var helt fokusert på andre ting og ikke hørte etter, løp etter andre hunder og mennesker etc. Ikke fordi han gjetet dem, men fordi han skulle bort til dem og leke/hilse.
Og det vi fikk beskjed om gang på gang var at han hadde konsentrasjonsproblemer og at han ikke godtok oss som ledere av flokken. At han var lettlært er en ting, men at han var lett å dressere? Nei, det synes jeg ikke. Men da mener jeg altså ikke at han ikke lærte noe, men at han ikke klarte å konsentrere seg. I tillegg trodde han at han var leder av flokken. Det er mye å gå inn på for å forklare alt han gjorde som var grunnen til denne konklusjonen, og siden jeg heller ikke har han lenger er det ikke noe behov får å gå dypere inn i situasjonen. Punktum er at det ikke endte bra.

DET beklager jeg virkelig - det var på ingen måte meningen altså!!

Skjønner den konsentrasjons greia ja... Har hatt en turn med min, men det gikk heldigvis raskt over - men det var en rimelig lang periode det bare var å GLEMME å trene lydighet. Da var det kun spor og rundering som det gikk an å trene.
Nå er det blitt MYE MYE bedre, og jeg kan trygt si han er en helt annen hund =)

Som sagt - var ikke til deg den over, men bare en observasjon =) Dømmer INGEN som "plages" med hundene sine på noen som helst vis. Er forskjellige ting vi alle plages med, og man får stadig nye utfordringer. Enkelte ting funger på noen hunder, og kanskje dette kun fungerer på denne hunden. Her må man jo prøve seg fram rett og slett.

Jeg plages med mine ting, og får råd fra de jeg trener sammen med, og sammen finner man en løsning som funker. Ikke alltid metodene er "etter boka", men de funker - og det er det som er tingen.

Moira: Fin blogg du har forresten :) Jeg bor forøvrig ikke såååå langt unna deg ;)

Tusen takk =)

Ja, for NÅ ble jeg ikke nyskjerrig nei... Hvor bor du? Send meg gjerne PM om du heller vil det da!!

turboquattro skrev:

Hvis det er meg du mener, så har jeg golden, og tror ikke man kan sammenligne disse rasene..

Mazter skrev:
Nå har jeg lest stort sett alt i denne tråden (det tok sin tid :p) og vil først og fremst si at det er flott det virker som du har gjort fremskritt!

Jeg har selv hatt hunder som ikke godtok meg som leder, da jeg tydeligvis ikke er en naturlig ledertype. Jeg fant aldri noen måte som fungerte på dem, jeg prøvde både den snille metoden, den strenge metoden, ignoreringsmetoden og å legge dem direkte i bakken, som du prøver nå. Ingenting virket her. Det endte med at min hund utviklet en form for sjalusi mot datteren min, og da hun en dag krabbet bort til han glefset han henne i ansiktet. Ingen varsel, bare bang! Jeg var livredd for å se hvordan hun så ut og tror hjertet stoppet noen sekunder. Heldigvis var det bare skrammer. Vi vurderte med en gang avlivning, men kom frem til at han i bunn og grunn alltid hadde vært en utrolig snill hund, dog vanskelig å trene, men sånn er mange border collier. Han var en engel med alle andre barn. Så han fikk et nytt hjem hos ei som var førtidspensjonert og etter det jeg vet har han det helt supert!

Den andre hunden omplasserte vi også, rett og slett fordi jeg ikke klarte å stole på han etter hendelsen. Han var derimot ekstremt og sykelig knyttet til eieren sin, min samboer, og taklet ikke å bli flyttet. Han ble aggressiv og bet helt plutselig hvis familien klappet han. Han ble derfor avlivet. Grusomt, men nødvendig.

Det jeg vil frem til er at hunder er forskjellige og kan vise aggresivitet av forskjellige årsaker. Løsningene er naturligvis derfor også forskjellige. Med Laban høres det jo ut som alt han trenger å finne plassen sin, med deg og din mann som ledere av flokken. Og det høres ut som du kan være på god vei nå! Jeg mener personlig at det du nå gjør er nødvendig og veldig virksomhet for noen hunder, mens det for andre gjør vondt verre. Heldigvis virker det som et kan være riktig for Laban og jeg ønsker deg masse lykke til med prosessen! :)

Uff, skummelt når hunder blir så utilregnlige!!

Ja, spørs om han ikke prøver å finne plassen sin her i huset, selvom jeg ikke får det helt til å stemme heller...
Han er ALLTID sist.. Må alltid ut og inn av døra sist, får ikke komme opp trappa før vi er oppe, hilser aldri på han først osv...Han burde jo da vite at han er sist..
Han var veldig snill på formiddagen i dag, og vi gikk lang tur, leka med en annen hund, og bada etter det.
Så dro jeg på jobb, og kom hjem for en liten stund siden, og da begynte han å bli koko igjen...
Måtte legge han ned på rygg 3 ganger på en time:(

smash skrev:

turboquattro skrev:

Hvis det er meg du mener, så har jeg golden, og tror ikke man kan sammenligne disse rasene..

nei mente ikke deg. vet at du har golden. de 2 rasene der sammenligner jeg ikke heller. eneste jeg reagerte på i et annet innlegg var at mange border collier var vanskelig å dressere. ikke en enkelt hund som andre over tror jeg mente. så alt jeg skrev var generelt.

Back
Topp