Agressiv hund

Lena Levegg skrev:
Er så trist å lese Smash  Det virket som Laban var en fin gutt til å begynne med.

Som jeg har fortalt før (men vet ikke om du husker), så hadde jeg en golden gutt jeg trente aktivt lydighet og agility med. Han var livredd barn, siden jeg ikke var flink nok til å passe på mine nieser da han var valp. Så han var agressiv mot barn resten av livet. Da jeg fikk Robin ville jeg gi han en sjanse til å bli kjent, og kanskje godta babyen. Men da Robin begynte å krabbe, og kom seg bort til plassen til Canto, ble det for mye for bikja.. Han flekket tenner og knurret!!!  Samme dag avlivet jeg hunden min.. Han fikk KUN en sjans!
Så du vet nok hva som er svaret mitt her, eventuelt finne hundemennesker uten barn du kan omplassere han til.. Ungene går først uansett hvor glad vi er i hundene våre!

Uff, fryktelig trist:'( Som du sier, man blir så fryktelig glad i de dyra, og man blir fort knytta til de..
Føler jeg har prøvd alt!! Alt fra å ta han litt hardt, til å være myk med han.
Han er helt koko om dagen! Blir så frustrert! For det var liksom over natta at han blei sånn..

tindra skrev:

Karamellion skrev:

smash skrev:
Oioi, her var det mye å lese!!

For det første: Jeg VET at jeg gjør metoden riktig, fordi jeg har hatt hundetreneren HJEMME hos meg flere ganger. Jeg har gjort metodene foran ho flere ganger, og hver gang har ho har vært her. Jeg får masse skryt for at jeg holder ut, og at jeg gjør det helt riktig.
Ho sa også at jeg var den første ho hadde vært borti som skjønte greia så fort.
Så jeg gjør det ikke feil...

Men jeg gjør sikkert mye annet feil. Jeg vet ikke helt hva det skulle vært, har gått mange runder med meg selv der, men jeg skjønner ikke helt hva det er...

Han er EKSTREMT dominant, og det har han vært hele tiden! Var jo derfor jeg fikk hjelp av to forskjellige til å begynne med.
Èn ting er at en hund er dominant, men når man har en 45 kilos hund som FLYR på deg helt uten grunn og forvarsel, og som i tillegg er AGRESSIV, så er det et stort problem!!
Jeg er IKKE redd for han, og biter han meg, så blir jeg ikke redd.
MEN når han fløy på lille jenta mi i går som satt helt stille på gulvet å leste en bok, DA frykta jeg at han ikke har lenge igjen..
Ungene kommer først, og det er litt begrensa hvor mye tid han skal få så lenge jeg har små barn.
Han får ikke være med ungene nå, og er enten nede i gangen eller på kjøkkenet, men om jeg f.eks sitter på do, så kan jo jentene løpe på kjøkkenet for å hente seg noe å drikke osv. Da er jeg redd han skal fly på de igjen..
Jeg kan ikke gå å være redd 24 timer i døgnet for HVA bikkja KAN gjøre med ungene...
Ungene er det mest dyrebare jeg har, det er ikke Laban..
Så han får ikke mye tid på seg til å skjerpe seg..
Jeg prøver kjemisk kastrering, og følger rådene til Moira ved å legge Laban på ryggen. Men ikke denge han.

Og til deg som mener jeg må gjøre ting til noe positivt, ved å gi han godbiter og sånn, det høres veldig fint ut på papiret, men det nytter ikke med Laban. Det er det jeg tenker at er den beste måten å trene en hund på, men når vi har å gjøre med stor agressiv hund, så er det lettere sagt enn gjort.
Han hopper bare ENDA mer om han skal få godbit under trening.
Får han godbit UTENOM treningen, gjør han alt jeg ber han om.
Men er det under trening, blir han helt tulling, og fokuserer KUN på godbiten, ikke på det jeg forventer at han skal gjøre.

Og du har tydeligvis ingen erfaring med golden, for de er HARDE! Nabon har også en golden, og de sleit i 2,5 år selv. Men de hadde ikke småbarn.. da blir det helt anderledes..
Det pga BARNA, jeg tenker avlivning. Ikke for min egen del, for jeg er ikke redd for han.

Atferd er atferd.. spiller ingen rolle om jeg har erfaring med golden eller ei (noe jeg har).
Jeg mener absolutt ikke at du skal begynne å gi han godbiter osv.. jeg mener du burde bytte trener til en som ikke nødvendigvis kun har "legg bikkja i bakken" som løsning.
Videoen er bare ett eksempel på at dette kan gjøres med godbiter (IKKE ett eksempel på at gud og hverman skal prøve dette selv).

Har tenkt litt på det, og hadde jeg vært i dine sko NÅ (når det har gått så langt), hadde jeg satt meg ned og tenkt på hvor mye det hadde vært verdt for med å redde bikkja.
For meg er en hund som biter en farlig hund, og når man har latt det gå så langt er veien kort for meg til å avlive.
Jeg ville derimot ha satt alle kluter til FØR den hadde bitt.
 Hadde jeg etter bitt valgt å ville se om det var håp for den, så hadde jeg absolutt ikke holdt på med de tingene du driver med hjemme.
Jeg hadde sendt bort bikkja for trening hos noen som VIRKELIG har greie på det, eller avlivet han.

var vel ikke hundetreneren som hadde den løsninga..

Jo, det var hundetreneren som sa at jeg skulle gjøre det sånn. Ho viste meg hvordan man gjennomfører det, og ho har sett meg gjort det flere ganger, og sier at jeg gjør det riktig.
Alt jeg gjør med Laban, er fra profesjonelle trenere, ikke noe jeg har funnet ut selv at jeg vil prøve.

Karamellion skrev:

smash skrev:

For det første: Jeg VET at jeg gjør metoden riktig, fordi jeg har hatt hundetreneren HJEMME hos meg flere ganger. Jeg har gjort metodene foran ho flere ganger, og hver gang har ho har vært her. Jeg får masse skryt for at jeg holder ut, og at jeg gjør det helt riktig.

Men jeg gjør sikkert mye annet feil. Jeg vet ikke helt hva det skulle vært, har gått mange runder med meg selv der, men jeg skjønner ikke helt hva det er...

Han er EKSTREMT dominant, og det har han vært hele tiden! Var jo derfor jeg fikk hjelp av to forskjellige til å begynne med.
Èn ting er at en hund er dominant, men når man har en 45 kilos hund som FLYR på deg helt uten grunn og forvarsel, og som i tillegg er AGRESSIV, så er det et stort problem!!
MEN når han fløy på lille jenta mi i går som satt helt stille på gulvet å leste en bok, DA frykta jeg at han ikke har lenge igjen..
Ungene kommer først, og det er litt begrensa hvor mye tid han skal få så lenge jeg har små barn.
Han får ikke være med ungene nå, og er enten nede i gangen eller på kjøkkenet, men om jeg f.eks sitter på do, så kan jo jentene løpe på kjøkkenet for å hente seg noe å drikke osv. Da er jeg redd han skal fly på de igjen..
Jeg kan ikke gå å være redd 24 timer i døgnet for HVA bikkja KAN gjøre med ungene...
Jeg prøver kjemisk kastrering, og følger rådene til Moira ved å legge Laban på ryggen. Men ikke denge han.

Og til deg som mener jeg må gjøre ting til noe positivt, ved å gi han godbiter og sånn, det høres veldig fint ut på papiret, men det nytter ikke med Laban. Det er det jeg tenker at er den beste måten å trene en hund på, men når vi har å gjøre med stor agressiv hund, så er det lettere sagt enn gjort.
Men er det under trening, blir han helt tulling, og fokuserer KUN på godbiten, ikke på det jeg forventer at han skal gjøre.

Og du har tydeligvis ingen erfaring med golden, for de er HARDE! Nabon har også en golden, og de sleit i 2,5 år selv. Men de hadde ikke småbarn.. da blir det helt anderledes..
Det pga BARNA, jeg tenker avlivning. Ikke for min egen del, for jeg er ikke redd for han.

Atferd er atferd.. spiller ingen rolle om jeg har erfaring med golden eller ei (noe jeg har).
Jeg mener absolutt ikke at du skal begynne å gi han godbiter osv.. jeg mener du burde bytte trener til en som ikke nødvendigvis kun har "legg bikkja i bakken" som løsning.
Videoen er bare ett eksempel på at dette kan gjøres med godbiter (IKKE ett eksempel på at gud og hverman skal prøve dette selv).

Har tenkt litt på det, og hadde jeg vært i dine sko NÅ (når det har gått så langt), hadde jeg satt meg ned og tenkt på hvor mye det hadde vært verdt for med å redde bikkja.
For meg er en hund som biter en farlig hund, og når man har latt det gå så langt er veien kort for meg til å avlive.
 Hadde jeg etter bitt valgt å ville se om det var håp for den, så hadde jeg absolutt ikke holdt på med de tingene du driver med hjemme.
Jeg hadde sendt bort bikkja for trening hos noen som VIRKELIG har greie på det, eller avlivet han.

Jeg har snakket med TO trenere, pluss pappan min som også drev med dette for noen år siden.
Jeg kan da ikke dra til alle hundetrenerne i Norge, fins grenser..
Jeg tar til meg alt av råd, og prøver de ut.
Alle hunder er ikke like, noe det virker som du tror, jeg er IKKE en som gir opp, og Laban har fått mange sjangser og jeg jobber og jobber med han.
Man kan faktisk ikke oppdra alle hunder likt. De måoppdras forskjellig, etter hva slags personlighet de har. Laban er agressiv og helt upålitelig.
Da kan jeg faktisk ikke dulle og være god og snill med han og gi han masse godbiter.
Som jeg har skrevet før, så var godbiter noe av det første jeg prøvde, da det i mitt hode virker som det rette å gjøre. Men da blei han bare værre..
Som sagt, jeg har prøvd ALT! Bortsett fra det Moira har skrevet.

smash skrev:

tindra skrev:

Karamellion skrev:

smash skrev:

var vel ikke hundetreneren som hadde den løsninga..

Jo, det var hundetreneren som sa at jeg skulle gjøre det sånn. Ho viste meg hvordan man gjennomfører det, og ho har sett meg gjort det flere ganger, og sier at jeg gjør det riktig.
Alt jeg gjør med Laban, er fra profesjonelle trenere, ikke noe jeg har funnet ut selv at jeg vil prøve.

Hvem er denne hundetreneren?
Har hun noen resultater å vise til i forholdt til hunder som har bitt?
Det er desverre altfor lett å bli hundetrener, og å holde kurs så det er lurt å være veldig kritisk.
Uavhengig av hva jeg synes om å legge bikkja i bakken eller ikke, så ville jeg vært VELDIG kritisk til en person som har EN mulig løsning på problemet.

Og hvor bor du? Hvis du bor på østlandet så kan jeg anbefale deg en hundetrener

smash skrev:

Karamellion skrev:

smash skrev:

Jeg har snakket med TO trenere, pluss pappan min som også drev med dette for noen år siden.
Jeg kan da ikke dra til alle hundetrenerne i Norge, fins grenser..
Jeg tar til meg alt av råd, og prøver de ut.
Alle hunder er ikke like, noe det virker som du tror, jeg er IKKE en som gir opp, og Laban har fått mange sjangser og jeg jobber og jobber med han.
Man kan faktisk ikke oppdra alle hunder likt. De måoppdras forskjellig, etter hva slags personlighet de har. Laban er agressiv og helt upålitelig.
Da kan jeg faktisk ikke dulle og være god og snill med han og gi han masse godbiter.
Som jeg har skrevet før, så var godbiter noe av det første jeg prøvde, da det i mitt hode virker som det rette å gjøre. Men da blei han bare værre..
Som sagt, jeg har prøvd ALT! Bortsett fra det Moira har skrevet.

Jeg sier ikke at du skal dra til alle hundetrenere, dra til en som vet hva de driver med!

Og jeg har ikke sagt at du skal begynne med godbiter og dulle osv. jeg har sagt at du bør søke profesjonell hjelp som kanskje er litt vennligere, og som har andre metoder enn å legge bikkja i bakken.

Jeg er absolutt ikke av den oppfatning at alle hunder er like.. jeg mener derimot det motsatte av det.. derfor er det mange mulige grunner til at hunden er aggressiv, og mange mulige løsninger. Derfor FINN NOEN SOM VET HVA DE DRIVER MED, eller bare avliv han.

Det er aldri bare ÈN løsning til et sånt problem!

Hadde hun vært singel og ikke hatt barn, så hadde jeg anbefalt henne en helt annen metode å ta ting på. MEN på grunn av at hun har barn, dette har kommet plutselig, og det har raskt forverret seg, så er det viktig å ta det NÅ, og da er denne metoden, ja ekstrem, men i mitt hode nødvendig!

Hun har som hun sier prøvd alt. Snakket med flere trenere som vet hvordan en hund fungerer, og man MÅ sørge for at hunden har respekt for eieren.
Hvordan man gjør det er i grunn irellevant - men det må til. Dette er en rask måte å gjøre det på. En metode man som sagt ikke skal gjenta mange ganger - man skal gjøre det en gang - men skikkelig!

Bli rett og slett sint på hunden! De trenger det de også innimellom.

Prøv å sett deg LITT inn i hvordan hunden faktisk fungerer Karamellion, så kanskje du også skjønner at det jeg foreslår for Smash ikke er så ille som du skal ha det til

Finn noen som vet hva de driver med, eller bare avliv ham...

men på INGEN måte prøv det Moira sier. Det er skikkelig fælt å ta sjefsrollen ovenfor hunden, og skikkelig fælt å ta hunden i nakken. Nei da er det bedre å avlive...

Jeg blir helt sattut her jeg sitter...

At det virkelig er mulig?!

Moira skrev:

men på INGEN måte prøv det Moira sier. Det er skikkelig fælt å ta sjefsrollen ovenfor hunden, og skikkelig fælt å ta hunden i nakken. Nei da er det bedre å avlive...

sign!
Har hele veien lest at hvis du ikke gjør som jeg mener er riktig så må du for all del kontakte en profesjonell...ikke høre på Moria

Jeg syns det høres veldig logisk ut det Moria, Tindra og Rekekreke sier jeg... jeg har ikke no spes hundeerfaring..

vi har tenkt å skaffe oss en golden tispe... må si jeg blir litt skremt av denne tråden :S En sånn hund jeg er "redd" for å få... misforstå meg rett....

Er ikke noe "farlig" å anskaffe seg golden, og i og med at du uansett ønsker tispe, så er det nesten 100% sikkert at du ikke kommer til å møte på dette problemet.

Vær på vakt, og ALDRI la hunden få overtaket. Ikke la den komme over dere på noen måte. Ikke la den gjøre som den vil rett og slett (selvfølgelig bare om du/dere ønsker noe annet).

De overtar lederrollen raskt om de får annledning til det.

Håper virkelig at Laban bli "frisk" igjen, og at alt ordner seg!!

Moira skrev:

omg.. jeg må le her jeg sitter jeg..

Jeg er da helt enig i at hun skal ta "sjefsrollen", poenget er at hunden har bitt mannen hennes en stund (om jeg forstår det rett), og nå har begynt å bite henne og overfall ungen...
det hun driver med nå, det funker helt klart ikke!!! Det tror jeg vi alle kan være enige om.

Jeg hadde ikke turt å ikke gjøre det på en ordentlig måte.. derfor er, for emg, bedre å avlive om man ikke finner noen profesjonelle.

Moira skrev:
Er ikke noe "farlig" å anskaffe seg golden, og i og med at du uansett ønsker tispe, så er det nesten 100% sikkert at du ikke kommer til å møte på dette problemet.

Vær på vakt, og ALDRI la hunden få overtaket. Ikke la den komme over dere på noen måte. Ikke la den gjøre som den vil rett og slett (selvfølgelig bare om du/dere ønsker noe annet).

De overtar lederrollen raskt om de får annledning til det.

Håper virkelig at Laban bli "frisk" igjen, og at alt ordner seg!!

dette er jeg HELT enig i, men om man feiler her, og har feilet.. så kan man ikke "hobbyjobbe" med dette hjemme.. det hadde hvertfall aldri jeg tørt med barn i huset.

Karamellion skrev:

Moira skrev:

omg.. jeg må le her jeg sitter jeg..

Jeg er da helt enig i at hun skal ta "sjefsrollen", poenget er at hunden har bitt mannen hennes en stund (om jeg forstår det rett), og nå har begynt å bite henne og overfall ungen...
det hun driver med nå, det funker helt klart ikke!!! Det tror jeg vi alle kan være enige om.

Jeg hadde ikke turt å ikke gjøre det på en ordentlig måte.. derfor er, for emg, bedre å avlive om man ikke finner noen profesjonelle.

Ja - jeg skjønner det, men hun har jo ikke prøvd "min" metode, så hvordan kan du da sitte å si at det ikke funker???!!!
Hun har kommandert hunden i ligg, og da måtte han ligge til han var rolig.
Det er ikke det jeg snakker om, og det er etter min mening ikke en metode jeg skjønner hvorfor han skal "skjønne" hva som skjer. Han får ikke straff for det han har gjort, og da er det i hans hode helt greit å gjøre sånn.

Og nei - jeg skjønner GODT at ikke alle tør å gjøre dette på en "ordentlig" måte, men er derfor jeg har presisert MANGE ganger, at om dette ikke blir bedre etter et par ganger, så må hun gjøre noe annet. Da gjør enten hun noe feil, eller så er det noe annet som er galt med hunden. Jeg har sagt til henne, at han KAN reagere på dette med kamp, for det er ikke alle hunder som gir fra seg lederstillingen uten kamp.

Så hun VET hva dette innebærer, hun VET hva hun må gjøre, og hun VET at for seg så er det ikke så mange andre muligheter igjen om dette ikke fungerer når hun har prøvd alt annet...

Karamellion: Hundetrenere i Norge er ikke folk med utdannelse i hundetrening. Det er folk med mye erfaring. De er ikke nødvendigvis mer proffesjonelle enn f.eks Moira her som har mye erfaring, vet hva hun snakker om og begrunner argumentene sine godt.

En del "proffesjonelle" hundetrenere er rett og slett udugelige. Velmenende, men udugelige. Jeg stiller meg bak Moira her. Jeg mener hun presenterer et potensielt bra alternativ i forholdt til akkurat dette problemet.

Den ene hundetreneren jeg har hatt kontakt med har TREDVE års erfaring, og hun andre FJORTEN.
Dette er ikke noen "hobbytrenere"eller folk uten erfaring.
Jeg er ikke dum..

smash skrev:
Den ene hundetreneren jeg har hatt kontakt med har TREDVE års erfaring, og hun andre FJORTEN.
Dette er ikke noen "hobbytrenere"eller folk uten erfaring.
Jeg er ikke dum..

Nå var ikke dette ment til deg da.... Jeg prøver bare å få fram at erfarne hundefolk uten hundetrener-status faktisk kan komme med gode alternativer. Det finnes mange slags hundetrenere med flere forskjellige teorier. Noen fungerer og noen ikke. Noen trenere er gode, noen er udugelige..

Jeg tror ikke hunden din er sinnsyk, men jeg tror metodene du har prøvd fram til nå rett og slett ikke fungerer på din hund. Sånn sett burde du nok ta til deg andre erfaringer.

Jeg tror hunden din ikke responderer på det du gjør psykologisk, men som en lek han kan velge å delta i. Som regel gjør han som du ønsker fordi da får han positiv respons, men samtidig er han interessert i å være på topp. Så når han ikke ønsker å delta i "leken", får du unngjelde. Det er min teori! Jeg er ikke proffesjonell, men har en del erfaring og interesse.

Det gjør det sikkert, men jeg har ikke tid til å lese alt. Har tatt litt av her. Ønsker deg lykke til!

smash skrev:

mariusmor skrev:
Har sendt deg en pm

Skal svare deg etterpå jeg, får straks besøk. Men tror det meste står i tråden:)

Jeg har tenkt på situasjonen din siden i går, og jeg hadde ikke turt å beholde en sånn hund sammen med barn. Ville enten omplassert han til en person som ikke har barn, og masse tid til å trene han. Eller så ville jeg rett og slett avlivd.
Kan ikke være greit å ha det sånn med seg selv. Og hvis det du gjør hadde funka så hadde det funka innen nå :-/

Vi har selv en hanne på 40kg, og hvis han hadde vært sånn gæern så aldri i verden at jeg hadde turt å beholde han. Han hadde en sånn "gærningperiode" når han var 1,5år, men det gikk over rimelig raskt og han beit aldri

Jeg vil ikke si hva du bør gjøre eller ikke bør gjøre..

Jeg vil bare fortelle deg at jeg ble skambitt i ansiktet av en hund da jeg var 10 år gammel , slikt henger igjen resten av livet altså både psykisk og fysisk..
jeg ville personlig ikke sjangsa på å ha en aggressiv hund med sønnen min ihvertfall..
Du må nesten vurdere om det er verdt å gamble på å få hunden frisk psykisk , eller om du er føre var og enten avliver han eller omplasserer han til noen som evt driver med opptrening av hunder eller noe..

Vet at du ikke har det mye lett nå , har vært oppi samme situasjonen selv , bare da hadde jeg ikke barn og det var en del år siden...
Lille border collie blandings gutten min gikk fra å være verdens snilleste til å bli farlig etter en flytur...
Han beit og knurra etter både meg og mamma , og etter mye om og men valgte jeg å avlive han...
Var helt forferdelig , men det var det beste for oss alle..

Ønsker deg masse lykke til uansett hva dere ender opp med å gjøre

Dramadama skrev:
Jeg har tenkt på situasjonen din siden i går, og jeg hadde ikke turt å beholde en sånn hund sammen med barn. Ville enten omplassert han til en person som ikke har barn, og masse tid til å trene han. Eller så ville jeg rett og slett avlivd.
Kan ikke være greit å ha det sånn med seg selv. Og hvis det du gjør hadde funka så hadde det funka innen nå :-/

Vi har selv en hanne på 40kg, og hvis han hadde vært sånn gæern så aldri i verden at jeg hadde turt å beholde han. Han hadde en sånn "gærningperiode" når han var 1,5år, men det gikk over rimelig raskt og han beit aldri

Hvem i all verden vil ha en agressiv hund som flyr på deg bare han ser deg?
Jeg tenker at en hund med en sånn oppførsel ikke har det bra med seg selv, og det sier hundetreneren også.
Men vi prøver en siste gang med å legge han på rygg, og kjemisk kastrering.
Etter det får han ikke flere sjangser.

Jeg tok han ut i stad, kun for å tisse, og han var heeelt gæern.
Fikk roet han ned ved å se strengt på han å si SITT!
Han satte seg, og vi hadde våre faste rutiner når vi skulle ut. (det at han skal sist ut osv)
Da vi kom ut klikka han helt, og jeg tok han i nakken, la han på rygg og satt oppå han (ikke med kroppsvekta, men for å vise at JEG er over HAN)
Han var helt forskrekka i øynene, og prøvde å vri seg unna, men ga seg til slutt.
Etter det har han vært helt rolig.
Nå går han rundt å snuser her, mens jeg og jentene sitter sammen i sofan.
Så kanskje dette kan funke. Jeg prøver:)

Back
Topp