.

ORIGINAL: Persillen

ORIGINAL: spiris

eg synes at dåp er en fin tradisjon. eg og sambo er ikkje kristne, men vil gi barna et valg om å velge selv i konfirmasjonsalder. dåpen handler jo ikkje om foreldrene sin tro, men å åpne for et valg seinere. men uansett så er det feil å gjøre forskjell ved å døpe den ene, men ikke den andre. det kan oppfattes feil.

Hvordan i allverden er dåp å åpne for valg seinere i livet til barna? Man kan ikke udøpe seg selv, men man kan fint døpe seg som voksen. Jeg synes dåp er å velge en kristen sti for barnet og når man ikke engang er kristen selv synes jeg det blir litt rart... [8|]

Jeg er døpt, konfimert og har planer om å gifte meg i kirken. Man må nå få lov til å velge dåp for man synes det er en fin tradisjonsk handling. For meg er det mer symbolsk enn noe annet. Jeg har ikke noe klar tro på noe innen relgion, men jeg synes en dåp innebærer mye fint ved seg, derfor valgte jeg å døpe lille Emma. Jeg synes ikke man skal legge for mye i det at det er relgiøst og at man velger en bestemt sti for barnet. For seriøst så har man fremdeles et valg, enten døpt eller ikke.

ORIGINAL: Mammaen til Emma

eg synes at dåp er en fin tradisjon. eg og sambo er ikkje kristne, men vil gi barna et valg om å velge selv i konfirmasjonsalder. dåpen handler jo ikkje om foreldrene sin tro, men å åpne for et valg seinere. men uansett så er det feil å gjøre forskjell ved å døpe den ene, men ikke den andre. det kan oppfattes feil.

Hvordan i allverden er dåp å åpne for valg seinere i livet til barna? Man kan ikke udøpe seg selv, men man kan fint døpe seg som voksen. Jeg synes dåp er å velge en kristen sti for barnet og når man ikke engang er kristen selv synes jeg det blir litt rart... [8|]

Jeg er døpt, konfimert og har planer om å gifte meg i kirken. Man må nå få lov til å velge dåp for man synes det er en fin tradisjonsk handling. For meg er det mer symbolsk enn noe annet. Jeg har ikke noe klar tro på noe innen relgion, men jeg synes en dåp innebærer mye fint ved seg, derfor valgte jeg å døpe lille Emma. Jeg synes ikke man skal legge for mye i det at det er relgiøst og at man velger en bestemt sti for barnet. For seriøst så har man fremdeles et valg, enten døpt eller ikke.

Nekter ingen å bruke kirka selv om de ikke er kristne, men jeg stiller fortsatt spørsmålstegn til at å døpe er å åpne for valg. Synes det er stikk motsatt!

Og forøvrig mener jeg at det ikke er rett at folk bruker kirken kun for tradisjoner, uten å ha troa på plass. Det er som noen sa, som å banne i kirka. Men folk får gjøre hva de vil, det er ikke jeg som står der og sier jeg vil oppdra barnet i kristen tro. [;)]

Jeg mener dessuten at navnedag og humanetisk konfirmasjon er ukristne feiringer av kristne tradisjoner og ser virkelig ikke meningen med det heller. Så der ser du hvor jeg står hen, og jeg regner med veldig mange er uenig med meg der! Skjønner at tradisjon betyr mye, men jeg liker nytenkning og jeg. [:)]

Trodde å lyve i kirken ikke var lov jeg da, i hvertfall en smule respektløst!

Nei du skjønner, synes tradisjonen er så fin, så å stå og lyge til presten og hele meningheten gjør meg ingen ting![8|]

ORIGINAL: Mesaana

Hadde min samboer krevd at våre barn skulle blitt døpt og begrunnet det med at det var en fin tradisjon så hadde jeg blitt sint. Siden vi ikke finnes kristne, så mener jeg av prinsipp at vi har lite å gjøre i kirken eller bruke kristnetradisjoner.

Men for deres situasjon, så er jo første barnet alt døpt, og det kan være dumt å gjøre forskjell. Men vist samboeren din er noe i nærheten av å ha samme syn på saken som meg, så skjønner jeg godt om han blir sint om du nå kommer med nr 2 og skal ha det barnet døpt også, selv om du nå har 2 unnskyldninger for å få det på din måte.

Unnskyld at jeg virker krass. Men kommer nok aldri til å ha forståelse for de som døper barna sine uten tro.

SIGN!!!!

Trodde å lyve i kirken ikke var lov jeg da, i hvertfall en smule respektløst!

Nei du skjønner, synes tradisjonen er så fin, så å stå og lyge til presten og hele meningheten gjør meg ingen ting![8|]

[:D]

Mitt syn: Alle eller ingen.[:)]

Er faktisk værre for barna å døpe seg senere om de vil det. Ikkeno' problem å melde seg ut.

Kjenner fler som ikke var døpt, men som valgte konfirmasjon, og måtte døpe seg før konfirmasjonen. De synes ikke det var gøy å døpe seg som 15åringer, så det skjedde nesten "i skjul".

Vi har valgt å døpe våre barn.[:)]

helt enig med deg, ser mange bruker argumentet om at viss en velger å døpe så blir det lettere for barnet å velge senere, selv om det ikke gir noen mening[8|]

til HI: har dere avtalt navnefest, så gjør dere det. dere gjør ikke forskjell på barna i den forstand, den ene fikk dåp og den nadre en humaetisk sermoni. og det ene alternativet er ikke dårligere enn det andre.

ORIGINAL: sas

Hadde min samboer krevd at våre barn skulle blitt døpt og begrunnet det med at det var en fin tradisjon så hadde jeg blitt sint. Siden vi ikke finnes kristne, så mener jeg av prinsipp at vi har lite å gjøre i kirken eller bruke kristnetradisjoner.

Men for deres situasjon, så er jo første barnet alt døpt, og det kan være dumt å gjøre forskjell. Men vist samboeren din er noe i nærheten av å ha samme syn på saken som meg, så skjønner jeg godt om han blir sint om du nå kommer med nr 2 og skal ha det barnet døpt også, selv om du nå har 2 unnskyldninger for å få det på din måte.

Unnskyld at jeg virker krass. Men kommer nok aldri til å ha forståelse for de som døper barna sine uten tro.

SIGN!!!!

ENIG MED DÅKE!

ORIGINAL: IngerLise84

Like rart som å feire jul/påske pga det er en fin tradisjon. LITT satt på spissen...

Jeg synes dåp er en fin tradisjon, og har derfor døpt barnet mitt!

Synes dere skal døpe ungen siden den andre er døpt:) 

MANGE som døper ungene uten å være kristne selv.

Vi feirer ikke påske her i familien, det er en kristen feiring. Men å dra opp jula blir feil, julen er en feiring kristendommen har sneket seg inn i mener jeg da.

Men jeg lurer på en ting; forteller dere det til presten? At dere ikke er kristne men døper på grunn av at det er fint og tradisjon i familien?
Må bare spørre, ikke helt på greip med hva tråden originalt handla om men... [;)]

Så TS var åpen til presten, bare lurte på hva som er vanlig.

Syns det blir helt feil å døpe barna dersom dere ikke ønsker kristendom i familien.. Da vet dere lite om hva en dåp faktisk betyr. Det er et valg om å leve med gud i den kristene tro resten av livet.. og et slikt valg kan ikke en liten baby gjøre..

Like rart som å feire jul/påske pga det er en fin tradisjon. LITT satt på spissen...

Jeg synes dåp er en fin tradisjon, og har derfor døpt barnet mitt!

Synes dere skal døpe ungen siden den andre er døpt:) 

MANGE som døper ungene uten å være kristne selv.

å feire fødselen til en person som gjorde mye bra for mange folk, som faktisk la grunnlag for tidsregningen vår, ser jeg ikke på som rart i hele tatt. det er jo stor enighet om at Jesus har levd, men om han var guds sønn eller ikke, der er forskjellen.

ORIGINAL: *LillePipp*

Mitt syn: Alle eller ingen.[:)]

Er faktisk værre for barna å døpe seg senere om de vil det. Ikkeno' problem å melde seg ut.

Kjenner fler som ikke var døpt, men som valgte konfirmasjon, og måtte døpe seg før konfirmasjonen. De synes ikke det var gøy å døpe seg som 15åringer, så det skjedde nesten "i skjul".

Vi har valgt å døpe våre barn.[:)]

Personlig er jeg ikke kristen og valgte derfor humanetisk navnefest for datteren min. Men jeg skjønner også de som vil døpe barna sine selv om de ikke er kristne. I mange familier er det en tradisjon som særlig de eldre vil ta vare på, derfor velger de yngre å gå den veien.

Mange konfirmanter velger kirkelig konfirmasjon fordi familien lokker med større pengegaver. Det syns jeg er latterlig, og det er feil å presse ungene sine til noe sånt. Jeg velger å tro at de ungdommene som faktisk er religiøse og som ikke er døpt, ikke har noen problemer med å gå gjennom en dåp i forkant av konfirmasjonen. Er det viktig for dem så klarer de det helt fint. Og man trenger jo ikke å gjøre det foran en hel skokk med folk heller.

Sorry for mega avsporing, måtte bare kommentere på noe her.

Jeg syns du skal gå for å døpe den andre ungen din også, hvis det er det du vil. Samboeren din kan nok leve med det. Men ang det å gjøre forskjell på ungene i forhold til dåp, så syns jeg ikke det spiller noen rolle. Jeg er døpt, men brødrene mine er ikke det. Ingen av oss som har fundert over det egentlig, men så er heller ingen av oss kristne (og jeg har meldt meg ut av statskirka). MEN, jeg tror nok jeg hadde syntes det var litt rart hvis mamma hadde døpt meg og så hatt humanetisk navnefest til brødrene mine.

Lykke til med valget[:)]

har ikke lest hovedinnlegget; så vet ikke om dette blir riktig svar..
 alle disse eksemplene gjelder "hel"søsken
jeg har ei kristen venninne som ikke ble døpt som liten, men 2 av hennes tre brødre er døpt, uten at hun har noen problemer med det. hun konfirmerte seg i pinsemenigheten.

hos ei annen venninne var ingen døpt, men når eldste mann ville konfirmeres døpte resten av hurven seg også.

har en kammerat hvor han er døpt og ikke søsteren.

[hr]
tror ikke det blir ett problem å døpe eller ikke døpe neste[;)]

ORIGINAL: DeLady

Jeg synes dere skal døpe nr to også..

Det virker som at så mange tror at når man døper seg blir man kristen? ..

Ingen som tror det, hvor har du det fra??

Vi reagerer på at de som ikke er kristne velger å døpe barna sine og love noe de ikke har tenkt å holde, dvs de blir ikke mer kristne selv om de har døpt barna.

Til andre som har svart:

Presten har faktisk ikke noe i mot det. Er det ikke sånn at jo flere som er døpt jo mer penger får kirken? Rart prestene ikke reagerer på det? Vet egentlig ikke hva som er verst, de som driver med blasfemi eller prestene som finner seg i det.[8|]

Vi feirer ikke påske hos oss heller, og i jula finner du ikke en enste stjerne eller jesus figur, kors el. i huset vårt. Kr.dommen har egentlig lite med jul å gjøre, de har bare sneket seg inn i mellom.[>:]

ORIGINAL: DeLady

Jeg synes dere skal døpe nr to også..

Det virker som at så mange tror at når man døper seg blir man kristen? ..

Ingen som tror det, hvor har du det fra??

Vi reagerer på at de som ikke er kristne velger å døpe barna sine og love noe de ikke har tenkt å holde, dvs de blir ikke mer kristne selv om de har døpt barna.

Det er jo faktisk slik... grunnen til at man døper seg er jo at man velger et liv med gud. Er ikke det å være kristen så vet ikke jeg!

selv om foreldrene ikke er kristne så kan faktisk ungene være det!! Kanskje ikke en baby... men når de blir litt eldre...! synes det blir feil å kalle det Blasfemi

Oki, hva vil du kalle det da? Når du står i kirka og lover foran presten, familien og menigheten, at du, faren og fadderen skal gi ditt barn en kristen oppdragelse, noe du/dere ikke kommer til å gjøre vist du/dere ikke er kristne??

Og vist barnet velger å tro når de blir eldre så blir det fult og helt deres valg. Et valg jeg syns de bør vente med til de er gammle nok til å vite hva det går ut på, og også villig til å døpe seg i voksen alder. Vist de virkelig tror og er overbevist om at det er rett for dem, så er det ikke noe problem å døpe seg.

Kommer sønnen min og sier han vil konfirmere seg i kirken fordi kompisen skal det, så kommer jeg til å nekte han det. Å ta til seg en religion er ikke noe man skal ta lett på!

Enig. Jeg syns det blir feil.. Og iallefall når du allerede har låft faren at det skal bli navnfest denne gang..

Jeg er ikke døpt selv, kjæresten min er, men er ikke kristen - og derfor valgte vi å ikke døpe Lillemann. Syns han skal få velge selv hva han vil når han blir eldre. Rett og rimlig. Vi hadde bare velkomstfest for ham - ingen sermoni, bare fest med mat, taler og gaver. Og dagen var super! [:)]

Back
Topp