80% permisjon?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Er det noen som har valgt 80% dekning her?

Hva fikk dere til å velge det?
Taper dere mye i måneden?
Mindre feriepenger?
Reduserer dere skattetrekket?
Og er der mor eller far som tar de ekstra ukene?

100% dekkning siden samboeren har mye mer.enn.meg i mnd..vi setter heller bare av penger Hver måNed.
Har ikke helt forstått hvorfor mannens inntekt har betydning? For oftest er det jo mor som tar flest permisjon?

Hvordan gjør dere med barnehage?

Du får 1/6 mer tid hjemme, men 1/5 mindre lønn.

Det lønner seg visstnok å ta 100% permisjon for så å ta ut resten ulønna. Sånn rent økonomisk.

Men det er greit å være klar over at man i den ulønna delen av permisjonen faktisk ikke vil få utbetalt noe så greit om man har lagt av penger til dette :)
Og hvis man går i ulønnet perm vil man måtte jobbe så så lenge når man er tilbake før man har krav på sykepenger.

Har valgt 80 % for vil være hjemme de 10 ekstra ukene. Tørr ikke ta ulønnet pga. at jeg da ville mistet retten på sykepenger. Vet ikke hvor mye vi blir å tape på det, orker ikke regne ut ;-p Reduserer ikke skattetrekket. ;-)

Jeg har spart litt hver mnd siden jeg ble gravid og velger 100prosent og så ulønnet permisjon med de oppsparte midlene. Det sparer vi ganske mye penger på totalt sett. Jeg har såpass med inntekt at det ville vært mye å tape økonomisk for meg dersom jeg skulle gått ned 20 prosent i lønn hver mnd hele min perm-tid (dom inkl hele felles-perioden). Jeg skal ha ulønnet perm i ca 4-5 uker etter pappa-permen neste sommer, og ta ut overført ferie i tillegg (avtale med arbeidsgiver).

VG hadde en artikkel tidligere i vinter som forklarte regnestykket godt. Dere kan jo Google det. (Var en VG+ -artikkel).

Last edited:
Kan jeg få det inn med teskje? Hi hi!

Hehe, kan prøve, vi brukte mye tid på dette! Si at du får 100 kroner i uka med 100%, men 80 kroner med 80%.

49 uker med 100 kroner blir 4900.
59 uker med 80 kroner blir 4720. For at du skulle kommet økonomisk likt ur av det måtte du med 80% hatt 2,25 uker til hjemme, fordi differansen er 180 kroner på totalen. Dersom 80% hadde vart i 61,25 uker hadde du fått samme sum, bare fordelt over lengre tid.

Ga det mening?

Noe av grunnen til at det så ofte nevnes far er fordi han tydeligvis tjener mest hos mange, og fedrekvoten blir ikke lenger med 80% lønn. Jeg har ikke satt meg så godt inni akkurat dette, da jeg tjener litt mer enn far.

Vi valgte 100% dekning, også tar far 8 uker ulønna. Som nevnt tjener jeg bittelitt mer enn han, i tillegg tar han da ut de to siste mnd før sommerferien (avspaseringa) min starter - og vi tenker som så at behovet for egenmeldingsdager er mye mindre om sommeren enn i januar. I tillegg mener jeg at han tjener opp igjen sykepengerettigheter i ferien, så da er vi ganske godt dekka.

Har ikke helt forstått hvorfor mannens inntekt har betydning? For oftest er det jo mor som tar flest permisjon?

Hvordan gjør dere med barnehage?

Jeg har 270.000 i året. Samboeren har 4 ganger så mye.

Lønner seg derfor å ta 100% ..

Har ikke helt satt meg inn i hvorfor...

Du vet at det er en kalkulator på nav som kan regne ut dette for deg?
Finnes også en facebookside sombregner det ur

Vi tar 80%. Dette for at jeg kan være lengre sammen med småen. Det er ikke sikkert far tar sine 10 uker, hvertfall ikke rett etter min perm eller sammenhengende. Han taper mye mer økonomisk på permisjonenen pluss han har en jobb hvor det er vanskelig å være så lenge vekke. Jeg blir hjemme til slutten av april og vi får barnehageplass fra mai om vi ønsker :)

Hehe, kan prøve, vi brukte mye tid på dette! Si at du får 100 kroner i uka med 100%, men 80 kroner med 80%.

49 uker med 100 kroner blir 4900.
59 uker med 80 kroner blir 4720. For at du skulle kommet økonomisk likt ur av det måtte du med 80% hatt 2,25 uker til hjemme, fordi differansen er 180 kroner på totalen. Dersom 80% hadde vart i 61,25 uker hadde du fått samme sum, bare fordelt over lengre tid.

Ga det mening?

Noe av grunnen til at det så ofte nevnes far er fordi han tydeligvis tjener mest hos mange, og fedrekvoten blir ikke lenger med 80% lønn. Jeg har ikke satt meg så godt inni akkurat dette, da jeg tjener litt mer enn far.

Vi valgte 100% dekning, også tar far 8 uker ulønna. Som nevnt tjener jeg bittelitt mer enn han, i tillegg tar han da ut de to siste mnd før sommerferien (avspaseringa) min starter - og vi tenker som så at behovet for egenmeldingsdager er mye mindre om sommeren enn i januar. I tillegg mener jeg at han tjener opp igjen sykepengerettigheter i ferien, så da er vi ganske godt dekka.
Akkurat sånn tenker vi også. Og det er jo fordelen med å få barn i april/mai/juni. At faren for å bli syk er mindre. Og noen sjanser må man ta. I tillegg er det en fordel at vi får feriepenger før ulønnet perm :) (i tillegg til det oppsparte).

Vi har valgt 80% :) jeg personlig taper 2-2500 kr i mnd.. Men det får jeg igjen de ti siste ukene, så taper egentlig ikke ^^

Vi valgte 100%. Jeg ville tapt ca 3000 kr i uka i følge den kalkulatortingen til NAV, så da droppet vi 80% dekning.
Her tjener ikke mannen like mye som meg, og foreløpig jobber han deltid så om det ikke endrer seg til min permisjon er over så søker han utsettelse av sin permisjon. Han er jo hjemme så mye uansett da :)

Sniker fra Juni :)

Jeg har valgt 80%! Første grunnen er at jeg er alenemor og får lengre tid hjemme med barnet, og den andre grunnen er at da er det ikke så mange ukene før barnehagestart :)

Regnet på det økonomisk og mister ikke så veldig mye på det, ingen betydelig sum ihvertfall :)

Om du velger 80 prosent , får far også 80 prosent i din permisjon. Man får dessuten mindre feriepenger siden man får mindre utbetalt i året.

Om du velger 80 prosent , får far også 80 prosent i din permisjon. Man får dessuten mindre feriepenger siden man får mindre utbetalt i året.
I sin permisjon, skummel skrivefeil!

Back
Topp