ABC-klinikken

Lychee

Betatt av forumet
Er det noen som har søkt fødeplass på ABC-klinikken og fått plass? :) Fått plass på Ullevål, så da får jeg vel sette meg ned og forfatte et godt, gammeldags brev, som de foretrekker :p
 
Er det noen som har søkt fødeplass på ABC-klinikken og fått plass? :) Fått plass på Ullevål, så da får jeg vel sette meg ned og forfatte et godt, gammeldags brev, som de foretrekker :p

Jeg tenker å søke når jeg har vært på første svangerskapskontroll :)!

Når har du termin? :)
 
Jeg tenker å søke når jeg har vært på første svangerskapskontroll :)!

Når har du termin? :)
18.januar :) Hva med deg? Var innom legen i en annen forbindelse og hun fylte ut papirer og prøvde seg på en spansk en og søkte dit direkte. Fortalte henne at det neppe gikk igjennom, men hun mente nå det var verdt forsøket. Gikk som forventet ikke :) Fikk ellers beskjed om å ta kontakt for svangerskapskontroll i uke 24, synes nå det var lenge til..har uansett ikke tenkt å ta denne hos legen, så satser på at oppfølgingen blir fra ABC.
 
18.januar :) Hva med deg? Var innom legen i en annen forbindelse og hun fylte ut papirer og prøvde seg på en spansk en og søkte dit direkte. Fortalte henne at det neppe gikk igjennom, men hun mente nå det var verdt forsøket. Gikk som forventet ikke :) Fikk ellers beskjed om å ta kontakt for svangerskapskontroll i uke 24, synes nå det var lenge til..har uansett ikke tenkt å ta denne hos legen, så satser på at oppfølgingen blir fra ABC.

Ikke før 26 januar :)!

Ja det var jo sent ja!
Jeg skal ikke til legen før i slutten av mnd så hun får fylle ut det som trengs av papirer osv da :)

Hva må man skrive i det brevet a? Alle grunner for hvorfor man vil føde der?
 
Jeg har lyst til å søke :) Legen sendte inn søknad til Ullevål 6. Juni. Jeg har termin 1.1. Aner ikke hvor lang tid det tar før jeg får svar fra Ullevål? Kommer det brev i posten?
 
Jeg har lyst til å søke :) Legen sendte inn søknad til Ullevål 6. Juni. Jeg har termin 1.1. Aner ikke hvor lang tid det tar før jeg får svar fra Ullevål? Kommer det brev i posten?
Tok en drøy uke hos meg. Det er riktignok til "vanlig" avdeling", så får man søke overflytting etterpå.
 
Sniker fra Oktober :) Er bare å søke direkte til ABC - der må man søke selv og begrunne søknaden med hvorfor man ønsker denne avdelingen og naturlig fødsel over de andre avdelingene. Det kan fort bli fullt der så anbefalt å søke så fort som mulig, jeg mener jeg søkte i uke 5-6 :p Skrev bare et kort brev, fikk først plass på Ullevål (er standard) og deretter brev fra ABC med time til jordmorkontroll der ;-)

http://www.oslo-universitetssykehus...fodeavdelingen_/Sider/abc-fodeavdelingen.aspx
 
Last edited:
Legen søkte for meg, jeg trengte ikke gjøre noe annet enn å fortelle legen min om hvilket sykehus jeg ville ha som 1. 2. og 3. valg..
 
Sniker fra Oktober :) Er bare å søke direkte til ABC - der må man søke selv og begrunne søknaden med hvorfor man ønsker denne avdelingen og naturlig fødsel over de andre avdelingene. Det kan fort bli fullt der så anbefalt å søke så fort som mulig, jeg mener jeg søkte i uke 5-6 :p Skrev bare et kort brev, fikk først plass på Ullevål (er standard) og deretter brev fra ABC med time til jordmorkontroll der ;-)

http://www.oslo-universitetssykehus...fodeavdelingen_/Sider/abc-fodeavdelingen.aspx
Får sende inn brev da :) Hvor utfyllende bør det være og har du noen tips til begrunnelse? Jeg tåler smertestillende dårlig pga magen min, så det er min hovedgrunn.
 
Ikke før 26 januar :)!

Ja det var jo sent ja!
Jeg skal ikke til legen før i slutten av mnd så hun får fylle ut det som trengs av papirer osv da :)

Hva må man skrive i det brevet a? Alle grunner for hvorfor man vil føde der?
Tja, jeg synes det der er litt vanskelig selv.. Har født der før og snakker da med dem på tlf og sendte en kort Mail, grunnen til at jeg vil dit er jo kort og godt den gode erfaringen fra sist.. Ellers personalia/ andre praktiske opplysninger som er lista opp på sida deres, tenker jeg å få med :)
 
Legen søkte for meg, jeg trengte ikke gjøre noe annet enn å fortelle legen min om hvilket sykehus jeg ville ha som 1. 2. og 3. valg..
Da var du heldig, søknader direkte fra lege/ jordmor blir normalt avvist, og man blir evt tildelt plass på ordinær avd. på Ullevål :)
 
Jeg sendte brev (til og med håndskrevet!) på mandag.

For meg handler det om at jeg ikke vil ha sykehusopplevelse, føle seg ivaretatt, sen avnavling, føle mindre stress og at far kan sove med meg på hotellet.
 
Med forrige søkte jeg da jeg var 4-5 uker på vei. Men hadde termin i juli og da blir det fort fullt. Men nå søkte jeg 8+1:) og venter ikke på legen, dit må man søke selv :)
 
Får sende inn brev da :) Hvor utfyllende bør det være og har du noen tips til begrunnelse? Jeg tåler smertestillende dårlig pga magen min, så det er min hovedgrunn.


Skrev ikke så mye jeg, skrev om at jeg ønsket vannfødsel og mitt ønske om å unngå epidural. Så litt hva de kunne tilby og hvordan jeg ønsker fødsel. Ble vel et avsnitt langt ;-) Tror de ønsker å se at man har tenkt litt igjennom dette og bli litt kjent med hva du ønsker...
 
Hvordan vet du at det "normalt blir avvist"? :)
Fordi jeg har vært i kontakt med dem før i forbindelse med tidligere fødsel, og dette stemmer overens med infoen på hjemmesiden deres :) Det er annerledes regler for å søke fødeplass der enn søknaden som legen sender inn med rangering av 3 sykehus.
 
Legen søkte for meg, jeg trengte ikke gjøre noe annet enn å fortelle legen min om hvilket sykehus jeg ville ha som 1. 2. og 3. valg..
Lurer på om vi snakker litt forbi hverandre her, jeg leser nå ut fra innlegget ditt at du har rangert sykehus i søknaden din, da er det vel normal fødeavdeling på Ullevål du refererer til.
 
Jeg var på Ullevål på ultralyd i dag og legen der mente hun kunne søke direkte for meg :) Men om det går eller ikke får jeg vel vite når jeg får brev :) Burde kanskje sende brev ved siden av i tilfelle? Litt redd det kan bli dobbelt opp for de?
 
Jeg var på Ullevål på ultralyd i dag og legen der mente hun kunne søke direkte for meg :) Men om det går eller ikke får jeg vel vite når jeg får brev :) Burde kanskje sende brev ved siden av i tilfelle? Litt redd det kan bli dobbelt opp for de?
Det mente min lege også- men det gikk dårlig :p Men det er jo verdt forsøket, du får jo snart svar på hvor du har fått plass og kan evt flytte overflytting om det ikke går.
 
Sniker fra desember: Jeg søkte forrige uke (brev) og de ringte i dag! Hadde glemt å skrive termin:p den er 28.12 og da sa hun at det bare var en annen som hadde søkt så det går nok bra:D man skal vel vise litt motivasjon ved å poste et gammeldags brev:)
 
Back
Topp