Agressiv hund

Karamellion skrev:

For en trist situasjon du er i.
Har selv en hund som har vært agressiv mot andre hunder, og det er veldig frustrerende.

Selv er jeg nøytral til burbruk.. noen hunder trenger det, andre trenger det ikke.
Ingen av mine hunder har trengt det, bortsett fra han siste vel EN anledning da han ikke likte at det var mange barn rundt han. Når jeg en dag får barn selv vil jeg helt klart skaffe han ett bur som han kan ligge i når han selv velger det, og som barna absolutt ikke har adgang til.

Det virker som om du er en dedikert og flink hundeeier, men det er to ting jeg må si at jeg reagerer på.. det første er at jeg mener å huske at skrev lenger opp her at barna dine har kunne gjøre alt mulig med han uten at han reagerer? Jeg kjenner en del som har sagt lignenede ting som har endt opp med agressive hunder. Barn burde ikke få bruke hunder som leketøy. Vet ikke om det har skjedd i deres tilfelle, men om det er det så burde dere forandre på det.

Den andre tingen jeg reagerer på, er at du virker som om du er villig til å gjøre alt for å få denne hunden i orden igjen, bortsett fra å bruke bur? Hva om hunden din trenger en liten pause? Tipper det er ingen som mener at du skal sperre han inne i 8 timer + hele natten.
Men kanskje heller det er lurt å gi han en "fritime" nå og da? (særlig hvis barna har med noen hjem, eller litt hypre i lek osv?
Og det trenger jo heller ikke være ett bur i vanlig forstand.. hvis dere har sånne barnegrinder, så kan dere lage ett avgrenset område i stua f.eks. Det skal ikke være straff å gå dit, men man må være i forkant og gi han en pause når man vet det kan bli litt kaotisk.
Håper du hvertfall vil vurdere å virkelig gjøre ALT for å hjelpe han.

Ellers ville jeg også forsøkt kjemisk kastrasjon, men er enig med det noen skriver, at det er lurt å fikse "problemene" i høyest mulig grad før jeg gjorde det.

Lykke til!!.Håper dere klarer å "fikse han!=)

Det med at barna får leke med han, ser jeg ikke noe problem i..
Men de får aldri være aleine med han.
Om de vil leke tannlege, så er det jeg som holder munnen hans, men jentene styrer med tennene. Han bryr seg ikke om det, er derfor de har fått lov.
Og siden jeg holder munnen (ikke hardt) så har jeg kontroll..
Men de får ikke lov til det nå, de får nesten ikke lov til å klappe han en gang..
Han er jo helt koko om dagen:(

Ja, jeg gjør ALT for å "redde" han..
Og i mitt hode, virker han agressiv, og jeg har fått høre det samme av både pappa og en hundetrener, begge med masse erfaring..
Hundetreneren mener han må få mer tid ++ mens pappa mener avlivning.
Men han er et stykke unna avlivning altså!
Jeg prøver ALT først! Han er jo lille babyen min..
Det første vi skal gjøre er kjemisk kastrering, og full helsesjekk.
Må bare vente på lønn først.

Han vet selv når han har fått nok av mas og unger og bråk, da går han ned å legge seg i gangen, for der er det aldri mennesker og bråk.
Ellers så er han på kjøkkenet med lukket dør.
Men jeg vil ha han i stuen med oss hele tiden, men det nytter ikke sånn som han er nå.
Men jeg håper jeg kan hjelpe lille gutten min, så han kan bli en deilig og bedagelig hund!

Ikke si ned! IKKE gi hunden en kommando om å "underdanne" seg, for det er akkurat det du vil - at hunden skal være underdannig deg/ dere.

Om hunden begynner å tulle, så si NEI hardt og bestemt, og legg hunden fysisk ned TVERT!

Han er som du sier inne i en litt tøff periode å være hannhund i, der han skal prøve å finne sin plass i flokken, og da er det viktig at dere klart og tydelig viser han hvor hans plass er.

Har gjort dette èn gang med min hund, og han har ikke prøvd seg siden. Men det er klart - med en hund som "har fått lov" (han har jo ikke det i deres øyne, men i sine egne øyne, så har han det...).

Dette blir en HARD kamp for dere, men om det er det som skal til for at han blir normal igjen, så er det vel verdt det?!

Det kommer nok til å bli noen bitt på dere også, så ikke la ungene gjøre dette - bare de voksne.

Om hunden ikke underdanner seg dere, så har dere et kjempeproblem, og hunden burde da kanskje avlives. Desverre - men det er farlig å ha en såpass stor hund som er sjef =(

Ikke si ned! IKKE gi hunden en kommando om å "underdanne" seg, for det er akkurat det du vil - at hunden skal være underdannig deg/ dere.

Om hunden begynner å tulle, så si NEI hardt og bestemt, og legg hunden fysisk ned TVERT!

Han er som du sier inne i en litt tøff periode å være hannhund i, der han skal prøve å finne sin plass i flokken, og da er det viktig at dere klart og tydelig viser han hvor hans plass er.

Har gjort dette èn gang med min hund, og han har ikke prøvd seg siden. Men det er klart - med en hund som "har fått lov" (han har jo ikke det i deres øyne, men i sine egne øyne, så har han det...).

Dette blir en HARD kamp for dere, men om det er det som skal til for at han blir normal igjen, så er det vel verdt det?!

Det kommer nok til å bli noen bitt på dere også, så ikke la ungene gjøre dette - bare de voksne.

Om hunden ikke underdanner seg dere, så har dere et kjempeproblem, og hunden burde da kanskje avlives. Desverre - men det er farlig å ha en såpass stor hund som er sjef =(

Moira skrev:

Jeg er veldig fornøyd med den løsningen, og be han legge seg ned.
Det har ikke med at han skal underdanne seg, men det er en måte å hjelpe han å roe seg ned.
Når han puster rolig og ikke er stressa lenger, så sier jeg kom, og da kan han reise seg.
Jeg sier ikke ned til han for å være sjef. Men jeg hjelper han.
Jeg må også legge han i fanget mitt av og til.
Han ligger på ryggen, med hode og overkroppen i fanget mitt. Der skal han ligge til han sovner.
Elsker de metodene, og de har funket på han hele veien, og han har klart å roe seg osv.
Når vi får besøk, blir han helt i 110, så ingen som kommer på besøk, får lov til å klappe eller hilse på han, før han ligger nede og har roet seg. Puster rolig og senker halen.
Det er syyyykt mye arbeid i den metoden, og jeg er dritsliten...
Hadde nettopp en "kamp" med han.
Han hoppet opp i sofan, og jeg sa gå ned og pekte mot gulvet, og da glefset og beit han meg.
Det skal ingenting til...
Fikk han til å legge seg ned etter mange forsøk, han lå til slutt, roet seg, og nå er han snill som et lam.

Men den metoden er ekstra slitsom nå som han ikke gir seg... Men det gjør ikke jeg heller, så vi kan holde på alt fra 5 sekunder, til 2 timer... Phu....

Freyr skrev:
Hønefoss :)

Da bor du nesten 3 timer unna:(

Åh, shit... det var litt langt ja.. :/

men delta på kurs etter kurs.. samme om dere skal konkurere eller ikke. Her i Hønefoss har vi "valpe"treff hver tirsdag. Det er jo for alle hunder, og de blir sortert etter størrelse og hvor frempå de er.. Det er kjempetrim for hund og eier.. og de blir sosialisert til de grader.

De løper fritt på et diger inngjerda område. :) Kjempe messig å se på.. og det går alltid en eller to trenere med rundt. Dette er helt gratis!: :)

Det høres ut som en kjempeslitsom fjortissalder. Vi hadde en labrador som var på den måten før. Det var bare 1 ting som funka, og det var å være bestemt.
Når han hopper og biter skriver du at du får du han til å legge seg ned for å slappe av, men han må jo settes på plass først og fremst. Avslapning kan man ta etterpå.

Ellers får jeg si som Freyr her; send han hit!  Jeg har hatt min del av trøbbelhunder, og har ikke avliva en eneste en enda...
Men jeg bor i Drammen da, og det er kanskje ikke nærmere enn Hønefoss

Moira skrev:

Vet ikke hvilken treningsmetoder dere bruker. (Har ikke lest igjennom hele tråden) Men anbefaler klikkertrening på det høyeste.  Min hund hadde samme tendenser i den alderen og det eneste som fungerte var positiv forsterkning. Masse ros og gobiter når han var flink. Ingen oppmerksomhet på det negative. Anbefaler å lære inn en kommando som sitter uansett hvilken situasjon dere er inn. For min hund er det så enkelt som sitt. Vi trente sitt hele tiden, over alt og i alle situasjoner. Masse ros og gobiter for sitt :)  Nå kan jeg rope sitt om han jager en katt eller hva det nå måtte være og da sitter han pronto.  I sin ungdom da jeg merket på han at han var i ferd med å "klikke" sa jeg enkelt og greit sitt til han i en lystig tone for å avbryte han. Han satt og fikk ros og gobit.  Disse episodene der han hoppet og bet ble bare færre og færre. Og jeg fikk avbrutt det med det samme med sitt og ros. Lykke til med hunden din :)

Vil bare legge til at hunden min bare ble værre og veldig stresset når jeg forsøkte å "tvinge" han til å underdanne seg.  Så vår redning ble altså å fokusere på det positive og ikke gi noen oppmerksomhet på det negative.  Han er nå 7 år gammel og verdens beste kosegutt.

Tror kanskje du misforsto meg litt...

Er ikke det at han skal være underdanig i den forstand, men at han skal vite at han er lavere på rang enn dere. Det gjør han ikke når han hopper og biter etter dere ;)

Om hunden skjønner at dere er høyere i rang enn han, så ville han aldri prøve å "yppe" mot dere som han gjør nå.

Og du sier du er fornøyd med metoden dere gjør det på - ja da er det vel ikke noe problem da?!

Jeg skjønner at du kanskje ikke liker min metode å gjøre det på, men noen ganger er det faktisk det som må til...

Jeg klikkertrener min hund, men om han hadde begynt med lignende oppførsel - så hadde det ikke vært spørsmål engang.

En tydelig forvirret hund, som prøver å passe inn i flokken :)

Lykke til videre

Moira skrev:
Tror kanskje du misforsto meg litt...

Er ikke det at han skal være underdanig i den forstand, men at han skal vite at han er lavere på rang enn dere. Det gjør han ikke når han hopper og biter etter dere ;)

Om hunden skjønner at dere er høyere i rang enn han, så ville han aldri prøve å "yppe" mot dere som han gjør nå.

Og du sier du er fornøyd med metoden dere gjør det på - ja da er det vel ikke noe problem da?!

Jeg skjønner at du kanskje ikke liker min metode å gjøre det på, men noen ganger er det faktisk det som må til...

Jeg klikkertrener min hund, men om han hadde begynt med lignende oppførsel - så hadde det ikke vært spørsmål engang.

En tydelig forvirret hund, som prøver å passe inn i flokken :)

Lykke til videre

Ja, jeg er fornøyd med det metoden, men jeg har snakket med hundetreneren i dag, og jeg sa jeg ville prøve noe helt annet.
Den hoppingen og bitingen kan ikke fortsette.
Skal prøve å fokusere på det positive, noe som ikke er lett, siden han blir koko av ingenting.
Hundetreneren sier det har gått så langt at han burde avlives.
Bår han først begynner med biting og sånn som han oppfører seg nå, så er det liten sjangse for at det er no håp for den. Vi har vært mye sammen, så ho kjenner Laban veldig godt, og ho vet at jeg er veldig glad i han, så hadde ikke sagt det her, om ho ikke mente det..

Men kjemisk kastrering, og ny metode, er siste utvei...

Og jeg tror ikke han holder på sånn fordi han tror han er høyere på rangstigen enn oss..
Du aner ikke hvor streng jeg er..
Han får ikke gå ut og inn døra før meg, må alltid sitte å vente.
Vi har yttergangsdøren nede, og må gå opp en trapp for å komme opp i stuen.
Når vi har vært ute, må han ligge i gangen til jeg har gått opp trappen, så roper jeg kom, og da kommer han.
På sånne ting er han superflink. Han må alltid vente på værsågod ++
Kjempeflink!!!!

Så jeg kan ikke tro at han tror han er høyest på rangstigen...
Vi gjør sånne ting riktig..
Så hva dette sinnet hans kommer av, skulle jeg gjerne likt å vite..

Og forresten. Han får jo ingen straff for det han gjør - heller belønning...

At han er stresset og urolig kan meget mulig komme av at han ikke skjønner hvor han er på rangstigen, og enhver hund vil på et eller annet tidspunkt prøve å klatre i stigen om de ikke vet hvor de befinner seg.

Han får belønning når han må ligge og ligge stille til han roer seg. Han får belønning når han får ligge i fanget ditt til han sovner...

Det er meget mulig akkurat HER det ligger...

Jeg er helt med på det at man skal overse negative ting, og belønne positive ting, men da er det så utrolig viktig at man ikke begynner å rose negative ting, som jeg får inntrykk av at dere gjør?!
Og sånne ting som dette kan man på INGEN måte overse. Her må det handling inn om dere vil redde hunden.

Moira skrev:

At han er stresset og urolig kan meget mulig komme av at han ikke skjønner hvor han er på rangstigen, og enhver hund vil på et eller annet tidspunkt prøve å klatre i stigen om de ikke vet hvor de befinner seg.

Han får belønning når han må ligge og ligge stille til han roer seg. Han får belønning når han får ligge i fanget ditt til han sovner...

Jeg er helt med på det at man skal overse negative ting, og belønne positive ting, men da er det så utrolig viktig at man ikke begynner å rose negative ting, som jeg får inntrykk av at dere gjør?!
Og sånne ting som dette kan man på INGEN måte overse. Her må det handling inn om dere vil redde hunden.

sign!

Moira skrev:

Han hater å måtte legge seg ned, og han hater å ligge i fanget, så han ser ikke på det som noen belønning.
Men som sagt, vi skal prøve noe helt annet.

Han skal få masse ros og godbiter for god oppførsel, men å overse drittoppførsel blir ikke lett.
Han hopper og biter no vanvittig.. Han er like høy som meg på to bein, og veier under 20 kg mindre enn meg..
Hvis han hopper og biter, og jeg overser det og går vekk, kommer han løpende etter og biter meg i ryggen, rompa og beina..
Så å overse blir ikke lett..

smash skrev:

Moira skrev:

Han hater å måtte legge seg ned, og han hater å ligge i fanget, så han ser ikke på det som noen belønning.

Han skal få masse ros og godbiter for god oppførsel, men å overse drittoppførsel blir ikke lett.
Han hopper og biter no vanvittig.. Han er like høy som meg på to bein, og veier under 20 kg mindre enn meg..
Hvis han hopper og biter, og jeg overser det og går vekk, kommer han løpende etter og biter meg i ryggen, rompa og beina..

Om han gjør dette, så ta hunden i nakken, si NEI hardt og bestemt og legg hunden på ryggen. Dere er nødt til å gjøre noe enkelt og greit.
Tror ikke du trenger å gjøre dette mer enn et par ganger, så slutter han med dette. Kanskje prøver seg innimellom, men han vil aldri blir så ille som han er nå.

Om han IKKE slutter om dere gjør dette, så er det ingenting dere kan gjøre.

Om du overser at han hopper og biter deg, da belønner du hunden. Selv om du overser. Han er ikke ute etter kontakt - han er ute etter å dominere!

DenicaD skrev:

er han kastrert?

Omgår han sosialt med andre hunder?

Nei, han er dessverre ikke kastrert. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde han blitt det.
Han skal kastreres så fort han roer seg, om han noen gang gjør det...

Vi er ofte på hundebesøk.
To naboer har hunder som vi ser hver dag, og så å si alle vennene mine har hunder,
Ho ene har FEM hunder, så da får han kjørt seg skikkelig!:) :) :)
Han underkaster seg alle hunder! Enten det er en mops eller en stor grande.

Moira skrev:

smash skrev:

Moira skrev:

Om han gjør dette, så ta hunden i nakken, si NEI hardt og bestemt og legg hunden på ryggen. Dere er nødt til å gjøre noe enkelt og greit.
Tror ikke du trenger å gjøre dette mer enn et par ganger, så slutter han med dette. Kanskje prøver seg innimellom, men han vil aldri blir så ille som han er nå.

Om han IKKE slutter om dere gjør dette, så er det ingenting dere kan gjøre.

Om du overser at han hopper og biter deg, da belønner du hunden. Selv om du overser. Han er ikke ute etter kontakt - han er ute etter å dominere!

Er jo akkurat det jeg har skrevet at vi gjør..
Gjør han det, så må han legge seg ned! Han hater det, så det blir ingen belønning for han.
Du aner ikke hvor ille han er.. Umulig å skrive det..
Kanskje jeg skulle filma, og lagt ut et klipp, så ser du hva jeg mener...

Back
Topp