Agressiv hund

Rekekreke skrev:

smash skrev:

tindra skrev:

Moira skrev:
Er som sagt heller ikke snakk om vold. Er snakk om å ta lederrollen

nei...å si at man skal ta tak i hunden å legge den ned på rygg..BANG..er ikke det samme som å si man skal banke hunden.
Men må som sagt her tidligere så må det skje så kjapt og kontant at hunden ikke rekker og forstå hva som skjer før den ligger på ryggen.

Jeg får prøve det i morgen, for det blir vel 100 kamper i morgen også...
Kommer til å ha kjempedårlig samvittighet etterpå, men hvis det er for en liten periode, og det kan redde lille gutten min, så prøver jeg!

Jeg vil bare si at du ikke trenger å ha dårlig samvittighet, for det du gjør, er faktisk det aller beste for hunden... Hunder setter pris på lederskap, uten godt lederskap, har ikke huden det noe godt heller :)

:'(

Moira skrev:
Om det blir flere "kamper" etterhverandre, så er det et eller annet som er feil.

Hunden burde være "ydmyk" (merkelig å si det sånn, men håper du skjønner hva jeg mener) en god stund etterpå - og om han gjør det igjen, så burde det ikke være like ille som de første gangene...

Send meg en PM,så får du nr. mitt, så kan du evt. sende meg en sms som det er noe du lurer på iløpet av dagen =) Om du ønsker selvfølgelig :)

Han gir seg ikke han. Han holder på i det uendelige!
Jeg er sikker på at hvis jeg legger han ned på rygg i morgen,ligger på i 4 timer, går vekk, så hopper han på meg igjen.
Sender nr mitt på pm, så kanskje jeg får til å sende deg en liten videosnutt også.

Moira skrev:
Som hva da?

Kom med noen tips du også da vel, sånn at hun kan prøve noe annet.

Moderne eller ei - det må jo ha en fungsjon

Mitt tips er å bytte hundetrener.. til noen som har erfaring med adferd på hund, og som benytter seg av positive metoder som kan trene EIEREN.
Om det ikke er noe fundementalt galt med hunden, så er det som regel eier det noe i veien med, eller noe de gjør feil. (Jepp, jeg skylder på meg for min egens hund problemer også)

Jeg har ikke sett hvordan hun oppfører seg eller omgås hunden sin, så jeg har ingen konkrete råd som en ordentlig hundetrener vil ha.
Folk får trene bikkjene sine som de vil, men å anbela hundeeiere å legge hunden på rygg, og å "ta de" ville værtfall fått meg til å tvile på de!. Og siden jeg har erfart og vet at det finnes andre og bedre så metoder, så velger jeg å avstå fra de=)

Jeg vet desverre ikke om noe annet man kan gjøre når en hund hopper og biter på eieren sin, enn å sette hunden skikkelig på plass, og vise hvem som er sjefen.

Er ikke å "ta dem", men å gjøre akkurat det som alfahunnen (eller alfahannen) i en ulveflokk gjør - bare uten volden, bitingen og alt det "nastye".

En hund kan lære på mange måter. men i dette tilfellet er det faktisk ikke forsvarlig å bruke tid på å lære hunden hva den skal lære, og etterpå lære den det, så derfor mener jeg at denne metoden er den eneste som kan fungere i dette tilfellet.

Er på ingen måte noe jeg anbefaler til hver og en - i de aller fleste tilfeller er det andre og mer skånsomme metoder å gjøre dette på, og jeg er absolutt for disse, men man er nødt til å skille havren fra melet, og ta ting som de er.

Om Smash ikke lykkes i å få hunden til å underkaste seg henne, mannen og barna, så vil dette bare bli verre og verre, og tilslutt vil det ende i avvlivning.

Jeg jobber KUN med positiv forsterkning på mine hunder, men som sagt - når noe sånt skjer, så har man faktisk ikke tid til å "vente" på at noe positivt skjer, sånn at hunden kan "glemme" at den gjorde noe galt, og heller ønske å gjøre noe riktig.

Om du kan forklare meg hvorfor dette er en feil og ille måte å gjøre dette på, så vil jeg gjerne høre dine synspunkter på dette, sånn at jeg kan vurdere mine treningsmetoder =)

Karamellion skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=pL13n-yYy8I&feature=relmfu

Her er en video jeg liker som viser eksempler på positiv trening av aggressiv hund.

Når det er sagt (delt), så hadde jeg ikke gjort dette uten å jobbe sammen med noen som har lang erfaring og har greie på dette. Jeg hadde ikke ville "gamlet", og risikert å gjøre vondt verre.

omfg...
Hvorfor plage en hund i timesvis, bruke masse energi på metoder som ikke faller hunden naturlig, når du enkelt og greit kan vise den at "EY, det der tolererer jeg ikke", ved å legge den i bakken, gi den ett lederskap, og gjøre det på den naturlige måten...
Beklager, men det der er noe av det dummeste jeg har sett i hele mitt liv...

Det der er jo værre for hunden da... du lar hunden stå i en sitvasjon den ikke er komfotabel med over lenge tid... i mine øyne er det der på grensen til misshandlig, binde hunden fast og utsette den for stress over lengre tid... nei vet du hva...

Jo jeg er helt enig, men dette er kun eksempler på situasjons bestemt aggresjon (mataggresjon, fryktaggressjon, aggressjon mot andre hunder etc.) Er jo ingen av disse tingene Laban reagerer på. Derfor er det så vanskelig å trene dette bevisst og utelukkende positivt.

Det er som de også sier i denne filmen: "Not suprisingly, the heart of most aggression problems comes form a lack of structure an leadership.
This is a must for all rehabs."

Det er dette hun trenger med laban - Lederskap. Og det får hun ved å gjøre det jeg har foreslått. Det er på ingen måte en oppdragelses metode - men en metode for å ta i fra hundene lederskapet den har over dem.

Rekekreke skrev:

Karamellion skrev:

Her er en video jeg liker som viser eksempler på positiv trening av aggressiv hund.

Når det er sagt (delt), så hadde jeg ikke gjort dette uten å jobbe sammen med noen som har lang erfaring og har greie på dette. Jeg hadde ikke ville "gamlet", og risikert å gjøre vondt verre.

omfg...
Hvorfor plage en hund i timesvis, bruke masse energi på metoder som ikke faller hunden naturlig, når du enkelt og greit kan vise den at "EY, det der tolererer jeg ikke", ved å legge den i bakken, gi den ett lederskap, og gjøre det på den naturlige måten...

Helt enig.. men jeg ville heller brukt noen timer på å lære (eller plage som du sier) hunden enn å legge den på rygg i flere timer i ett missforstått måte å vise lederskap på =)

Rekekreke skrev:
Det der er jo værre for hunden da... du lar hunden stå i en sitvasjon den ikke er komfotabel med over lenge tid... i mine øyne er det der på grensen til misshandlig, binde hunden fast og utsette den for stress over lengre tid... nei vet du hva...

Der må jeg si meg uenig faktisk.. Om hunden tydelig er under deg i rang, og du gjør som de gjør i filmen, er ikke hunden utrygg - og du viser hunden på en rolig, trygg og positiv måte at andre hunder ikke er så skumle, eller at det ikke er farlig å bli kammet eller klippet klør på.

Jeg kunne aldri i verden funnet på å brukt denne metoden jeg har foreslått til Smash på en av disse hundene.

Moira skrev:
Men man må først ha lederskap over hunden.

Og hvordan får man det?

ved å gå foran som ett godt eksempel=) Det kan man bl.a lære på kurs

NEI!

Det er ikke et barn man oppdrar, men et dyr!!!

Tviler sterkt på at Smash noen gang som helst har hoppet og bitt etter samboeren og barna sine?

Tror ikke på noen måte hun har gjort noe annet enn å "gå forran med et godt eksempel".

Du kan ikke fortelle en hund at du er sjefen dens - du må vise det!

Karamellion skrev:

Rekekreke skrev:

Karamellion skrev:

omfg...

Helt enig.. men jeg ville heller brukt noen timer på å lære (eller plage som du sier) hunden enn å legge den på rygg i flere timer =)

Du trenger MEGET skjelden og legge den på rygg i flere timer, er man nødt til å bruke flere timer, gjør man noe galt... 
Desuten er det en naturlig reaksjon for en hund og ligge på rygg, det er ikke fælt, det er ikke vondt, det skader den ikke, det er heeeeeelt naturlig, og den har gjort det siden den var valp... Og den blir fulstendig avslappet i det den underkaster seg, og er 99,9% av gangen veldig fornøyd etterpå...

En hund har det godt med en god leder, for det er sånn det fungerer for dem....

Å binde fast en hund, er ikke naturlig i det hele tatt... å lære en hund noe på den måten, finnes ikke naturlig... Det bringer ikke frem en naturlig reaksjon hos hunden...

Jeg får fnatt av hele denne "godbit treningen", jeg trenger aldri noen godbit for å få hunden til å gjøre noe...Det har jeg aldri gjort heller...
 for våre hunder vet at jeg er lederen, ber jeg de gå fint går de fint, ber jeg de sitte setter de seg, slipper jeg de på fjellet kommer de altid tilbake til meg, slipper jeg ut i hagen går de ingen sted, for de har ett flokkinstingt som sier at de skal det... 
De er ikke redde, de kryper ikke, de viser ingen frykt, de er lykkelige hunder med en meget bestemt og god leder, slik instinktene dems sier at de skal ha det...
Og en hund som får følge instinktene sine, får bruke instinktene sine, er en lykkelig hund...

Moira skrev:

Rekekreke skrev:

Der må jeg si meg uenig faktisk.. Om hunden tydelig er under deg i rang, og du gjør som de gjør i filmen, er ikke hunden utrygg - og du viser hunden på en rolig, trygg og positiv måte at andre hunder ikke er så skumle, eller at det ikke er farlig å bli kammet eller klippet klør på.

Jeg kunne aldri i verden funnet på å brukt denne metoden jeg har foreslått til Smash på en av disse hundene.

Jeg hadde ikke funnet på å be noen andre bruke den metoden på en slik agresiv hun jeg heller, for å takle så agrasive hunder krever en del... men aldri i verden om jeg hadde bunnet den fast på den måten...
Og brukt godbit som treningsmetode...

Karamellion skrev:

Moira skrev:
Men man må først ha lederskap over hunden.

Og hvordan får man det?

ved å gå foran som ett godt eksempel=) Det kan man bl.a lære på kurs

høres ut for meg som du aldri har vært borti en aggresiv hund! alt høres så pent ut når man kan skrive det. er noe helt anna når man faktisk skal praktisere det. man må vise hunden hvem som er sjefen å i det tilfellet som er nevnt her så funker det ikke å gå foran som et godt eksempel! så å stå å dra fram en godbit eller flinke hunden når hunden faktisk flyr på deg å biter funker ikke i det hele tatt! moira, tindra og rekekreke har rett i alt dem skriver!! når alle andre muligheter er prøvd så prøver man siste utvei før man velger avliving! det er faktisk en hund og ikke et menneske man oppdrar!

Jeg som bruker min hund til lydighet, rundering og spor er nødt til å bruke godbiter og leker (belønning) til min hund i trening, men bruker dem ikke i hverdagen.

Dette for å holde motivasjonen oppe, og for at hunden skal syns det er utrolig stas å få lete rundt i skogen etter folk som har leken  hans, og som leker med han :)

Men det blir igjen noe helt annet =)

Back
Topp