.

Badeand*

Forumet er livet
Dette blir bare teit. Har aldri vært snakk om jeg har LOVT sambo noenting. Har kun vært et kanskje! Dere blåser det opp 100 ganger. Jeg skrev dette kun for å få det ut av systemet, ikke for at dere skal dømme oss opp og ned! [8|]

Uansett, dere som mener vi løy i kirka: Vi var 100% ærlig overfor presten om begrunnelsen til dåpen da han spurte, og vi var ikke akkurat de eneste[;)]

Så jeg begraver herved denne tråden

Huff, ja det er vanskelig å komme med råd om sånt.
Må bare si at jeg skjønner godt at du ikke vil gjøre forskjell, så jeg ville jo i utgangspunktet valgt å døpe alle eller ingen.

Sånn tenker jeg og. Jeg var litt rask da jeg sa at sambo kunne få navnefest til neste baby liksom. Vil jo at det skal være rettferdig og, men må nesten tenke på at det er ikke for VÅR del vi døper eller ikke døper heller. Det er jo for barna sin skyld..

Uff, skjønner det er vanskelig!

Har ikke døpt eller hatt navnefest for noen av våre. Jeg tror det kan bli vanskelig om man ikke gjør det samme for barna. Når spørsmålene kommer vil det kanskje bli tatt feil om én ble døpt og én ikke.

Det er selvfølgelig foreldrene som må avgjøre dette, men det er kanskje lurt å tenke på hvordan det blir om 10 år når de begynner å spørre om slike ting. Håper du får med deg samboeren din på å døpe nr 2 også. For meg ville det vært helt uaktuelt å gjøre forskjell på dem. Selv om begge ville fått en sermoni så er det ganske forskjellige sermonier.

Hva om minste plutselig vil konfirmeres i kirken? Da må han/hun la seg døpe først.

(Mine må jo i tilfelle det, men det er likt for begge) Lykke til!

Hei.

Jeg synes dere skal døpe andremann også. Forstår jo at samboeren din vil være med å bestemme men her er det snakk om å ikke gjøre forskjell på barna deres.

Du får vise han litt postive sider ved en dåp og prøve å trekke frem hvorfor det er så viktig for deg.

I mitt tilfelle sa jeg til samboeren min at dåp er en fin tradisjon og at jeg ville at Emma skulle bli døpt og da sa han at det var helt greit. Han er ikke døpt selv, men synes det var veldig fint at Emma skulle bli døpt. :=)Men alle er forskjellige og vi må godta hverandres meninger, så lykke til!![;)]

ORIGINAL: Badeand*

Sånn tenker jeg og. Jeg var litt rask da jeg sa at sambo kunne få navnefest til neste baby liksom. Vil jo at det skal være rettferdig og, men må nesten tenke på at det er ikke for VÅR del vi døper eller ikke døper heller. Det er jo for barna sin skyld..

Jeg synes kanskje det var en smule respektsløst mot din samboer å bruke det argumentet for å trumpe gjennom en dåp i første omgang når du ikke mente det jeg da..

En navnefest kan være utrolig fin og personlig. Man kan spare noen kroner på seremonien ved å melde seg inn i Hef for et år. Da tror jeg seremonien blir på 1/2 pris eller noe.

Mine to eldste er døpt. den yngste hadde vi navnefest for. nettopp fordi jeg ikke vil gjøre forskjell på barna. Min ex er ikke døpt, men søsteren hans er og det var veldig sårt for ham. han følte at han ikke var like mye verdt. Har det i bakhodet når det gjelder slike ting. Navnefest koster vel 1500 kr. for oss var det verdt det og det var en flott sermoni [:)]

Hadde min samboer krevd at våre barn skulle blitt døpt og begrunnet det med at det var en fin tradisjon så hadde jeg blitt sint. Siden vi ikke finnes kristne, så mener jeg av prinsipp at vi har lite å gjøre i kirken eller bruke kristnetradisjoner.

Men for deres situasjon, så er jo første barnet alt døpt, og det kan være dumt å gjøre forskjell. Men vist samboeren din er noe i nærheten av å ha samme syn på saken som meg, så skjønner jeg godt om han blir sint om du nå kommer med nr 2 og skal ha det barnet døpt også, selv om du nå har 2 unnskyldninger for å få det på din måte.

Unnskyld at jeg virker krass. Men kommer nok aldri til å ha forståelse for de som døper barna sine uten tro.

Jeg for min del syns det blir feil å døpe den ene men ikke den andre, for hvis den andre har lyst til og bli konfirmert da, så må h*n døpes ført for å bli det! Sikkert ikke morro å gjøre det i voksen alder.
Helt gratis kirka da, å hvis dere skal ha navnefest så går det jo egentlig for det samma.
Bare at dere må i kirka først!

Men skjønner ikke samboeren din det at det blir litt feil å gjøre det sånn da? At den ene skal men ikke den endre? Å jeg har aldri kommet til satt meg i den situasjonen selv, men men gjort er gjort.

Hær ble Emilie døpt å nr 2 skal den også![:)] Ikke noe å snakke om en gang![:)]

Jeg ville stått på mitt hvis det betydde mye for meg i allefall[:)]

Når man først har brukt argumenter man ikke kan stå for i ettertid, så blir det diskusjon og uenighet rundt det.

Skjønner det godt om samboern din gjør seg litt vanskelig nå.

Vi har ikke helt bestemt oss her heller, men begge er usikre. Når vi først lander tror og håper jeg vi vil gjøre det samme med en evnt nestemann.

ORIGINAL: Mesaana

Hadde min samboer krevd at våre barn skulle blitt døpt og begrunnet det med at det var en fin tradisjon så hadde jeg blitt sint. Siden vi ikke finnes kristne, så mener jeg av prinsipp at vi har lite å gjøre i kirken eller bruke kristnetradisjoner.

Men for deres situasjon, så er jo første barnet alt døpt, og det kan være dumt å gjøre forskjell. Men vist samboeren din er noe i nærheten av å ha samme syn på saken som meg, så skjønner jeg godt om han blir sint om du nå kommer med nr 2 og skal ha det barnet døpt også, selv om du nå har 2 unnskyldninger for å få det på din måte.

Unnskyld at jeg virker krass. Men kommer nok aldri til å ha forståelse for de som døper barna sine uten tro.

Sign! Om de så vil konfimeres i kirka så er det ikke verre enn at de kan bestemme seg for å bli døpt selv!
Jeg er ikke kristen og ikke døpt eller navnedagsfeira og er helt ok med det. [:)] Snuppset vårt blir hverken, dåp er en kristen tradisjon og navnedag er liksomversjonen føler jeg da. Så vi skal ha velkommen til verden fest. [;)]

Skjønner ikke helt hvordan folk som ikke er spesielt kristne kan kjempe så hardt for at barnet skal døpes...du ser på dåp som en koselig tradisjon...jeg ser ikke noe galt i å skape nye (koselige) tradisjoner.

(Pengeargumentet synes jeg ikke helt henger på greip heller med tanke på den diskusjonen om stellebord dere nettopp hadde?)

Finnes mange måter å gjøre en velkommen fest billigere slik at dere kan finne pengene til en navnefest-sermoni. Eller dere kan hoppe over hele sermonien, og gå direkte til pakkene, maten og talene. For det kan umulig være handlingen i kirka som er viktig for deg når du ikke er kristen.

For min del syns jeg det er helt latterlig å gjennomføre en sermoni hvor man ikke støtter grunnlaget for den.

Dersom barnet ditt vokser opp og vil konfirmeres i kirka, blir det gjerne stelt i stand en privat og fin dåpssermoni.

Har du lovet mannen din at han skal få velge denne gangen syns jeg du skal holde den lovnaden. Tror ikke unger bryr seg med at sermonien ikke var helt lik liksom...

Kan man kanksje gjøre begge deler, bare da ta navnfesten som en fest og ikke dåpen.

Mine barn er både døpt og barnevelsigna. for han ville ha velsignelse som han er vant med og jeg dåp. Gikk fint det[:)]

Hvorfor i starten døpe når samboeren din ikke vil??!
Nei, jeg synes ikke at dere skal døpe nå viss ikke samboeren din vil rett og slett.
Det var ett dårlig trumfkort du kom med og da synes jeg at dere skal holde fast på dette.
Der er ingen forskjell mellom barna om det ene er døpt og det andre ikke.

Prisen trenger ikke å være høy når man velger å ikke døpe heller.

Hvorfor melde inn barnet i statskirken når dere ikke "særlig" kristne selv?

eg synes at dåp er en fin tradisjon. eg og sambo er ikkje kristne, men vil gi barna et valg om å velge selv i konfirmasjonsalder. dåpen handler jo ikkje om foreldrene sin tro, men å åpne for et valg seinere. men uansett så er det feil å gjøre forskjell ved å døpe den ene, men ikke den andre. det kan oppfattes feil.

ORIGINAL: Mrs.B

ORIGINAL: Muskatt

Finnes mange måter å gjøre en velkommen fest billigere slik at dere kan finne pengene til en navnefest-sermoni. Eller dere kan hoppe over hele sermonien, og gå direkte til pakkene, maten og talene. For det kan umulig være handlingen i kirka som er viktig for deg når du ikke er kristen.

For min del syns jeg det er helt latterlig å gjennomføre en sermoni hvor man ikke støtter grunnlaget for den.

Dersom barnet ditt vokser opp og vil konfirmeres i kirka, blir det gjerne stelt i stand en privat og fin dåpssermoni.

Har du lovet mannen din at han skal få velge denne gangen syns jeg du skal holde den lovnaden. Tror ikke unger bryr seg med at sermonien ikke var helt lik liksom...

var det jeg prøvde å si[8D]

Enig i den! Men når førstemann er døpt, ville jeg nok gjort likt på andre mann også. Når det gjelder gratis / dyrt synes jeg også det blir latterlig å velge kirken pga det er gratis[8D]. Hva med å bare ha en privat navnefest med familie og venner?

ORIGINAL: spiris

eg synes at dåp er en fin tradisjon. eg og sambo er ikkje kristne, men vil gi barna et valg om å velge selv i konfirmasjonsalder. dåpen handler jo ikkje om foreldrene sin tro, men å åpne for et valg seinere. men uansett så er det feil å gjøre forskjell ved å døpe den ene, men ikke den andre. det kan oppfattes feil.

Hvordan i allverden er dåp å åpne for valg seinere i livet til barna? Man kan ikke udøpe seg selv, men man kan fint døpe seg som voksen. Jeg synes dåp er å velge en kristen sti for barnet og når man ikke engang er kristen selv synes jeg det blir litt rart... [8|]

Back
Topp