Agressiv hund

tango skrev:
Huff!
Skjønner godt dere er frustrerte!
Vi har også en golden gutt- men han har blitt 5 år, og har roet seg veldig!
Han hadde en periode fra han var 1 til han var 2,5 år, der han var ganske vanskelig å håndtere. Vi var på lydighetskurs, og atferdskurs i hytt og vær.
Vovsen vår har aldri vist agressive tilstander mot mennesker, men det kommer an på hvordan man tolker "agressivitet". En hund har mange måter å "prate" på, både flekke tenner, knurre, bjeffe, grynte, glefse etc etc.. Det trenger nødvendigvis ikke bare være ren agressitivtet hos hunden deres, men det er vanskelig å si uten å ha sett han i action.
Vår firbeinte kan bli veldig frustrert, og dette får også utløp i jukking, knurring, vandring og rastløshet. Både vetrinær, atferdsspesialist og hundetrener har sagt at retriever-gutter kan være vanskelige å håndtere, fordi de har så mye kjønnsdrift. (kan være derfor snabben kommer ut så fort dere tar på han!?)..
Vi merket forverring hver gang nabotispa hadde løpetid.

Vår "redning" ble kjemisk kastreringssprøyte to ganger i året. Vi merka at han ble MYE roligere inne (men merka ikke endring ute i fri natur), og ikke så frustrert over alle de lukter og drifter...Stakkars, kan ikke være bare bare..

Man skal ikke kimse av en hund man ikke er sikker på, og det er viktig at man ikke lar barna styre for mye med han dersom man ikke er helt trygg.. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å ikke trene for mye med han/eller trigge de tingene som gjør at han blir veldig frustrert, være konsekvent, prøve kjemisk kastrering og være veldig tålmodig.. Forhåpentligvis gir han seg etterhvert...
Men du kjenner din hund best, og hvis du føler at det beste er å ikke beholde han- så må du ta de følelsene også på alvor!

Lykke til!!:)

Jeg visste VIRKELIG ikke hva jeg gikk til da jeg kjøpte golden...
Hadde jeg visst det jeg vet om golden i dag, hadde jeg aldri kjøpt han, og jeg skal aldri ha golden igjen. De er fantastisk nydelige, men de krever sykt mye...
Jeg har veldig dårlig rygg, noe Laban har funnet ut...
Skal ha ta meg skikkelig, så hopper han på ryggen min, kniper labbene ved halsen, slik at jeg ikke kommer meg løs.
Men jeg har funnet ut at hvis jeg legger meg ned, så ruller jeg vekk fra han..
Helt sykt, jeg må gjøre det på tur også.. Kan tro det står mange å kikker rart på meg:P
Men må man, så må man...

Jeg er ganske sikker på at han er aggresiv, kan se det på øynene hans også.
Han har store fine øyne, men i det siste så kniper han øynene litt sammen når han ser på meg.
Litt sånn "jeg er så sint på deg"....
Kjemisk kastrering høres veldig bra ut! Tror jammen vi skal prøve det...
Hørte det varte 3 mnd av gangen?
Laban er veldig flink ute, elsker andre mennesker og andre hunder, er mest med meg han er sånn.... Siden jeg er sjefen..

FLOTT å høre at det går bra med din golden!!! De er utrolig nydelige, men HARDE!!

Har ikke lest alle svarene her. Men hadde for noen år siden en st.bernard som var syk på sinnet ;o( Min store sorg her i livet. Han ble gjentatte ganger tatt med til dyrlege for å sjekkes, helsjekk av kropp, indre systemer, helsjekk rett og slett. For hvis en hund har vondt et sted kan de bli aggresive. Vi tok han med til adferdseksperter, hundekurs og til slutt hundepsykolog.
Eller så må dere rett og slett tenke at denne hunden kanskje ikke trives hos dere, og kanskje bør omplasseres et sted hvor det f.eks ikke er barn. Men dette bør du snakke med vetrinær og hundetrener om.

surrehodet skrev:
Har ikke lest alle svarene her. Men hadde for noen år siden en st.bernard som var syk på sinnet ;o( Min store sorg her i livet. Han ble gjentatte ganger tatt med til dyrlege for å sjekkes, helsjekk av kropp, indre systemer, helsjekk rett og slett. For hvis en hund har vondt et sted kan de bli aggresive. Vi tok han med til adferdseksperter, hundekurs og til slutt hundepsykolog.
Eller så må dere rett og slett tenke at denne hunden kanskje ikke trives hos dere, og kanskje bør omplasseres et sted hvor det f.eks ikke er barn. Men dette bør du snakke med vetrinær og hundetrener om.

Hjalp alt dere gjorde med hunden deres?

Jeg tror ikke det har noe med trivsel å gjøre, for vi gjør veldig mye for han..
Masse turer i skogen, lange turer, lek, besøker andre hunder ++
Han elsker ungene, og de leker mye sammen, men jeg tør ikke å la de gjøre lenger..
Det at han hoppet på jenta mi i stad, var første gang...

Hannen vår på tre år har vært en stressa type, men aldri aggressiv på noen som helst måte. Han ble kastrert for en mnd siden og nå er han så rolig og flink ;) Vi har bare positvt å si om kastrering.
Han var kjemisk kastrert først med sprøyte (det funka ikke) så med chip som funket utrolig bra.

Jeg ville prøvd det om jeg var dere. Utifra det dere skriver så kan det høres ut som at han har veldig mye testosteron i kroppen, og da kan det bikke over.

Får han mye trim? Får han brukt kroppen sin med å løpe, trekke, bære? Har han en jobb?
Hva med å kjøpe en kløv til han og fylle den med avispapir?
Husker dobbern vår ble stolt som en hane når han fikk "jobb" med å bære lette ting i kløven sin på tur.

Dramadama skrev:
Hannen vår på tre år har vært en stressa type, men aldri aggressiv på noen som helst måte. Han ble kastrert for en mnd siden og nå er han så rolig og flink ;) Vi har bare positvt å si om kastrering.
Han var kjemisk kastrert først med sprøyte (det funka ikke) så med chip som funket utrolig bra.

Jeg ville prøvd det om jeg var dere. Utifra det dere skriver så kan det høres ut som at han har veldig mye testosteron i kroppen, og da kan det bikke over.

Får han mye trim? Får han brukt kroppen sin med å løpe, trekke, bære? Har han en jobb?
Husker dobbern vår ble stolt som en hane når han fikk "jobb" med å bære lette ting i kløven sin på tur.

Ja, det blir nok kjemisk kastrering her!
Hundetreneren er helt imot det, og mener man bør holde seg unna alt medisinsk til dyr..
Men det er jo min hund, og jeg må jo få gjøre ting på min måte også..
Leser jo flere her som skryter av kjemisk kastrering, og venninna mi har også gjort det med hunden sin, og ho er kjempefornøyd!
Hundetreneren mente også at så lenge han oppfører seg som han gjør, men hopping og biting, så skal han ikke få lange turer.
Kun korte turer så han får gått på do.
Men det har jeg ikke samvittighet til.. Han ELSKER å gå tur i skogen, og ellers overalt....
Vi prøver å få han til å jobbe endel, med bæring av posten, han har ofte en litt stor pinne i munnen på tur (da hopper han ikke) og hjemme gjemmer vi godbiter så han må leite, og han har sånn kong greier...

Hadde jeg visst det jeg vet om golden i dag, hadde jeg aldri kjøpt han, og jeg skal aldri ha golden igjen. De er fantastisk nydelige, men de krever sykt mye...
Skal ha ta meg skikkelig, så hopper han på ryggen min, kniper labbene ved halsen, slik at jeg ikke kommer meg løs.
Helt sykt, jeg må gjøre det på tur også.. Kan tro det står mange å kikker rart på meg:P
Men må man, så må man...

Han har store fine øyne, men i det siste så kniper han øynene litt sammen når han ser på meg.
Laban er veldig flink ute, elsker andre mennesker og andre hunder, er mest med meg han er sånn.... Siden jeg er sjefen..

FLOTT å høre at det går bra med din golden!!! De er utrolig nydelige, men HARDE!!

Nei, jeg var heller ikke forberedt på hvor tøffe de goldengutta er! Oppdretter sa til oss at golden er IKKE en førstegangshund, og det kan jeg skrive under på.
Jeg har vokst opp med hund, og følte meg rimelig trygg på at det skulle gå greit.. Men jommen trengte vi ikke MASSE veiledning og trening. Han er ekstremt sta, egen og viljesterk... Meeen vi har funnet gode løsninger etterhvert. Han fikk dyretolk i bursdagsgave året noen måneder før han ble "storebror"..hehe.. Nå ler dere sikkert, men der fikk vi svar på MYE!.. Han er sånn sett ikke en hund som prøver å klatre på rangstigen, og han har aldri vært utfordrende sånn.. Bare så vanvittig egen, og vi har måtte trent veldig mye for å få ting i orden.. Etter den dyretolkepisoden kunne vi legge til rette for at han skulle få en bedre hverdag, og ikke minst ønsket han å skjermes fra andre hannhunder ( er ekstremt agressiv mot andre hannhunder), og det har ført til at han er roligere på tur, lettere å avlede etc..

Når det kommer til hopping og dominering, så høres det ut som om Laban er en alfa-hund- altså en sånn selvoppnevnt flokkleder/sjef..Kan det være? At han prøver å utfordre flokkleder, noe som igjen kan være et tegn på at han er utrygg/usikker? 
Hvordan er han i møte med andre hunder?

Tror ikke dere har noe å tape på kjemisk kastrering, det kosta vel 4-500 kr og dyrlegen her sa at det skulle være i cirka 5-6 mnd.. Han hadde ingen bivirkninger, og var mye roligere inne. Håper det kan funke på deres skjønne golden også! 
De er utrolig herlige og sjarmerende, STORE og vakre hunder, som krever MYE mer enn hva folk ville trodd, men jeg ville ikke vært min foruten! Han er min "baby" 

smash skrev:

Dramadama skrev:

Hundetreneren er helt imot det, og mener man bør holde seg unna alt medisinsk til dyr..
Leser jo flere her som skryter av kjemisk kastrering, og venninna mi har også gjort det med hunden sin, og ho er kjempefornøyd!
Hundetreneren mente også at så lenge han oppfører seg som han gjør, men hopping og biting, så skal han ikke få lange turer.
Men det har jeg ikke samvittighet til.. Han ELSKER å gå tur i skogen, og ellers overalt....
Vi prøver å få han til å jobbe endel, med bæring av posten, han har ofte en litt stor pinne i munnen på tur (da hopper han ikke) og hjemme gjemmer vi godbiter så han må leite, og han har sånn kong greier...

Veldig rart at du fikk råd om at han ikke skulle få lange turer... Det er jo alfa og omega når det gjelder stressa hunder. Ser jo det på Cecar Millan sitt program. Han tar de med på lange turer før han trener med de, rett og slett for å få ut litt av stresset av kroppen.

Merker ihvertfall det på mine hunder, jeg krever svært lite av de når jeg kommer hjem fra jobb for da har de masse energi som MÅ ut før de klarer å konsentrere seg om å f.eks lære nye triks.

Om jeg var deg så ville jeg så absolutt prøvd kjemisk kastrering. Det er ikke bra å gå på det i alt for mange år, da det kan være kreftfremkallende over tid. Men vår gikk på det i nesten to år før vi tok ballene for godt :)

tango skrev:

Men må man, så må man...

Nei, jeg var heller ikke forberedt på hvor tøffe de goldengutta er! Oppdretter sa til oss at golden er IKKE en førstegangshund, og det kan jeg skrive under på.
Jeg har vokst opp med hund, og følte meg rimelig trygg på at det skulle gå greit.. Men jommen trengte vi ikke MASSE veiledning og trening. Han er ekstremt sta, egen og viljesterk... Meeen vi har funnet gode løsninger etterhvert. Han fikk dyretolk i bursdagsgave året noen måneder før han ble "storebror"..hehe.. Nå ler dere sikkert, men der fikk vi svar på MYE!.. Han er sånn sett ikke en hund som prøver å klatre på rangstigen, og han har aldri vært utfordrende sånn.. Bare så vanvittig egen, og vi har måtte trent veldig mye for å få ting i orden.. Etter den dyretolkepisoden kunne vi legge til rette for at han skulle få en bedre hverdag, og ikke minst ønsket han å skjermes fra andre hannhunder ( er ekstremt agressiv mot andre hannhunder), og det har ført til at han er roligere på tur, lettere å avlede etc..

Når det kommer til hopping og dominering, så høres det ut som om Laban er en alfa-hund- altså en sånn selvoppnevnt flokkleder/sjef..Kan det være? At han prøver å utfordre flokkleder, noe som igjen kan være et tegn på at han er utrygg/usikker? 

Tror ikke dere har noe å tape på kjemisk kastrering, det kosta vel 4-500 kr og dyrlegen her sa at det skulle være i cirka 5-6 mnd.. Han hadde ingen bivirkninger, og var mye roligere inne. Håper det kan funke på deres skjønne golden også! 
De er utrolig herlige og sjarmerende, STORE og vakre hunder, som krever MYE mer enn hva folk ville trodd, men jeg ville ikke vært min foruten! Han er min "baby" 

Vår oppdretter sa at golden er en fin førstegangshund og en fin familiehund...
Familiehund JA, førstegangshund NEI...
Oi, så billig det var hos dere!
Her koster det 1400 kr for kjemisk kastrering i 3 mnd...
Men vi prøver det! Jeg er veldig glad i Laban, og han er lille gutten min, men av og til orker jeg ikke tanken på han.. Får jo så dårlig samvittighet når jeg tenker sånn:(
Jeg er også oppvokst med hunder, og tenkte at dette skal gå bra...
Jeg vet ikke hva det er med Laban... Han er utrolig snill med andre mennesker, og han bryr seg ikke om katter (har katt også) og han elsker andre hunder!
Han har hundevenner, alt fra en dvergemops på 3 kg, og en stor grande på 80 kg..
Han kommer kjempegodt overens med alle hunder!! Han er helt fantastisk der!!
Men det har nok med at jeg har sosialisert han fra dag èn, og vi drar ofte på hundebesøk. Godt at jeg har gjort noe riktig hvertfall..
Møter vi andre mennesker på tur, som spør å få klappe han, så står han bare der og leker deilig :P Han elsker oppmerksomhet fra andre! Er som sagt mest med meg han er sånn..
Litt på mannen min også, men ikke like mye..
Før kunne jeg bare se på Laban, så gjorde han som jeg ville....
Enten det var å legge seg på plassen sin, eller legge seg ned osv...

Når jeg ber han gå å legge seg på plassen sin nå, klikker det for han, og han biter, hopper og slår seg fullstendig vrang.
Han har ALLTID hørt på innkalling, men nå hører han ikke. (der skjønner jeg at det har med trassen å gjøre, og det er jo greit nok det...) Men når han biter HARDT og går etter ansiktet mitt, da begynner jeg å lure...

Dramadama skrev:

smash skrev:

Dramadama skrev:

Veldig rart at du fikk råd om at han ikke skulle få lange turer... Det er jo alfa og omega når det gjelder stressa hunder. Ser jo det på Cecar Millan sitt program. Han tar de med på lange turer før han trener med de, rett og slett for å få ut litt av stresset av kroppen.

Merker ihvertfall det på mine hunder, jeg krever svært lite av de når jeg kommer hjem fra jobb for da har de masse energi som MÅ ut før de klarer å konsentrere seg om å f.eks lære nye triks.

Om jeg var deg så ville jeg så absolutt prøvd kjemisk kastrering. Det er ikke bra å gå på det i alt for mange år, da det kan være kreftfremkallende over tid. Men vår gikk på det i nesten to år før vi tok ballene for godt :)

Treneren mente at han skulle ligge i et bur nedi gangen alene, så han fåt slappet av, og ikke få lange turer.
Men vi har ikke bur til Laban, da jeg er motstander av det.
Treneren har prøvd å overtale meg lenge om det, men nei, ikke noe bur her i hus...
Men han får lange turer! Viktig for hofter ++

Jeg ville nå tatt rådene til denne trenern med en klype salt.. Hørtes virkelig ikke bra ut. Vi har bur inne, men har aldri puttet hundene dit for at de skal slappe av under tvang..

Jeg har egentlig ikke så mange flere råd til deg, men håper virkelig det løser seg for dere, og at kjemisk kastrering funker godt for Laban!!

Jeg kan jo legge til at jeg har en tispe på 8,5år som var menneskeaggressiv når jeg fikk henne som 4åring. Hun er sterilisert og sluttet å bite folk ca ett år etter at jeg fikk henne. Hu rakk å bite to folk skikkelig før jeg sa at nok er virkelig nok.
Hun er naturlig nok ikke sammen med fremmede barn da jeg ikke stoler på henne på en flekk.

Med henne har jeg jobbet myyye. Har vært med overalt og miljøtrent til den store gullmedaljen. Så det er håp, men det tar ofte litt tid å komme i mål :-/

smash skrev:

tango skrev:

Men må man, så må man...

Vår oppdretter sa at golden er en fin førstegangshund og en fin familiehund...
Familiehund JA, førstegangshund NEI...
Oi, så billig det var hos dere!
Her koster det 1400 kr for kjemisk kastrering i 3 mnd...
Men vi prøver det! Jeg er veldig glad i Laban, og han er lille gutten min, men av og til orker jeg ikke tanken på han.. Får jo så dårlig samvittighet når jeg tenker sånn:(
Jeg er også oppvokst med hunder, og tenkte at dette skal gå bra...
Jeg vet ikke hva det er med Laban... Han er utrolig snill med andre mennesker, og han bryr seg ikke om katter (har katt også) og han elsker andre hunder!
Han har hundevenner, alt fra en dvergemops på 3 kg, og en stor grande på 80 kg..
Han kommer kjempegodt overens med alle hunder!! Han er helt fantastisk der!!
Men det har nok med at jeg har sosialisert han fra dag èn, og vi drar ofte på hundebesøk. Godt at jeg har gjort noe riktig hvertfall..
Møter vi andre mennesker på tur, som spør å få klappe han, så står han bare der og leker deilig :P Han elsker oppmerksomhet fra andre! Er som sagt mest med meg han er sånn..
Litt på mannen min også, men ikke like mye..
Før kunne jeg bare se på Laban, så gjorde han som jeg ville....
Enten det var å legge seg på plassen sin, eller legge seg ned osv...

Når jeg ber han gå å legge seg på plassen sin nå, klikker det for han, og han biter, hopper og slår seg fullstendig vrang.
Han har ALLTID hørt på innkalling, men nå hører han ikke. (der skjønner jeg at det har med trassen å gjøre, og det er jo greit nok det...) Men når han biter HARDT og går etter ansiktet mitt, da begynner jeg å lure...

Huff:( Skjønner godt du blir lei innimellom, for det kan være ganske så frustrerende og irriterende med en hund som ikke har ører!
Føler med deg!

Men hvis han har vært snill å grei før, så kan det kanskje være en veldig sterk trassperiode?
Broren min har en uregjerlig retriever blanding som vetrinæren kastrerte da han var 5 mnd, for vet. sa at de ville aldri klare å holde denne hunden i live hvis ikke.. Han var umulius han! Nå har han bikka to år, og har blitt MYE roligere! Han hoppa, jukka, dominerte, beit, ødela ALT han kom over- var skikkelig Marley ( i filmen Marley and me), hehe.. Vet. sa også at han kom til å bli agressiv, og tøff.. Det har han ikke blitt, på tross av at han var rimelig ille i puberteten.

Jeg tror det er håp for de fleste hundene, med riktig trening og evnt. behandling! Synes det er rart at han kun viser agressive tendenser mot dere, og ikke tilfeldige andre, både mennesker og dyr.. Meeen jeg er ikke no hundetrener, eller atferdsspesialist!
Håper virkelig det ordner seg for dere- og ville ikke nølt med å prøve kjemist kastrering.. Mye heller det enn å la han ligge i bur for å slappe av:) Er din golden lik min, så er han flokkorientert, og veldig opptatt av å holde flokken samla! Da er det ikke noe godt å være innestengt i buret..

Tvi tvi!:)

Jeg håper virkelig det løser deg for deg. :)

Om ikke, så får du sende meg et pip. :)
Jeg har litt erfaring med sinnatasser. :) men bare litt... har noen venninner som trenere av div slag. :)

Så iallefall... gi lyd hvis det går gærne veien! :)

Nei, det hjalp desverre ikke ;o( Vi prøvde alt, vi skulle også prøve å omplassere ham som siste desperate forsøk på å holde ham i live, til en som var hundespesialist. Selv om vi har hatt mange st.bernarder opp gjennom åra og har en nå også, så vi er rimlig hundevante. Men det endte med at han uten forvarsel angrep en barnevogn, da faren min gikk tur med ham, bare kasta seg mot den, hun forlangte ham avlivd, og dyrlegene mente da at han var utenfor hjelp, at han var syk på sinnet rett og slett ;o( 

Men det var noen forvarsler på at han var syk, han var liten og svak da vi fikk ham, han veide f.eks 5 kg mindre enn alle andre valper vi har hatt, 9 uker gammel. Og vi måtte 3 ganger til dyrlegen med uforklarlig slapphet og litt feber første måneden. Vi fikk aldri møte hundemor. Kennelen vi kjøpte han fra,ingen av de andre hundene vi har hatt er derfra, viste seg å være kjent for både innavl og bare være intressert i utstillingshunder, ikke hvordan gemyttet avlshundene har.
Han var svært nervøs, uten at det noengang var en spesiell ting som utløste det, så som dyrlegene sa, han er da helt uberegnlig.
Og når han fikk "anfalla" sine, så rullet faktisk øynene hans rundt i hodet på ham, som om noe skjedde i hjernen på ham, veldig merklig.

Så sansynligvis er ikke hunden deres gal, det meste av aggresjon kan fikses av de rette personene eller forandring av miljø, så lenge de ikke er syke på sinnet.

MASSE lykke til

Når han er så ung så er det ikke rart han "tuller" seg. Det tar tid å få "skikk" på en hund. Gi det tid og ikke gi opp... Du vet hundene har perioder der alt de har lært flyr ut  av hodet igjen og man må virkelig vise hvem som er sjefen.

Her tullebet hunden( det gjorde vondt , men ikke super vondt) i over 1 år. I dag er han verdens snilleste hund som jeg aldri kunne tenkt meg at skulle bitt noen.

Ikke gi deg , bruk den tiden det tar å vise hvem som er sjefen. Det går til slutt, jeg hadde bare lyst til å gi bort hunden vår hele det første året vi hadde ham, fordi han var så sta ,t rassig og skulle hele tiden utfordre oss...

I dag har vi verdens snilleste og mest kosete hund som tåler det meste...
Vi har da en rottweiler han

Dramadama skrev:
Jeg ville nå tatt rådene til denne trenern med en klype salt.. Hørtes virkelig ikke bra ut. Vi har bur inne, men har aldri puttet hundene dit for at de skal slappe av under tvang..

Jeg har egentlig ikke så mange flere råd til deg, men håper virkelig det løser seg for dere, og at kjemisk kastrering funker godt for Laban!!

Jeg kan jo legge til at jeg har en tispe på 8,5år som var menneskeaggressiv når jeg fikk henne som 4åring. Hun er sterilisert og sluttet å bite folk ca ett år etter at jeg fikk henne. Hu rakk å bite to folk skikkelig før jeg sa at nok er virkelig nok.
Hun er naturlig nok ikke sammen med fremmede barn da jeg ikke stoler på henne på en flekk.

Med henne har jeg jobbet myyye. Har vært med overalt og miljøtrent til den store gullmedaljen. Så det er håp, men det tar ofte litt tid å komme i mål :-/

Ho er utrolig dyktig, men jeg følger ikke alt ho sier til punkt og prikke, men jeg gjør mye ho råder meg til.
Men det med bur kan ho bare glemme.. Hunder er ikke "burdyr"...

Så flott å høre at det er håp, og at det ordnet seg for hunden din!

Freyr skrev:
Jeg håper virkelig det løser deg for deg. :)

Om ikke, så får du sende meg et pip. :)
Jeg har litt erfaring med sinnatasser. :) men bare litt... har noen venninner som trenere av div slag. :)

Så iallefall... gi lyd hvis det går gærne veien! :)

Hvor bor du hen da?:)

En golden retriever må få bruke hodet sitt!

Ikke vet jeg om dere holder på med noe hvor han får jobbet med hode, eller om han "bare" er en turhund, men jeg vil virkelig anbefale deg å la han få bruke hodet litt.

Spor, lydighet og en masse mer.

Det at han ikke kan konsentrere seg, blir bedre av at du finner en belønning han ELSKER!
Evt. begynn med klikker trening.

Kan ikke si det nok mange ganger - hundene trenger så utrolig sårt hjernetrim!

Og når han biter. Hva gjør dere da?

Hadde det vært min hund, så hadde jeg lagt ham ned, og tvunget han på rygg. Høres i grunn ut som om det er han som har kontrollen i huset, og ikke dere.

Han trenger kanskje å settes på plass?!

For en trist situasjon du er i.
Har selv en hund som har vært agressiv mot andre hunder, og det er veldig frustrerende.

Selv er jeg nøytral til burbruk.. noen hunder trenger det, andre trenger det ikke.
Ingen av mine hunder har trengt det, bortsett fra han siste vel EN anledning da han ikke likte at det var mange barn rundt han. Når jeg en dag får barn selv vil jeg helt klart skaffe han ett bur som han kan ligge i når han selv velger det, og som barna absolutt ikke har adgang til.

Det virker som om du er en dedikert og flink hundeeier, men det er to ting jeg må si at jeg reagerer på.. det første er at jeg mener å huske at skrev lenger opp her at barna dine har kunne gjøre alt mulig med han uten at han reagerer? Jeg kjenner en del som har sagt lignenede ting som har endt opp med agressive hunder. Barn burde ikke få bruke hunder som leketøy. Vet ikke om det har skjedd i deres tilfelle, men om det er det så burde dere forandre på det.

Den andre tingen jeg reagerer på, er at du virker som om du er villig til å gjøre alt for å få denne hunden i orden igjen, bortsett fra å bruke bur? Hva om hunden din trenger en liten pause? Tipper det er ingen som mener at du skal sperre han inne i 8 timer + hele natten.
Men kanskje heller det er lurt å gi han en "fritime" nå og da? (særlig hvis barna har med noen hjem, eller litt hypre i lek osv?
Og det trenger jo heller ikke være ett bur i vanlig forstand.. hvis dere har sånne barnegrinder, så kan dere lage ett avgrenset område i stua f.eks. Det skal ikke være straff å gå dit, men man må være i forkant og gi han en pause når man vet det kan bli litt kaotisk.
Håper du hvertfall vil vurdere å virkelig gjøre ALT for å hjelpe han.

Ellers ville jeg også forsøkt kjemisk kastrasjon, men er enig med det noen skriver, at det er lurt å fikse "problemene" i høyest mulig grad før jeg gjorde det.

Lykke til!!.Håper dere klarer å "fikse han!=)

Moira skrev:
Og når han biter. Hva gjør dere da?

Hadde det vært min hund, så hadde jeg lagt ham ned, og tvunget han på rygg. Høres i grunn ut som om det er han som har kontrollen i huset, og ikke dere.

Han trenger kanskje å settes på plass?!

Det er akkurat det vi gjør!
Biter han eller gjør noe annet han ikke får lov til, så må ha legge seg ned på siden.
De første gangene måtte jeg legge han ned fysisk (ikke denge) før han skjønte hva "ned" betydde.
Så han må legge seg hver gang han gjør noe han ikke får lov til, og han har vært helt fantastisk der! Han blei en ny hund, kjempelydig ++
Men nå har han slått tilbake på meg...
Sier jeg "ned", så hopper han og blir sint.
Jeg gir meg ikke, og sier "ned" noen flere ganger, før jeg må fysisk legge han ned.
Han spretter opp, jeg legger han ned osv.
Vi kan holde på i TO TIMER før han gir seg, og ligger der.
Når jeg sier "kom" så får han reise seg igjen.

Det ligger MYE arbeid i dette, og det er så viktig at jeg fullfører, og jeg har ikke gitt meg en eneste gang! En gang måtte jeg gjøre dette i over EN TIME på tur i øsepøse regnvær...
Poenget mitt er at jeg ikke gir meg... Syns det er rart Laban ikke skjønner det..
Ikke ÈN ENESTE gang har har "vunnet"...

Back
Topp